Jump to content

Hvor enkelt kan glassfiberskade repareres

victor

Recommended Posts

victor skrev 1 time siden:

Det er varslet opp mot 18 grader og sol. Bør jeg da ha litt mindre herder?

Som nevnt tidligere, bruk 1% herder. Da slipper du noe stress med at det geller før det herder ut. Og ikke støp i sola, prøv å få til litt skygge der du skal holde på. Også viktig at du ikke får sol på boksen du blander i.

Ellers ville jeg gjort som @index anbefaler, å bare blande opp halvparten. dette er så lite at du kan blande det i en plastboks du finner på kjøkkenet. På en så liten skade trenger du ikke bruke rulle, det tar du med pensel. Så ruller du ut lufta til slutt med alu-rulla. 

Pensel ? Selv etter 23år med støping og 10tonn med polyester så er jeg fortsatt ikke komfortabel med pensel. Blir endel mer søl og jobben tar lenger tid, i tilegg er det fort at man får ujevn polyester mengde, lite en plass og mye en annen plass også syns jeg man må jobbe mye mer for og få glassfiberen våt nok men 5cm bortafor så drukner glassfiberen i polyester . Rullene koster så lite, at jeg bruker det uansett, så lenge skaden er mer enn 10x10cm. Ett dypp, ett rull, så er hele matta våt :) hvor stor er skaden ? 30x30 ? Hvis du legger 3 lag med 300g matte, så går det ca 150g polyester hvis man håndruller, da havner du på ca 65/35 fordeling med polyester/glassfiber, som nybegynner skal man være fornøyd med det. Men hvis du legger på ett lag nr4 uten å rulle på polyester, men jobber polyesteren forsiktigt inn med lufterulla, så vil du havne på 55/45 fordeling som er så godt som optimalt, da har du også litt å slipe på når det skal jevnes ut 

https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/rulle/malerullsett-pro-mohair-2000047192

https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/rulle/roller-pro-mohair-100-mm-2-stk-2000050394

Men som du har sett komodo, så er ikke jeg så flink med budsjett, bruker ruller i 1min så kast, bruker slipepapir i 1min så kast. Jeg tenker effektivitet og enkelhet, ikke budsjett :) 

når man skal lære å støpe, så er det best at man gjør alt så enkelt som muligt, for og få best muligt resultat. Så mitt råd er at du bruker rulle på støpinga og sparer penselen til du skal legge på gelcoat. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...