AtlasCo Startet 3.Juni.2023 Del på Facebook Startet 3.Juni.2023 Hei venner Jeg har en gamle Volvo MD5 motor koblet til 110S seildrev. Har mulighet til å skaffe en lite brukt volvo D1-13 motor på en rimelig penge og lufter ideen å bytte motor. Har noen installert en D1-13 motor til 110S seildrev før? Hvordan var det erfaringen deres? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 3.Juni.2023 Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 Du må bytte til s130 drev.Overføringen mellom md 5 og 110 drev er en gummikloss ikke som på d1 motoren i tillegg går ikke en md 5 på over 3100 rpm slik at du får problemer der også Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.Juni.2023 Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 Turtallskurven passer faktisk ganske bra. D1-13 yter ca. 7.5 hk ved 2500 RPM. Det er det samme som MD5 (hvis den hadde riktig propell). På maks vil D1-13 med samme propell komme opp i ca. 2800 RPM og vil da yte ca. 11.5 hk. Det er litt tungt men innenfor spesifisert. Å koble sammen motor og drev er muligens en utfordring, men jeg vil tro det er teknisk mulig. Den delen som går mot gummiklossen er såvidt jeg kan se en demonterbar del som sitter på en spline. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 3.Juni.2023 Del på Facebook Svart 3.Juni.2023 passer ikke på 110. du må minst over til 120. Så må motorfestene tilpasses om ikke volvo leverer kit for det til d1-13 Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
AtlasCo Svart 11.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2023 Takker alle for timen dere har brukt å svare. Jeg ser at den nærmeste innendørs motor mulighet er D1-13 / 130S drev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.