ballistic Svart 13.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2023 ivar skrev On 12.6.2023 at 10.45: Yamaha blokka er på 1,6 (80 og 100hk) og 1,8 liter (F115) - husker ikke når de byttet..? OK, gikk litt fort i svingene her:) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 13.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2023 nordan family 27 skrev On 12.6.2023 at 19.07: Ser ut som Honda blir 15-20.000 enn Mercury, og noe mindre avstand til Suzuki. Sånn sett leder Honda på pris p.t. Synes denne prisforskjellen er litt rar, altså. Hva er det jeg ikke forstår her? Sjekke delepriser, før du anser Honda som en vinner på prisen Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Er en grunn til at proffbrukere går for yamaha-ca samme motorvolum på 80/100 som 115hk og samme kraftige girhus. Honda ville jeg ikke engang vurdert.... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Arny skrev for 3 timer siden: Er en grunn til at proffbrukere går for yamaha-ca samme motorvolum på 80/100 som 115hk og samme kraftige girhus. Honda ville jeg ikke engang vurdert.... "Proffbrukerne" går for Yamaha ? Ser nå ut som om de fleste såkalte "proffbrukere" stort sett bruker Honda. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 LM 605 skrev 35 minutter siden: "Proffbrukerne" går for Yamaha ? Ser nå ut som om de fleste såkalte "proffbrukere" stort sett bruker Honda. Og her bruker "proffbrukerene" Suzuki. Så det er nok hva den beste lokale sjappa selger Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 I USA er det Mercury som gjelder, og da bruker de gjerne 3-5 motorer i tilfelle noen skulle svikte Her representert med den nye V10-utgaven på 400 hk, en drømmemotor fra verdens ledende produsent av utenbordsmotorer Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eika Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Teerex skrev for 3 timer siden: I USA er det Mercury som gjelder, og da bruker de gjerne 3-5 motorer i tilfelle noen skulle svikte Her representert med den nye V10-utgaven på 400 hk, en drømmemotor fra verdens ledende produsent av utenbordsmotorer Ja når man kjører Hercury så må man ha reserve motor 400 v10 er ikke akuratt det jeg drømmer om, stort og tungt beist, men nye 500r derimot er noe som er verdt å drømme om. Men alt til sitt bruk, greier man seg med 50-55knop på en cruiser så er den jo staselig. Jeg blei liten vedsina v10'n, synd jeg ikke får lagt ut film av tomgangslyden med silence choice avslått, den brummer godt, har hørt italienske sportsbiler med kjedeligere tomgangslyd Her er nye 500r, en skikkelig galskapsmaskin som folk kommer til å kjøre 120knop med rett fra fabrikk og fortsatt ha garranti Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Eika skrev 56 minutter siden: 400 v10 er ikke akuratt det jeg drømmer om, stort og tungt beist, men nye 500r derimot er noe som er verdt å drømme om. Så det ville overraske deg om jeg fortalte at V10'eren faktisk er lettere enn V8 500R? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eika Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Teerex skrev for 2 timer siden: Så det ville overraske deg om jeg fortalte at V10'eren faktisk er lettere enn V8 500R? Sugemotor vs svær v8 med pustehjelp, men med sportmasterhus og plass til sidemontert styring Når vi så på skiltplata på den vi hang opp der, så husker jeg vi snakka om hvor tung den var Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Eika skrev 15 minutter siden: Sugemotor vs svær v8 med pustehjelp, men med sportmasterhus og plass til sidemontert styring Når vi så på skiltplata på den vi hang opp der, så husker jeg vi snakka om hvor tung den var Jeg sjekket litt på nett, ser ut som 400 V10 veier fra 316 kg og 500R veier 326 kg. Altså rekordlav vekt på Mercury 400 V10, om man f.eks. sammenligner med Yamaha XTO 425 V8 som veier over 440 kg (og koster ca 620.000 ). Mens Mercuryen koster ca 470.000. Er ikke det ren utklassing så vet ikke jeg Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
