Jump to content

Volvo Penta 225 overhaling


pappa_wolf

Recommended Posts

Som noen sikkert har fått med seg, så driver jeg på med å overhale motoren på min nye båt.

Utfordringen her ligger i mye vann i motoren.

5 av 8 sylindere lekket ut vann, da jeg plukket ut tennpluggene. Min største frykt, var at blokken var sprengt. Men etter demontering, ser jeg fortsatt kun rust et par plasser inne i motoren og ikke nok til at den skal være sprekt noen plasser. Hvilket er gode nyheter, da det ikke er så mange blokker av denne typen igjen i Norge. Så jeg heller mot at jeg har en sprekk i en av toppene i stedet. Og de er litt enklere å få tak i. (Lurer på om ikke jeg har et par liggende en plass!) Jeg må kjøpe et par nye stempler, men de har de på lager på Sarpsborg motor.

IMG_20230605_191111970.jpg

IMG_20230605_211149895.jpg

IMG_20230605_211152990.jpg

IMG_20230605_211239637.jpg

IMG_20230605_211248524.jpg

Link to post

Så bestillingslisten blir større, og større.

Inntil videre blir det et pakningssett, to stempler. 

Kanskje jeg må handle et par topper, men det er greit, de koster ikke allverden.

Og så venter det mange timers rengjøring av alle deler.

Og lakkering. Og montering, etter den har blitt testet. 

IMG_20230608_194224501.jpg

IMG_20230608_195131283.jpg

IMG_20230608_195133421.jpg

IMG_20230608_201626665.jpg

IMG_20230610_154116439.jpg

IMG_20230610_154123935_HDR.jpg

IMG_20230610_154127170.jpg

IMG_20230610_154130311.jpg

Link to post
  • 2 weeks later...
On 6/11/2023 at 9:16 PM, lurvetass said:

Men jobba ikke du masse på en motor for en stund siden også.

Har du kastet deg ut i nytt prosjekt?

Jo. jeg jobbet masse på VP145A motoren min, men liker å skru, og koser meg med å renovere motorer.
Har amcar i blodet, og V8 på hjernen. så må man nesten ta i mot, når man blir presentert et billig prosjekt.

Etter litt overveielse, har jeg kommet frem til at jeg bytter alle 8 stempler. Lettere å bli ferdig med motoren og få den testet innen sesongen er slutt. Spesielt når kronen er så svak som den er nå, så er nye deler fra USA dyre. så det blir et komplett set med brukte, som gir litegranne høyere kompresjon.
Skal se om jeg porter toppene, eller om jeg bytter til de andre som ligger i boden. (har faktisk ikke se på de på 4 år, men lurer på om ikke de hadde større ventiler og runners.)
Ellers har jeg hentet nye/brukte manifolder, og fylte de med vann, og satte på trykkluft. Og de er heldigvis uten sprekker.

Planen videre er rengjøring, mer rengjøring og enda litt rengjøring.

Fjerne den gamle lakken og lakkere motoren på nytt, og deretter få motoren boltet sammen, testet og tilbake i båten innen sesongen er slutt, slik at jeg kan få den testet på vannet.

Det kommer bilder etterhvert.

Er litt handikappet for tiden, da jeg fikk benet i klem mellom brygga og båten. (Ble passert av en daycruiser med ganske stor hekkbølge på vei inn i havnen, og tråkket rett ned mellom båt og brygge. Var i ferd med å reise meg da båten og bryggen barket sammen igjen. Vondt som fy, og jeg sliter med å gå! Men det blir vel bedre etterhvert!)

Link to post

Jeg håpet til det siste, at jeg ikke ville få noen stygge overraskelser.

Så jeg begynte å gjøre blokken ren, sjekke alle huller og steder jeg vet at sprekker kan oppstå.

Kjørte en gjengetapp fort i alle bolthuller til toppene. Og startet med å hone sylinderne. Fikk tatt den første, og selv med fin stein på honingsverktøyet, ser jeg at det er mulig at blokken må bores. Tar sylinder nummer to, og kjenner med een gang, at noe er feil.

Drar ut verktøyet og vasker sylinderen.

Tja. Bildet taler for seg selv. Det er en ganske fet sprekk.

Så jeg leter nå etter en ny blokk. Fankern.

IMG_20230623_124342035.jpg

IMG_20230623_152344167.jpg

Link to post
  • 3 weeks later...

