Jump to content

Bruke 16 ampere CEE-kontakt på Hobbyfisher med 40 ampere sikring

Mastiff

Recommended Posts

Det falt meg egentlig ikke inn før jeg hadde montert denne kontakten, men den er altså 16 ampere:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig. Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

(Ja, jeg skal henge opp kablene ordentlig når jeg er ferdig...) Mens Hobbyfisheren har en 40 amperes automatsikring. Jeg aner ikke hvordan det er med 12V mot 250V, men en 32 amperes CEE-kontakt er jo omtrent på størrelse med en fotball. Pinnene inni denne på 16 ampere ser sånn ut:

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Jordpinnen er dobbelt så tjukk som de to andre pinnene. Foreløpig har jeg bare koblet strøm til den ene av de andre pinnene. Men bør jeg avlaste ved å åpne veggkontakten og støpselet og så splitte plussen mellom de to? Eller bør det ikke ha noe som helst å si? For meg ser det egentlig ut som om det er solid nok, men jeg er amatør.

Jeg hadde en Northlift-kontakt i båten en stund, men den hadde fått en smell før jeg kjøpte båten, så den dumpet jeg. Den er ansett som 32 ampere, med omtrent like store pinner.

Takk! Ingen fare for forveksling her, nei. Jeg har ikke noe annet enn 12V i båten, og CEE-kontakt har jeg bare til lading av elbilen på hytta (montert mens det fremdeles var lov). Og det er dessuten 32 amperes CEE-kontakt (med kursen nedsikret til 10A og B-vern montert, så der overdrev jeg skikkelig!), så det er ingen fare for å forveksle noe som helst. Men bra, for jeg brukte litt tid på å montere greia, og så boret jeg noen huller i båten, så et ville vært litt synd med "nei, det der brenner opp første dagen". :lol:

Spesifikasjonen i A er oftest uavhengig av av spenning, dvs den kontakten der egner seg egentlig ikke for formålet hvis det er å kjøre 12V teinehaler med opptil 40A (?) strømtrekk. Kan sikkert fort gå godt også da for all del. Å fordele pluss på den to pinnene er ingen dum ide i så måte. Selve pinnene er nok plenty men kontaktflaten i hunnstikket er sikkert svakeste punkt.

Men det beste hadde vel vært en kopling med høyere rating enn sikringen selvsagt. Feks en Andersson kopi fra Ali el.

Takk, da fordeler jeg dem! Og det er neppe så særlig ofte den trekker 40 når leverandøren selger 16 amperes kontakter. :giggle: Må vel kanskje til med et amperemeter en dag. Jeg tror vel heller ikke at teinehaleren trekker så mye veldig ofte heller, det må jo tas høyde for at den blir stående stille med motoren som kjemper mot teiner som sitter fast i bunnen.

Edit: Jeg har hatt Anderson der, men de blir fort slitt når man tar ut og inn pluggen hver eneste gang man er ute med båten, derfor ville jeg bytte.

Mastiff skrev for 16 timer siden:

Jordpinnen er dobbelt så tjukk som de to andre pinnene. Foreløpig har jeg bare koblet strøm til den ene av de andre pinnene. Men bør jeg avlaste ved å åpne veggkontakten og støpselet og så splitte plussen mellom de to?

Tenker du å koble minusen til en av pinnene og plussen til de to andre? Eller misforsto jeg?

Uansett, dårlig løsning å bruke en 16A kontakt på et redskap som kan trekke opp til 40A. Utfordringen ligger neppe i hvor stor strøm pinnene klarer å overføre, men varmgang der du skrur fast ledningene. 

Og en annen ting, hvor tykke ledninger får du plass til i en slik 16A kontakt? For å unngå uønsket spenningsfall bør du jo ha litt fete kabler til haleren din. Tror jeg la opp 25mm2 eller 35mm2 på min. For å unngå et svakt punkt som denne kontakten er så valgte jeg å kutte ut kontakt og terminere ledningene direkte med kabelsko.

Men hvis du skal ha en slik kontakt kunne det jo vært et alternativ å bruke en trefaset. Da får du fire pinner, og kan legge opp dobbelt med ledninger, to til pluss og til til minus. 

