mils Startet 28.Mai.2023 Del på Facebook Startet 28.Mai.2023 Glemte å skru av hovedstrøm og var borte i 3 dager. Da jeg kom tilbake var det ikke høyere spenning enn 12.0V og det var umulig å få start. Satte på booster og kjørte et par timer. Båten startet da umiddelbart etterpå, men når den har stått en stund (og nå med hovedstrøm av) virker det som spenningen taper seg. Skrudde ut batteriet og ladet med ladeboks (Defa smartcharge 8A) og til tross for 24t lading virker det ikke som den greier lade fullt. Koblet til igjen og hadde 12.2V tross Defa angir med blink >12,7V. Motor krever høy startstrøm (CCA >850A). Ville trodd at batteriet skulle tolerert 2-3 dager med lav spenning, men det virker ikke slik. Dere som er mer batterikyndig enn meg - er det på tida å bytte batteri (7år gammelt - mye korte turer -10-15min)? Kartplotteren kutter ofte under start av motor og må reboote - vil det da være fornuftig å gå for batteri med enda høyere startstrøm - typ 900+ A? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 mils skrev 12 minutter siden: Dere som er mer batterikyndig enn meg - er det på tida å bytte batteri (7år gammelt - mye korte turer -10-15min)? Kartplotteren kutter ofte under start av motor og må reboote - Du har vel egentlig svart på det selv; få deg et nytt batteri først om sist Men det er ikke dumt om du sier litt om hva slags båt og motor du har, litt om bruksmønster og lademuligheter, samt hva slags batteri du har nå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mils Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 @KomodoFryktet det ja-- som sagt er bruken stort sett korte turer ut på hytte på ca 10-15 min. Har kanskje et par lenger turer per sesong - dvs kontinuerlig motordrift >3t. Utover dette har batteriene kun vært ladet hver vinter. Pr nå er det et exide heavy EF 1453 (900A CCA og 145At) og motoren er innenbords mercury 350 v8 (hvor jeg ikke greier finner startstrøm krav - men antar at kartplotter som kutter indikerer at motoren krever farlig nær 900A?). Forslag til batteri som er lett tilgjengelig ? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 Du kan jo vurdere et lite ekstrabatteri for plotteren og evt.annen elektronikk. Det skal ikke store greiene til hvis du utstyrer det med en lader som tar strøm fra hovedbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 mils skrev 34 minutter siden: @KomodoFryktet det ja-- som sagt er bruken stort sett korte turer ut på hytte på ca 10-15 min. Har kanskje et par lenger turer per sesong - dvs kontinuerlig motordrift >3t. Utover dette har batteriene kun vært ladet hver vinter. Pr nå er det et exide heavy EF 1453 (900A CCA og 145At) og motoren er innenbords mercury 350 v8 (hvor jeg ikke greier finner startstrøm krav - men antar at kartplotter som kutter indikerer at motoren krever farlig nær 900A?). Forslag til batteri som er lett tilgjengelig ? Batteri går ut på dato, så her er det kok bare å bytte. Dette forekommer også på biler som bikker 7++år. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 2 hours ago, mils said: Pr nå er det et exide heavy EF 1453 (900A CCA og 145At) og motoren er innenbords mercury 350 v8 (hvor jeg ikke greier finner startstrøm krav - men antar at kartplotter som kutter indikerer at motoren krever farlig nær 900A?). 900 CCA betyr at batteriet kan belastes med 900A i 30 sekunder (ved -18 grader celcius) uten at spenningen går under 7.2V. Men det skal vanligvis mye mindre til før kartplotteren kutter, dete skjer gjerne ved 10-11V spenning. Så selv om du kjøper et større batteri, er det slett ikke sikkert at plotteren slutter å kutte når du starter motoren. Jeg ville vurdert de som @J-Å nevner, et separat batteri for elektronikken, som lades via en DC-DC lader fra startbatteriet. Dersom du for det meste har korte turer, og du ikke har landstrømlading, ville jeg vurdert en såkalt Solar trickle charger Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 Vestkystseiler skrev 44 minutter siden: Så selv om du kjøper et større batteri, er det slett ikke sikkert