19 fot Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Eika skrev On 13.6.2023 at 20.56: nordan family 27 skrev On 12.6.2023 at 19.07: Ser ut som Honda blir 15-20.000 enn Mercury, og noe mindre avstand til Suzuki. Sånn sett leder Honda på pris p.t. Synes denne prisforskjellen er litt rar, altså. Hva er det jeg ikke forstår her? Sjekke delepriser, før du anser Honda som en vinner på prisen En annen vel så viktig faktor kan være hvor ofte deler må byttes. Min førte bil var en Ford og fantes i nesten hver eneste kategori av bildeler i Biltema-katalogen, og det gjorde at jeg hadde tilgang på billige deler, og det var fint, for det var jo stadig noe som måtte byttes (originaldeler eller deler fra merkeverksted som røyk og ble erstattet med Biltema-deler). Så kjøpte jeg ny Honda og den fantes kun i noen få kategorier i Biltema-katalogen, så jeg tenkte at dette kan kanskje bli litt dyrt. Men det viste seg at svært få ting røyk, så selv om prisne pr del ble høy så ble ikke totalen så dyr. Forden solgte jeg da den hadde 217.000 km på telleren og det var blitt byttet bakre potte to ganger (og fremre en gang), første gang var da bakre potta løsnet fra røret inn i fornt, denne ble byttet på merkeverksted. Andre gang var det eksosrøret bak på bakre potte fra merkeverkstedet som datt av og jeg kjøpte rimelig Biltema-potte som holdt resten av tiden jeg hadde bilen. Honda-en hadde jeg frem til den ble solgt ved 195.000 km, fortsatt med originalt eksosanlegg som fungerte som det skulle. Tipper Honda-potta er dyrere, men det bekymrer meg ikke når den ikke må byttes. Samme opplegget med veldig mange andre deler, men jeg slapp heldigvis verkstedregninger da jeg skrudde selv på Forden. Så hvertfall når det gjelder bil så er jeg godt fornøyd med kvaliteten på Honda og hvis påhengsmotorene holder samme kvaliteten kunne jeg godt tenkt meg Honda påhengsmotor. Men mitt inntrykk er at de er endel dyrere enn konkurrentene, så jeg ble litt overrasket når det her i tråden ble nevnt at den var billigere enn de andre. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Eika skrev for 23 timer siden: LM 605 skrev On 17.6.2023 at 12.11: "Proffbrukerne" går for Yamaha ? Ser nå ut som om de fleste såkalte "proffbrukere" stort sett bruker Honda. Og her bruker "proffbrukerene" Suzuki. Så det er nok hva den beste lokale sjappa selger Jeg tror også det har veldig mye å si for proffbrukerne å velge både en flink forhandler og et merke som kan levere deler kjapt (evt en forhandler som har de rette tingene på lager og/eller stiller opp med lånemotor ved behov). Da jeg hadde Mercury kjøpt hos en stor forhandler i Drammens-området så tok det ca 3 uker å få fikset den, hvor mesteparten av tiden var venting på at de skulle få tak i delene. De hadde også sørget for å ikke bestille de delene som var årsaken til at ting går istykker. Jeg hadde forklart dem at ved stor slark i stammen så vil strammeskrua for styringa få en stor belastning ved gasspådrag og den vil ryke igjen snart, så da burde de bestille opp et dusin sett med strammeskruer, for de må man regne med å bytte ofte (når de velger å ikke bytte foringene som gir slark. De leverte dermed motoren uten å ha reparert årsaken til problemet. Etter de 3 ukene med defekt strammeskrue holdt motoren dobbelt så lenge om jeg hadde gjettet da den holdt 2 dager i motsetning til første gang hvor den holdt bare en dag. De hadde heller ikke lånemotor tilgjengelig. Hadde det vært en yrkesmotor man er