Jump to content

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle


Komodo

Recommended Posts

Igjen, takk for alle godord og gratulasjoner! Jeg blir helt målløs av all skryt og ros som kommer i denne tråden, men det er selvsagt bare hyggelig. Og det er jo i stor grad også alle disse koselige kommentarene, samt alle konstruktive tips og tilbakemeldinger, som har gjort at jeg har klart å holde motivasjonen oppe helt til båten kom på vannet :thumbsup:

 

Før vi kommer til sjøegenskaper og testing (som jeg såvidt har fått prøvd så langt), legger jeg inn et siste innlegg med de småtingene som ble gjort før båten ble sjøsatt. 

 

Her monteres det dekkplate i skroget der jeg måtte bore hull for å skru fast pullertene framme. Jentungen måtte trå til med å entre skiver og mutter, deretter klarte jeg å komme til å få skrudd med sperrenøkkel nummer 17.

971429950_28_09_1801.jpg.1bf1d0bc98cbb4ea35be042d85731028.jpg

 

Over adkomsthullene valgte jeg å lime dekkplater. Platene skar jeg ut av rester fra det gamle overbygget. Alltid kjekt å ha noe materialkapp liggende :thumbsup:

717921344_28_09_1802.jpg.b5009733070cef42a1890b84fad1d0bb.jpg

 

Skivene ble slipt skrå 

1730597015_28_09_1803.jpg.2c4b0b1ab8b5a7e755d5c466684b08f3.jpg

 

Og fikk seg et strøk med topcoat.

125326294_28_09_1804.jpg.476a5bdebadf907c88a9777e4b692642.jpg

 

Så ble de limt på plass med Sikaflex. 

1920855365_28_09_1805.jpg.6d097d3d06dc253880413becec1fcdf9.jpg

 

Så var det aluminiumslukene som skulle på plass. Her er de to framme, men som nevnt i en tidligere post ble den ene luka feil på målene, og dessuten vindskjev, så den måtte erstattes.

725857781_28_09_1806.jpg.a41469e8236dcc46506762a55f4d63a1.jpg

 

Og lukene bak.

996253125_28_09_1807.jpg.cb35b2398f21ebc0d83bc86da20bc01e.jpg

 

De passet perfekt, så de ble jeg fornøyd med.

186635362_28_09_1808.jpg.6910f7ed0505dbcc77b616fc577f9f73.jpg

 

For å slippe å sveise inn avstivningskryss i den nye luka framme brukte vi ei plate som var litt tykkere (4 istedenfor 3mm), men det var rester av ei gammel plate, så den var ganske stygg.

672394638_28_09_1809.jpg.d411be0cc7c58f997695199a329ce049.jpg

 

Og dermed kom endelig prøveflaska med Flügger teglsteinrens som jeg fikk tilsendt av @BØstrøm til nytte:thumbsup: Etter to omganger med middelet ble resultatet slik- ikke strøkent, men ut fra utgangspunktet og (den minimale) arbeidsinnsatsen ble jeg veldig fornøyd :yesnod:

969823027_28_09_1810.jpg.1e90d74e1548a30cf354fbc046512cde.jpg

 

Det ble en liten utfordring å montere hengsler på luka siden evt. skruer/muttere på innsiden ville kommet i konflikt med lukepakningen og kanten. Jeg valgte derfor å sveise på en brikke av en 10mm aluminiumsprofil (som jeg heldigvis hadde liggende :giggle:

310295977_28_09_1811.jpg.29a81051172dd3b116b9efc4246354f8.jpg

 

Som man også ser på dette bildet var det litt avstand mellom luka og skottet, noe som senere skulle bli et aldri så lite problem....

