Jump to content

FM motor som ikke starter


Nybåt

Recommended Posts

Nå trenger jeg noen gode råd og hjelp fra baatplassens eksperter.

 

Har en FM s22 i snekka mi som jeg ikke får liv i. Den tenner ikke, samme hva jeg gjør.

Fordeler, coil og plugger er nye - så god gnist. Har ny bensin, renset filter, sjekket tilførsel - så bensin kommer det. Forgasser er renset og sjekket og skal være ok.

 

Men - får ikke tenning. Har gitt pluggene en liten slurk bensin og da hender det jeg får 1 - 2 slag. Ellers er det helt dødt.

 

Er det noen som har noen råd her, jeg hadde håpet på juletorsk......

Redigert av Nybåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan jeg ikke forstå annet enn at du må ta en sjekk på kompresjonen. Sikker på at ventilene tetter? Hvis den er sideventilert, vil du se ventilfjærer og ventilstangen på utsiden av motoren. Disse kan løftes litt med en skrutrekker og slippes brått. Hvis den ligger et eller annet slam\sot\partikkel og hindrer ventilen i å tette, kan et slikt lite "rykk" hjelpe. Hvis sideventilert skal det også være mulig å komme til ventilene overnfra ved å demontere et lite lokk som sitter rett ved siden av pluggene. Ventilene har et spor som passer til bruk for skrutrekker. Her kan du sjekke om de roterer og følgelig beveger seg fritt.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Er det muligt at det hele er 180 grader feil?? Tenninga.

Lett gjort å sette magnet/fordeler 180 grader feil...... Hvordan oppstod problemene? Helt av seg selv eller ifbm. skruing av et eller annet slag?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Båten gikk fint. Fikk først litt problemer med hosting, mistet et slag osv.

Så ble det vanskeligere å få liv i den. Fikk liv i den såvidt, men døde når jeg ga gass.

Så hørt jeg den tente - men ikke nok til å dra rundt. Altså - den tente på starteren, men døde når jeg slapp starteren (hmm - litt dårlig forklart).

 

I utgangspunktet ingen skruing som forårsaket dette. Nå er den helt død. Ingen tenning.

Redigert av Nybåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg ikke noen motordoktor, men kun eier av en sydvest eller to, men forslag har jeg i allefall :wink:

 

Hvis motorern har funket helt fint og deretter stoppet er det nok ikke feil tenning som er årsaken. gir du motoren en liten dram på toppen og det gir et par dunk så tenker den i allefall...

 

Da har jeg et spørsmål, hvordan vet du at den får bensin da... At bensin kommer fremt il flotørhuset er greit p sjekke, men at det kommer seg derfra og gjennom dysene i forgasseren og inn i motoren er vel litt værre... Jeg tror nok at jeg ville sjekket dette litt skal du se... Får motoren bensin gjennom forgasseren og ikke tenner bli pluggen våt.... Er pluggen tørr så får den ikke bensin... får den bensin og den gnister godt nok, ja da skal den tenne...

 

Sjekk og rengjør Carburatoren eller forgasseren på bokmål på den gode gamle FM'en.., så skal du se at underverker hender

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er noen av dysene i forgasseren løse, kan de ha justert seg selv pga vibrasjoner? Denne motoren har 2 sylindre, altså 2 eksos ventiler og to innsugsventiler. Hvis en innsugsventil har hengt seg opp, vil kompresjonen "fise" ut i innsuget og ned i forgasseren, hvis en eksosventil henger seg opp, får en tenning ut av eksosen (smelling) Det er vel sjeldent at begge innsugs eller eksosventilene henger samtidig (hvis ikke motoren har stått og rustet da, og det har ikke denne). Er det fordeler med rotor ? Hva gir strøm ? batteri eller dynamo? Er pluggene gamle, slik at kanskje gnisten ikke er kraftig nok? De fleste plugger blir "plutselig" dårlige.

Her er det mange spørsmål gitt, en må bare prøve ut etter hvert.

 

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Skal forsøke å sjekke ventiler - usikker på hvordan jeg gjør det.

