tom Cognac Svart 21.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 Mayern skrev for 10 timer siden: Det går fremdeles fremover 😊 Så bra - KOS dere med jobbinga Lykke til videre Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 21.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2023 tom Cognac skrev for 2 timer siden: Så bra - KOS dere med jobbinga Lykke til videre Takk, vi koser oss 😊 I dag skal ryggen til sitteplassene bak trekkes. Blir artig å se noe «ferdig»! Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 22.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 Ett stk ryggstø ferdig polstret og trukket med skai. Valgte blå, resten av alt man kan sitte på i båten er hvitt så tenkte det var kjekt å bryte opp med bittelitt farge. Skumgummi fikk vi til en hyggelig pris hos en kar på Lillehammer, han anbefales på det sterkeste! Ble 2cm tykkelse her, det er ikke mykt men så er det heller ikke der man sitter og trenger mest komfort. Neste side får trekkes i morgen, i dag blir det båttur på Mjøsa i hyggelig lag (ikke med egen båt obviously) 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 27.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Rygg nr 2 ferdig og klar for montering. Front pusset og forbedret diverse skader, fargeforskjell men bedre enn det var! Alt treverk lakket og hentet så nå begynner vi å gjøre klar for å sette ting på plass. Hadde ikke trodd vi kom så langt i år men ferie + dårlig vær resulterte i mye jobbing hjemme med båten 😊 Begynner faktisk å øyne et håp for neste sommer på Mjøsa! Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2023 Dette ser veldig bra ut tror nok dere blir båtfanter på Mjøsa til neste år gitt Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 3.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 tom Cognac skrev On 27.7.2023 at 16.30: Dette ser veldig bra ut tror nok dere blir båtfanter på Mjøsa til neste år gitt Det er så absolutt planen :) Samboer er nå igang med å montere styrekonsoll, planlegge og finne ut hvor alle instrumenter, knapper, knotter og dill skal plasseres. Har ikke begynt på den lille soveplassen inni men får se om jeg får gjort litt i helgen, det er uansett ikke krise om ikke alt der er på stell. Slik fremgangen er nå er det ikke umulig at vi får en prøvetur eller to i den allerede i år. Om så kun for å kjenne litt på hvordan båten er i vann, vi har masse tid på vinteren til å jobbe videre. Større bensintank ble også skaffet, vi har lang vei for å fylle tanken (tror nærmeste er Brumunddal) så det er kjekt å ikke få rekkevidde-angst. Mye som gjenstår enda, ryggstøtte på ene siden er montert inn, andre siden monteres muligens i helgen. Benkene må trekkes med skai, hadde vært kjekt å få det også gjort i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 3.August.2023 Link til dette innlegget Svart 3.August.2023 Mayern skrev 1 time siden: montere styrekonsoll, planlegge og finne ut hvor alle instrumenter, knapper, knotter og dill skal plasseres. - plasser disse der det virker mest naturlig i forhold til sittepossisjonen Mayern skrev 1 time siden: Slik fremgangen er nå er det ikke umulig at vi får en prøvetur eller to i den allerede i år. Om så kun for å kjenne litt på hvordan båten er i vann, - det å få vann under ræva er alfa og omega for båtglade mennesker (selv om jeg foretrekker salt i vannet jeg da ) Mayern skrev 1 time siden: Større bensintank ble også skaffet, vi har lang vei for å fylle tanken (tror nærmeste er Brumunddal) så det er kjekt å ikke få rekkevidde-angst. Greit å ha en jerrykanne på lur også, slik at dere kan fylle opp den når dere fyller på bilen på bensinstasjon, - så er det bare å fylle fra kanne til tank på brygga! Det har noe med rutiner å gjøre. Men en større tank er ikke å forakte så lenge alle koblinger er tette og at bensindamp ikke slipper ut (eksplosjonsfare) Mayern skrev 1 time siden: Mye som gjenstår enda, ryggstøtte på ene siden er montert inn, andre siden monteres muligens i helgen. Benkene må trekkes med skai, hadde vært kjekt å få det også gjort i helgen. Godt man ikke slipper opp for arbeide Jeg er pensjonist (75 år) kona er i jobb, vi bor i enebolig, har 4,2 mål tomt (mye naturtomt da), men den må på ett eller annet vis stelles, nå har vi 3 katter som maser og skal ha kos - hele tiden, heldigvis har vi ikke barn Men jeg tenker at det er godt å ha noe å henge fingra i - så man ikke kjeder seg ihjel i pensjonistperioden Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 15.