Jump to content

Popnaglar i alu vs monel. Seglbåtrigg

Ask

Recommended Posts

Begge deler holder, Monel holder lenger. Kommer an på tidsperspektivet og metode. Når jeg bruker alu, stikker jeg naglen i aluminiumspaste før jeg plasserer den i hullet. Så tetter jeg hullet etter spikeren med fugemasse som herder uten syre. Det går bra på våre breddegrader. Har du noe som skal duppes opp og under i ramsalt vann i tropene, ville jeg gått for Monel.

Nagler i monel er vel en del sterkere enn nagler i aluminium? Ser materialet skal være spesielt godt mot skjærbelastninger. Gjerne noe å tenke på om man skal feste ting som bør tåle litt belastning. Så får man de antikorrosive egenskapene som en fin bonus. Så lenge disse naglene er å få kjøpt i mindre kvanta utgjør de ikke den helt store delen av båtbudsjettet. For slike ting som vinsjbeslag (og annet jeg ønsker bør tåle litt, f.eks. mastetrinn) hadde jeg ikke giddet spare meg til fant og ulykke på å kjøpe popnagler i aluminium når det finnes bedre alternativer😉

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...