J-Å Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Vestkystseiler skrev 19 minutter siden: Man har jo f.eks. også regel 6 (sikker fart) 6(a)ii er absolutt relevant for begge parter. Men det er selvsagt vanskelig å pålegge regattadeltagere fartsbegrensninger. Sitat Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer: (a) Av alle fartøy: .. (ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Ser at tråden dreier litt rundt nyttetrafikk selv om ferga utvilsomt er det. I en tidligere tråd spurte jeg Sjøfartsdirektoratet konkret om hva som er nyttetrafikk. Her er litt av svaret og link til de som vil lese både spørsmålet jeg sendte og hele svaret i den andre diskusjonen. I realiteten sier de bla at hvis du "fører passasjerer" er du nyttetrafikk. Seilbåter nektet å vike for Bastøferga - Side 28 - Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet! Vi har forståelse for at diskusjoner om nyttetrafikk og fritidsfartøy kan være vanskelige fordi det kan være vanskelig med sikkerhet si hva andre fartøyers formål egentlig er. Hvis f.eks. en «fritidsbåt» brukes til å føre passasjerer kan den fra en «legmanns» ståsted oppfattes som en fritidsbåt, men vil jo være nyttetrafikk. Under forhold med nedsatt sikt er det spesielt vanskelig å ta stilling til «fartøytypen» uten kommunikasjon mellom fartøyene fordi en heller ikke kan få noen synsinntrykk å forholde seg til. (Her velger jeg å utelate signatur til saksbehandler for å unngå masse mail dit..) Sitér dette innlegget Mons Link to post
dobsen62 Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Den særnorske regel 44, er vel laget av avdankede skippere, som har fått en jobb i sjøfartsdirektoratet og som mener at kan gjøre som de vil. Det værste er at det er mange som synes at dette er helt OK. Får ikke håpe det er noen som har en sønn eller datter eller andre familiemedlemmer, som ved ett uhell eller uoppmerksomhet havner foran baugen til en slik skipper. I alle andre sammenhenger i samfunnet, er det den profesjonelle parten som har det størst ansvaret. Lurer også på om det er noen i det hele tatt, som har sett manøvreringsegenskapene til en moderne ferge eller hurtigbåt. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 dobsen62 skrev 5 minutter siden: Den særnorske regel 44, er vel laget av avdankede skippere, som har fått en jobb i sjøfartsdirektoratet og som mener at kan gjøre som de vil. Min forståelse er at regel 44 er en slags trafikkreguleringsregel, men når det kommer til jus, så er den lite verdt. Det er som når noen kjører sakte i venstre felt på en motorvei. Man kan likevel ikke kjøre på dem bakfra. Men som sagt, her var det en som nærmest seilte i blinde, og som egentlig ikke planla å tvinge hurtigbåten til å vike. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Komodo skrev for 7 timer siden: Et populært sted å surfe er i Ørekroken ved Skjærhalden på Kirkeøy. Her er det som regel greit med vind, og på slike plasser er de ikke i veien for verken nyttetrafikk eller lystbåttrafikk i særlig grad. Ørekroken fungerer fint med kite da den får tak i vinden høyt, og de kan hoppe på lite bølger. Med vinden rett inn går vind og wing greit også der, men man må utenfor for å ha det gøy. I helgen blåste det for mye fra vest, og da blir det ble kastevinder inne i bukta, så da går man utenfor, avhengig av nivå såklart. De fleste wing-er har forøvrig vindu, også mine, men det er jo begrenset hva man får med seg, særlig i konkurranse der man også følger med på mye annet, er gjerne stresset osv. Forøvrig helt enig i at man burde legge regattaer der det er til minst mulig sjenanse for andre. Vet ikke hvorfor regattaen gikk der den gikk, og mulig de burde ha (mer?) følgebåter e.l. for å markere. Og det er jo brettseilerne som har vikeplikt, men fører man en så stor båt i den farten inn i en ansamling av hva det nå skal være, så utviser man altså ikke aktsomhet. En brettseiler har ikke samme skadepotensiale som en stålbåt med mange hundre(?) ganger mer masse. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Vestkystseiler skrev for 23 timer siden: Man har jo f.eks. også regel 6 (sikker fart) Og regel 2. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 For noen år siden var vi på vei sørover med en 37 fots motorbåt jeg hadde. Sør for Drøbak så vi en horde av brettseilere som krysset skipsleia i stor fart (blåste mye den dagen). Vi gikk i 5-7 knop og alle holdt godt utkikk da de krysset både foran og bak. Så ser jeg en som har peiling aktenfor oss fra BB side. Brettseileren holder stø kurs, og treffer rett i BB side på en båt som lå ca 70-80 meter bak oss. Vi stopper og brettseileren gir ok tegn, den pårente båten hadde kontroll på ham. Jeg kaller opp Tjøme på VHF og rapporterer hendelsen, de svarte at det var flere som hadde meldt ifra om uvettig brettseiling på tvers av skipsleia, og at politibåten skulle ta seg en tur dit snart. Da hadde jeg gjort min plikt,,,,, trodde jeg. Etter tre-fire uker dumper det ned en politianmeldelse med varsel om fengsel eller bot til meg om at jeg(?) ikke hadde overholdt vikeplikten for brettseileren. Jeg forklarte at jeg hadde kjørt meget aktsomt og flere av oss holdt nøye utkikk, og det var jo ikke vår båt brettseileren traff, men båten et godt stykke bak. For å gjøre en lang historie kort, så ble jeg først avhørt på telefon av politiet i en time, så ble det en mengde brev frem og tilbake fra politiadvokaten. Etter et års tid, så dumpet det ned et brev i postkassa fra politiet; Henleggelse pga bevisets stilling. Masse politi og advokatarbeid som ikke skulle ha bli satt i gang. Var vel på siste brevet fra meg politiet først greide å lese at brettseileren traff båten bak meg. Jeg vet ikke hvilken fart brettseilerne hadde, men det var rimelig fort. Ikke kunne de sett noe særlig heller da seile dekket mye av sikten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Tja, fra videoen i denne aktuelle saken virker det for meg som om brettseileren treffer Baronen et par meter bak baugen. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne løfte Hulda 10 meter rett opp. Med Huldas fartspotensiale for motor har jeg rett og slett ikke fart nok til å komme meg unna. Det er ikke alltid like enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Hulda skrev On 31.5.2023 at 21.35: Noen ganger skulle jeg ønske at jeg kunne løfte Hulda 10 meter rett opp. Med Huldas fartspotensiale for motor har jeg rett og slett ikke fart nok til å komme meg unna. Det er ikke alltid like enkelt. Det er vel bare regelen om innhentende fartøy som er inne på den problemstillingen. Når hastighetsforskjellen er stor blir jo nærmest det raskeste fartøyet å anse som innhentende, nesten uansett kurs. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 På tide med nytt båtprosjekt, @Hulda, eller kjøpe en ferdigbakt: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Hulda hadde trengt noen foiler. Skal tenke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Den tråden skal jeg følge! PS. Ikke tøm dassen når du foiler på motsatt side av uttaket.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 10 hours ago, quantumduck said: Det er vel bare regelen om innhentende fartøy som er inne på den problemstillingen. Når hastighetsforskjellen er stor blir jo nærmest det raskeste fartøyet å anse som innhentende, nesten uansett kurs. Leser man sjøveisreglene som fanden leser bibelen, er det vel bare vinkelen som avgjør ... eller husker jeg feil eller har misforstått noe? Dersom skip A og skip B begge er i bevegelse, men fartsforskjellen er så stor at A for alle formål må regnes som et stillestående objekt, så har ikke A noen realistisk mulighet til å vike unna, så all fornuft tilsier da at B må ta hensyn og gå rundt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
hanto1 Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Et brett på størrelse med en stor brødfjøl som forflytter seg ved at en person står oppå og holder i en drake er et vannleketøy, ikke et fartøy. Må jo være en seriøs glipp at slikt blir definert som fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 hanto1 skrev 3 minutter siden: Et brett på størrelse med en stor brødfjøl som forflytter seg ved at en person står oppå og holder i en drake er et vannleketøy, ikke et fartøy. Må jo være en seriøs glipp at slikt blir definert som fartøy. Men bruk av vannleketøy må vel defineres som bading, og da er det ganske strenge regler for alle fartøy: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-02-24-624?q=badende Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 hanto1 skrev On 30.5.2023 at 9.13: Både seilbrett og vannscootere burde vært klassifisert som leketøy og hatt vikeplikt for alt og alle Si det til denne karen, bilde tatt i Bunnefjorden i forrige uke. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 2 hours ago, tobixen said: Dersom skip A og skip B begge er i bevegelse, men fartsforskjellen er så stor at A for alle formål må regnes som et stillestående objekt, så har ikke A noen realistisk mulighet til å vike unna, så all fornuft tilsier da at B må ta hensyn og gå rundt. Så kan man vel anføre at 26-27 knop tvers gjennom regattafeltet som AIS viste ikke akkurat tilsier at Baronen var stillestående.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Steihy Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Det virker som at mange har oppfattet det som at ferga gikk "fort". I et av de første innleggene er en ais dump som gir inntrykk av at den holdt 7,8 knop. Hva er riktig? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
