Jump to content

FM motor som ikke starter


Nybåt

Recommended Posts

Det skal veldig lite vann til for å stoppe enkelte bensinmotorer, en liten vannperle som ligger i hoveddysen og sperrer kan ofte være nok. Så før du river ned hele motoren, gjør ren forgasseren en gang til, fyll på kondensfjerner på tanken og prøv igjen. Det er ikke alltid så mye som skal til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt omtrent samme symptomer på min FM L5( 6-8 hk). Jeg var sikker på at jeg hadde gnist, så jeg så bare på bensintilførsel, men oppdaget at den kun ga gnist når jeg sveivet motoren sakte rundt. Når den startet, stoppet den igjen med en gang. Fant tilslutt løsningen, stifter var brent -> ble filt ned forsiktig med en liten fil, og siden har (nesten) alle problemer vært borte. Sjekk også at stiftåpningen er korrekt -> deretter tenningstidspunkt (Fordi dette forandres hvis du justerer stiftåpningen)

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Da har jeg forsøkt.

Eliminert teorien om luft i forgasser, vann i bensinen - tømt forgasser, sugd ny bensin ovs. Gjorde ingen forskjell. Her må det nevnes at jeg har jo hatt av forgasseren gjentatte ganger de siste ukene mens jeg har slitt med dette - så årsaken må være "større" eller mer permanent.

 

Så - i tråd med "guffe" teorien (Fredriksen) - tok jeg ut ventilene og varmet hele motoren med vifteovn. Stakkars båten står jo på sjøen så den hadde sikkert godt av det. Dror rundt motoren et par ganger osv for å få rota opp det som skulle være nedi der. Lot den stå i vel 2 timer med varme på - og når jeg forsøkte å starte den da så...... skjedde det fortsatt ingenting.

 

Forsøkte da med stargass. Liker egentlig ikke startgass, men prøvde. 2 sprut i luftfilteret ga ingent resultat, 2 sprut til, fortsatt ingenting - og 2 sprut til - fortsatt ingenting. Lufta ut og prøvde igjen, men selv ikke med startgass fikk jeg noe tenning.

 

Da burde det jo være det elektriske, men som nevnt har jeg byttet coil, fordeler, kondensator, ledninger til plugger og plugger.

 

Da heller jeg til at det må være ventilene, men det rimer jo ikke helt det heller. At de skulle bli helt potte tette? Fant ingen "inspeksjonsluke" eller måte å sjekke dem på.

 

Spøker for juletorsken i år.

Link to post
Share on other sites

Du har vel ikke kommet til å bytte om på pluggledningene når du skiftet dem da? Slik at den tenner når det ikke er kompresjon til stede?

 

Om ventiler og stempelfjærer er OK burde du kunne kjenne ved å sveive motoren rundt for hånd. Du skal tydelig merke kompresjonsslagene som motstand, for å si det sånn.

 

Ellers så skal kompresjonen være svært dårlig for at den ikke skal tenne på startgass, så ting tyder på feil på tenningssiden ja! Og i og med at du har skiftet det meste, så kan det jo tyde på en grov feiljustering, eller som sagt ombyttede ledninger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ledningene er nok ikke byttet. Lokket på fordeler passer bare en vei - og ledningene er ikke lange nok til bytte plugg. Dessuten så har dette problemet kommet snikende. Først gikk den fint. Så litt host og hark, så problemer med tenning, så litt tenning men ikke nok, osv. osv.

 

Sjekka justeringen også i dag og det skulle ikke være noe galt der.

 

Merker jo kompresjon når jeg tar den for hånd.

 

Det hele er ubegripelig.

Redigert av Nybåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så - i tråd med "guffe" teorien (Fredriksen) - tok jeg ut ventilene og varmet hele motoren med vifteovn.

 

Da heller jeg til at det må være ventilene, men det rimer jo ikke helt det heller. At de skulle bli helt potte tette? Fant ingen "inspeksjonsluke" eller måte å sjekke dem på.

 

Spøker for juletorsken i år.

Tok ut ventilene...???? Sikker? Siden du også skriver at du ikke kommer til ventilene.

 

Hvordanvet du at du har gnist? Sjekket det ved å skru ut pluggen, og legge den til gods for så å dra på starteren? Jeg bare spør for å være sikker på at dette er sjekket slik det skal.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ventiler blir ikke potte tette, de skal være potte tette, ellers går ikke motoren. Motoren din er en firetakter. Kjenner du pinsippene for dette?

