SørlandetAs Startet 6.Juni.2023 Del på Facebook Startet 6.Juni.2023 Satt på et stativ laget av aluminium på båten min. Dette har jeg en påhengsmotor på. Festet det til akterspeilet med syrefast stål bolter og skiver. Var ikke før nå som båten allerede ligger på vannet at jeg kom på at dette kanskje ikke er bra. Syrefast stål mot aluminium uten noe plastskive eller annet imellom.. Båten står i ferskvann, men kjøres ut til sjøvann ofte. Spørsmål: 1) Hvor mye korrosjon kan skje på en sesong? 2) Hvor starter det eventuelt? Der syrefaste skiven/bolten møter alu stativet? Eller kan det skje hvor som helst på stativet? 3) Hele stativet og bolthodene under vannlinjen er malt med Epoxy primer. Kan dette hjelpe med å bremse ned korrosjonen? 4) Jeg har festet store sinkanoder på aluminium stativet. Kommer disse til å hjelpe mot korrosjon på aluminiumet fra stålet? ————————————————————— Skal ta av stativet og sette på plastskiver i mellom når båten skal opp til høsten. Nå er jeg bare bekymret over hvor mye skade som kan skje på en sesong. Vil ikke at motoren (Yamaha F50) plutselig havner på bunnen av sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2023 @Hulda Kanskje du har noen gode svar til meg? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Jeg ville montert med isolasjonssett. Hvor fort skade skjer blir et 'hvor lang er en strikk'-svar. Men det skal vel mye til at motoren ramler av i løpet seks måneder. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Takk for svar, @Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Det går nok bra, men du har oppgitt litt lite informasjon for å si så mye konkret. Noen bilder sier mye. Hvor tykt er f.eks. godset? Er det sjøvannsbestandig alu? Er den eloksert? SørlandetAs skrev for 11 timer siden: 3) Hele stativet og bolthodene under vannlinjen er malt med Epoxy primer. Kan dette hjelpe med å bremse ned korrosjonen? Ja og nei. I prinsippet er det slik at eksponert areal sammen med potensial (materialenes spenningsforskjell) og elektrolytt spiller en rolle. Men det kan også være at du flytter problemet. SørlandetAs skrev for 11 timer siden: Skal ta av stativet og sette på plastskiver i mellom når båten skal opp til høsten. I tilfelle holder det ikke med skiver, du bør også ha hylser på skruene. Hensikten er at du isolerer skruene elektrisk fra aluen. SørlandetAs skrev for 11 timer siden: Nå er jeg bare bekymret over hvor mye skade som kan skje på en sesong. Vil ikke at motoren (Yamaha F50) plutselig havner på bunnen av sjøen! Du får følge med litt og røske litt i stativet. Det skjer gradvis, ikke plutselig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SørlandetAs Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Komodo skrev for 4 timer siden: Det går nok bra, men du har oppgitt litt lite informasjon for å si så mye konkret. Noen bilder sier mye. Hvor tykt er f.eks. godset? Er det sjøvannsbestandig alu? Er den eloksert? Ja og nei. I prinsippet er det slik at eksponert areal sammen med potensial (materialenes spenningsforskjell) og elektrolytt spiller en rolle. Men det kan også være at du flytter problemet. I tilfelle holder det ikke med skiver, du bør også ha hylser på skruene. Hensikten er at du isolerer skruene elektrisk fra aluen. Du får følge med litt og røske litt i stativet. Det skjer gradvis, ikke plutselig. Takk for gode svar!! Stativet er ca 1 cm tykt i godset. Det skulle være sjøvannsbestandig aluminium i følge bedriften som lagde det til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Ville heller koblet alle metallene sammen. Har vært borti at syrefaste fullstendig isolerte bolter (på Mercruiser Alpha One drev) kan bli utsatt for tæring når drevet benyttes i saltvann. Når jeg koblet dem mot en offeranode (sammen med resten av drevet), forsvant problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Den er i hvertfall i strid med både teori og praksis :-) Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Hulda skrev for 1 time siden: Den er i hvertfall i strid med både teori og praksis :-) Hva er? Kommentaren til Audiquattro? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Er ikke det, nei... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 SørlandetAs skrev for 7 timer siden: Hva er? Kommentaren til Audiquattro? Ja, det var det. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 13.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2023 Komodo skrev On 7.6.2023 at 13.17: Det går nok bra, men du har oppgitt litt lite informasjon for å si så mye konkret. Noen bilder sier mye. Hvor tykt er f.eks. godset? Er det sjøvannsbestandig alu? Er den eloksert? Ja og nei. I prinsippet er det slik at eksponert areal sammen med potensial (materialenes spenningsforskjell) og elektrolytt spiller en rolle. Men det kan også være at du flytter problemet. I tilfelle holder det ikke med skiver, du bør også ha hylser på skruene. Hensikten er at du isolerer skruene elektrisk fra aluen. Du får følge med litt og røske litt i stativet. Det skjer gradvis, ikke plutselig. Nå skal båten løftes opp litt, pga jeg skal støpe igjen en skroggjennomføring. Tar å isolerer boltene med hylser og skiver i samme slengen. Vet du hvor jeg får kjøpt slike hylser/strømper til M12 bolter? Er det best med gummi/plast strømper og skiver? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juni.2023 Del på Facebook Svart 13.Juni.2023 Det vi brukte offshore var skiver og hylser i plast. Nå vet jeg ikke om du holder til i Malaga eller Nordpolen, eller noe midt i mellom. Men jeg ville startet å spørre hos plasser som TESS, Hydroscand eller lignende. Det går vanligvis under betegnelsen 'isolasjonssett'. Sitér dette innlegget Link to post