656823356_28_09_1812.jpg.368e8251d53d4e2aeebc9a8b6a33bb79.jpg

 

For å slippe mutter på innsiden gjenget jeg opp godset istedet. Brukte M4 skruer til dette. Et lite tips: På så tynne dimensjoner har tappen lett for å sette seg fast og knekke. Det kan derfor være lurt å gå litt opp på gjengeboret fra tabellen. Istedenfor 3,3mm bor brukte jeg 3,5mm, det svekker ikke holdfastheten i gjengen nevneverdig da det bare er gjengetoppen som blir litt flatere. Også veldig lurt å bruke en skvett rødsprit til dette, da unngår man at aluminiumen "kliner" på verktøyet som man sier. Det som egentlig skjer er at man får en kaldsveis av aluminiumsspon på skjæreeggen, noe som kan føre til at verktøyet setter seg fast, eller skjærer seg som man sier.

1807976411_28_09_1813.jpg.f1a64d3470ff28e1555ea81c71113161.jpg

 

 

222789774_28_09_1814.jpg.19980335a4e1b9796f74c281aef85efb.jpg

 

Og her var problemet med at luka fikk litt avstand til skottet; kanten på luka tok i når jeg skulle åpne, så den måtte kappes litt. Men jeg kunne beholde litt, så vannet vil trolig fremdeles dreneres bort.

2132968983_28_09_1815.jpg.e14ff678b6fb821329113c4d04729787.jpg

 

Så viste det seg at lukelåsen ikke lot seg løse ut pga at luka stakk litt ut fra skottet på benken. Den måtte derfor fores ut. En kloss av ei glassfiberplate ble tilpasset og coatet. På dette tidspunktet må jeg innrømme at det begynte å bli litt fristende å ta litt enkle løsninger med kryssfiner o.l., men jeg vet med meg selv at det som ikke blir gjort nå, det blir ikke gjort, så jeg la litt jobb i disse småtingene først som sist slik at det blir holdbart.

589836700_28_09_1816.jpg.bfaac9d3bae061206e10cfcfdca2017c.jpg

 

Kloss og lukelås montert.

170756492_28_09_1818.jpg.f2f6d0bccc81213f29746156a8f2d46c.jpg

 

På denne luka valgte jeg å lime pakningen på karmen, ikke inne i luka. Rett og slett for å treffe bedre med anleggsflaten.

402566568_28_09_1817.jpg.27686ab4f37ba2a7a56dc8da49b0de71.jpg

 

For å hengsle luka i baugen måtte jeg fore opp litt pga tykkelsen på luka. Her hadde jeg også valgt å lime på pakning, ikke fordi den skal være tett, men for å slippe vibrasjon og skrangling fra aluminium mot glassfiber. Til det tilpasset jeg to biter av ei 8mm tykk syrefast plate. 

1931355841_28_09_1820.jpg.6f334e97e849f57d145e562aa6eac6f6.jpg

 

De to synlige skruene i akterkant av luka er innfestningen av en sneppertlås. Kjekk sak som jeg fant i reolen på SeaSea i Fredrikstad. Den måtte fores ned og ut, så den monterte jeg på ei glassfiberplate som jeg dreide fire distanseklosser til av POM for å få riktig høyde. Sneppertlåsen fungerer forresten veldig bra :thumbsup:

1221672426_28_09_1819.jpg.477ff32ad15ab4f73b92b33d0f98d217.jpg

 

Da ble det slik framme

915929520_28_09_1821.jpg.6a8a2cb65af29e79cbb58585d4476341.jpg

 

På lukene bak hadde jeg egentlig tenkt å montere samme lukelåser som framme, men det fikk jeg ikke noe greie på. Valgte derfor å montere forsenkede lukelåser som egentlig er for dørkluker. Disse låsene var medlemet  @freeforc var så elskverdig å sende meg helt vederlagsfritt! Tusen takk skal du ha for det :flag_bp: Freeforc har forøvrig også bygget om en Draco, link til tråden hans her: https://baatplassen.no/i/topic/67245-draco-17-ombygd-til-pg-båt/?tab=comments#comment-966935934214768_28_09_1822.jpg.ad4162f6faaa3820f34275070dddc3be.jpg

