Jump to content

Verdi på 95 model Yanmar 2GM20F?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

På litt sikt vurderer eg å bytta motorar på vår katamaran.

Båten har ein 95-modell og ein 97-modell Yanmar 2GM20F. 18 hk.

Seglbåtdrev Yanmar SD 20 med Flex-0-Fold toblada foldepropellar.

 

Motorane har gått ca. 6500 og 6000 timar.

 

Motorane er korkje overhalte, eller overmalte. Dei berre går og går.

Jamnt vedlikehalde med skifte av olja, og kjølevæska, reimar, impellarar, eksosbend, filtre, pakningar, slangar og liknande.

 

Grunnen til at eg vurderer å skifta desse er at eg er lei oljelekkasjar langs akslingane.

Av og til vil det òg vera kjekt med litt kraftigare motorar.

 

Motorane kan prøvast i båt, noko eg reknar som mykje betre enn om dei berre blir levert på ein palle.

 

Motorskifte er jo ikkje nett gratis. Spørsmålet er altså kva eg kan rekna med å få for desse?

Motor?

Drev?

Propell?

 

Eg er takksam for synspunkt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er enkle og gode motorer, jeg har hatt en selv. Men jeg tror det er vanskelig å finne noen som vil satse på så gamle motorer.  Jeg tror dessverre ikke du kan forvente mer enn 20000 for alt sammen.  Det er som du sier bedre å få testet motorene i en båt. Men så er det tidsfaktoren. Kjøpere av slike motorer har typisk hatt havari på en tilsvarende, og trenger en motor på dagen ( og få trenger to). Jeg snakker av erfaring her, solgte  en liten Volvo-Penta for ikke så lenge siden, og tok en defekt i innbytte (som nå er fikset). Jeg monterer  motorene på en pall, slik at de kan startes og kjøres

|

Er der vanskelig å fikse de oljelekkasjene da? Motorene er jo mest verdt der de står. 

 

Link to post
Share on other sites

Gode ord fra @J-Å Her. Motorenes bruksverdi gjenspeiles ikke nødvendigvis i salgsverdi. Det handler om å treffe den som trenger de motorene akkurat nå. 

 

Har vært borti mange slike situasjoner. F.eks så hadde jeg et hydraulikkaggregat til salgs på finn. Det varte og det rakk, men telefonene uteble til tross for at dette var et aggregat av prima kvalitet. Men plutselig fikk jeg en telefon, og jeg lot det gå for en billig penge. Etter det stod telefonen knapt stille, det var liksom ikke måte på hvor mange som ville ha kloa i dette aggregatet 😅

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...