at plotteren slutter å kutte når du starter motoren. Han har jo allerede ett oversize startbatteri men klart de kan jo fåes enda større. Får man 7 års levetid ut av batteriet gjør man det meste riktig så ville ikke ha gjort noe som helst og det samme med kartplotteren. Er jo bare å starte opp motoren før plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 mils skrev for 6 timer siden: Pr nå er det et exide heavy EF 1453 (900A CCA og 145At) og motoren er innenbords mercury 350 v8 (hvor jeg ikke greier finner startstrøm krav - men antar at kartplotter som kutter indikerer at motoren krever farlig nær 900A?). Nei, det resonnementet der blir feil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grufolf Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Det kan jo være dårlig kontakt et eller annet sted? Irr eller en løs bolt som gjør at det ikke kommer nok strøm frem til motor. Hadde det i min båt for noen sesonger siden. Hadde ligget et natt i uthavn, alt i båten virket ( kjøleskap, lys, el toalett mm.) Fikk riktig spenning på motorpanelet men bare et lite klikk når jeg dro rundt nøkkelen. Burde hatt strøm da jeg har separat startbatteri. Fant feilen på starteren etter en stund da var det pluss kabelen som ikke satt skikkelig og hadde litt irr. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Jeg lurer på hvorfor du skrur på kartplotter før motoren har startet? I den situasjonen du er i, kjører lite, korte turer, så må du være smart, og ikke sette på forbrukere som belaster startbatteriet før motoren er startet. Gjør du det, så får du kanskje et år til ut av det nye batteriet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Det kan vel være gode grunner for å ha kartplotter på når motoren er av. F.eks. ved fisking eller ruteplanlegging. Mange plottere starter også av seg selv når de får strøm inn. Radio og lignende står gjerne også på uten at motoren går. Så det kan være greit å ha eget forbruksbatteri med egen hovedbryter, selv i båter som er beregnet for dagsturer. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 J-Å skrev 1 time siden: Det kan vel være gode grunner for å ha kartplotter på når motoren er av. F.eks. ved fisking eller ruteplanlegging. Mange plottere starter også av seg selv når de får strøm inn. Radio og lignende står gjerne også på uten at motoren går. Så det kan være greit å ha eget forbruksbatteri med egen hovedbryter, selv i båter som er beregnet for dagsturer. Poenget mitt er at hvis en bare har ett batteri til start og forbruk, noe som trådstarter gir uttrykk for, samt har korte turer, og ikke bruker vedlikehold lader gjennom sesongen, så må en bruke strøm med omhu. Hvis en ofte bruker plotter og radio,uten at motoren sviver, så vil korte turer føre til at batteriet ikke er fulladet når båten forlates etter endt tur. Dette vil føre til dårligere forhold for batteriet, kortere levetid. Så skal plotter og radio, eller andre forbrukere jevnlig brukes så kan det være lurt å sette på en lader med jevne mellomrom gjennom sesongen. Eller fortsette som nå. Nytt batteri hvert syvende år. Ganske akseptabel levetid for et batteri det å 🙂👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 mils skrev for 14 timer siden: Har kanskje et par lenger turer per sesong - dvs kontinuerlig motordrift >3t. Utover dette har batteriene kun vært ladet hver vinter. Da har du nok forklaringen på at batteriet er kaputt der. Mest sannsynlig så har du holdt batteriet ditt nedtappet til en viss grad gjennom hele sesongen, og kun ladet det opp på vinteren. Det som skjer da er at batteriet gradvis degenereres ved at det dannes et blysulfat belegg på platene i batteriet som etterhvert vil krystalliseres. Da taper batteriet gradvis kapasitet, og det er irreversibelt. For å få lengre levetid og ikke minst et batteri som er friskere til å trekke starteren rundt bør du lade det opp med landstrøm innimellom. Sjekk gjerne spenningen rett på polene med et multimeter med jevne mellomrom. Dersom spenningen er under 12,7V på et slikt batteri er det ikke toppladet. Spenningen