avhengig av så ville det vært katastrofe. Heldigvis er dette på en hyttebåt og jeg har en annen motor også så jeg kommer meg frem, men med ca 30-40 liter ekstra bensinforbruk hver helg jeg bruker båten. Manglende motor gir også dårligere sikkerhet om det skulle bli motorstopp og feks blåser endel. Det er jo også endel styr å stadig demontere og montere motor, bære den et godt stykke inkludert i trapper, og hver eneste hyttetur måtte avse plass i bagasjerommet til en påhengsmotor. Fikk heldigvis levert tilbake Mercury-en og kjøpte deretter en Yamaha et annet sted som jeg er godt fornøyd med. Yamaha-forhandleren ble blant annet valgt fordi jeg kjenner flere som har kjøpt motor der og er godt fornøyd og handler der mange ganger pga yrkesforbruk av påhengsmotorer. Samme opplegget er det også ved kjøp av bil. Jeg hadde før hatt nye biler fra to ulike forhandlere med veldig ulike erfaringer om hvordan de løser problemer og hvor serviceinnstilte de er, så da ble valget enkelt og den beste forhandleren fikk enda et bilsalg. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 19 fot skrev for 1 time siden: En annen vel så viktig faktor kan være hvor ofte deler må byttes. Min førte bil var en Ford og fantes i nesten hver eneste kategori av bildeler i Biltema-katalogen, og det gjorde at jeg hadde tilgang på billige deler, og det var fint, for det var jo stadig noe som måtte byttes (originaldeler eller deler fra merkeverksted som røyk og ble erstattet med Biltema-deler). Så kjøpte jeg ny Honda og den fantes kun i noen få kategorier i Biltema-katalogen, så jeg tenkte at dette kan kanskje bli litt dyrt. Men det viste seg at svært få ting røyk, så selv om prisne pr del ble høy så ble ikke totalen så dyr. Forden solgte jeg da den hadde 217.000 km på telleren og det var blitt byttet bakre potte to ganger (og fremre en gang), første gang var da bakre potta løsnet fra røret inn i fornt, denne ble byttet på merkeverksted. Andre gang var det eksosrøret bak på bakre potte fra merkeverkstedet som datt av og jeg kjøpte rimelig Biltema-potte som holdt resten av tiden jeg hadde bilen. Honda-en hadde jeg frem til den ble solgt ved 195.000 km, fortsatt med originalt eksosanlegg som fungerte som det skulle. Tipper Honda-potta er dyrere, men det bekymrer meg ikke når den ikke må byttes. Samme opplegget med veldig mange andre deler, men jeg slapp heldigvis verkstedregninger da jeg skrudde selv på Forden. Så hvertfall når det gjelder bil så er jeg godt fornøyd med kvaliteten på Honda og hvis påhengsmotorene holder samme kvaliteten kunne jeg godt tenkt meg Honda påhengsmotor. Men mitt inntrykk er at de er endel dyrere enn konkurrentene, så jeg ble litt overrasket når det her i tråden ble nevnt at den var billigere enn de andre. Sammenligne Honda bil og Honda påhengsmotorer blir helt feil, blir litt som å sammenligne McDonald's quaterpounder og McDonald fish & chips. Greit nok at begge er mcsøppel, men det ene er spisanes og det andre er søppel 19 fot skrev 10 minutter siden: Jeg tror også det har veldig mye å si for proffbrukerne å velge både en flink forhandler og et merke som kan levere deler kjapt (evt en forhandler som har de rette tingene på lager og/eller stiller opp med lånemotor ved behov). Da jeg hadde Mercury kjøpt hos en stor forhandler i Drammens-området så tok det ca 3 uker å få fikset den, hvor mesteparten av tiden var venting på at de skulle få tak i delene. De hadde også sørget for å ikke bestille de delene som var årsaken til at ting går istykker. Jeg hadde forklart dem at ved stor slark i stammen så vil strammeskrua for styringa få en stor belastning ved gasspådrag og den vil ryke igjen snart, så da burde de bestille opp et dusin sett med strammeskruer, for de må man regne med å bytte