Jump to content

Rutebåten Baronen rente ned brettseiler i regatta. Video viser hendelsen.

småbåtentusiasten

Ulykke  

107 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

19 fot skrev 46 minutter siden:

Det jeg etterlyste var om det fantes regler om at den som holder en hastighet som er mye større enn andre fartøy overtar noe av ansvaret for å vike...

Nei, absolutt ikke! Sjøveisreglene tar ingen hensyn eller forbehold om innbyrdes hastighetsforskjeller, og slik må det være.

Også viktig at det fartøy som utfører en kursendring, foretar en stor nok endring til at det er synlig for det andre fartøyet.

Havarita skrev for 19 timer siden:

Det ser da mer ut som brettseilern renner inn i rutegående. 

Det burde hverken være tvil om at Baronen er et 'nyttefartøy' eller at dette er en 'sterkt beferdet lei'.

Tja, det er vel ikke  så enkelt.

En lovlig annonsert Regatta, fergeselskapet informert, så er det vel  ikke forsvarlig å holde den farten i et regatta område, det var vel brettseileren som ble på kjørt  ca.15. sek etter start.

På meg virker det som kapteinen hadde håpet  på og komme forbi før start derfor den farten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

19 fot skrev for 2 timer siden:

Finnes det noe sted i regler om vikeplikt noe om fart?

Selv kjører jeg motorbåt og har jo da ofte vikeplikt både for andre motorbåter og for seilbåter. Når jeg putrer avgårde i 4 knop og kan øke til 5 knop ved full gass og jeg kommer i en vikepliktsituasjon for en som holder 20-30 knop....

Regel 17 (b) kommer til anvendelse. Når den som skal vike greier ikke å utføre nødvendig manøver i tide, da påligger det ansvar for den som skal beholde kurs og fart å forhindre sammenstøt.

Sitat

(b)    Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

En av grunnene til at jeg ikke liker meg på sjøen i juli. Tenkt tilfelle: Hulda går for motor i 5 knop i trangt farvann. Ut fra stranda kommer en brettseiler vinglende i 25 knop med bind for øya. Hulda har vikeplikt. Brettseileren knuser panna inn i siden på Hulda og omkommer. Styrmannen på Hulda blir tiltalt for uaktsomt drap?

Hulda skrev 10 minutter siden:

Styrmannen på Hulda blir tiltalt for uaktsomt drap?

Påkjørsrett er ikke lovfestet, verken til vanns eller til lands.

Hvis du har gjort det du kan for å forhindre sammenstøt vil du neppe bli tiltalt eller dømt.

Men en del ubehag og tidsbruk i form av etterforskning og avhør må du nok påregne.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

19 fot skrev for 3 timer siden:

Det du klippet ut handler om å holde stabil kurs osv.

Det jeg etterlyste var om det fantes regler om at den som holder en hastighet som er mye større enn andre fartøy overtar noe av ansvaret for å vike da det der kun er snakk om små avvik, mens den saktegående kanskje må ta full bakk for at den raske skal slippe å dreie rattet 2 grader.

Det er ihvertfall klart at punkt a)ii oppforderer det fartøyet som skal beholde kurs og fart til å justere kursen, og hvis det kommer så langt som til b), så overtar de også noe av ansvaret.

Det viktigste et saktegående fartøy bør gjøre er å vise sin intensjon. Altså vanligvis å endre kurs så mye at det er tydelig at navigatøren er oppmerksom på risikoen og angir hvilken side man ønsker å bli passert på. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...