@Komodo Jeg vet jo hvor mye hummer du pleier å få, men jeg ante ikke at det var fordi du bruker lenker med kongekrabbeteiner og en teinehaler på størrelse med en konebil! :giggle: Produsenten av Hobbyfisher leverer 6 m kabel, og den er på seks kvadrat. Du bruker jo tømmerstokker i forhold!

https://kraftblokk.no/nettbutikk/17-deler-amp-tilbehoer/83-6-m-ledning-mkontakt-for-skottmontering-40a-automatsikring-og-kabelsko-klar-aa-sette-paa-batteriet/

Jeg har 10-kvadrat fra batteriet til kontakten, og så er det den 6-kvadraten som går i ledningen opp til haleren. Nå skal det sies at jeg har rundt én meter fra batteri til haler, hadde det vært mer, ville jeg nok gått opp i størrelse. Jeg ville iallfall ikke brukt 6-kvadrat på seks meter. Men det tyder jo på at de 40 amperene (sikring følger med kabelen) er bare tull, med 40 ampere konstant over så tynn kabel mens man trekker ei krepselenke fra 200 m dyp burde det være mulig å grille pølser over det som var igjen av kabelen.

Angående å bruke trefas er det absolutt en idé, men i praksis er det jo det samme som skjer her. Jordpinnen og mottakeren er dobbel størrelse av de to andre, og det er to skruer i jord, men bare én i de to andre. Så jeg gjorde det sånn, og jeg tror egentlig det burde holde greit siden produsenten leverer en 16 A veggmontert CEE-kontakt som ser helt lik ut.

image.jpeg.5c9260d320c4bc7d47abd07e4535de1e.jpeg image.jpeg.f2ab7415e4eab9faf3041f0b5b7de369.jpeg

Det er sprayet godt med vaselinspray for å holde ute alt av fuktighet også. Så vanligvis hører jeg alltid på deg, men denne gangen tar jeg sjansen på at produsenten ikke pleier å brenne opp båtene til kundene sine. I tillegg står jo denne sånn til at hvis noe plast skulle smelte, er det ingen fare for at noe som helst annet i båten skal bli skadet, den står for seg selv på skrogets aluminum.

Mastiff skrev for 11 timer siden:

jeg tror egentlig det burde holde greit siden produsenten leverer en 16 A veggmontert CEE-kontakt

Mastiff skrev for 11 timer siden:

vanligvis hører jeg alltid på deg, men denne gangen tar jeg sjansen på at produsenten ikke pleier å brenne opp båtene til kundene sine

Du står selvsagt fritt til å gjøre dine egne valg, ikke noe problem med det :thumbsup: 

Det som overrasker meg er at produsentene av disse teinehalerne får lov til å selge disse som CE-merket med en 6mm2 kabel som sikres med en 40A sikring, og deretter påmonteres et 16A støpsel. Det er akkurat den samme saken med Northlift haleren som jeg har. Mener jeg tok opp det samme temaet i "Dracotråden" for noen år tilbake.

Ser det er noe her på side 69, men tror det er mer tidligere i tråden i forbindelse med monteringen.

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/69/

@TrikkerN Lønning Jeg har mer verktøy enn Maxbo, men akkurat krympetang for endehylser har jeg aldri kjøpt. Jeg skrur fast nakne kabler omtrent hvert annet år... Disse er de første i båten. Alt annet kjøres med kabelsko. :giggle:

@Komodo På den andre siden har veldig mange i krepsefiskegruppa på Facebook Hobbyfisher, og jeg har ikke hørt om noen som har verken hatt varmgang eller andre problemer. Det pleier å komme opp veldig fort når sånt skjer. Olsen selv er medlem, så han hjelper til hvis det er noe der.

Mastiff skrev for 1 time siden:

krepsefiskegruppa på Facebook

Facebook, hva er det for noe? Høres ut som ei døgnflue :giggle: 

Joda, det går sikkert bra. Men jeg undres likevel over at de kan selge slikt som et CE-merket produkt. Det er jo en grunn til at de kontaktene er stemplet med 16A. 

Da jeg pakket opp min Northlift lå en av disse gule 110V kontaktene i esken. Kabel fra teinehaler til støpsel på min LH300 var kun 10mm2.