ofte (når de velger å ikke bytte foringene som gir slark. De leverte dermed motoren uten å ha reparert årsaken til problemet. Etter de 3 ukene med defekt strammeskrue holdt motoren dobbelt så lenge om jeg hadde gjettet da den holdt 2 dager i motsetning til første gang hvor den holdt bare en dag. De hadde heller ikke lånemotor tilgjengelig. Hadde det vært en yrkesmotor man er avhengig av så ville det vært katastrofe. Heldigvis er dette på en hyttebåt og jeg har en annen motor også så jeg kommer meg frem, men med ca 30-40 liter ekstra bensinforbruk hver helg jeg bruker båten. Manglende motor gir også dårligere sikkerhet om det skulle bli motorstopp og feks blåser endel. Det er jo også endel styr å stadig demontere og montere motor, bære den et godt stykke inkludert i trapper, og hver eneste hyttetur måtte avse plass i bagasjerommet til en påhengsmotor. Fikk heldigvis levert tilbake Mercury-en og kjøpte deretter en Yamaha et annet sted som jeg er godt fornøyd med. Yamaha-forhandleren ble blant annet valgt fordi jeg kjenner flere som har kjøpt motor der og er godt fornøyd og handler der mange ganger pga yrkesforbruk av påhengsmotorer. Samme opplegget er det også ved kjøp av bil. Jeg hadde før hatt nye biler fra to ulike forhandlere med veldig ulike erfaringer om hvordan de løser problemer og hvor serviceinnstilte de er, så da ble valget enkelt og den beste forhandleren fikk enda et bilsalg. Eneste merket som faktisk har delelager i Norge, er Suzuki. Alle andre må bestille Og nei, man kan ikke bestille 20 av en del kun siden en kunde sier man kommer til å måtte bytte mange av disse fremover. Er du klar over hvor mange besserwisser kunder som er innom hver dag og forteller hva man må ha på lager og hvordan man skal gjøre jobben sin ? Det disse kundene sier går inn den ene øra og ut den andre øra Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Eika skrev On 17.6.2023 at 12.48: Og her bruker "proffbrukerene" Suzuki. Så det er nok hva den beste lokale sjappa selger Det har nok mye å si. Heromkring går det mye i Yamaha på div Rib'er. Yamaha sine V6 motorer virker å holde godt i sammen. De som trenger 300+ kjører Mercury - Yamaha supporterer visst ikke V8'erne sine til kommersiell bruk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
19 fot Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Eika skrev for 6 timer siden: Eneste merket som faktisk har delelager i Norge, er Suzuki. Alle andre må bestille Det viktigste er ikke om delelageret til de enkelte merkene er innafor landegrensene eller ikke, men hvor fort de får delene til verkstedet der de trengs sånn at motoren kan fikses. Du skriver at det er kun Suzuki som har delelager i Norge, men det virket hvertfall vanskelig å få tak i nøkkelemne til Suzuki fra 2002/2003 da denne var ca 5 år gammel. Fikk tak i nøkkel-emne basert på Suzuki spesifikasjoner, men den viste seg å være speilvendt og lite egnet. Løsningen ble en Maxbo-butikk som fant ut at nøkkelen ser ut som en eldre Toyota-nøkkel og tok like mye for 5 ferdigslipte nøkler som det jeg først betalte for 2 uslipte nøkkelemner som viste seg å være speilvendt. Forøvrige er jeg så heldig at jeg har lite erfaring med hvordan det er å skaffe deler til Suzuki-påhengsmotor da min bare går uten at særlig mye går istykker. Denne 20 år gamle motoren har fått ny impeller en gang og det var vel etter ca 15 år og den gamle så da helt fin ut (men ble byttet da jeg hadde kjøpt ny og demontert alt). Impelleren var forøvrig hos forhandler da jeg spurte dem om skiftintervallet (5 år) og fant ut jeg burde kjøpe ny impeller. Også har den fått ny propell en gang da vulkinga røyk på den gamle. Dette er en Suzuki DT30 som jeg har brukt mye de årene jeg har hatt den. Jeg har fylt på