 

Fordeler er relativt ny (med rotor) - så den er sjekket. Ved start går den på batteri - også nytt. Pluggene har vel knappe 10 timers kjøretid siden de var nye. Forgasser er overhalt og bør være ok.

 

Når det gjelder bensin (Sydvest) - forgasseren er renset og blåst med trykkluft (gjorde det etter at motoren slutta å gå, men utgjorde ingen forskjell - samme symptomer før og etter). Pluggene blir tilsynelatende våte... Når jeg har gitt den en dram har den tidligere gitt en "dunk" eller to, men nå får jeg ikke det en gang.

 

Før den døde helt for meg hadde jeg noen runder hvor den tente litt (dunk, dunk, dunk) men slokna når jeg slapp startern eller ga gass.

 

Nå er den helt dau. Sitter bare der sta som et esel. Noen ganger når jeg har forsøkt å starte den kommer det et langt sukk fra forgasseren.

Har skrudd meg frem å tilbake i lang tid uten å finne ut av det - så nå er det like før jeg erstatter båtbilde på hylla med en bunnpropp.

Redigert av Nybåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du vet at du har gnist på begge plugger, og du vet den får bensin, er det bare en ting i igjen (hvis motoren er i mekanisk god stand); tenningstidspunkt. Den skal tenne rett før øvre dødpunkt. Nøyaktige data får du sikkert hos FM.

mvh

 

M.

Gnistrer det rett før toppunkt eller rett etter?

Er dette forresten en motor som er ombygd fra magnet til fordeler tenning?, kan det være at fordeleren er noe løs/slarket i koplingen mot register kjede slik at du får noe for sen tenning. (vær nøye når du sjekker dette, da noen grader på veiva ikke utgjør veldig mange mm på stempel)

 

Har regnet med at dette er en 2 sylindret FM, sideventilert, med lukkede ventilerstenger.

Det skal da være en luke i blokka som fører inn til stengene (justering) for ventilene. Du kan åpne lokket (4 - 6 skruer) og bruke ett skrujern til forsiktig løfte ventilstengene litt opp, for så å slippe dem raskt ned igjen. Da ser du om de beveger seg uhindret og er du heldig, så løsner eventuellt slagg som kan ha festet seg rundt sete.

 

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det er vann i bensinslangen? Hvis det er den typen uten bensinpumpe, men fall fra tanken, kan det lett bli liggende en "lomme" med vann i den laveste delen av slangen. Når du kjører motoren og får sug på bensintilførselen, kan litt vann bli dratt med opp i forgasser og sylinder. Det skal så lite til, vet du! :santa:

Redigert av Nybåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du har fått start på FM'en din, men hvis ikke så kan du sikkert lese dette også:

 

Jeg hadde for en god del år siden en to-sylindret FM i en plattgatter. Seint på høsten når det begynte å bli rundt null grader, så var motoren nesten komplett umulig å starte. Jeg fikk den som regel startet ved å bruke startgass (sprayet inn i forgasseren, også rett etter at den hadde startet, da den elleres stoppet...).

Andre høsten ga jeg opp og tok av topp/sylindrene - "hele klumpen". Det jeg fant var at stempelringene var helt gjengrodd av koks, seig guffe etc. Jeg tok de av, gjorde de helt rene og monterte de tilbake. Deretter startet motoren fint hver gang. Og ja, på vårparten fikk motoren nye stempelfjærer (ringer) + flexhoning av sylindrene.

 

Min teori på den dårlige startien var at pga koks, "gugge" etc som ble helt stiv/hardt ved lave temperaturer, så fikk ikke FM'en nok kompresjon til å tenne. Startgass (nafta) har rimelig lavt tennpunkt og trenger ingen kompresjon. Men, vis måtehold med startkassen så du ikke sprenger motoren...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

HEI NYBÅT

 

Hadde akkurat det samme problemet som du beskriver på en 1.syl sleipner nå i høst.

fant til slutt ut at det hadde vært litt kondens på tanken som ble tappet ut. heller ikke dette hjalp tappet da ut resterende bensin fra forgasseren og sugde inn ny bensin og prøvde på nytt å starte samtidig som start gass ble brukt! dette gjorde susen! ingen start problemer etter det :smiley:

 

IVO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...