Mayern Startet 1.Juni.2023 Del på Facebook Startet 1.Juni.2023 (redigert) Det startet med en tanke - hva om vi hadde en litt større båt? 11 fot på Mjøsa er stusselige greier, finn har blitt trålet med ujevne mellomrom og plutselig var vi på vei hjem med denne. «Litt» arbeid så har man båt til sommeren ble til «vi river ut alt og starter fra scratch!»… Innvendig var det sørgelig lite som kunne berges, motor aner vi ikke om fungerer og har allerede skaffet ny. Omtrent sånn her så den ut innvendig. Vi har fjernet alt, inne i kabinen er det nå grunnet, samme gjelder innvendige vegger på skroget og benkene bak kaptein og co-piloten. En god del utvendige skrammer og småskader må gjøres noe med, innredningen har vi så og si ikke mal til så det blir mye måling, prøving, banning og sverting fremover. Men - vi er optimister og gyver løs! Dette har vi aldri gjort før men vi SKAL få det til. Takk og pris finnes det mange tråder her på forumet hvor vi får svar på mye og ser hvordan ting skal gjøres. Jeg tror ikke denne er klar for å settes på vann i år men vi får nå se, vi jobber på så mye vi kan. Oppdateringer kommer her etterhvert. (siste bildet er fra da jeg grunnet) Redigert 1.Juni.2023 av Mayern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Blir spennende å følge med på...😊 Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Straks ferdig med flere hundre timer oppussing på min 22 fots daycruiser! Ble MYE mer arbeid enn jeg først trodde, men sånn er det når man begynner å rive i gamle ting🤭 Deilig følelse når man begynner å se resultater! Lykke til og hold oss oppdatert 👍🏼👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 2.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Da nærmer helgen seg og man kan omsider få gjort noe igjen! Helgens grublerier er alle gamle hull i akterspeilet etter ja, si det... Motorfester? Det satt noen rustne bolter der, samt det er et hull som kanskje var tenkt som drenering. Problemet er - hvis det faktisk skal drenere noe som helst så må det stå sabla mye vann i båten før det renner ut gitt! Så vi tetter like greit det og. Vi skjønner værtfall ikke poenget med det. Her hadde det rent masse rust, guffe og skit fra gamle bolter. Alt dette er nå pusset bort og hele plata er så slett og ren som den kan bli. Hullene skal borres opp, renskes og tettes. Det store nederst like over støvsugerslangen som snek seg med på bildet er jeg litt usikker på hvordan bør tettes, tips mottas med stor takk! Slik det så ut bak her så det ut i stort sett hele innsiden av båten, så de første par ukene har vel mesteparten av tiden gått med til å vaske, skrape, pusse, gnikke og forbanne 40-pluss år gammelt lim og møkk. Her er innsiden av den ene sittebenken, her er det nå også pusset bort og hele den platen (glassfiber) viser seg å være meget svekket. Den bøyer seg bare man ser hardt på den, så alt som trengs for å støpe en sterkere plate er skaffet og vi setter muligens inn en ramme i begge sittebenkene for å få de mer stabile og tåle litt. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 2.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 SørlandetAs skrev for 8 timer siden: Straks ferdig med flere hundre timer oppussing på min 22 fots daycruiser! Ble MYE mer arbeid enn jeg først trodde, men sånn er det når man begynner å rive i gamle ting🤭 Deilig følelse når man begynner å se resultater! Lykke til og hold oss oppdatert 👍🏼👍🏼 Jeg tror vi innså allerede første kvelden som eiere av denne båten at dette blir MYE Men samtidig så er det ikke uoverkommelig, vi har heldigvis ikke hastverk, og vi tar dette som en læringsprosess. Gleder meg til vi kommer dit at vi ser resultater, takk for lykkeønskninger! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordnissen Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Syntes det er gøy å følge med/ lese disse prosjekttrådene😊 Har selv gått igjennom et aldri så "lite" prosjekt på en veldig gammel glassfiberbåt for noen år siden. Er mye jobb, men den følelsen man sitter med når man begynner å se resultatet av all tid og arbeid man har lagt ned, er verdt alt. Lykke til👍 Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 4.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 Da ble noen hull i skroget tettet, måtte ha teip på ene siden så det hadde noe å butte mot og ikke bare tøt ut. Inni båten har samboer hatt ei økt med å forsterke sittebenkene bak ned mot gulvet, der må det gjøres mer jobb og forsterkes men det tar vi uka som kommer. Godt å se fremgang selv om det er små ting, de må gjøres de også. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Hullene bak ble jaggu tett virker det som! Antar ildprøven kommer etterhvert når båten ligger på vann, men det SER bra ut. På innsiden la vi også over glassfiber, forsterket etter beste evne. Fikk også forsterket den ene skråveggen bak der sittebenk er på ene siden, en liten test siden det var litt klønete å få glassfiberen til å samarbeide (mulig brukerfeil), men siden det er på et ikke-synlig sted så er det greit å fomle litt. Vi får se hvordan det ser ut senere i dag. Har også forsøkt å fikse noen av skrammene på utsiden av skroget, det ser ut som den har fått litt juling mot en brygge over lengre tid... Pusset pent over alle og lagt på gelcoat putty på de overfladiske, de dypeste fikk et lag glassfibersparkel inni seg. Om det var rett aner jeg ikke - men vi får se hvordan det ser ut. Har bilder men ikke lagt over på PC enda, får ta det siden. Planen videre i dag blir å våtslipe der jeg har forsøkt å fikse skrog for å se hvordan det blir, fargeforskjell blir det men vi kan leve med et lappeteppe inntil videre. Hele utsiden må før eller siden gjøres noe med, den har ikke hovedfokus i år. Ellers så må vi gruble videre på hvordan innredningen skal bygges, få kjøpt inn material til det og starte prosess med å skjære til, tilpasse, lakke og atter lakke. Den aldrende damen tar sakte men sikkert form, hun kommer til å trenge pleie i lang tid fremover men vi håper vi får gitt henne det hun fortjener :) Av mindre "ikke-viktige" ting så har jeg ordnet med et firma som kan skjære ut Alicraft-logo til oss og navnet på båten. Vil helst ha logo skjært ut i plast men det får duge med klistremerkeprinsipp enn så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Forsterking av akterspeil og tetting av hull - suksess. Forsterking av benk - eh nei... Orka ikke ta bilde, sur over egen dumskap som ikke tenkte på å legge press mot veggen Samboers jobb med å tette sprekker i nevnte benk ble bra. Utvendig fiks av småskrammer og skader - tjaaaa... Kan konkludere med at det der må jeg lære mer om, og vannsliping er gøy de første 10 minuttene. Resultatet blir så der, hele utsiden av båten må gjøres noe med men frem til da får den se litt ut som et lappeteppe. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Dette prosjektet blir spennende å følge med på, ser jo ut til å gå riktig vei for dere - BRA Legg gjerne ut flere bilder - til inspirasjon for andre som også holder på med lignende. Lykke til videre. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Kaptein Ka Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Bega meg ut på ukjent farvann og epoxy på båt skrog for få år siden. Hvis du skal jobbe på store flater er det lurt prøve blande materialet du skal jobbe så du får ett inntrykk av fasthet/renning/tørke tid. Ikke mange strøkne Alicraft i fjorden så den vil sikkert være verdt en god slump i bra tilstand. Lykke til 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 9.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Kaptein Ka skrev On 7.6.2023 at 20.02: Bega meg ut på ukjent farvann og epoxy på båt skrog for få år siden. Hvis du skal jobbe på store flater er det lurt prøve blande materialet du skal jobbe så du får ett inntrykk av fasthet/renning/tørke tid. Ikke mange strøkne Alicraft i fjorden så den vil sikkert være verdt en god slump i bra tilstand. Lykke til 👍 Jeg bomma skikkelig første gang jeg blandet så tok lærdom av det! 😊 Heldigvis ikke så store flater, største er skaden i baugen men den ser det ut til at blir meget bra. Her er en annen tabbe, la på noen lag glassfiber men hele toppen er det luft under. Har neppe noe å si men litt irriterende var det. Skaden i baugen nå, hun har fått tilbake sin runde form 😊 På avstand er hun fin syns vi, en del små skrammer som må ordnes men ingen store skader. I kveld holder vi på å skjære ut noen treplater. Den ene som er der motor festes og noen deler innvendig. MYE måling og grubling, vanskelig når så lite interiør var i båten. I morgen blir det glane-tur til Maritim, håper de har et kalesjebeslag vi mangler og noe greier til styringen vi mangler (der melder jeg pass, motor skjønner jeg meg ikke på). Fredagspils i båten er litt stusselig når den står på land men men 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 10.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Her går diverse vaiere/styringsgreier fra motor inn i båten, dette må fikses. Jeg håper vi klarer å støpe den delen som er sprekt pen nok, litt usikker på hvordan det bør gjøres. Jeg er litt inne på tanken om det er bedre å tette alt? Deretter skjære ut hullet på nytt? Tar gjerne imot tanker og innspill 😊 Prøvde å få tatt bilde for å vise hvor oppsmuldret den er. Skjære bort og enten kun forsøke å lage ny kant eller tette 🤔 Over her sitter en mansjett montert så selve kanten rundt hullet er ikke synlig men vil helst få gjort det bra og varig. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Super jobb. Lykke til videre. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mayern Svart 11.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 I dag ble denne satt på plass, forrige plate var kaputt. Støpte den nye inn, fikk ikke tatt bilde av det når den er støpt på plass. Resten bak ble grunnet og ser nå slik ut: Har ikke gjort noe med gulvet enda, strengt tatt ikke nødvendig siden dørkplatene kommer inn og skjuler det grå. Bakerst blir det bensintank og oppbevaring av nødvendigheter, blir ikke så synlig men når resten shines opp var det fort gjort å ordne der også. Å male båt innvendig krever at en stiv skrott må bøyes og presses inn i unevnelige posisjoner så det kom opptil flere gloser 🥵 I morgen begynner vi å skjære ut treverk, dette skal tilpasses og deretter lakkes så det vil ta tid før det kan monteres. Det går fremdeles fremover 😊 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 11.Juni.2023 Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 Mayern skrev 9 minutter siden: Å male båt innvendig krever at en stiv skrott må bøyes og presses inn i unevnelige posisjoner så det kom opptil flere gloser 🥵 Det hører med - man finner fort ut at man kan mange flere ord enn man trodde man kunne (men man får ikke mer moro enn det man lager selv ) Spennende prosjekt dere holder på med - dette blir megabra tenker jeg. Lykke til Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 12.