Se hva @janmar skriver i tråden min:

"Min ble levert med 16mm2 kabel (har spurt Northlift) mens kontakten var en 16A kontakt, hvor de(fabrikken) hadde fjernet halvparten av kabelens kordeler for å få plass til kabelen i kontakten. De har nå gått over til en 32A kontakt. Haleren trekker 45A!!! (På motoren står 50A)."

Slike produkter CE-merkes ved at produsenten (her importør fra Kina som offesielt blir produsent) skriver en samsvarsærklæring hvor de erklærer at produktet oppfyller visse direktiver. Hvilke vet jeg ikke, jeg jobber ikke med å CE-merke teinehalere. Men slike produkter krever ingen tredjepartsgodkjenning, så her er det opp til produsenten å erklære samsvar med de aktuelle direktiver. 

Dersom produktet allikevel ikke samsvarer med de aktuelle direktiver er det ulovlig å omsette i markedet. Men hvis ingen brenner opp og myndighetene aldri får greie på avvikene så fortsetter det bare sin skjeve gang. Så mye for CE-merkingen. 

Facebook er noen greier jeg dumpet innom fordi alle andre som var feite, femti og ferdig var der inne. Så nå er jeg der minst en gang annenhver uke! :lol:

Ja, merking har ikke alltid den betydningen det skal ha. Og så er det i tillegg ganske lett å se feil, for China Export-merket blir veldig likt! Det er bare veldig små nyanseforskjeller.

Differences between <b>CE</b> and <b>China Export</b> markings - Kimua Group

Men Hobbyfisher trekker vel en del mindre strøm enn de store Northliftene med samme belastning fordi de har en mer effektiv utfeksling, eller et eller annet sånt. Jeg leste en sammenligning en gang, husker ikke hvor.

Det kan nok være at du får dette til å fungere rent teknisk, men den blå CEE-koblingen (iht IEC 60309) er forbeholdt 200-250 volt vekselstrøm (AC). Se tabellen nedenfor som viser fargekoding for disse kontaktene mht AC/DC og spenning..

image.png.cbe325991630b1086cc8eb8403eb13af.png

Personlig ville jeg aldri brukt blå stikk på 12-/24-DC-anlegg. Dersom en ukjent skulle komme borti dette med tilkobling av 230 volt AC (landstrøm), så er det direkte livsfarlig. Det finnes massevis av koblinger, brytere og sikringer for 12-voltsanlegg.

@HansH Jeg tar absolutt poenget. Og jeg ville helt klart gitt deg rett, hvis det ikke hadde vært for to ting:

1. INGEN andre enn jeg og fruen rører teinehaleren i båten min.

2. Dette forutsetter at jeg ikke har misforstått landstrømkoblinger. For så vidt jeg vet, er landstrøm sånn at man drar en ledning med hunnkontakt til en kontakt på båten som har hannkontakt. Jeg går ut fra det som en selvfølge, siden noe annet ville vært livsfarlig. Så HVIS noen skulle røre teinehaleren i båten min og så være så inderlig kørka at de kobler en halvmeter kabel som kommer ut av en irrgrønn teinehaler til 250V, så blir resultatet én færre tyvaktig treskalle som heldigvis ikke vil videreføre genene sine etter episoden. 😈 Det kan jeg leve godt med.

Og apropos å leve så lever vi nok i litt forskjellige verdener når det gjelder landstrøm. Landstrøm for meg er 12V fra vedlikeholdsladeren på hytta. Det er selvsagt en annen sak hvis man jevnlig overnatter i gjestehavner og har en båt som er dobbelt så lang som min og sikkert koster mer enn huset mitt. :giggle:

HansH skrev 21 minutter siden:

Personlig ville jeg aldri brukt blå stikk på 12-/24-DC-anlegg. Dersom en ukjent skulle komme borti dette med tilkobling av 230 volt AC (landstrøm), så er det direkte livsfarlig. 

Jeg er i prinsippet enig. Men i dette tilfellet ser jeg ikke noen umiddelbar fare. Han koblet sammen L og  N. Så hvis noen plugger teinehaleren i et landstrømuttak blir det kortslutning, og sikringene vil ryke med en gang. Hvis noen plugger landstrømkabelen sin til kontakten i båten, så vil de få 12V fra L og N til PE. Det vil neppe gjøre noen skade, med mindre de har en alvorlig jordfeil. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...