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 ...båten ble ikke testet i 2023... DET kunne jeg egentlig forutse - men håpet var der! Men vi kom langt! Alt elektrisk ferdig, koblet til og testet, alt virker. Jeg er faktisk imponert over hvor lang tid det tar å få liv i alt av lamper, vindusviskere, instrumenter... Innrømmer glatt at alt det rørte jeg ikke, jeg bidro dog med "hold denne", "trykk der" og det viktigste "hent en øl er du snill" Så fort det overhodet lar seg gjøre å få den ut så skal vi kalle inn mannskap for å få på motor, slengt oss ut på vann. Jeg må få gjort ferdig sitteplassene innen våren kommer men når det er så kaldt at til og med katta får vinterdepresjon så orker ikke jeg sitte ute i båten og fryse. Får heller holde oss til litt pilking (fryser da også men røyefeberen kommer samtidig som isen legger seg på vannet) og planlegging. Gleder meg til vår og sommer, fisketurer på Mjøsa og duppe rundt i vår egen lille båt Takker @tom Cognac ovenfor her - du har kommet med mye smart som vi har tatt til oss! Jerrykanne står klar, det er langt mellom stedene vi kan fylle tanken på Mjøsa (fra oss i Eidsvoll er vel nærmeste Brummunddal tror jeg?) så vi må ha et lite lager med om vi skal lengre enn Tangen. Vi har hus fra det glade 50-tall som stadig krever sitt, en kjeller som venter på oppussing, et kjøkken som egentlig er 20 år modent for modernisering, 2 katter hvorav en vinningskriminell og en lett tilbakestående, 1 unge og begge er i full jobb så vi kjeder oss egentlig ikke men båten måtte få plass i familien lell Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 15.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2024 Mayern skrev for 1 time siden: Gleder meg til vår og sommer, fisketurer på Mjøsa og duppe rundt i vår egen lille båt Det kommer det er viktig også å ikke overarbeide - da tror jeg man fort går lei (og selger prosjektet, og det er vel ikke meningen). KOS dere med røyefiske på Mjøsa, nyt vinteren (sagt av en som HATER vinter, snø og kulde) og når våren kommer får vi legge ut bilder av mer eller mindre ferdig restaurerte båter sommeren 2024 blir BRA Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Nå er det så skremmende nære å faktisk kunne fyre motor her! Motor sitter nå fastmontert PÅ båten! Har bilder men ikke overført til PC så får ta det siden. Hydraulisk styring kan forøvrig ta seg en bolle - når bruksanvisningen er vrang og faktisk inneholdt en vesentlig feil, og to urutinerte skal montere, da tar det tid... Men alt kom på plass takket være mann med ekstrem mengde tålmodighet (samt at han fikk fred for meg med lavt blodsukker). Uansett - setene er montert, sitteputene på benkene bak er trukket og til å ikke ha gjort slikt før sier vi oss fornøyde med innsatsen. Kabinen har vi ikke begynt på, det må males ett strøk til før vi får gjort oss ferdige. Forsåvidt absolutt ikke kritisk bortsett fra datter som maser om at hennes rom ikke er klart Handlelisten over fendere, tau og annet diverse nødvendig er fortsatt lang men litt etter litt kommer det også på plass. Fremdeles ved godt mot og gleder oss til å teste båten. Fikk også kjøpt ny kalesje og kalesjestenger, kalesjen som satt på hører garantert ikke til en Alicraft Og stengene? Nja, den ene er muligens original, den andre var en alu-stang av nyere årgang bøyd til skjevt så det så ut som hele kalesjen var på nippet til å ramle av. Akkurat det burde vi nok både sett og skjønt ifjor men det lyset gikk ikke på før i år.. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 tom Cognac skrev On 15.1.2024 at 14.24: Det kommer det er viktig også å ikke overarbeide - da tror jeg man fort går lei (og selger prosjektet, og det er vel ikke meningen). KOS dere med røyefiske på Mjøsa, nyt vinteren (sagt av en som HATER vinter, snø og kulde) og når våren kommer får vi legge ut bilder av mer eller mindre ferdig restaurerte båter sommeren 2024 blir BRA Jeg har som mål å slå egen ørret-rekord på Mjøsa, sjansen er større nå med litt større båt enn en 11-fots jolle som nesten tippet rundt ved de minste vindpust Overarbeidet ble vi ikke, det har gått mange timer i båten nå i vår allerede men nå ser vi såpass fremgang hver gang at motivasjonen er blåst opp mange hakk. Kjempemoro! Målet er ikke å få en perfekt båt, i år skal den bli bruksmessig sikker og fungere. Utsiden må tas, den er ikke pen, men det blir ikke i år. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Mayern skrev 16 minutter siden: Nå er det så skremmende nære å faktisk kunne fyre motor her! Motor sitter nå fastmontert PÅ båten! Har bilder men ikke overført til PC så får ta det siden. Hydraulisk styring kan forøvrig ta seg en bolle - når bruksanvisningen er vrang og faktisk inneholdt en vesentlig feil, og to urutinerte skal montere, da tar det tid... Men alt kom på plass takket være mann med ekstrem mengde tålmodighet (samt at han fikk fred for meg med lavt blodsukker). Uansett - setene er montert, sitteputene på benkene bak er trukket og til å ikke ha gjort slikt før sier vi oss fornøyde med innsatsen. Kabinen har vi ikke begynt på, det må males ett strøk til før vi får gjort oss ferdige. Forsåvidt absolutt ikke kritisk bortsett fra datter som maser om at hennes rom ikke er klart Handlelisten over fendere, tau og annet diverse nødvendig er fortsatt lang men litt etter litt kommer det også på plass. Fremdeles ved godt mot og gleder oss til å teste båten. Fikk også kjøpt ny kalesje og kalesjestenger, kalesjen som satt på hører garantert ikke til en Alicraft Og stengene? Nja, den ene er muligens original, den andre var en alu-stang av nyere årgang bøyd til skjevt så det så ut som hele kalesjen var på nippet til å ramle av. Akkurat det burde vi nok både sett og skjønt ifjor men det lyset gikk ikke på før i år.. Du er GOD til å skrive morsomt sitter og ler her, bare GODT ment Så godt at det ordner seg - etter hvert, da blir det nok satt ny rekord med ørretfiske i år Håper å få se bilder av vidunderet Godt jobba degge to Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 tom Cognac skrev 29 minutter siden: Du er GOD til å skrive morsomt sitter og ler her, bare GODT ment Så godt at det ordner seg - etter hvert, da blir det nok satt ny rekord med ørretfiske i år Håper å få se bilder av vidunderet Godt jobba degge to Jo takk - født med en god dose selvironi/selvinnsikt og ekstrem skrivekløe Jeg skal få lagt ut bilder fra mobil straks. Håper ikke kalesjen synes - den er jeg litt flau over.. (Ny ikke satt på enda, venter på stengene som er i posten. Håper de ikke kommer med Postnord, de har en tendens til å levere ting feil. Ikke bare feil kommune - også noen ganger i feil FYLKE... Eidsvoll er tydeligvis vrient.) Forsøker å få lagt ut bilder nå med en kort beskrivelse. La meg si det slik: Den motoren ble ikke bare festet på båten en gang. Det kan hende vi begge glemte at den gamle styringen burde tas av før motor satt på... Kan også nevne at for å få ut den stangen som festet gammel styring til motor satt selvfølgelig som juling. Man får virkelig ut aggressjon av å slå på ting! En kaffepause senere, mekking av eget verktøy for å pusse bort rust inni røret og nytt satt på. Motor kunne igjen festes på båt. Når vi i går ikke klarte få motor til å snu seg helt fra side til side så fryktet jeg at hele skiten måtte av for nte gang - heldigvis kun en skive som var i veien. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 tadaa!! Motor på båt! Evig glad mannen har tilgang på verksted med kran i taket, den var tung gitt. Akkurat her holdt vi på å måle ut hvor boltene skulle gå, så teknisk sett var den ikke montert enda. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Her er da tidligere nevnte benk til å sitte på, trukket av to glade amatører. (Nei vi har ikke dørk enda) Slik ble co-pilots plass, vurderer koppholder montert foran. Egentlig eneste logiske plass å ha slikt i så liten båt. Relativt god beinplass når man er stutt til beins! Fornøyd med plassering av sete, bra utsikt i alle retninger og komfortabelt. Her er ikke gulv på plass enda men blir likt som på forrige bilde. Begge setene kan vippes forover og har oppbevaring under. Dvs setet jeg sitter i her er for elektronikk, hovedstrømbryter når man rett under mitt høyre lår osv. Under setet på babord side er det et forholdsvis romslig rom til oppbevaring av nødvendigheter vi ikke trenger ha lett tilgjengelig. Gjenstår å se om motoren faktisk starter nå da. Det skal testes før båten legges ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Fikk også tak i et teak-bord på finn som skal slaktes, lakkes og brukes i båten. Henges opp bak og monterer på et støttebein så har vi mulighet til å sitte med maten på bord og ikke på et fang. Bordet skal festes slik at det låses fast under kjøring og når det ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Mayern skrev 6 minutter siden: Det skal testes før båten legges ut. akkurat DET kan være ganske lurt (jeg håper å få båten min på vannet mellom 17. mai og 1. juni - etter ca 2 år på land grunnet restaurering, nå gjenstår egentlig bare "småplukk" som montere vindusviskermotorer, skru fast noen finerplater, lakke (bruker en lakk Fargeriket selger: Schooner tror jeg den heter, har brukt den tidligere, veldig bra synes jeg), bunnstoffe og vaske. Og så må jeg ringe han som skal lage nye kallesjestenger til meg, han fikk de gamle/ødelagte i november i fjor, jeg ringte han for 1,5 uke siden og da lovte han å komme i løpet av uka - har ikke sett ham enda , har snakket (og nesten bestillt time) med han som henter båten og sjøsetter den for meg - han bare venter på telefon fra meg.......................dette går veien ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Ja vi orker ikke sitte nede på vannet med skjegget i postkassen så her skal vi forsikre oss om at alt vi kan sjekke er sjekket og testet i forkant. Lakk notert ned - vi fikk arve lakk fra en kompis som har trebåt men tror ikke vi har mer igjen av den nå. Nå er det kun småtteri som bord og mulig koppholdere som skal lakkes. Vi fant heldigvis ut at Hansen Protection (mener det var navnet) hadde kalesjestenger til Alicraft, fikk sendt de nr på kalesjen vi kjøpte. Den nye kalesjen er mørkeblå, mye finere enn den gamle som helt sikkert har vært beige en gang i tiden. Utvendig blir det en sabla jobb når vi kommer så langt, men nå har jeg lest og studert og gransket alt mulig av tråder her så med tid, tålmodighet og rom for å feile så skal den bli bra utvendig også. Til å være en såpass gammel båt så er hun i relativt grei stand, sliten og manglet mye av sitt interiør men nå som det meste er laget på nytt så blir hun flott. Eller: Ikke mye - hun manglet ALT... Jeg tror ikke vi har beholdt noe annet enn veggen inn til kabinen. Der skal det være en luke/skyvedør men det har vi ikke. Jeg tenker inntil videre blir det et forheng der, kun for å skjerme privatlivet hvis noen har behov for å skifte. Oppholder man seg mer enn 5 minutter der inne nå så er heteslag neste punkt på agendaen. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Det viktigste er jo ar dere trives ombord og får den båtgleden dere ønsker og har glede av - + at gleden ved å ha gjort all restaurering selv er jo god belønning Dere har i allefall en mye penere utseende påhenger en den "haugen" av en Mercury 90 hk, 2-takts jeg har på båten. Men som "alle" sier til meg: Jo styggere motoren ser ut - jo mindre sjanse for at den blir stjålet - og det er jo litt sant. Så lenge den starter og går, og hittil har det gått bra (på land da, skal bli spennende å se om den liker saltvannet i Oslofjorden ) Har "bladd" igjennom hele tråden her, for å gjennoppfriske Fy søren for en jobb dere har gjort dette blir MEGABRA!!!!! All ære til der Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 tom Cognac skrev for 21 timer siden: Har "bladd" igjennom hele tråden her, for å gjennoppfriske Fy søren for en jobb dere har gjort dette blir MEGABRA!!!!! All ære til der Tusen takk, det har vært veldig mye jobb her MYE mer enn vi først trodde... Men - vi har lært og lærer masse, vi