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2023 tom Cognac skrev for 9 timer siden: Det hører med - man finner fort ut at man kan mange flere ord enn man trodde man kunne (men man får ikke mer moro enn det man lager selv ) Spennende prosjekt dere holder på med - dette blir megabra tenker jeg. Lykke til hehe gjett om - ordboken blir utvidet daglig! Og takk - vi føler det enn så lenge går rette veien. Lærer noe hver dag! Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Lite jobbing med båt denne uken for min del på grunn av sommeravslutninger på ymse sporter og skole for mini-me, men har i det minste skrevet handleliste over "nødvendigheter". Samboer har skjært ut de første par delene til båtens innredning, føler det var en milepæl Oljing og lakking av ymse deler treverk står på to-do listen fremover, når jobb og avslutninger går mot en ende får jeg dokumentere med foto og få gjort litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Skal bli spennende å følge dere videre Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 20.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2023 Det ble noen dager pause fra båtjobbing, viktig å møte opp for å vinke til Skibladner når den ankom Eidsvoll på søndag Rett og slett for varmt til å orke å gjøre stort ute forrige uke så det er kjærkomment med litt kjøligere temperatur den uken her. Vi satser på å få skjært til mer treverk men må flytte en del av jobbingen innendørs så ikke alt ender opp vått. I mellomtiden bestiller jeg diverse som trengs til innredning, skottbekledning og prøver å finne "båghållare" så vi kan få kalesjeramma til å ikke se ut som den henger på halv sneip... Funnet i opptil flere svenske butikker men de sendte ikke til Norge, typisk. Får jeg ikke tak i det i Norge blir det kjøretur til Sverige, tar gjerne imot tips til bra båtbutikker man kan glane på! (Bosatt på Eidsvoll så helst innenfor en dags rekkevidde tur-retur). Maritim har jeg vært hos, de hadde ikke denne. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 20.Juni.2023 Del på Facebook Svart 20.Juni.2023 Ikke helt lik, men sjekk https://www.watski.no/holmgrens-metall-kalesjebeslag-1813mm-61x25mm-11MLk https://www.boatlab.no/kalesjebeslag-rustfritt-stal-skyvebrakett-1stk https://www.seasea.no/dekksutstyr/kalesjeutstyr/kalesjetilbehør/kalesjebeslag-for-13-18-mm-7 Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Lite bilder og oppdatering, driver og lakker for tiden. Det tar sin tid gitt! Alt av treverk skal ha ørten lag lakk, egentlig en ganske ålreit jobb å drive på med :) Vi tilpasser alt i båten først, så demonteres det når vi vet ting er som de skal være og tar det ut og lakkerer. Prøver å få gjort mest mulig før vi reiser bort noen dager til uka, det blir en liten pause fra båtjobbing så den lille frøkna vår får ferie. Har også skaffet skummadrass til å lage sittebenkene, fikk med en god del skai når vi kjøpte båten så får starte så smått på de. Lage meg en prøvepute først for å se hvordan det blir. Prøver å rekke mest mulig jobbing med båten før ferien starter men må ta hensyn til hun lille. Hun syns det er stas å få hjelpe til så jeg prøver å finne små oppgaver hun også kan gjøre, moro når barna kan bidra og ikke minst at hun føler hun også er en del av dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Blir spennende å følge fremgangen. Håper du legger ut litt mer bilder etterhvert 😊 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Det blir alltid mer jobb enn man har tenkt på forhånd , men så lenge det er en hobby går det greit. Jeg har holdt på å gi opp mitt prosjekt noen ganger, men nå ser jeg lys i tunellen Så det er bare å stå på Mayern, KOS dere med lakkeringen og resten av jobbingen - og GOD ferie. Ta vare på hverandre Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 20.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2023 Første del av ferie unnagjort, nå er det full rulle med jobbing på båten. Her er noe av treverket lakket ett strøk. Denne her er da en av kassene sete skal monteres på. Siden jeg surra når jeg malte 4 plater og glemte en side (farsken…) henger man litt etter på lakkering av alt men får ordnet første strøk i morgen. Det er ikke så mye å ta bilde av inne i båten enda, alt skjæres ut, tilpasses, monteres og så demonteres for maling/lakking enn så lenge. Det går fremdeles fremover 😊 Båtplass har vi også ordnet oss, opprinnelig skulle vi ikke ha det men vi skulle jo heller ikke ha et oppussingsprosjekt ut av en annen verden 🤣 ops 🫣 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.