Jump to content

Erfaring med å støpe glassfiber og polyester i taket på hard top.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har lyst til å dele mine erfaringer med jobben med å støpe glassfiber i taket på en hard top båt (Flipper 640 HT)

Jeg hadde lekkasje i taket og fjernet gammel glassfiber og divinylcell inne i taket. Jeg fikk en oppskrift på å legge på ny divinylcell, og denne fungerte meget bra. Så kom turen til å legge på x antall lag med glassfiber sausa inn i polyester. Jeg ble forberedt på at dette ville være et skikkelig sølearbeid. Noe det også var - i begynnelsen. Etter mange bannord og hansker som hadde fått MYE pels (glassfibertråder) bestemte jeg meg for å legge på gl.fiberen mot et litt sitcky underlag av polyester, vente til det hadde herdet for så å rulle på mye polyester. Personlig syntes jeg (med en gang) at resultatet ble ok.

bilde1.jpg.8535799c87ddaad4f56b2e64e1b4d8bc.jpg

bilde2.jpg.b683810697c40dc25c2f51b411e95aab.jpg

bilde3.jpg.6e51708d0a2e0d0dcca16a94d3f0c746.jpg

Jeg fikk høre at dette ikke var bra. Jeg ble anbefalt å legge små flak av fiber på en plate, sause den inn med polyester og så legge den opp i taket. 

bilde4.jpg.a6992a08e74ab0e840c8557b27841217.jpg

Jeg hadde nok av ruller

bilde5.jpg.186263fffb99a3a356f420d816ac5d82.jpg

Så tenkte jeg at hvorfor ikke bruke metoden fra da jeg støpte divinylcell i taket. Men en 9 mm finerplate. Og litt 3 cm isopor for å få et litt mykere press?

bilde6.jpg.6d32fa48d99c09b3ceba556a1c4cfd7e.jpg

Jeg pakket inn plate, isopor med rikelig kleenfilm (gladpack som brukes i forb. med oppbevaring av mat), la på 2 lag 300 grams og 1 lag 450 grams glassfiber, sauset inn med rikelig med polyester mellom hvert lag og stemplet plata opp i taket med en teleskopstøtte (Meec fra Jula)

bilde7.jpg.bbf2abfee56ef93667f53b7c01c3978d.jpg

bilde8.jpg.388a99c74cc25450d69674323db1058d.jpg

bilde9.jpg.e7546af6e5f493c8a638befadd19a593.jpg

Lot det herde over natta og sånn var resultatet da jeg forholdsvis enkelt fjernet platene:

bilde10.jpg.0bdf335a53184ae753bd2fff01dbe057.jpg

bilde11.jpg.7d28f3ec2da557339318bade2bbdd58a.jpg

Gjentok prosedyren med midtseksjonen. Slik har det blitt nå!

bilde14.jpg.f27e7d4d7df00af74d688b386d77a744.jpg

bilde15.jpg.09873aba94324f30f423d4ca6c206b3b.jpg

bilde16.jpg.302f9b8dddf3da2dda0b59dd36e820f7.jpg

Det må slipes litt enkelte steder, og pusses, kanskje også glassfibersparkles, - MEN jeg har spart mange ergrelser og bannord, og med dørken godt dekket av plast ble det lite søl. Jeg er godt fornøyd. Hører gjerne meninger om denne måten å legge gl.fiber i taket på - det å jobbe opp/ned. 

bilde 13.jpg

jeg tørker ut på land....!

Siden jeg ikke har jobbet med glassfiber på mange år men nå står foran opptil flere steder hvor jeg må fikle med dette lurer jeg på: Den plata du støttet opp mot taket - den fester seg ikke i polyesteren? Altså den du brukte til å legge press mot taket? Hadde du noe på den for at den ikke skulle sette seg fast?

Jeg skal støpe/forsterke benkene i båten og ser for meg at jeg bør legge press på det, alternativet er å rett og slett bare snekre en ramme inni benken som forsterkning. Om vi ender med å bruke glassfiber må jeg nok legge press på det for å få det pent, så derfor jeg lurer på om plata som presser mot fester seg :smiley:

Mulig jeg surrer, men hadde du ikke en tråd eller to om dette allerede?

Når det gjelder dette :

tom Cognac skrev On 26.5.2023 at 15.55:

Hører gjerne meninger om denne måten å legge gl.fiber i taket på - det å jobbe opp/ned. 

Så er vel problemet at du ikke får rullet ut lufta. Det betyr at du får et laminat med dårlig binding. 

Komodo skrev 1 time siden:

Så er vel problemet at du ikke får rullet ut lufta. Det betyr at du får et laminat med dårlig binding. 

Det har du nok (kanskje) rett i, men jeg stemplet opp platene ganske så mye (jeg så at taket bøyde seg oppover - hvis du skjønner?), så jeg håper bindingen er "god nok" ifm at det er et tak - og ikke skrog (over eller under vann), men jeg hadde gjerne tatt i mot hjelp fra de som mener at det bare var å sause inn gl.fiberen og så legge den på (opp/ned), jeg hadde gjerne hørt på alle bannordene - for det lyste ganske godt rundt meg da Jostein og jeg forsøkte - etter alle gode råd og tips. Jeg håper bare at dette holder - fordi nå kler jeg snart sidene hvor vinduene sitter med 3mm skrogkledning (måtte ha ferdig taket med gl.fiber) og deretter llimer jeg det samme i taket.