 

 

28.09.18 23.jpg

 

Liming av lukepakninger pågår. Til den store luka i dørken, samt luka på benken bak, valgte jeg å bruke en 50mm brei pakning som var 10mm tykk. På de mindre lukene brukte jeg en som var 20x5mm. Før jeg limte pakningene vasket jeg dem i varmt såpevann, så med aceton, så rubbet jeg overflaten. Brukte båndsliper med K60 papir til det. Det ville tatt tid og kostet svette å rubbe over nesten 20 meter gummipakning for hånd :sweat:

28.09.18 24.jpg

 

Brukte kontaktlim til jobben. Kjøpte først en liten boks med sika-bond i en båtbutikk, men det ble ikke nok. Den neste boksen kjøpte jeg på Biltema. Syntes egentlig BT limet hadde finest konsistens å smøre ut... Har tidligere kjøpt kontaktlim på BT som har vært tilnærmet ubrukelig, så det handler nok litt om hvor flaks man har og får ferskt lim. 

28.09.18 25.jpg

 

Det limes. Gummien kapper jeg og limer sammen med Locktite gummilim for O-ringer først slik at det blir hel pakning.

28.09.18 26.jpg

 

Jeg ønsker også at det skal være tørt i rommet under jockeysetet, så det fikk seg også en pakning. Her brukte jeg en selvklebende fra BT.

28.09.18 27.jpg

 

Jeg måtte ha noen lange skruer for å skru stolen i dørken, så det måtte fremstilles i all hast. Ingen tid til å kjøre til skruebutikken (som forresten ikke har åpent på de tidene av døgnet :giggle:) Gjengestang med påsveist mutter får gjøre jobben :smiley:

1619477_28_09_1829.jpg.b93e036f3c3bf45435ea2bbe856134b2.jpg

 

Luka til kassa bak skulle også monteres. Her er det blindmutter på baksiden med bunnhull, så her måtte alle skruene kappes. Av sikkerhetsårsaker vil jeg at kassa skal være helt vanntett. Opprinnelig var planen å sveise på en liten platebit på skruehodene (kan sees på den nederste skruen på BB side), men det måtte jeg utsette i denne omgang. Små platebiter til dette hadde jeg kappet til for lenge siden, men de får kose seg i esken sin noen måneder til.

28.09.18 28.jpg

 

Uttak til spylepumpa monterte jeg i skottet til benken bak. Dette lagde jeg ved å sveise en 3/4" gjengestuss til et 20mm syrefast rør. Så dreide jeg en flens av en akselbit som jeg tredde på og sveiset. Flensen ble kun limt i skottet, ikke skrudd.

28.09.18 30.jpg

 

På dette bildet har ikke slangen kommet på ennå. Slangen som ses til venstre i bildet er utløpet til lensepumpe.

28.09.18 31.jpg

 

En ting jeg var lite fornøyd med var innfestningen av slangen til motoren hvor kabler og wiere skulle tres. Den skulle klamres med ei medfølgende slangeklemme, men det var bare gummi i bosset, så der var det ikke mulig å få noe godt hold. Her burde det vært et stivt boss å skru slangeklemma mot. 

28.09.18 32.jpg

 

Løsningen ble å tilpasse en syrefast platebit som ble skrudd i motordekselet med gjennomgående skruer. Dette fungerte godt. 

