Ask Startet 6.Juni.2023 Del på Facebook Startet 6.Juni.2023 Hei. Båten har rigg av alu, og eg skal festa m. a. eit vinsjbeslag. Er det viktig å bruka popnaglar av alu, eller er naglar av alu godt nok? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Begge deler holder, Monel holder lenger. Kommer an på tidsperspektivet og metode. Når jeg bruker alu, stikker jeg naglen i aluminiumspaste før jeg plasserer den i hullet. Så tetter jeg hullet etter spikeren med fugemasse som herder uten syre. Det går bra på våre breddegrader. Har du noe som skal duppes opp og under i ramsalt vann i tropene, ville jeg gått for Monel. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Takk Hulda. Er styrken den same? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Monel er en kobber/nikkel-legering. Vil tro den er sterkere. Tvilsomt om det har noen praktisk betydning. Masten er uansett alu. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Man får nagler i både rustfritt og syrefast stål også om det skulle være et alternativ. Men det går vel dårligere sammen med masten enn monel eller alu. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Nagler i monel er vel en del sterkere enn nagler i aluminium? Ser materialet skal være spesielt godt mot skjærbelastninger. Gjerne noe å tenke på om man skal feste ting som bør tåle litt belastning. Så får man de antikorrosive egenskapene som en fin bonus. Så lenge disse naglene er å få kjøpt i mindre kvanta utgjør de ikke den helt store delen av båtbudsjettet. For slike ting som vinsjbeslag (og annet jeg ønsker bør tåle litt, f.eks. mastetrinn) hadde jeg ikke giddet spare meg til fant og ulykke på å kjøpe popnagler i aluminium når det finnes bedre alternativer😉 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2023 Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 Tror Seatronic selger 10-pack, fra ca. kr. 140/pk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Kan jo bare legge til at den overveiende holdekraften er fiksjon, ikke skjær. Så fremt det blir poppet riktig. Og blir det ikke poppet riktig, kan det hende at naglene kommer rett ut, uansett hvilket materiale de er laget av. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 For en ikke kritisk anvendelse som å feste en vinsj vil nok alu nagler være greit mens for for eksempel festing av stigtrinn i masta må det være monel. Bruker du vinsjen for å heise folk opp i masta ville jeg nok også gått for monel. De er jo dyrere enn alu men ikke SÅ mye dyrere... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.