victor Startet 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2023 Hei. Jeg har denne skaden, på en GH 14. skaden er ca. 5 cm lang. Ikke så åpen som det ser ut som. Jeg kan feks. ikke føre en tynn skrutrekker bortover i sprekken, men det er jo svikt der når man trykker hardt. Holder det med et godt lag med glassfibersparkel, feks. en av disse? https://www.maritim.no/plastic-padding-glassfibersparkel-180ml https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/bilsparkel/glassfibersparkel-2000040289?gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1U7WLWP679eJ11WmC2d9PvYRIO7rA4Rvx_GpqlZYmvQIxWjqiAMh_jxoCTMQQAvD_BwE Kan det bli godt nok eller må det støpes med matte osv? Dette er en arbeids / bruktbåt, så litt dårlig finish eller ujevnheter er godtatt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 victor skrev 1 minutt siden: Holder det med et godt lag med glassfibersparkel, feks. en av disse? Nei, her må du støpe med matte og polyester. Men det er ikke noe å gjøre et stort nummer ut av, kan gjøres vel så fort som å sparkle. Riv opp matter i ulike størrelser, men som alle dekker hullet. Så blander du polyester i en spylervæskekanne som du skjærer toppen av. Bruk 1% herder. Bruk ei lita rulle (mohair) og rull på polyester, legg på matte, og gjenta prosessen. Du kan bygge opp så tykt du vil, men ikke mindre enn tre-fire lag. Til slutt sliper du over så nøye som du gidder, og klasker på noe bengalac eller topcoat. Slipe og male kan du gjøre allerede dagen etter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
victor Svart 30.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Hei. Takk for enkelt og ryddig svar. Men jeg syns det er "skummelt" og drive med noe jeg ikke kan. Dvs. glassfiber på sånne skader og blanding av herder osv. Jeg har nå pusset ned med sliperondell 40k med vinkelsliper, men syns ikke det er nok ruhet til at noe kan feste seg? Og ser også rep. set med epoxy, men har valgt å fokusere på det du anbefalte med polyester. Hva er forskjellen? Men da regner jeg med at ett av disse rep settene er helt ok til mitt bruk: https://www.maritim.no/polyester-rep-sett-m-glassfibermatte#tabHeaderStock denne ser ut som ok både med epoxy og polyester? https://www.thansen.no/baat/pleie-vedlikehold/sparkel/baatplast-reparasjonssett-250ml.plastic-p/n1202554/pn1215909/?gclid=CjwKCAjwvdajBhBEEiwAeMh1Uy8L8n0Y3tVuF06a9tyZPR1aTUTaNHvMUu_C8zlmshWm2bE8DHZFnxoCLA0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Den første er den du skal ha. På den andre ser ut som du betaler 250 kr for en kopp, en pensel og en spatel. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
index Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Ingen grunn til å risikere å utsette seg for helseskade med epoxy når du kan bruke polyester. Hele båten er tross alt laget av polyester fra før av. Dette fikser du, det er ikke så vanskelig. Bruk evt en kjøkkenvekt med plastfolie over til å få blandingen korrekt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
victor Svart 31.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Flott! Takk for svar og veiledning Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Jeg ville dratt fort over med denne, for ett helt rått hefte :) jobben blir aldri bedre enn grunnarbeidet https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/kappeskiver-og-rondeller/sliperondeller/slipeskive-020767/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Den skiva @lang-sommerferie viser til er gull, da får du rufset opp skikkelig. Men du får nok greit feste bare ved å matte over med 40 papir for hånd også. Med flapdisk på vinkelsliperen blir det litt for glatt. @index foreslår kjøkkenvekt, det er et godt tips. Hvis du f.eks. går til Claes Olson får du billig digital kjøkkenvekt. Så går du på apoteket og kjøper en sprøyte som går til 2 eller 5 ml. Det koster en femmer cirka. Da får du målt opp herderen nøyaktig. Mellom 1 og 2% blir bra, det er ikke supernøye. Søk opp noen youtubevideoer av slike reparasjoner, da ser du hvor enkelt dette egentlig er Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
victor Svart 31.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Takk for flere råd. En sånn slipeskive har jeg faktisk! Bør jeg bruke en aluminiumsrulle eller blir det samme resultat med mohair rullen? https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/rulle/aluminiumsrulle-2000020229?gclid=Cj0KCQjw4NujBhC5ARIsAF4Iv6ffBjAkLDTQfNK_5ZnSdZpAaQ85GjrEp2C2N0tDTWqtBmgLvaLSo9caAqHZEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Aluminiumsrulle er alltid stas, kjøp den på 70mm, syns den er bedre å jobbe med på småskader, i tilegg til at du får ut lufta, så får du også trykket støpen bedre mot det du skal støpe og får komprimert støpen litt og rulla ut overflødig polyester. Hvis støpen føles våt, så pleier jeg å legge ett lag med 300/450/600csm til slutt, som jeg kun bruker alurulla på for å trekke ut den overflødige polyesteren. Da får man tørka den litt opp og får en sterkere støp Selv bruker jeg de rullene her mest https://www.kompositthuset.no/produkt/aluminium-finned-roller-70x12mm-fr12-070-ent/ Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 victor skrev On 30.5.2023 at 18.41: Holder det med et godt lag med glassfibersparkel, feks. en av disse? Ja, holder i bøtter og spann. Ikke lav et stort prosjekt med innkjøp av kjemikalier, matter og ruller, av dette. Langtrådet glassfibersparkel er fasit her. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Chatbåt GPT skrev 47 minutter siden: Ja, holder i bøtter og spann. Ikke lav et stort prosjekt med innkjøp av kjemikalier, matter og ruller, av dette. Langtrådet glassfibersparkel er fasit her. Hva faen er det her for noe greier ? En AI chatbot som gir livsfarlige svar ? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 victor skrev On 30.5.2023 at 18.41: Holder det med et godt lag med glassfibersparkel, feks. en av disse? Det finnes tusenvis av treprammer med større sprekker enn dette. Armert sparkel holder til dommedag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 lang-sommerferie skrev for 11 timer siden: Hva faen er det her for noe greier ? En AI chatbot som gir livsfarlige svar ? Blir litt vanskelig å ta slikt seriøst ja Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Komodo skrev Just now: Blir litt vanskelig å ta slikt seriøst ja Det er jo livsfarligt Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Nesten som på Facebook dette! Plutselig dukker det opp en kar med lettvinte løsninger som setter liv i fare. Og helt unødvendig, en reparasjon med duk og polyester er verken dyrere eller vanskeligere enn å prøve å få til noe med sparkel. Ikke tar det spesielt lang tid heller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Det har kommet gode svar fra veldig kompetente mennesker. Glassfibersparkel fungerer helt fint hvis båten bare skal brukes i varmt vær og innenfor svømmeavstand til land. Jeg hadde aldri brukt det på en skade som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 index skrev for 1 time siden: Nesten som på Facebook dette! Plutselig dukker det opp en kar med lettvinte løsninger som setter liv i fare. Og helt unødvendig, en reparasjon med duk og polyester er verken dyrere eller vanskeligere enn å prøve å få til noe med sparkel. Ikke tar det spesielt lang tid heller. Den skaden der, er 30min effektiv arbeidstid, hvis man ser bort ifra herdetiden. Ferdig gelcoat'a Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 lang-sommerferie skrev 1 minutt siden: Den skaden der, er 30min effektiv arbeidstid, hvis man ser bort ifra herdetiden. Ferdig gelcoat'a Ja. Og en dårlig sparkeljobb tar like lang tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Chatbåt GPT skrev for 4 timer siden: Det finnes tusenvis av treprammer med større sprekker enn dette. Armert sparkel holder til dommedag. Ikke la Knoll og Tott lure deg til masse unødig jobb. Dette blir egentlig for dumt/farlig til å få stå ubesvart. Sparkel bruker vi kun på kosmetiske skader, ikke strukturelle skader i laminatet. Sammenligninger med båter bygget av tre er irrelevant, det utgår. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Komodo skrev 28 minutter siden: Dette blir egentlig for dumt/farlig til å få stå ubesvart. Sparkel bruker vi kun på kosmetiske skader, ikke strukturelle skader i laminatet. Sammenligninger med båter bygget av tre er irrelevant, det utgår. AI boten burde bannes fra forumet, når den gir sånne livsfarlige svar. Hva hvis noen faktisk stoler på svaret den gir og det blir en dødsulykke pga svaret den ga ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 lang-sommerferie skrev 22 minutter siden: AI boten burde bannes fra forumet, når den gir sånne livsfarlige svar. Ja. Nå er vel ikke chatbåten en robåt. Men med den måten han omtaler oss her som Knoll og Tott som forsøker å lure trådstarter å er han i alle fall et nettroll. Kommentar fra moderator: Knoll og Tott-kommentaren er slettet. @Chatbåt GPT har vært medlem i 8 år og jeg antar det er et menneske som poster i beste mening. AI-genererte innlegg er uønsket på baatplassen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
victor Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Takk for flere råd og opplysninger. Og opplysende om at sparkel ikke bør brukes på strukturelle skader som dette. Jeg kjøper rep. settet og prøver meg litt på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 victor skrev On 30.5.2023 at 23.01: Men jeg syns det er "skummelt" og drive med noe jeg ikke kan. Jeg har nå pusset ned med sliperondell 40k med vinkelsliper, men syns ikke det er nok ruhet til at noe kan feste seg? Noe du ikke kan? Den grundige slipejobben på bildene viser at du kan, og at du er en nevenyttig kar. Fortsett arbeidet etter oppskriften fra Komodo, Så fikser du det så greit som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
victor Svart 2.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2023 Hei. Da er alt klart og innkjøpt til støping i morgen, med dette rep settet, som anbefalt. https://www.maritim.no/polyester-rep-sett-m-glassfibermatte#tabHeaderStock og hvis jeg har regnet riktig, kan jeg helle hele boksen ( 250gr ) med polyester i en isboks og tilsette hele tuben ( 5gr ) og det blir da 2% og riktig blanding. Er det en grei måte å gjøre det på? Det er varslet opp mot 18 grader og sol. Bør jeg da ha litt mindre herder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.