28.09.18 33.jpg

 

En av de siste tingene jeg skulle gjøre før sjøsetting var å montere tilbake beslaget over fenderlisteskjøten bak. Det hadde jeg polert opp så det var blankt og fint, men så oppdaget jeg at det fenderlista hadde krøpet etter at jeg hadde skrudd den løs i skjøten. Den måtte trekkes inn nesten 10cm for å få på beslaget. For å få til det måtte jeg løsne lista fra skroget bak, og da var jeg uheldig og knakk den i det ene hjørnet :headbang:

28.09.18 34.jpg

 

Med varmepistol, tvinger, jekkestropper og et par liter svette klarte jeg allikevel å dra den sammen så jeg fikk skrudd den fast og montert tilbake det originale beslaget. Heldigvis røyk den ikke tvert av der den hadde knekt :sweat:  Jeg gjorde ikke noe mer ut av dette nå, men noe må jeg finne på. Enten må jeg bytte hele lista, eller så prøver jeg å skru på et beslag.

28.09.18 35.jpg

 

Vel, det var stort sett de småtingene som måtte i boks før sjøsetting. Sjøsettingen har jeg jo alt lagt ut bilde av, men jeg skal komme mer tilbake til hvordan ting fungerer på vannet etterhvert :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev On 24.9.2018 at 8.43:

Var det 10mm2 kabel med teinehaleren. Var det ikke 16mm2 ?

Hvor stor var kontakten som var påmontert? Vet at disse halerne er levert både med 16A og 32A kontakt.

Kabelen var merket med 2x10, så jeg regner med at det betyr 10mm2 areal. Jeg målte diameteren på kobberet når jeg hadde avmantlet, og da kom jeg til 12,5mm2, så helt sikker er jeg ikke. Men 16 er det ikke. Kontakten som fulgte med var 32A. Underlig at de kan selge et CE-merket produkt som er oppgitt til å trekke 50A og levere den med en 32A kontakt... En annen "fun-fact" er at hvis man tar av dekselet ser man at motoren er merket med 70A. Så det strømtrekket de oppgir er nok kun ut fra hva motorvernet skal løse ut på.

 

Jannmar skrev On 24.9.2018 at 8.43:

Hva slags lim bruker du når du feks. limer treklosene til koblingssplintene fast til skroget ?

Jeg spør fordi jeg også skal montere en teinehaler og lime noe treverk fast til skroget.

Jeg har skrevet en hel del om fugemasser og liming tidligere i tråden. Jeg har brukt litt forskjellig, men kun MS-polymer baserte fugemasser eller tilsvarende kjemisk teknologi. Etter at Sika gikk bort fra polyurethan og over til sin ispurs, har inntrykk av at det meste som er i handelen nå er av denne typen. Jeg har hovedsakelig brukt to forskjellige typer Bostik, som er identisk med Simpsons (husker ikke hvem som eier hvem). Den ene typen som heter Bostik Maxibond Extreme har så høy initialstyrke at du bare kan lime fast klosser på horisontale flater uten å stemple dem fast, den siger ikke. Når jeg har brukt den vanlige Bostik Maxibond har jeg stemplet fast klossen til limet har herdet (selv om det antagelig ikke alltid er nødvendig). Vask godt med aceton, og rubb med grovt sandpapir først, da får du god heft. 

Link to post
Share on other sites

Huff. Unner deg en problemfri hummersesong. Knakk haleren når du kjørte eller når du trakk? 

Har aldri likt å kjøre planende båt med haleren montert. Føles som festet kan ryke når som helst i bølger og slag.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 38 minutter siden:

Det som værre var er at teinehaleren knakk tvert av ...

 

Har selv kjøpt en pent brukt Norhlifthaler. (LH200).

Har sett mye skryt av disse halerne, men mitt førsteinntrykk er at det er noe ræl.

 

Syntes med en gang det så noe lugubert ut med Den korte aluminiumstappen i festet, som går opp røret på selve haleren. Er jo nødt til å bli en voldsom belastning akkurat i overgangen mellom festet og haleren (der din har knekt).

Og hvorfor har de lagt kabelen inne i røret?

Min ble levert med 16mm2 kabel (har spurt Northlift) mens kontakten var en 16A kontakt, hvor de(fabrikken) hadde fjernet halvparten av kabelens kordeler for å få plass til kabelen i kontakten. De har nå gått over til en 32A kontakt. Haleren trekker 45A!!! (På motoren står 50A).

