c0d3x Startet 7.Juni.2023 Del på Facebook Startet 7.Juni.2023 Jeg ønsker å kjøpe meg en brukt seilbåt i størrelse 30-34 fot, målet er å bruke den til å seile nedover Europa og gjerne til Spania, Italia og Hellas. Dette blir min første og siste seilbåt så ønsker noe som fungerer bra men ikke er for dyr, men samtidig har en trivelig lugar med vinduer, samt cockpit som er komfortabel å seile i dårlig vær. Mange av båtene fra 80 tallet er ikke CE merket, eller jeg synes det er vanskelig å oppdrive riktig kategori. Har dere noen anbefalinger til en robust seilbåt? Og som har et bra potensiale for å oppgraderes med nyere tech, autopilot integrasjoner, solceller, batterier etc.. Kommer til å bruke litt tid på å lære meg båten, samt gjøre nødvendige forbedringer før jeg legger ut på de lengre turene. Vil også kunne klare å mekke/bytte motor etc selv. Prisnivå: 60.000 - 200.000,- Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Det prisnivået gjør utvalget litt begrenset. Det ligger en Maxi 100 på Finn som ser bra ut. Det spørs om den oppfyller alle krav til Kategori A. Men den har endel løsninger som jeg liker. Motoren står for eksempel under bordet, og er veldig lett tilgjengelig når dette fjernes. Det er rett aksling, så man slipper problematikken med seildrev. Propellen ligger godt beskyttet rett bak kjølen. Så er det fast vindskjerm, og en ganske dyp og lun cockpit. Den skrå baugen med baugspryd er veldig praktisk når en skal på land i uthavner. Den har også noen ulemper. Vindusløsningene er foreksempel litt utsatt for lekkasjer. Og den store cockpiten tar lang tid å tømme hvis en får en brottsjø inn. Seilegenskapene er også noe trauste. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Hvorfor trenger du cat A på den turen, du holder øye med værvarsler og seiler ikke utenfor sesong. CE merking kom på slutten av 90-tallet, og ditt budsjett betyr båter som er eldre, dvs ikke CE- merket. Nyttig info her: Det ligger 22 båter på Finn i dag innenfor kriteriene dine. Du bør kjøpe noe i ditt distrikt, så du har tid til å lære deg å seile før du skal seile en ukjent båt hjem (evt sette på en transport). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.