over 4000 liter bensin på den. Jeg hadde inntrykk av at Ravns Garage hadde et godt utvalg av deler ti lYama påhengsmotorer på lager, stemmer ikke det? De er jo i Norge, er vel rundt Lillestrøm eller deromkring trodde jeg (har ikke vært der, men fått tilbud på motor hos dem ifjor). Yamaha har jeg også et par av og jeg har bestilt bensinpumpemembran til den største (97-mod Yamaha Pro-V 100) og det kom til butikken iløpet av få dager. Samme gjelder pakninger til girhusolja og annet servivcemateriell, kommer kjapt til Mekonomen-butikken som også selger deler og utstyr til Yamaha-påhengsmotorer. Servicemateriell til min Yamaha 6 hk kjøpt ny ifor ser også ut til å være på lager i Norge, nærmere bestemt på lageret til den forhandleren hvor jeg kjøpte motoren. Deler til denne har det ikke vært behov for enda (bare gått noen få hundre timer). Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 18.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2023 Eika skrev for 6 timer siden: 19 fot skrev for 6 timer siden: Jeg tror også det har veldig mye å si for proffbrukerne å velge både en flink forhandler og et merke som kan levere deler kjapt (evt en forhandler som har de rette tingene på lager og/eller stiller opp med lånemotor ved behov). Da jeg hadde Mercury kjøpt hos en stor forhandler i Drammens-området så tok det ca 3 uker å få fikset den, hvor mesteparten av tiden var venting på at de skulle få tak i delene. De hadde også sørget for å ikke bestille de delene som var årsaken til at ting går istykker. Jeg hadde forklart dem at ved stor slark i stammen så vil strammeskrua for styringa få en stor belastning ved gasspådrag og den vil ryke igjen snart, så da burde de bestille opp et dusin sett med strammeskruer, for de må man regne med å bytte ofte (når de velger å ikke bytte foringene som gir slark. De leverte dermed motoren uten å ha reparert årsaken til problemet. Etter de 3 ukene med defekt strammeskrue holdt motoren dobbelt så lenge om jeg hadde gjettet da den holdt 2 dager i motsetning til første gang hvor den holdt bare en dag. De hadde heller ikke lånemotor tilgjengelig. Hadde det vært en yrkesmotor man er avhengig av så ville det vært katastrofe. Heldigvis er dette på en hyttebåt og jeg har en annen motor også så jeg kommer meg frem, men med ca 30-40 liter ekstra bensinforbruk hver helg jeg bruker båten. Manglende motor gir også dårligere sikkerhet om det skulle bli motorstopp og feks blåser endel. Det er jo også endel styr å stadig demontere og montere motor, bære den et godt stykke inkludert i trapper, og hver eneste hyttetur måtte avse plass i bagasjerommet til en påhengsmotor. Fikk heldigvis levert tilbake Mercury-en og kjøpte deretter en Yamaha et annet sted som jeg er godt fornøyd med. Yamaha-forhandleren ble blant annet valgt fordi jeg kjenner flere som har kjøpt motor der og er godt fornøyd og handler der mange ganger pga yrkesforbruk av påhengsmotorer. Samme opplegget er det også ved kjøp av bil. Jeg hadde før hatt nye biler fra to ulike forhandlere med veldig ulike erfaringer om hvordan de løser problemer og hvor serviceinnstilte de er, så da ble valget enkelt og den beste forhandleren fikk enda et bilsalg. Vis hele sitatet Og nei, man kan ikke bestille 20 av en del kun siden en kunde sier man kommer til å måtte bytte mange av disse fremover. Er du klar over hvor mange besserwisser kunder som er innom hver dag og forteller hva man må ha på lager og hvordan man skal gjøre jobben sin ? Det disse kundene sier går inn den ene øra og ut den andre øra Mulig et finnes endel slike besserwissere som ber dere ha mye rart på lager. Men her synes jeg forhandler burde skjønt mekanikken i hvordan motoren de solgte fungerer (eller rettere sagt ikke fungerer). Jeg kikket