Spaltekniven er alt for tynn, slik at lina kiler seg. Har snakket med brukere som har laget seg tykkere kniv for å unngå dette.

Pressarmen er, etter hva jeg har hørt, bare å fjerne jo før jo heller.

En av nabobåtene kjøpte en flekk ny haler maken til din (LH 300). boltene som holder skivehjulet sammen løsnet første gang han brukte den.

Har sett en annen, mulig det var her på forumet, som hadde fått sprekk i røret der hvor din har knekt.

Jeg har ikke montert min haler enda, men begynner nå å tenke jeg skal selge den, og heller kjøpe en Hobbyfisher.

Link to post
Share on other sites

Skulle virkelig ønske at en av de store produsentene kunne lage elektriske teinehalere som er robuste og funksjonelle i prisleiet rundt 15.000,-  Justerbar hastighet, gode brytere, gode kontakter, presshjul som trykker godt på tauet og spaltekniv som passer perfekt i kilesporet. Laget i materialer som ikke irrer eller sprekker. En robust sak uten sårbare jalla-løsninger som stikker ut her og der.

 

Tror vi må få Sleipner og Rapp Hydema til å samarbeide om en løsning.:thumbsup:

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Komodo said:

Det som værre var er at teinehaleren knakk tvert av ...

 

Den knakk akurat der jeg fikk sprekk i min også. Dette er sannsynligvis på grunn av dårlig konstruksjon og dårlig (sprøtt) materiale. Jeg har i den anlednng foretatt beregninger og en del undersøkelser. Bruddet starter hos meg der røret trykkes mot sentertappen med stor kraft. Da får en kombinasjon av trykkspenning den ene veien og strekkspenning den andre, hvilket er maksimalt ugunstig.

 

Er det en Northlift eller Biltemautgave? Regner med at du får erstattet den . . .

 

Jeg bruker min enda med forsiktighet, men planlegger en ombygging der jeg vraker festeanordningen på ripa og trer stammen ned i et syrefast rør. Gjenstår å få laget grunnet mange andre gjøremål . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trulte37 skrev for 13 timer siden:

Huff. Unner deg en problemfri hummersesong. Knakk haleren når du kjørte eller når du trakk? 

Har aldri likt å kjøre planende båt med haleren montert. Føles som festet kan ryke når som helst i bølger og slag.

Den knakk underveis. Jeg hadde surret den stramt mot pullerten for at den ikke skulle bevege seg, men sideveis var den jo ikke låst. Den knakk faktisk sideveis og ramlet inn i båten. Du har nok rett i at det svakeste punktet på disse halerene er når man kjører i plan og båten får seg et slag for hver bølge.

 

Fuglen skrev for 11 timer siden:

Men den er vel ordnet allerede?

Nei, ikke enda, men jeg har en plan :giggle:

 

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Den knakk akurat der jeg fikk sprekk i min også. Dette er sannsynligvis på grunn av dårlig konstruksjon og dårlig (sprøtt) materiale. Jeg har i den anlednng foretatt beregninger og en del undersøkelser. Bruddet starter hos meg der røret trykkes mot sentertappen med stor kraft. Da får en kombinasjon av trykkspenning den ene veien og strekkspenning den andre, hvilket er maksimalt ugunstig.

Jeg husker jo at du hadde en episode med haleren din, men jeg hadde glemt hva det var. Har du et bilde av den skaden? 

 

Jeg gransket bruddet i går kveld, men kunne ikke se noen svakhet i støpen som har vært et initial for bruddet. Derimot er røret dreid/boret opp innvendig der det er montert på tappen. Avslutningen på denne boringen gir en kjerv som blir en svakhet ved belastning, selv om ikke momentet er størst akkurat der. Røret er konisk innvendig, så det er mye større godstykkelse lenger opp i røret. Det er nok derfor de borer opp for å få anlegg til tappen. Det virker også som om det er dårlig kvalitet på den aluminiumen. 