SørlandetAs Svart 13.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2023 Hulda skrev 22 minutter siden: Det vi brukte offshore var skiver og hylser i plast. Nå vet jeg ikke om du holder til i Malaga eller Nordpolen, eller noe midt i mellom. Men jeg ville startet å spørre hos plasser som TESS, Hydroscand eller lignende. Det går vanligvis under betegnelsen 'isolasjonssett'. Tusen takk for tips! Det skal jeg gjøre👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2023 Del på Facebook Svart 13.Juni.2023 SørlandetAs skrev 1 time siden: Vet du hvor jeg får kjøpt slike hylser/strømper til M12 bolter? Aner ikke, men nå har du jo fått svar av Hulda. Tenker at slikt antagelig er i sortimentet til f.eks Tingstad. Men det er jo grossist, så da gjelder det å finne en god forhandler. Et eller annet sted mellom nordpolen og sydpolen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 14.Juni.2023 Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 SørlandetAs skrev for 10 timer siden: Vet du hvor jeg får kjøpt slike hylser/strømper til M12 bolter? https://www.bagges.no/produkter/pakninger/klinger-gpt-flensisolasjonssett Jeg hadde brukt plastrør og nylonskiver billig, fra Tess. PS. Bruk stålskive oppå nylonskiva. Billig løsning isolasjons tap og nylonskiver, og sjekke med et multimeter. fra www.notmywar.com En flens isolasjon Settet består av en flens pakning, bolter og isolerende ermene brukes til å installere en lekkasjesikker flens. De isolerende hylser som benyttes i settet er laget av et høy tetthet, polyetylen plast som hindrer en elektrisk ladning fra ulike metaller fra forårsaker korrosjon og derved svekke og bryte en flens bolt. I stedet for en vanlig mutter og bolt system, bruker flensen isolasjonssett en tapp med en skive og mutter i hver ende av flenskoplingen. Når fluid strømmer gjennom to ulike metaller, slik som jern og stål eller messing og rustfritt stål, er en elektrisk ladning ofte produsert. Videre er en kjemisk reaksjon ofte skapt som forårsaker forringelse av metallene på forbindelsen. I en typisk rørledning, er dette svake punktet flensen. Korrosjonen er ofte ansvarlig for brudd og svikt i flensforbindelsesskruer hvor de to ulike metaller er sluttet, slik som ventiler, målere og inline varmeovner. Ved å installere en flens isolasjon kit, er foreningen av de to metallene ofte gjort mer troverdig. De viktigste komponentene i settet er polyetylen isolerende ermet og festebolt. Den isolerende hylse settes inn i bolthullene i flensen ved hjelp av en isolator på hver side av flensen. Dette resulterer i to isolatorer pr bolthullet blir satt inn i flensen. Festebolten settes deretter inn i de isolerende hylser til gjenger på hver ende av bolten er synlige utenfor flensen. En flat, stålskiven blir skjøvet inn på bolten i hver ende, og en mutter er skrudd på hver ende av bolten og strammet til. Ved å stramme en mutter på hver ende av bolten, blir forbindelsen av flensen isolasjonssett mye sterkere enn vanlig mutter-og-bolttypen forbindelse. Når mutteren trekkes til på en bolt på tradisjonell måte, er alle av den klemkraft påført ett sett av gjenger på bolten. Når en dobbelt-endet tapp blir brukt, for eksempel i en flens isolasjonssett, blir klemkraften fordeles likt mellom gjengene på hver ende av bolten, så vel som inne i begge muttere. Stud, suspendert fra metall flens på innsiden av plastlignende ermene, er beskyttet og isolert fra noen elektrisk ladning og korrosjon. Dette skaper en flensforbindelse som ikke vil korrodere eller mislykkes på grunn av en kjemisk reaksjon mellom to ulike metaller. Ved å stramme en mutter på hver ende av bolten, blir forbindelsen av flensen isolasjonssett mye sterkere enn vanlig mutter-og-bolttypen forbindelse. Når mutteren trekkes til på en bolt på tradisjonell måte, er alle av den klemkraft påført ett sett av gjenger på bolten. Når en dobbelt-endet tapp blir brukt, for eksempel i en flens isolasjonssett, blir klemkraften fordeles likt mellom gjengene på hver ende av bolten, så vel som inne i begge muttere. Stud, suspendert fra metall flens på innsiden av plastlignende ermene, er beskyttet og isolert fra noen elektrisk ladning og korrosjon. Dette skaper en flensforbindelse som ikke vil korrodere eller mislykkes på grunn av en kjemisk reaksjon mellom to ulike metaller. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.