Jump to content

Viksund 660 - Vedlikehold av plastikkskrog og rens av dieseltank


Fantaboksen

Recommended Posts

Heisann, 

Helt nybegynner på båt og båtvedlikehold her, men jeg sitter med en meget kul Viksund 660 sjekte med produksjonsår rundt 1980. 
Båten i seg selv er meget sjødyktig og har det mye moro med den, men har litt lyst til å pusle litt med den slik at den får tilbake utseendet sitt fra glansdagene. 


Den største utfordringen er i grunn de delene av hytten/kabinen som er utarbeidet av plastikk. (Inklusiv utsiden av baugen) 
Den plastikken som en gang var hvit er nå gul/falmet og litt sliten, og det er en del steder hvor mansjettknappene som brukes til å feste kalesjen har løsnet og ikke lar seg feste da plasten har blitt porøs og har noen sprekkdannelser slik at gjengesporene er utslitt. 
Er det egentlig noe som kan gjøres med dette? 

 

I tillegg har denne båten 2 stk 30literstanker. 
Den ene ble renset før den kom i mitt eie så det er kun den som benyttes nå, men tenker at jeg kunne tatt ut og renset den andre. 
Er det så enkelt som å ta ut/tømme tanken og spyle den innvendig, eller bør man treffe noen ekstra tiltak? (dette er ståltanker, ikke plastikk) 

Om noen med tilsvarende båt har noen gode tips & triks for litt enkelt vedlikehold eller andre ting man bør være obs på med denne modellen er det bare å rope ut. :)

Link to post
Share on other sites

Hei @Fantaboksen, og velkommen til Norges (verdens??) beste båtforum :flag_bp:

 

Jeg er selv eier av en gammel Viksund, og kjenner derfor til litt av byggekvaliteten. På godt og vondt :giggle: 

 

Foreslår at du legger ut bilder av båten, og særlig de tingene du spør om, da får du nok gode svar. Det er mange medlemmer på forumet her med førsteklasses kompetanse på det du spør om, og alle spørsmålene dine er jo kurante. Men hva som f.eks. bør gjøres med gelcoat osv. må man nesten se bilder av for å si noe konstruktivt om. 

 

Foreslår også at du oppdaterer profilen din med båttype og hvor du holder til. Da er det alltid lettere for folk å gi konkrete råd, f.eks. om hvor man må gå for å få kjøpt ditten og datten. Men du er kanskje bergenser? :wink: 

Fantaboksen skrev for 4 timer siden:

de delene av hytten/kabinen

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...