må du måle når båten har ligget en stund, ikke rett etter at du har kjørt. Kjøreturer på 3 timer er forresten ikke nok til å få toppladet batteriet. Du bør ha en lader tilkoblet minst 12 timer for å sikre at du får ladet opp de siste prosentene. Hvis motoren din er ekstremt lettstartet (som min Yanmar), så trekker du veldig lite strøm ut fra batteriet ved en oppstart. Når dynamoen da begynner å lade så er batteriet nærmest fullt med en gang. Hvis du nå slår på plotteren så forsyner dynamoen strøm både til lading og til litt forbruk. Er motoren litt tungstartet, slik at du hører at starteren drar noen runder før motoren er i gang, så bruker du litt mer strøm. mils skrev for 14 timer siden: nå er det et exide heavy EF 1453 (900A CCA og 145At) og motoren er innenbords mercury 350 v8 (hvor jeg ikke greier finner startstrøm krav - men antar at kartplotter som kutter indikerer at motoren krever farlig nær 900A?) Nei, du kan ikke trekke den konklusjonen. At batteriet er oppgitt til CCA 900 betyr bare at det skal kunne gi 900 ampere ved minus 18 grader celsius i minimum 30 sekunder uten å komme under 7,2 volt målt på polene. Det betyr ikke at ditt syke batteri gir 900 ampere når du vrir på nøkkelen. Siden batteriet ditt mest sannsynlig er sulfatert og degenerert er det umulig å si hvor mye strøm det gir uten å måle. Andre som kjenner motoren din kan nok derimot si omtrent hvor mye starteren trekker. Men husk at den vil ha en viss effekt. Dersom batterispenningen faller, vil den trekke høyere strøm for å kompensere. Det er enda en grunn for å ha et friskt batteri som er toppladet til enhver tid. mils skrev for 15 timer siden: Forslag til batteri som er lett tilgjengelig ? Nå har ikke du oppgitt i signaturen din hvor i landet du holder til, noe jeg anbefaler alle til å gjøre. Da kan du lettere få konkrete råd om hvor du kan handle. Men når det gjelder batteri. Det batteriet du har er ikke noe dårlig batteri, men du kan jo velge et som har litt høyere startstrøm i forhold til kapasiteten. 900A CCA verdi er ikke spesielt høyt for et såpass stort batteri. Her har du et batteri som har høyere startstrøm, men noe lavere kapasitet enn ditt. Det er på 135Ah og 1000A CCA. Og her har du et batteri som er litt større enn ditt, men med vesentlig høyere CCA verdi. Det er på 154Ah og 1150A CCA. Begge disse batteriene har samme polstilling som ditt gamle. Jeg byttet startbatteri i fjord og gikk for dette batteriet på 180Ah og 1100A CCA. Jeg er meget fornøyd med det, det gir et friskt spark i baugpropellen. Jeg ønsket forøvrig å ha et batteri av den gammeldagse typen med kork hvor man kan fylle på vann. Dette var vanlige bly/syre batterier. Hvis du legger flere kroner på bordet kan du også få AGM batterier med høyere startstrøm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mils Svart 29.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Wow- Takker for info og ikke minst batteri lærebok for dummies .. Da får vi se hva vi finner av batterier når butikkene åpner igjen imorgen her i Oslo-regionen. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Det finnes ladere som har en regenereringsfunksjon. Jeg har en slik lader og den har reddet et par batterier her i heimen. En sånn lader bruker gjerne 1 uke eller to på hele prosessen. Men det funker ofte. Kompisen til min sønn hadde en Harley med dødt batteri. Tok ikke imot strøm i det hele tatt på normal lading. Satte lader på regenerering og etter 2 uker var batteriet friskt og funker like bra enda. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 30.Mai.2023 Del på Facebook Svart 30.Mai.2023 GM 350 er ikke kravstore på strøm. men du bør ha over 740CCA når den skal fyres. Hvis det er den vanlige GM marine dynamo du har, så leverer den vel ikke mer enn 40 amp. Den kan du med suksess bytte til det dobbelte eller over. Det er også foreslått et ekstra forbruksbatteri. Jeg kan anbefale det. Har reddet meg en par ganger i fjor, da startbatteriet tok kvelden, ganske uventet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.