Køya Startet 28.Mai.2023 Del på Facebook Startet 28.Mai.2023 Hei- jeg har fått en skipsklokke (tror det er kobber) som jeg ønsker å pusse opp. Noen som har erfaring med det,eller gode råd ? Sitér dette innlegget Link to post
Sønningdalsund Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Den ser jo flott ut slik den er. Er det fin lyd i den? Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Det er vel litt fy-fy fra gammelt av å polere/pusse på en slik skipsklokke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Køya skrev On 28.5.2023 at 16.40: Hei- jeg har fått en skipsklokke (tror det er kobber Ai, ai, ai, den der var flott Men jeg tipper den er støpt i en eller annen messinglegering. Køya skrev On 28.5.2023 at 16.40: Noen som har erfaring med det,eller gode råd ? Ville vært veldig forsiktig med både mekanisk rensing og kjemikalier. Jeg ville rett og slett gått på med en flaske messingpuss og ei fille. Christian V skrev 28 minutter siden: Det er vel litt fy-fy fra gammelt av å polere/pusse på en slik skipsklokke. Derom hersker det delte meninger. Messing skal skinne Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nevermind Svart 30.Mai.2023 Del på Facebook Svart 30.Mai.2023 Kan se ut som den har vært under vann, og at det er kalk på den. 35% eddik og vann. Følg med den, og ikke la den ligge for lenge. Etter det er det pussing med metallpolish, Autosol e.l. Biltema har også tilsvarende. Det er vel messing og ikke kobber. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2023 Del på Facebook Svart 30.Mai.2023 Nevermind skrev for 2 timer siden: Kan se ut som den har vært under vann, og at det er kalk på den. Jeg synes heller det ser ut som om den har vært malt. Nevermind skrev for 2 timer siden: 35% eddik og vann. Blandet? I tilfelle, i hvilket forhold? Jeg ville som sagt vært forsiktig med kjemikalier, også eddik som er en syre. Man risikerer å avsinke overflaten i messingen og få en rødfarge (fra kobberet) som man ikke får vekk uten å slipe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 30.Mai.2023 Del på Facebook Svart 30.Mai.2023 Om den er malt ville jeg ha lagt på et tykt lag med grønnsåpe av typen i boks, og deretter pakken den i plastfolie. Og latt den ligge et døgn eller to. Da er malingen såpass myk at den lett skrapes bort. Bedre for messingen enn malingsfjerner. Deretter en god puss med messingpuss, evt Autosol. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nevermind Svart 30.Mai.2023 Del på Facebook Svart 30.Mai.2023 @Komodo Jeg tenkte også det kunne se ut som den var malt, men vanskelig å se på bildet, og hvem maler egentlig en skipsklokke. Blandingsforholdet vann/eddik kan varierer, men lurt å ikke ha den for sterk. Hjelp gjerne til litt underveis med å få av den kalken (hvis det er kalk) som er der. Viktig som du skriver å ikke blande for sterkt, men med en svak blanding, er det sjeldent noe stort problem med mindre man lar gjenstanden ligge for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.