selv på en sprengskisse (tror den fulgte med en mail fra forhandler) og så jo der at en liten strammeskrue (og det tynne bandet den er festet i) vil på en belastning på ca 10 ganger motoren skyvekraft ved full gass når det er slark i opplagringa til sving (mens belastninga vil bli tatt opp av sving-opplagringa når alt fungerer som det skal). Dette kombinert med skjev og varierende belastning og vibrasjoner sier seg jo selv at her vil noe ryke ganske kjapt hvis man bare fikser feilen på strammeskrua og ikke årsaken til at den ryker. Når det slarker så mye i styre-opplagringa at det beveger seg noen cm nederst ved propellen og dette forårsaker andre skader etter en dags bruk så burde de jo fikse det synes jeg, men jeg registrerer at du er uenig. Her er et ikke snakk om uforsiktig bruk, heller ekstremt forsiktig bruk vil jeg si. Jeg starter med skrua så slakk at det er minimal friksjon på sving, ser at motoren svinger av seg selv når den er igang, strammer en kvart omdreining på strammeskrua, ser den svinger, strammer en kvart omdreining og drier på slik til den blir stående i ro. den er dermed ikke overstrammet, men må jo være stram nok til at den holder motoren i ro ubelastet, og får da en enorm belastning ved gasspådrag (10x motorens skyvekraft). Kan forøvrig nevne at andre gangen strammeskrua røyk var det ved dorging på tomgang eller veldig nær tomgang. Båten skjenet plutselig bare rett ut til siden og der var strammeskrua knekt av viste det seg. Har vært nødt til å kjøre med gasshåndtaket stroppet fast til skroget for å holde stødig kurs med den motoren, men det gir jo en mye dårligere manøvreringsmulighet da motoren kun kan stå i en svingposisjon (null fleksibilitet ved feks sidevind) og det er mer tidkrevende å gripe inn med gass og styring når ting er stroppet fast enn om det bare er en passe stor friksjon i styringa. Etterhvert må jeg nok bytte ut også den store motoren med en ny, og to ting er temmelig sikkert. Det bli ikke en Mercury, og det blir ikke motor fra den forhandleren som solgte meg Mercury. Tipper Yamaha er mest aktuell, men kommer til å ta en sjekk av priser og service-opplegg osv på flere motorer før kjøp. Men at yrkesbrukerne velger Yamaha nær der jeg kommer til å bruke motoren mest taler jo også for Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 19 fot skrev On 18.6.2023 at 21.01: Jeg hadde inntrykk av at Ravns Garage hadde et godt utvalg av deler ti lYama påhengsmotorer på lager, stemmer ikke det? De er jo i Norge, er vel rundt Lillestrøm eller deromkring trodde jeg (har ikke vært der, men fått tilbud på motor hos dem ifjor). Yamaha har jeg også et par av og jeg har bestilt bensinpumpemembran til den største (97-mod Yamaha Pro-V 100) og det kom til butikken iløpet av få dager. Samme gjelder pakninger til girhusolja og annet servivcemateriell, kommer kjapt til Mekonomen-butikken som også selger deler og utstyr til Yamaha-påhengsmotorer. Servicemateriell til min Yamaha 6 hk kjøpt ny ifor ser også ut til å være på lager i Norge, nærmere bestemt på lageret til den forhandleren hvor jeg kjøpte motoren. Deler til denne har det ikke vært behov for enda (bare gått noen få hundre timer). Ravns er bare en forhandler, Yamaha har ikke delelager i Norge Ravns er i en klasse for seg selv og har vært det i 20år, jeg skulle ha veiv tetninger til en jævli spesiell racing motor som hadde gått ut av produksjon for 20år siden, selvfølgelig hadde Erling de på lager og 3 dager seinere lå de i postkassa Men Erling har satsa på og ha deler til mye gammelt og det lønner seg for han. Andre forhandlere vil helst slippe den gamle driten, har ikke lagerkapasitet til og spare på de gamle delene osv osv osv. Hvis alle hadde holdt på som ravns, så hadde ikke de vært i en klasse for seg selv. Han kjøper motorer å slakter de for deler, andre kjøper motorer å bygger de opp igjen, noen bare selger de gamle motorene for en billig penge Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 3.