Jump to content

Dumping av giftig bunnslam Malmøya, -info?


Wannskrækk

Recommended Posts

Det som jeg stusser over er dette:

 

I søknaden fra Oslo Havn til SFT står det at det forurensede slammet skal sendes ned på 70 meters dyp gjennom et lukket rør som går helt ned i bunnen.

 

Nå vurderer Havnevesenet å gå vekk fra denne metoden, og dumpe giften høyere opp i vannmassene.

 

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran vil foreløpig ikke gå i detalj.

 

Spesielt den siste setningen. Når man er så arrogant at man ikke kan gå i detalj i en sak som har 26.000 underskrifter, og skepsisen øker blandt sentrale politikere - vel. Da synes jeg det begynner å lukte

Link to post
Share on other sites

Det er uenighet i fagmiljøene når det gjelder dypvannsdeponering. Noen vurderer at dette dypvannsdeponiet er et forsøk, i et tett befolket område. Og til REM: Hvis deponiet hadde blitt foreslått flyttet til et (nyoppdaget) dyp utenfor Brønnøya i Bærum, eller utenfor Høvik..-hadde du vurdert saken anderledes? Eller tror du reaksjonene hadde blitt anderledes? :lol:

Link to post
Share on other sites

Nå vurderer Havnevesenet å gå vekk fra denne metoden, og dumpe giften høyere opp i vannmassene.

 

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran vil foreløpig ikke gå i detalj.

[/i]

Enig i at det virker forruroligene når Havnevesenet i etterkant av godkjenningen forsøker seg med en "shortcut". Denne artikkelen er jo ikke helt fersk, og som sagt mener jeg at de har måttet trekke forslaget om en forenklet metode. (Klarer ikke å finne tilbake til hvor jeg har lest dette..)

Uansett viser vel dette at det er grunn til å passe på.

Link to post
Share on other sites

Nei. Store deler av bebyggelsen på øyene i indre Oslofjord og i strandsonen på Nesodden og på vestsida er ulovlig oppført og gjennom årene snikutbygd. La oss som en start benytte de kronene vi sparer, og som Hauge fnyser av, til å kjøpe eiendommene tilbake og gi strandsonen tilbake til folket. Akkurat DET skulle jeg gledelig ha gitt min underskrift til.

Det er vel ikke stor sannsylighet for at kommunene som har de fleste av disse eiendommene, har råd til å kjøpe de tilbake, til markedspris....

Staten får i hvertfall ikke bruke mine skattepenger til flere klovnestreker til 30mill. + pr. stykk. Da må de gå inn å håndheve ulovlig utbygging bedre, eller ekspropriere de ulovlige eiendommene til en gitt pris...

Link to post
Share on other sites

Og til REM: Hvis deponiet hadde blitt foreslått flyttet til et (nyoppdaget) dyp utenfor Brønnøya i Bærum, eller utenfor Høvik..-hadde du vurdert saken anderledes? Eller tror du reaksjonene hadde blitt anderledes? :lol:

Nei, jeg hadde selvfølgelig ikke reagert annerledes på en annen lokalisering sålenge SFT godkjenner metoden. Skulle de derimot finne på noe så idiotisk som å deponere på land i mitt nærområde, eller i strandsonen som en tid var aktuellt langs Bekkelagsstrendene, ville jeg bli å finne i første linje i protesttoget.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg hadde selvfølgelig ikke reagert annerledes på en annen lokalisering sålenge SFT godkjenner metoden. Skulle de derimot finne på noe så idiotisk som å deponere på land i mitt

Uffffffdaaaa!!! J skulle jo holde kjeft :blush:

Å stole på SFT :headbang: , du så jo at de gikk god for dumping i Svelvikstrømmen og.

Det blir å gjøre som strutsen!

Er det noen som er i tvil om at det er økonomien som styrer?

Det må jo absolutt være best å ha f**nskapet på land, på sikre deponiplasser med støpt dekke og avrenningsgrøfter for tapping av gifter på tønner.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Når man leser om denne dumpinga av giftig slam i Oslofjorden, da blir dette klippet fra en artikkel i Aftenposten i dag for dum. :crazy:

 

Nå vet ikke Samferdselsetaten hvor de skal gjøre av all snøen, og varsler at det kan bli full stans i bortkjøring av snø i neste uke. Deponiet på Åsland er forlengst fylt opp. Det samme gjelder deponiet på Grønmo.

 

I Oslofjorden skal det ikke dumpes mer før snøen er testet for giftstoffer. Dessuten begynner det å bli fullt i deponiene på Hasle og Berger i Skedsmo.

 

Kanskje de ikke er sikker på at det er nok gift i snøen.

 

Heia Norge

 

MVH

 

Kito

Redigert av kito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...