An2rax Startet 2.Juni.2023 Del på Facebook Startet 2.Juni.2023 Hei, Vi er et par fra Kristiansand som skal seile til Færøyene i sommer. Vi har en Bavaria Cruiser 32 og har ca 4 uker tilgjengelig. Hva er beste rute? Hvor bør man besøke? Havner? Fine ankringsplasser? Seile til Shetland først? Noe man må tenke på i forhold til papirer? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Se erik anderaa på youtube. Han har tre sesonger med videoer fra det garvannet,ogflere videoer med forberedelserog utstyr til båten (Contessa 35 ?) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Det er fint å stoppe på Shetland, i alle fall om dere ikke har vært der før. Det er omtrent like langt fra Shetland til Færøyene som fra Norge til Shetland, så det er en grei "pit stop" på veien. Vi var en tur over i 2001. Her er litt tekst og bilder fra turen (på Facebook): Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ask Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Hei. Eg seilte over i 2008. Det er ein fin tur. Jonsok er nasjonaldagen på Færøyane. Då er det i Torshamn det skjer. Me seilte direkte frå Bergen, Det er fint på Shetland, men slike stopp tek fort mykje tid. Eg rår til å segla rett over, om det er tilhøve for det. Det kan vera mykje skodda på Færøyane. Radar er kjekt å ha. Eit straumkart skadar heller ikkje. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 2.Juni.2023 Del på Facebook Svart 2.Juni.2023 Ask skrev 16 minutter siden: Eit straumkart skadar heller ikkje. Eg har Rák-appen installert på telefonen min i tilfelle eg kjem seglande til Færøyene en gong i framtida og treng straumkart. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 13.Juni.2023 Del på Facebook Svart 13.Juni.2023 Prøv å få med dere 29.juli i Torshavn. Da er det stor stemning i byen som er verd å oppleve. Se gjerne min video "Olavsuka" som ligger på Youtube! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
An2rax Svart 2.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2023 Tusen takk for mange gode tips! Ser ut som vi starter å krysse over fra Haugesund til Shetland på tirsdag morgen. Har noen av dere noen tips angående om apper, tidevann og ting man må være obs på? Hvilken kurs man å bruke fra Haugesund? sånn med tanke på plattformer? Ja, jeg vet at det avhenger av vinden hvilken kurs man bruker, men sånn ca? Rett linje? Er første gang vi seiler over et så langt strekke og mange plattformer der ute.. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Juli.2023 Del på Facebook Svart 3.Juli.2023 Om du bare skal til Torshavn, trenger du ikke tidevannsapp. Ellers bruker man en som heter Ràk. Når det gjelder plattformer, står de i sjøkartet. Bare lag en rute som ikke kommer i konflikt med plattformene og sikk-sakk deg forbi. Hold god avstand og ikke sikt rett mot plattformene. De følger godt med på all båttrafikk, så du vil bli kalt opp om du har stø kurs mot en, eller går for nært. Har du AIS transceiver, er det veldig bra. Da kaller de deg opp med båtnavn i stedet for vessel at position blabla-blabla. Du kan også støte på seismikkskip med slep på flere kilometer. De vil også be deg holde svært god avstand. Etter Shetland er det ganske klar bane, men det er høy sannsynlighet for tåke. God tur! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.