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2023 Yamaha har hovedlager i amsterdam,får deler kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 nordan family 27 skrev On 12.6.2023 at 19.07: Ser ut som Honda blir 15-20.000 enn Mercury, og noe mindre avstand til Suzuki. Sånn sett leder Honda på pris p.t. Har du handlet motor, i så tilfelle hva ble det? (Ser du har startet en tråd om å montere motor...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Har ikke fått motor ennå, men er i ferd med å lande. Blir Honda grunnet prisen når alt jeg trenger er inkludert. Mercury ble definitivt dyrest ut selv på kampanje. Honda forhandleren har også vært mest imøtekommende. Litt skummelt, da jeg aldri har eid noe som helst av Honda-merket. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 19 fot skrev On 11.6.2023 at 3.10: ….. Ifjor kjøpte jeg ny 6 hester. Forhandlere innen kurant kjøreavstand som hadde motor tilgjengelig gjorde at det stod mellom Mercury og Yamaha. Jeg tenkte at Yamaha er nok best, men neppe så store forskjeller. Mercury var billigst og hadde kortest kjørevei til forhandler. ….. Jeg kjøpte da en Mercury, og etter handelen var fullført fikk jeg vite at for å ha 5 års garanti så måtte service tas hos forhandler, og den koster 2500 kr, uten den var det dårligere garanti på 3 år tror jeg det var (var hvertfall dårligere enten på tid eller dekning). Med mindre det har skjedd store endringer siste åra, så har du kjøpt en 6hk Tohatsu med Mercury dekal på dekselet. Tradisjonelt har Tohatsu produsert alt av småmotorer for Mercury under 15-20hk. Har og har hatt noen av disse som «gamle totaktere», og det har vært problemfritt. Skal ikke si noe om de nye firetakterne, de kjenner jeg ikke. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Honduras skrev 20 minutter siden: Med mindre det har skjedd store endringer siste åra, så har du kjøpt en 6hk Tohatsu med Mercury dekal på dekselet. Tradisjonelt har Tohatsu produsert alt av småmotorer for Mercury under 15-20hk. Har og har hatt noen av disse som «gamle totaktere», og det har vært problemfritt. Skal ikke si noe om de nye firetakterne, de kjenner jeg ikke. Jeg har god erfaring med min Merc 100, og har generelt inntrykk av at de større motorene fra Merc er gode. Småmotorene derimot (snakker nå om nyere 4-takt) har jeg inntrykk av at er dårlige greier, og det stemmer jo godt overens med det du skriver. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 nordan family 27 skrev 31 minutter siden: Blir Honda grunnet prisen når alt jeg trenger er inkludert. Mercury ble definitivt dyrest ut selv på kampanje. Honda forhandleren har også vært mest imøtekommende. Litt pussig, trodde egentlig at Merc var av de billigste. Tror ikke du skal være redd for å eie en Honda. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Virker som nok/usd kursen for tiden var veldig ugunstig. Så var det stor forskjell når jeg trengte å gå fra sidemontert til toppmontert kontrollboks. Summen av ting ble stor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2023 Honda er vel blant det minst skumle man kan eie Bortsett fra at jeg eide en Honda V4 MC på slutten av 80-tallet som faktisk led av svakheter. Jeg gikk for Honda 90 i 2010. Mest av budsjettgrunner da jeg fant en nesten ny 2008-modell på finn.no til knallpris. Kjempemotor, jeg men måtte oppgradere til en ny Mercury 115 i 2015 grunnet endrede fartsbehov. Nok en gang kjempemotor og endelig uten hk-avgift. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.