Men vi får se - holder det så holder det, hvis ikke så går det til helvete på første klasse :yesnod: 

Mayern skrev for 7 timer siden:

Siden jeg ikke har jobbet med glassfiber på mange år men nå står foran opptil flere steder hvor jeg må fikle med dette lurer jeg på: Den plata du støttet opp mot taket - den fester seg ikke i polyesteren? Altså den du brukte til å legge press mot taket? Hadde du noe på den for at den ikke skulle sette seg fast?

Jeg skal støpe/forsterke benkene i båten og ser for meg at jeg bør legge press på det, alternativet er å rett og slett bare snekre en ramme inni benken som forsterkning. Om vi ender med å bruke glassfiber må jeg nok legge press på det for å få det pent, så derfor jeg lurer på om plata som presser mot fester seg :smiley:

Jeg måtte legge divinylcell i taket først og da fikk jeg tips fra Knude her på BP. Han sa at jeg skulle bruke en 9mm finerplate hvor jeg limte på ett eller flere lag med kleenfilm (som du bruker til å pakke inn mat vet du). Denne filmen/folien reagerer ikke med polyesteren. Jeg brukte samme teknikk når jeg støpte gl.fiber i taket (3 lag gl.fiber på en gang med polyester mellom hvert lag) Det er en tråd her om en som støpte seg en dreggkasse til å ha på badeplattformen. Jeg tror at han kan gi deg mange tips, utfra hva jeg forstår at du skal gjøre. Jeg skal se om jeg finner tråden.

Chatbåt GPT skrev for 2 timer siden:

Hva med å skru av hardtoppen og støpe rette veien, eller legge båten på siden, eller helt rundt?

Hardtopen er en del av alt over fenderlist på båten, det hadde blitt en veldig stor operasjon. Å snu båten har også vært tenkt på, men ville blitt for dyrt og vanskelig. 

lang-sommerferie skrev 22 minutter siden:

en vane man lærer seg ganske fort, 50-70%

:lol: da er jeg ganske treig - jeg fikk det ikke til, ble mye banning og sverting :headbang: men takk for at du har trua :thumbsup:

Du begynte jo veldig likt som hvertfall jeg ville gjort. Først rulle polyester på takflaten, så legge på en tørr matte. Men istedet for å la det herde, så ville jeg bare rullet på mere polyester helt til matten er mettet, samt rullet ut luft med alurulle. Så ville jeg bare fortsatt vått i vått, kanskje med en liten halvtime mellom hvert lag, så forrige lag så vidt har begynt herdingen.

Også er det mye lettere å bruke små biter med revet matte, enn å knote opp svære matter i hele flatens størrelse. Det blir minst like sterkt så lenge du overlapper godt nok.

Bertramsen skrev 12 minutter siden:

Først rulle polyester på takflaten, så legge på en tørr matte. Men istedet for å la det herde, så ville jeg bare rullet på mere polyester helt til matten er mettet, samt rullet ut luft med alurulle. Så ville jeg bare fortsatt vått i vått, kanskje med en liten halvtime mellom hvert lag, så forrige lag så vidt har begynt herdingen.

Også er det mye lettere å bruke små biter med revet matte, enn å knote opp svære matter i hele flatens størrelse. Det blir minst like sterkt så lenge du overlapper godt nok.

Takker for innspill. Det var akkurat som du skisserte som Jostein og jeg gjorde. Vi prøvde med å rulle polyester i taket - legge på en ca 15cm x 15cm flis med gl.fiber, men av 10 forsøk datt 8 ned. Vi forsøkte også å rulle ut polyester på gl.fiber liggende på en papplate trukket med plast - da løste gl.fiberen seg opp mens vi forgjeves forsøkte å legge den på i taket. Det ble veldig mye banning og sverting kan jeg love deg. Måten jeg endte opp med å gjøre dette på er kanskje ikke den aller beste, men jeg skal ikke danse på hardtop-taket for å sjekke styrke etc, det blir ikke videre belastninger på det (tror jeg) så jeg håper at dette holder. (Jeg blir 75 år, jeg håper å ha noen fine somre framover med båten, og når jeg selger den opplyser jeg selvfølgelig hva som er gjort - og jeg får nok ikke igjen utgiftene jeg har hatt i forb. med restaureringen, men jeg er en gammel mann...............   :yesnod:  )

Komodo skrev On 30.5.2023 at 14.43:

Mulig jeg surrer, men hadde du ikke en tråd eller to om dette allerede?

Du har sikkert rett, jeg hadde kanskje en tråd om dette - men jeg "har litt tungt for det" (:lol:) så ha meg unnskyldt! Jeg ser at du sitter inne med mye kunnskap om støping og tenker: Det er ikke lange veien fra Hvaler til Larkollen, jeg inviterer gjerne på pølser og brus hvis du vil komme og bistå med resten av taket?!? Kunne ha nevnt det for Chilli Solbris også - hvis han ikke er på vakt/jobb. Jeg trenger hjelp, motivasjon, opplæring etc - dette er vanskelig for en snart 75-åring med muskelsvinn i armene og et kne som burde vært bytta ut. Men du har vel nok å henge fingrene i du også tenker jeg..........................???

Det hadde bare vært så veldig fint å få en med erfaring fra å støpe med polyester/gl.fiber til å komme og se hva som har blitt gjort og hvordan jeg kan sluttføre med et ok resultat.

(takker forøvrig for alle råd og tips så langt :thumbsup:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...