 

Slik du beskriver situasjonen, er vi tilbake til mitt første innlegg i denne tråden; noe må være mekanisk feil. Den eneste måten å finne ut dette på er demontering av motoren. Alternativt kan du begynne med å måle kompresjonen.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Merker jo kompresjon når jeg tar den for hånd.

Det hele er ubegripelig.

Jovisst. Men hvis du har kompresjon og den likevel ikke tenner på startgassen så er du jo kommet et stykke på vei. Da kan du utelukke forgasserproblemer, hengende stempelfjærer og utette ventiler. Det som er igjen å bekymre seg for da er tenningsanlegget, da feilen må ligge der. Har du sjekket at kullstiften i senter av fordelerlokket er på plass og fungerer (fjærer og kommer i kontakt med rotoren)? Målt om det er gjennomgang i rotoren (noen rotorer har en innebygd turtallssperre som kan ryke). Sjekket om det er sprekker i fordelerlokk eller rotor, da disse gir overslag til jord, slik at gnisten forsvinner fra pluggene. Målt motstanden i pluggledningene. Målt motstanden i pluggene for å se om det er en indre kortslutning i disse (Opplevde dette i en bil en gang, med forholdsvis nye Biltema plugger. Samtlige plugger var kortsluttet, og det var ikke antydning til liv i motoren. Nye plugger, og vips! så gikk den helt fint).

 

Et tips er også å prøve å starte motoren i mørke, da ser du lett om det er overslag utvendig fra pluggledninger eller fordelerlokk. Blå gnister viser godt i mørket.

 

Mange ting å sjekke altså, men hvis du konsentreder deg om de delene som ikke er skiftet etter at den begynte å svikte så er nok sannsynligheten stor for at du vil finne feilen. Og husk, det kan være feil på nye deler også, for eksempel kondensatoren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siden det elektriske er byttet - coil,fordeler, kondensator, pluggledninger og plugger - og jeg har gnist (så godt det lar seg sjekke) - tenker jeg derfor at startgassen ikke når frem til pluggene. Har jo gått over det elektriske gjentatte ganger. Er jo bekmørkt om kvelda - så overslag hadde jeg sett.

 

Gassen burde vel tent nærmest samme hvor dårlig gnist det var?

 

Men - er med på resonnementet at manglende/dårlig gnist ville forklart det hele.

 

Er ikke mekaniker, men musiker så jeg er overhode ikke på hjemmebane her.

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å synes synd på deg, Nybåt! Nå har du prøvd og sjekket og skiftet så mye at dette begynner å bli et mysterium. FM-en er da en rimelig enkel konstruksjon uten altfor mange dippedutter som kan svikte? Med bensindamp og gnist i pluggene så skal det da smelle!Tror jeg ville ha krøpet til korset og hyret proff hjelp før hele saken havner i "vrangstrupen", og forholdet til båten ( og motoren) blir ødelagt. Har du ikke en bensinmotorveteran i nærheten?

Snart snur jo sola også, og du vil vel ha fartøyet operativt mot lysere tider?

Håper du får en løsning snart!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei Nybåt!

 

Har hatt samme motor som deg og opplevd en god del problemer med den. Vi prøvde først å "mekke", men uten resultat, derfor valgte vi å få litt proff-hjelp. Hadde jeg vært deg ville jeg gjort det samme. Ta kontak med Sverre Bassberg, som driver FM-service på Lysaker i Oslo. Han har hjulpet oss flere ganger, og er du i nærheten kommer han og tar en titt til en meget rimelig penge.

 

Telefonnummeret hans er 95020223.

 

Lykke til, og håper du finner ut av det!

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

hadde en gang en 4 hester evinrude som lakk sjøvann inn i cylindrene pga tæring. Den hadde omentrent samme symptomene. sto den tørt gikk den så det suste.

 

Det er ikke toppakningen som er gått? Vel, det vil vise seg med å måle kompresjon.

 

Er det forresten nøkkelstart? Hvordan ser du om det er gnist, er det når motoren går rundt på starteren? Siden du sier at motoren hoster med startmotor i gang og stopper med en gang startmotoren stopper kan det kanskje være at "tenningen" ikke er der selv om nøkkelen er i tenningsposisjon? Prøv å tjuvkoble tenningen og start, bare et forslag.

 

Du bør jo få start snart, ellers risikerer du mobbing i nærmiljøet. Og har først det begynt slutter det ikke med at motoren går :lol:

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har følgende skjedd. Brukte jula på å rense forgasseren (igjen) uten at det ga noe utslag.

Fikk Brasberg på besøk ombord som konstanterte at det måtte være en kortslutning/overledning et sted som ga for dårlig gnist.

 

Skal derfor gå over det elektriske å se om det ordner seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...