Jump to content

Riktig tid å gå ut fra Brunsbuttel

Lucky Strike

Recommended Posts

Prøver denne på dette forum også: Sikkert mange tusen her som har gått ut fra Kielkanalen (Brunsbuttel) og ut forbi Cuxhafen. Har gjort det selv før også, men kan ikke minnes å ha sett noe informasjon om man ganske enkelt går ut når tidevannet snur, eller om det er slik som mange andre steder, at man går ut x antall minutter før/etter høyvann? I sistnevnte tilfelle må det vel finnes noe informasjon på nettet om dette? Men jeg har ikke funnet noe. Noen som vet?

I navionics-app'en - hvis man har betalt en halv nyre for tilgang til kartdata - har man på enkelte steder med mye strøm piler som indikerer strømretning.  Klikker man på pila, så kommer det opp detaljert informasjon om forventet strømforhold.  Dessverre later det ikke til at de har denne informasjonen tilgjengelig i webapp'en

Windy.com har også visning for current, de er neppe pålitelig i tidevannselver, men kan sikker gi en indikasjon på når strømmen snur.

Jeg fant ingening åpenbart etter ett minutts jobbing mot en søkemotor, men det bør være mulig å finne informasjon den veien

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ikke så lett å finne "fiskeskipperråd" på nettet. Fant noen detaljerte GRIB-filer på nettet som ga et visst bilde av hvordan strømmen snur i forhold til max høyvann. Så ut som det var greit å vente minst en time. Skal man helt ut til havet, så skal man med seilbåt heller ikke vente for lenge slik at man får mye nytt tidevann mot seg der ute.

Tom Rør, takk for svar. Rene tidevannsdata er ikke så vanskelig, det er heller den mest gunstige tiden å legge ut på. Den er ofte ikke på topp høyvann. Slik ser det ut for Brunsbuttel også, etter noen timer med sjekking. Men så er det slik med seilbåt, at det er såpass langt og sakte ut til åpent farvann at man egentlig ikke har råd til å vente en time eller to til strømmen har skikkelig satt seg utover. Da møter man tidevannet skikkelig på vei inn der ute.

Dette er egentlig en generell sak og ikke spesifikk for Brunsbuttel - hvor finner man god informasjon på forventede tidevannsstrømmer?  Havstrømmer generelt?  Gjerne inkludert strømmer som genereres av vær og vind?

Som nevnt, windy har mulighet for å vise havstrømmer, men jeg er litt skeptisk til den når jeg ser at den predikerer strøm også for landområder langt unna elva.  Navionics boating app viste også strømdata på steder med mye strøm da jeg hadde et fungerende abonnement på plass.  Dengangda hadde jeg kjøpt kart for hele Europa.  Nå har den splittet opp, slik at man må betale for mange "kartpakker" om man reiser langt.  Også aner jeg ikke om strømdataene som presenteres inkluderer værgenererte strømmer eller om de bare viser tidevannsstrømmer.  Så må man også tidvis lete etter nærmeste "strømpil".

Jeg tok en ny titt på Navionics "Boating"-app.  Strømpilene i Cuxhaven er fortsatt synlig for meg, men ingen strømpiler i tidevannselvene eller langs kysten av Portugal og sørvest-Spania, og heller ikke i Brunsbuttel (men jeg antar at tidspunktene ikke er mer enn noen minutter forskjøvet ifht Cuxhaven).  For Cuxhaven nå viser den:

ebb 2:00 CET - 2.8 knots - 326 degrees (utgående altså)

moonrise 2:50 CET

sunrise 04:53 CET

slac 5:39 CET

flood 07:39 CET - 2 knot - 135 degrees (inngående)

slack 10:39 CET

ebb 14:39 - 2.8 knots - 326 degrees

slack 18:00

moonset 18:02

flood 20:00 2 knots - 135 degrees

Sammenlignet med tidevannet så har vi:

low 04:55 0.8m

high 10.39 3.2m

low 17.16 0.9 m

... så kan man prøve å konkludere ut fra dét.  "slack" er altså tidspunkt for strømsnu.  Strømsnu fra utgående til inngående kommer altså ca 45 minutter etter fjære sjø, mens strømsnu fra inngående til utgående kommer ca på samme tidspunkt som høyvann.  Greia her er altså at man på grunn av vannføringen i elva har litt kortere periode med inngående strøm enn med utgående strøm.

Forøvrig, jeg ser at jeg nå har mulighet til å ta en "renew" på Europa for under 500 kroner - mens pakken med Skandinavia og Nord-Tyskland koster under 1000 kroner.  Er det noe som er inkludert i Skandinavia og Nord-Tyskland som ikke er inkludert i Europa, kanskje?

Uansett, "Middelhavet og Svartehavet" er billigere, jeg er få nautiske mil unna å være innenfor dekningsområdet og vi skal sikkert innom Afrika også.  Tror jeg unngår Svartehavet gitt den politiske situasjonen der nå, men det blir sikkert et år før jeg forlater Middelhavet.

Tobixen, ja, dette er en type informasjon som er interessant mange steder. Ofte er det lokale kilder som kan være bra. 

Fant som nevnt ovenfor noen interessante GRIB-filer, hos bsh.de. Se vedlegg. Aktuelt tidspunkt er høyvann Brunsbuttel. Strømmen går fremdeles oppover. Det er 15 min mellom beregningene, og det tar borti en og en halv time til før det er etablert utstrøm. Men som nevnt ovenfor, så kan man med seilbåt risikere å bruke for lang tid ut, og møte ny flo ut mot Tyskebukta dersom man venter. Det er da bedre å seile litt i lettere motstrøm. Interessant er at medstrømmen fra Brunsbuttel starter tidligere helt i nordskiktet. 

For oss gikk det veldig bra, dårlig vind til å begynne med, men det tok seg opp, og med tidvis godt over 3 knop medstrøm kom vi oss greit ut. 

Tide Brunsbuttel.JPG