 

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Er det en Northlift eller Biltemautgave? Regner med at du får erstattet den . . .

Det er en Northlift 300.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en LH 200 i nærmere ti år nå, fått masse julig da jeg kjører 3x anbefalt sikring og ingen problemer så langt. De først kontaktene var dårlige greier, men har flikket på den underveis. Måtte bytte ledning i år pga kortsutning i hullet der ledningen går inn i stammen. Bruker dog ikke teinearmen da dette gir mye moment på foten. Teinene veier jo bare 10-20 kilo så dem hives lett inn over rekka med håndmakt.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over knakk hele røret på teinehaleren tvert av første gangen jeg skulle bruke den...

355213807_07_10.18_Haler01.jpg.f1f501f7074c4ef3049f82d7b211d135.jpg

 

Bruddet på nært hold.

655699955_07_10.18_Haler02.jpg.6c11a6529725ab731b71b016bf0814bd.jpg

 

894531128_07_10.18_Haler03.jpg.11484e391caceb8e80acf31307ba18a2.jpg

 

489505286_07_10.18_Haler04.jpg.b0b4720c5a4583e067d2e83c6f4082a8.jpg

 

1254447545_07_10.18_Haler05.jpg.d22fd8d4cab331ec76d1a0b1fa5dd335.jpg

 

560520430_07_10.18_Haler11.jpg.dc502822c7982991da47deb4b45c8937.jpg

 

Jeg kappet røret ved den svarte tusjstreken, altså rett over der kabelen kom ut.

1323992393_07_10.18_Haler07.jpg.b32f0aef6ad872ff8a4d316b38f1d31d.jpg

 

Rotet litt i rotekassa, og fant denne rørstumpen av duplex som ble valgt ut til formålet.

1490542822_07_10.18_Haler08.jpg.f4b311479534994c5302cb65841f2d05.jpg

 

Så dreide jeg to foringer av POM som skulle monteres i røret, en oppe og en nede. Den oppe fikk en krage.1628278407_07_10.18_Haler10.jpg.7df8baf3b457ae4291783f666898f965.jpg

 

Rørstussen ble sveiset på ei 5mm tykk plate som jeg kappet til med vinkelsliper. Brukte boringen (hullmønsteret) fra den gamle braketten. Plata ble klemt på en tykk aluminiumsbit (kapp fra en 300mm bolt) for å holde den plan, samt å lede vekk varme fra sveisen. Nå er ikke jeg noen sveiser, men har fått med meg såpass at det kan være en risiko ved sveising av duplex at man får harde partikler i HAZ-sonen pga sigmafase. Lavest mulig heat-input er derfor viktig. Nå sveiste jeg dette med MMA, så det er jo heller ikke optimalt i forhold til varmetilførsel.  Men det gikk bra, ingen sprekkdannelser :thumbsup: Derimot angret jeg litt på at jeg ikke brukte tykkere plate, f.eks. 8mm, for det dro seg mye... Bildet er etter første streng. La tre lags kilsveis med 3,2mm 316 tråd.

225780664_07_10.18_Haler09.jpg.cfc6ebd549b3385eafc36342f7ad2695.jpg

 

For at det ikke skal bli stående en vannskvett i bunn av røret tok jeg ut et hull i bunn.

1317671674_07_10.18_Haler12.jpg.3b67c020e8e923a63019cece6c4cc99e.jpg

 

Tok hullet litt romslig tilfelle jeg ombestemmer meg senere og vil trekke ledningene gjennom røret og ned i braketten.

55882632_07_10.18_Haler13.jpg.562399007265d7164219263b8f24c235.jpg

 

Deretter var det montering av foringer. Den nederste foringen ble litt trang etter sveising, så den måtte jeg dore ned med en 60mm akseltapp.

