Jump to content

Pusse gammel skipsklokke

Køya

Recommended Posts

Køya skrev On 28.5.2023 at 16.40:

Hei- jeg har fått en skipsklokke (tror det er kobber

Ai, ai, ai, den der var flott :thumbsup: Men jeg tipper den er støpt i en eller annen messinglegering.

Køya skrev On 28.5.2023 at 16.40:

Noen som har erfaring med det,eller gode råd ? 

Ville vært veldig forsiktig med både mekanisk rensing og kjemikalier. Jeg ville rett og slett gått på med en flaske messingpuss og ei fille.

Christian V skrev 28 minutter siden:

Det er vel litt fy-fy fra gammelt av å polere/pusse på en slik skipsklokke.

Derom hersker det delte meninger. Messing skal skinne :cool:

Nevermind skrev for 2 timer siden:

Kan se ut som den har vært under vann, og at det er kalk på den.

Jeg synes heller det ser ut som om den har vært malt.

Nevermind skrev for 2 timer siden:

35% eddik og vann.

Blandet? I tilfelle, i hvilket forhold?

Jeg ville som sagt vært forsiktig med kjemikalier, også eddik som er en syre. Man risikerer å avsinke overflaten i messingen og få en rødfarge (fra kobberet) som man ikke får vekk uten å slipe. 

Om den er malt ville jeg ha lagt på et tykt lag med grønnsåpe av typen i boks, og deretter pakken den i plastfolie. Og latt den ligge et døgn eller to. Da er malingen såpass myk at den lett skrapes bort. Bedre for messingen enn malingsfjerner. Deretter en god puss med messingpuss, evt Autosol. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@Komodo Jeg tenkte også det kunne se ut som den var malt, men vanskelig å se på bildet, og hvem maler egentlig en skipsklokke. Blandingsforholdet vann/eddik kan varierer, men lurt å ikke ha den for sterk. Hjelp gjerne til litt underveis med å få av den kalken (hvis det er kalk) som er der. Viktig som du skriver å ikke blande for sterkt, men med en svak blanding, er det sjeldent noe stort problem med mindre man lar gjenstanden ligge for lenge. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...