Jump to content

VP D6 - sinkanode passer ikke i varmeveksler-deksel


tomcat

Recommended Posts

Driver med stor-service på begge D6-370 (2008) maskinene, deriblant motor sink-anoder (som nok burde vært tatt tidligere av forrige eier). Skrudde ut alle (foran på varmeveksler og bak på intercooler) - og det var ikke mye igjen, mest på de bak, de fremme på varmeveksleren smuldret opp ved fingerberøring.

 

Men, har fått nye anoder fra VP forhandler, like innsatser som skrus på messing(?) boltene. Bak på intercooler så gikk dette helt greit, mens foran på varmeveksler, så virker det som anoden nesten er for stor. Får den inn ca en centimeter, men ikke lengre. Er det muligens bare rester av gammel anode som sitter igjen? Jeg har forsøkt å skrape forsikting med butt rundt metall, og der er mye sink-rester som kommer ut, men det virker ikke som det gir mye forskjell på å få inn ny anode.

 

Noen som har opplevd dette, eller har råd?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som avleiring av sink og/eller saltavleiringer. Lenge siden sjøvannskretsen ble renset?

 

Har ikke hatt behov for å gjøre det selv men mener at fremre lokk på varmeveksler kan demonteres. Da kan du få overblikk over status inne i kjøleren og mulighet for å gjøre rent. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ukjent om/når sjøvannskretsen er renset. Skiftet kjøleveske nå - den var rimelig grumsete og til tider tyktflytende - så på høy tid å få skiftet.

 

Ser ut til at det er unbraco bolter på dekslet, så ikke umulig å få av håper jeg. Greit å ta en titt nå når sjøvannskretsen uansett er nedtappet etter impellerb- og anodebytte.

Link to post
Share on other sites

@Komodo Her er det snakk om VPs originale anoder. Jeg har byttet en del slike opp gjennom årene og aldri opplevd at de ikke har passet. 
 

tomcat skrev for 8 timer siden:

Skiftet kjøleveske nå - den var rimelig grumsete og til tider tyktflytende - så på høy tid å få skiftet.


Dette kan tyde på at vedlikeholdet har vært så som så. Kjøleveske som byttes på anbefalt intervall bør være tilnærmet som ny. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, tomcat said:

Men, har fått nye anoder fra VP forhandler, like innsatser som skrus på messing(?) boltene.

 

Han skriver at han har fått anoder fra VP forhandler. Ikke at det nødvengvis er anoder med VP delenummer.

Ofte selges det anoder fra Martyr hos forhandlere og i båtbutikker. De finnes i endel forskjellige diametre og lengder. 

 

Diameter er lett å sjekke, må være mindre enn pluggen.

 

Lengden kan sjekkes ved å innføre en langt og stort skrujern. 

Bommet sistnevnte en gang og måtte ut med hele VV da jeg hadde fått for lang sink som førte til at den loddede flensen til sinkpluggen knakk når jeg dro til.

 

Hvis sinken var oppsmuldret og det kommer mye rester ut, ville jeg som Brigg sier, demontert lokket og renset, flashet ut det verste.

Da kan man også lett prøve ny sink i demontert lokk.

 

@tomcat Har du et bilde av selve sinken du kjøpte? Står den noe på den?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 3 timer siden:

@Komodo Her er det snakk om VPs originale anoder.

Ja, det er mulig. Men hvis anoden ikke går inn i hullet så er den vel for stor? Det bør i hvert fall være en smal sak å se om det er ett tykt belegg med et eller annet på de innvendige gjengene som gjør at hullet er redusert i diameter. Jeg ville dratt gjennom en tapp og rensket opp. Dersom det er en enkel operasjon å demontere dette lokket høres det ut som et smart trekk. 

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 11 timer siden:

Har du et bilde av selve sinken du kjøpte? Står den noe på den?

Jepp, her, sinken til venstre:

image.jpeg.6884887f16c21aa7a133e97b15193ad6.jpeg

 

Jeg fikk sinkene inn. Det var nok en avleiringsring på begge to, så etter litt forsiktig skraping så kom det ut noen rester og ny anode gikk rett inn.

 

Jeg forsøkte å ta av dekslet, det er kun 4 unbracko bolter som holder det, men den ene bolten er plassert rett bak reimhjulet på impellerpumpen, så det er umulig å komme til med verktøy uten å først demontere impellerhuset. Det får jeg ikke tid til nå nærmeste ukene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...