får nye ideer og finner løsninger underveis. Den blir ikke perfekt, men den blir fin, trygg og tilpasset slik vi ønsker å ha den Så tenker jeg at vi kommer til å lære mye mer når den er i bruk og vil sikkert gjøre endringer og forbedringer til neste sesong osv.. Men det er greit, vi syns heldigvis ikke at det er en belastning men heller en erfaring! Motoren er ganske fin, håper bare den starter Tyverisikrer det som tyverisikres kan... Hvis noen VIL ut til vår båtplass i Vorma så får de det til, hvis de da klarer å nappe med seg en 160kg motor og vasse/svømme inn i 6 grader-ish vann med den så har de nesten fortjent den Alt er forsikret så vi må håpe på det beste. Det ble stjålet en båt derfra ifjor, trist... Nå blir det en pause til 17. mai er vel overstått med unntak av husets herre som kobler noe strøm-greier og undertegnede som driver shopping av stoff for å sy puter og et forheng til kabinen. Jeg kan på ingen måte sy om det så stod om livet så tanken er å kjøpe en flaske vin og smiske med svigermor... Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Mayern skrev 1 time siden: så tanken er å kjøpe en flaske vin og smiske med svigermor... høres ut som en veldig god plan - STÅ PÅ Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
tom Cognac Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Min svigermor er dessverre død (for 2 år siden, det er 21 år mellom kona og meg, svigermor var 4 år eldre enn meg og min gjenlevende svigerfar er 7 år eldre enn meg (han blir 83 nå i sommer) det blir til at de er mer som jevnaldrene venner enn svigerser), men jeg har heldigvis funnet en kvinne her i Larkollen som kan sy (kona nekter - sier hun ikke blir venner med symaskinen) og hun har vært på befaring og sagt hun kan sy nye puter til meg. Men det er ikke hast. Nå er det bare om å gjøre å få ferdig det aller nødvendigste så jeg får sjøsatt en gang mellom 17. mai og 1. juni, har nesten bestilt time hos han som henter båten og sjøsetter den fra Fuglevik Marina. Det skal bli sååÅÅÅ D E I L I G å få henne på vannet og snuse inn saltvannslufte igjen Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Mayern Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Litt stusselig skjermbilde av en film jeg tok mens jeg satt og malte et siste strøk inni «lugaren», men slik ble det med dørk! Og i går starter vi motoren, gikk som ei klokke. Går alt etter planen blir det en test-tur i morgen, en kamerat blir med og er stand-by i sin båt hvis noe skulle skje. Mangler litt her og der men den er ferdig nok til å kunne brukes. Herregud så stas! Og bittelitt stolt av hva vi har gjort på ett år. Sitér dette innlegget Link to post
Mayern Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 tom Cognac skrev On 14.5.2024 at 12.40: Min svigermor er dessverre død (for 2 år siden, det er 21 år mellom kona og meg, svigermor var 4 år eldre enn meg og min gjenlevende svigerfar er 7 år eldre enn meg (han blir 83 nå i sommer) det blir til at de er mer som jevnaldrene venner enn svigerser), men jeg har heldigvis funnet en kvinne her i Larkollen som kan sy (kona nekter - sier hun ikke blir venner med symaskinen) og hun har vært på befaring og sagt hun kan sy nye puter til meg. Men det er ikke hast. Nå er det bare om å gjøre å få ferdig det aller nødvendigste så jeg får sjøsatt en gang mellom 17. mai og 1. juni, har nesten bestilt time hos han som henter båten og sjøsetter den fra Fuglevik Marina. Det skal bli sååÅÅÅ D E I L I G å få henne på vannet og snuse inn saltvannslufte igjen Veldig kjekt å ha folk med sy-kunnskaper i kreftsen. Blir lite saltvannsduft hos oss men Mjøsa er fin den og Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Mayern skrev 1 time siden: men slik ble det med dørk! dette blir bra er det BT's Eva-teak dere har på dørken? Jeg har lagt den langs skrogsidene for å få et tre-båt-look (noen finske og svenske seilbåter har det ekte), jeg skal legge noe jeg kjøper på Matritim på dørken, blir kanskje bra det også Dere har stått på fælt, resultatet ser veldig bra ut KOS dere på Mjøsa (husk å ta bilder og legge dem ut ) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.