Jump to content

Dumping av giftig bunnslam Malmøya, -info?


Wannskrækk

Recommended Posts

Jeg hørte et "halvt" innslag på radio i morges om dumping av slam fra Bjørvika/operaen/Oslos indre havn. Denne saken har versert i noen år; i spørretimen i Stortinget, avisene osv. Bellona har vært mot, og Naturvernforbundet har vært for. Men i det innslaget jeg hørte halvparten av i morges, mente jeg å oppfatte at det blir foreslått en enda enklere (og billigere) løsning som går på å rett og slett bare dumpe slammet, og dermed la det drive avgårde med tidevanns-strømmene.? I stedet for dypvannsdeponi eller land-deponi. Jeg har søkt på nett, uten å klare å finne noe helt nytt om dette. Er det noen medlemmer som er bedre informert om denne saken? Jeg kan legge til at jeg er veeldig skeptisk til kortsiktige løsninger på denne type problemer. Og at jeg som båt-mann selvfølgelig er opptatt av hva slags fjord/vannkvalitet vi skal fiske og bade i.

 

Jeg har lest en halv forskningsrapport om tilstanden på slam og biologi i Oslos havnebasseng. Jeg er totales amatør når det gjelder marinbiologi, men det var skikkelig skremmende lesning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Nå er de igang med første lasset.

Får håpe akjonistene greier og stoppe det.

mvh

giver

 

Jeg har intrykk av at de fleste som aksjonerer er fra nesodden og nedre bekkelaget. (områdene nær deponiet) Nå verserer det rykter om at strømforholdene er slik i indre bunnefjorden at eventuelt slam på avveie vil bli fraktet med strømmen mot vestsiden av fjorden. (strømmen inn går vissnok langs nesoddlandet og utover langs østsiden av bunnefjorden) Dette legger muligens en viss demper på aksjonsiveren blant enkelte herfra. Imidlertid kan man jo håpe: Askinger og Bæringer er jo ganske mange i utbredelse, og kan bli et bra tilskudd på aksjonistfronten om de engasjerer seg......java script:emoticon(':flag:', 'smid_13')

 

 

mvh

Sofaseileren

Link to post
Share on other sites

 

Jeg mener (uten å ha funnet bekreftelse for det) at de har gått tilbake på det som står i artikkelen, og fører slammet til bunns. Om de følger den opprinnelige planen, eller har fallt ned på en mellomting vet jeg ikke. Kanskje andre her har detaljene?

Link to post
Share on other sites

Har panoramautsikt til deponiet fra skrivebordet mitt, og har hittil kun sett lekteren. Nå er alt jeg ser en hvit vegg (nesten snøstorm) og tviler vel på om det er store aktiviteten blant aksjonistene der i dag.

Regnet nesten med at oppslutningen var laber pga været.

Men Bellona burde jo vært der + noen andre

 

Har fulgt med på nyhetene i dag men har ikke sett noe enda

 

Fant dette da Aksjonistene venter foreløbig

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det sier vel litt om hvor dypt engasjementet stikker når aksjonistene uteblir i påvente av sol og pent vær.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det sier vel litt om hvor dypt engasjementet stikker når aksjonistene uteblir i påvente av sol og pent vær.

 

Vel, nå kjenner jeg til noen av de potensielle aksjonistene fra min side av fjorden. Ref. utsikten min mot bunnefjorden akkurat nå: nullsikt, kravtig vind osv, og hva jeg forstår de rår over av båtpark ville jeg vært litt tilbakeholden med å lodde dybden på engasjementet utfra dette. Jeg ville kalt det sunnt båtvett.

 

Hadde det derimot vært flusst med aksjonister med større motorbåter, med varmeanlegg og kartplotter (som jeg vet det finnes masser av i det badevannet slammet eventuelt vil drive mot, hint hint :wink: ) Kunne jeg kanskje vært enig med deg.

Link to post
Share on other sites

Hadde det derimot vært flusst med aksjonister med større motorbåter, med varmeanlegg og kartplotter (som jeg vet det finnes masser av i det badevannet slammet eventuelt vil drive mot, hint hint :wink: ) Kunne jeg kanskje vært enig med deg.

:lol: Ha ha!! Det der tar jeg med knusende ro. Påstanden om at slammet via finurlige veier og uberegnelige strømmer, skulle komme drivende over mot Asker/Bærumsida (les; der det bor mye folk) gjennomskuer vel alle som et siste forsøk fra aksjonistenes side til å vekke vestsida for den "gode sak".

 

Allt hva Norge kan stable på bena av ekspertise, med SFT og NIVA i spissen, og praktisk talt hele det politiske Norge er enige om at deponering i dypvannsdeponi er en sikker, forsvarlig, rimelig og riktig metode for å kvitte seg med bunnfallet fra Oslo indre havn.

 

At sjølbestaltede "eksperter" og skorsteinserobrere framstår i beste sendetid på TV, og kjekt hevder at 50mill (av andres penger) er peanuts og ikke mer enn hva man må gi for en strandeiendom i osloområdet gjør det hele patetisk synes jeg.

 

Hvis vi ikke kan stoler på vår fremste ekspertise i en slik sak, hvem skal vi stole på da? De som stiller seg opp i kjøpesenterne på lørdag formiddag med underskriftslister kanskje? Eller de som er "dypt bekymret" og da helst for at et rykte i boligmarkedet om at et deponi kan få strandeiendommen de klarte å tuske til seg på 50-tallet til å falle en prosent eller to i verdi.

