Jump to content

Kristiansand til Færøyene i Bavaria 32, tips til turen?

An2rax

Recommended Posts

Hei.

Eg seilte over i 2008. Det er ein fin tur.

Jonsok er nasjonaldagen på Færøyane. Då er det i Torshamn det skjer.

Me seilte direkte frå Bergen, Det er fint på Shetland, men slike stopp tek fort mykje tid.

Eg rår til å segla rett over, om det er tilhøve for det.

Det kan vera mykje skodda på Færøyane. Radar er kjekt å ha.

Eit straumkart skadar heller ikkje.

God tur.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tusen takk for mange gode tips! Ser ut som vi starter å krysse over fra Haugesund til Shetland på tirsdag morgen. 

Har noen av dere noen tips angående om apper, tidevann og ting man må være obs på? Hvilken kurs man å bruke fra Haugesund? sånn med tanke på plattformer? Ja, jeg vet at det avhenger av vinden hvilken kurs man bruker, men sånn ca? Rett linje? Er første gang vi seiler over et så langt strekke og mange plattformer der ute..

Om du bare skal til Torshavn, trenger du ikke tidevannsapp. Ellers bruker man en som heter Ràk.

Når det gjelder plattformer, står de i sjøkartet. Bare lag en rute som ikke kommer i konflikt med plattformene og sikk-sakk deg forbi. Hold god avstand og ikke sikt rett mot plattformene. De følger godt med på all båttrafikk, så du vil bli kalt opp om du har stø kurs mot en, eller går for nært. Har du AIS transceiver, er det veldig bra. Da kaller de deg opp med båtnavn i stedet for vessel at position blabla-blabla.

Du kan også støte på seismikkskip med slep på flere kilometer. De vil også be deg holde svært god avstand.

Etter Shetland er det ganske klar bane, men det er høy sannsynlighet for tåke.

God tur!

DSC_2144.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...