pacuare Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Ut fra video er 28 knop rimelig. 7,8 gikk den definitivt ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Ingar skrev On 12.2.2003 at 15.39: Som ivrig brettseiler har jeg opplevd endel opp igjennom årene når det gjelder vikeplikt. Dessv. er det en utbredt taktikk blant båtførere å se en annen vei, i den tro at den "svakeste" gir seg. Men man har dårlig sikt mot le når man seiler brett og kommer det en hurtiggående båt som ikke viker kan det oppstå en farlig situasjon. Over 20 år gammelt innlegg, men tydeligvis fortsatt aktuelt. (Seilbåtskippere er ikke bedre på dette enn de som fører motor/rute-båt) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 6 hours ago, Arne Henriksen said: Så kan man vel anføre at 26-27 knop tvers gjennom regattafeltet som AIS viste ikke akkurat tilsier at Baronen var stillestående.. Nei, men dette har utviket seg til å bli en litt generell diskusjon om seilbrett og vikeplikt ... 2 hours ago, Ingar said: (Seilbåtskippere er ikke bedre på dette enn de som fører motor/rute-båt) Når jeg går for seil, oppfatter jeg det slik at det er allminnelige regler for to møtende seildrevne farkoster som møtes - at man har vikeplikt for "babord halser" og slikt, men innhentende båt har alltid vikeplikt. Og da gjelder det jeg skrev i forrige innlegg, dersom jeg har seilene delvis oppe og er fornøyd med å sige forover i 3 knop, mens vindbrettentusiasten kommer i 20 knop (og gjerne flere av dem sammen), så har jeg i praksis få muligheter til å gjøre en skikkelig unnamanøvrering, og må mest bare håpe at vindbrettentusiastene greier å styre unna. Det var én som gikk i vannet etter å ha vært litt for nærme akterspeilet vårt for et par år siden. Han var visst litt forbannet fordi det var konkurranse. Jeg husker ikke episoden godt, kan tenkes jeg seg forover for motor mot kraftig vind. Jeg gjorde i allefall det jeg kunne for å vike, men greide aldri å lese om han kom til å krysse forran baugen eller bak hekken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Hvilket minner meg om et krasj med en robåt i Sandvika. Jeg har kommentert den før her. Jeg hadde akkurat forlatt gjestebrygga og seg sakte forover mens jeg holdt på med å ta opp fendere - så plutselig kom det en robåt i full fart fra babord side (under brua til Kalvøya), tre eller fire folk som rodde, alle med ryggen mot fartsretningen. Jeg har alltid hatt en oppfatning om at motorbåt skal vike for robåt (men ikke i følge sjøveisreglene?) og i tillegg går det vel en robane der, så jeg sprang til cockpit og la om kursen hardt styrbord, og det gikk nesten. Det ble et spetakkel da én av årene slo i akterspeilet - folka i robåten var forbannet, og jeg var ydmyk og tenkte jeg hadde all skyld på min side. Men tross alt ... innhentende fartøy har alltid plikt til å passere hensiktsmessig, og man plikter vel å holde utkikk. Selvfølgelig er det upraktisk å holde utkikk når man trener på konkurranseroing, men mulighetene eksisterer vel (følgebåt, speil eller hva som helst ... det er høyst forventelig å møte annen trafikk i robanen i Sandvika sommerstid) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 tobixen skrev 32 minutter siden: Når jeg går for seil, oppfatter jeg det slik at det er allminnelige regler for to møtende seildrevne farkoster som møtes Beklager, jeg mente seilbåter for motor. Seilere bør antas å ha bedre forståelse for hvordan det er å seile kontra å kjøre for motor i trange farvann som her i Høllen. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 2.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 tobixen skrev for 5 timer siden: - at man har vikeplikt for "babord halser" og slikt, Ja, men det er vel "andre babord", også kalt styrbord halser. Man skal vike for en båt som seiler på styrbord halser, dvs. har seilene på babord side og vinden inn fra styrbord. (Men det er jaggu ikke lett å holde styr på hva som er hva i kampens hete. På sjøen går det greit nå etter over 40 år (og det går ikke så værst i trafikken heller :0), men nå driver jeg å lærer meg litt oldscool kavalleri-ridning på sambos hest, da krever kroppskontrollen sitt av de to hjernecellene jeg er utstyrt med, og rett som det er faller høyre og venstre "litt ut", og da får vi som bommer tydelig beskjed - Åt ANDRA höger!! Det er jo latterlig at det ikke går an å holde styr på høyre og venstre, men sånn er det, og jeg skjønner godt om det går litt i ball noen ganger på sjøen også...) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 https://www.seilmagasinet.no/kolliderte-med-hurtigfergen/822076 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.