 

Nei. Store deler av bebyggelsen på øyene i indre Oslofjord og i strandsonen på Nesodden og på vestsida er ulovlig oppført og gjennom årene snikutbygd. La oss som en start benytte de kronene vi sparer, og som Hauge fnyser av, til å kjøpe eiendommene tilbake og gi strandsonen tilbake til folket. Akkurat DET skulle jeg gledelig ha gitt min underskrift til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Mye på en gang der REM, og noe av det er jeg helt enig i. Selv om jeg åpenbart har langt mer sympati for aksjonistene enn deg, har jeg også en skepsis til "svart slam i et badekar" argumentasjonen. Selv heller jeg til å tro på at dette er nøye tenkt gjennom, og i tillegg god miljøpolitikk sett fra et helhetsperspektiv.

På den annen side er det snakk om en metode man har lite (ingen?) tidligere erfaring med, som blir utført i norges tettest befolkede område. Om den slår feil kan konsekvensene bli store. Da er det sunnt at folk er skeptisk, og engasjerer seg.

 

Riktig bruk av resssursjer nå er kanskje heller å sikre at ansvar på eventuelle utslipp av slam på forhånd blir plasert, og at rutiner for kontroll av vannkvalitet runt deponiet er gode nok, samt at en plan B finnes om "forsøket" ikke fungerer.

 

Dette med strømforhold var en innrømmelse fra en kunnskapsrik deponimotstander, som måtte på spørsmål innrømme at dette trolig pga strømmen ikke ville få store konsekvenser for nesodden og bunnefjorden.

 

I forhold til værn og tilbakekjøp av strandsonen er vi helt på linje.

Link to post
Share on other sites

:lol: Ha ha!! Det der tar jeg med knusende ro. Påstanden om at slammet via finurlige veier og uberegnelige strømmer, skulle komme drivende over mot Asker/Bærumsida (les; der det bor mye folk) gjennomskuer vel alle som et siste forsøk fra aksjonistenes side til å vekke vestsida for den "gode sak".

Allt hva Norge kan stable på bena av ekspertise, med SFT og NIVA i spissen, og praktisk talt hele det politiske Norge er enige om at deponering i dypvannsdeponi er en sikker, forsvarlig, rimelig og riktig metode for å kvitte seg med bunnfallet fra Oslo indre havn.

Der er vi vel oss selv nærmest??

Saken hadde vel hatt en noe annen betydning for deg hvis det var på "din" side av fjorden?

Men hvorfor må det på død å liv dumpes i sjøen, istedenfor å deponere på land :confused:

Skjønn det den som vil

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor må det på død å liv dumpes i sjøen, istedenfor å deponere på land :confused:

Skjønn det den som vil

Jo, det kunne man vel saktens kanskje ha funnet en plass til. Skjønnt, med lokaliseringsbråket for containerhavn friskt i minne, hvor skulle det ha vært? Forslag Keiko? Etter at du har kommet opp med gode forslag som ikke skaper problemer for lokalmiljø mhp. avrenning, lukt, grunnvannsforgiftning osv. finner du sikkert en plass for bunnslammet fra Drammen også. Og industrihavna på Sætre og Holmestrand, Horten, Sarpsborg, Moss/Kambo, Sandefjord, Fredrikstad, Tønsberg. Alle disse stedene er nemlig minst like forurenset som Oslo havn. Og når vi er ferdig med det går vi like greit på Brevik og Grenlandsregionen også, ikke sant?. Nå begynner vi å nærme oss de virkelig tunge industriområdene hvor forurensningen har fått pågått lengst og mest intenst og vi finner store konsentrasjoner av cadmium, kvikksølv, asbest, PCB, PAH osv. Og hva med båthavnene rundt omkring som ifølge ekspertene er tungt forurenset med bly og tinn og annet snacs bunnstoffprodusentene fritt har fått putta i bunnstoffet sitt gjennom åra.

Og så tar vi finnansieringen i samma slengen, ikke sant? Ettersom du nå har en lang liste på steder hvor lokalbefolkningen vil stå med åpne armer for å ta imot bunnslammet kan du helt sikkert også komme med forslag til hvordan dette skal finnansieres. En ting er nemlig sikkert. Det kommer til å koste penger, maaaaaange penger. "Det må da gå an i et av verdens rikeste" osv holder ikke. Den har vi hørt før, oppbrukt. Nei, nye finnansieringsmåter takk.

Hørte jeg en aldrig så liten avgift på båtdiesel kanskje? :wink:

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slammet fra Oslo som vi diskuterer :confused: synes det blir noe usaklig å ta med alt du kan remse opp av steder med giftig slam.

Du har nok rett i at det er mye forurensing rundt, men det forurenser nok mere ved å løfte på det enn å la det ligge.

Men slammet i Oslo blir vel flyttet pga graving av ny tunnel???

Og isåfall er det jo idiotisk å dumpe det på nytt ifjorden!

Og det finnes alt deponier rundt i Norge for spesialavfall bl.a Langøya i Holmestrandsfjorden.

Mvh

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den som har fulgt med i timen vet at myndighetene har lansert ambisiøse planer for opprydding av fordums synder i våre havner og fjorder landet rundt. I St.melding nr 12 "Rent og rikt hav" defineres forurensede sedimenter i havner og fjorder som et av de "store nasjonale forurensningsproblemer"

 

At myndighetene tar tak i dette synes jeg er bra. Senketunnelen i Bjørvika har egentlig lite med dette å gjøre, annet en at det aktualiserer saken noe tidligere en hva tilfelle ellers ville vært.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...