1664813268_07_10.18_Haler14.jpg.25624f1fb111eec402ed66e32b91daf2.jpg

 

Den øvre derimot gikk i overkant lett, så den kunne godt vært litt trangere :rolleyes: Får heller sette inn et par set-skruer dersom den blir for løs.

1659144010_07_10.18_Haler15.jpg.79c1f0321e75528f1d6c63222c490bb2.jpg

 

Den originale kabelen måtte vekk, den kom jo ut av røret like over bruddet. 

1032153069_07_10.18_Haler06.jpg.937cdd3e6f93a3e63281a8fb5bea6072.jpg

 

Istedet valgte jeg å montere 25mm2 ledning rett inn i boksen. Den ene går på termovernet, den andre går på releet, så det vil allikevel være tynnere ledninger til motoren. Men de er jo ganske korte. Kan se ut som om det er 6mm2 som er brukt internt.

816869744_07_10.18_Haler16.jpg.b8f1c6d89c4d1e586d5b281e5f14c734.jpg

 

Da ble det slik. Jeg tok ut nye hull i dekselet til de nye lednigene, og monterte med M20 nipler fra Biltema (hadde heldivis noen i roteskuffen :giggle:

2104514534_07_10.18_Haler17.jpg.03362ac78986c13af7e34f83c5724cd7.jpg

 

Foringene har jeg dreiet så trange at de ikke slarker på røret. Utfordringen var at røret som nevnt er støpegods, ikke valset, så det er langt fra rundt. Det var ca 0,7mm urundt. For å rette opp det verste brukte jeg båndsliper og slipte det rundt. Problemet med det er selvsagt at aluminiumen der er ubehandlet, så den vil nok komme til å irre ganske godt. Har ingen tro på at det er sjøvannsbestandig alu i det røret. 

1962210005_07_10.18_Haler18.jpg.ae3b5e3a7921dd68c453d05b1f98d1ca.jpg

 

Og der var teinehaleren på plass i jolla. Har ikke noe nærbilde av det, men jeg dreide en liten akselbit av 22mm aksel som jeg gjenget opp med M10. Den sveiste jeg i den nye rørbraketten for å kunne låse teinehaleren. 

1054444470_07_10.18_Haler19.jpg.b53294bf1458669348793fea0010d860.jpg

 

Etter å ha kjørt litt mer i dønninger og sjø fant jeg ut at det lønner seg å slå ned armen og surre den mot pullerten. På den måten står armen i press mot den det innstøpte fundamentet, så da fungerer det fint. Må bare finne en raskere måte å låse dette på slik at det blir litt enklere i bruk. 

685740640_07_10.18_Haler20.jpg.2be0c36c9a8ce64615789bade3efc39a.jpg

 

Ellers fungerte modifikasjonene veldig greit. Det var en stor fordel å få den litt lavere slik at det ikke blir så voldsomt moment for hver gang jeg kjører inn i en bølge eller dønning. Det er feil å si at denne båten ikke slår i sjøen, så det blir mye påkjenning på slike ting som dette. Teinehaleren veier jo tross alt også over 20 kg!

 

Link to post
Share on other sites

Har ventet spent på hvordan en idèrik og løsningsorientert mann som du ville gjøre dette, og

dette ble helt klart et bedre feste enn det orginale.

(Skjønner i det hele tatt ikke hvorfor de har brukt støpt rør.)

 

Jeg har ikke tilgang til sveiseutstyr, dreiebenk osv, men ser at det er mulig å få til noe lignende ved å benytte et feste fra Hobbyfisher teinehalere.

Fikk ideen nå etter å ha lest gjennom den flott dokumenterte ombyggingen av din haler.

Takker for ideen :)

 

Må få sjekket at røret på Northliften passer i Hobbyfisher sitt feste.

 

 

Hobbyfisher.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...