Jakten på ny blokk har pågått en stund, og endelig ser det ut til at jeg har funnet noe.
Hentet motoren hjem i dag, og har allerede demontert toppene og så smått begynt å lete etter årsaken til vannlekkasjen inn i motoren. Tror jeg har funnet noe.
Motoren har tidligere vært varmkjørt. kjenner at toppene ikke er helt rette, så de skal måles ut. De skal nemlig ikke poppe av selv, når man løsner boltene. Har rettmål, så skal sjekke de i morgen.
Ser også masser av silikon på plasser det absolutt ikke hører hjemme. 
Jeg håper at blokken er hel, ellers må jeg ut og handle ny igjen

Link to post
  • 2 weeks later...

Ja. Det var jo ordentlig skivebom.

Hadde en kompis på besøk, og vi kikket på motoren sammen. Og han pekte på en liten svart flekk, som jeg trodde var oljesøl fra demontering. Etter å ha vasket en stund og den ikke ble borte, ble vi enige om at han tok blokken med på jobb og fik den sjekket ut der.

I dag kom så dommen. Den lille flekken var en sprekk. Så jakten på en ny blokk fortsetter.

Pokker.

Link to post

Noen ganger er det hell i uhell.

Kompisen min som fikk sjekket motorblokken for meg, ringte for en time siden.
Han satt med morgenkaffen sammen med sjefen hans, og de kom inn på sprekken i blokken min.
I og med at den sitter ved/i et bolthull, er blokken ubrukelig.
Så den er egentlig skrap.
Men sjefen hans har en makan blokk liggende hjemme i garasjen, på 15nde året.
Plukket ut av båten hans på grunn av bytte til dieselmotor.
Alle andre deler er solgt, så det er bare en tom blokk.
Og jeg fikk kjøpe den til en fornuftig pris.
Så nå går turen til Bærum for å hente en blokk. Enda en gang.
Er det ikke tredje gang som er lykkens?

Link to post

Dagen startet ut med en kjapp kjøretur, for å se på blokken. Endte opp med å kjøpe blokken og hastet hjem og kastet den på motorstanden.

Brukte tre timer på å vaske og rengjøre alle kriker og kroker for støv. Selv om motoren var sprøytet med olje og pakket i plastikk så kommer støv inn de rareste plassene.

Byttet camlagrene, da jeg ikke kjenner tilstanden på de som satt i den.

Monterte bærelagre og fikk montert veiven.

Måtte ta en liten pause og spise middag, men fikk sneket meg ut etterpå og fikk montert stemplene med nye rådelagre. Stappet kammen tilbake og montert timing gir og kjede.

Rakk ikke å stramme til moment. Det tar vi i morgen.

IMG_20230727_131348117.jpg

IMG_20230727_131351743.jpg

IMG_20230727_133112361_HDR.jpg

IMG_20230727_200126111.jpg

IMG_20230727_200133090.jpg

Link to post
2 hours ago, index said:

Hvordan strammer du til moment på de rare boltene på rammelagrene der? Kråkefot?

Har en original GM deep socket. i 5/8' Kjøpte den for en del år siden da jeg jobbet med Chevrolet og andre amerikanske biler.

Link to post
pappa_wolf skrev 2 minutter siden:

Har en original GM deep socket. i 5/8' 

 

OK! Ser nå at den er hakket større enn den på toppen. Rar løsning da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 4 weeks later...

Det er en stund siden siste oppdatering på denne, så vi napper en kjapp en.

Har et søk liggende på finn, i forbindelse med motoren. Jeg mangler et svinghjul.
Det er forskjell på eldre og nyere V8 fra GM, så det gamle jeg hadde liggende passet ikke.
Og et helt nytt koster 6K (ikke noe jeg har råd til etter ferien!!)
så brukt måtte det bli. Det har vært mange telefoner og mailer frem og tilbake til potentiele objekter, men har blitt skuffet eller slått på målstreken hver gang.
Inntil jeg ramlet over en annonse med bilde av et ledningsnett, og en gammel TBI. I det ene hjørnet av bildet skimter man et svinghjul. Så jeg sendte som vanlig en forespørsel, med et ørlite håp.
Fikk fort svar, at det var til gammel GM, Og at han skulle bruke den selv. "Jaja" tenkte jeg, "Det dukker nok opp noe etter hvert!" Fikk enda en mail fra han, hvor han lurte på hva jeg skulle bruke den til.
Og jeg sendte et svar til han. hvor i jeg forklarte at jeg ikke trengte den gamle typen, men den nye til hel simring. Og at nye var ganske dyre.
Gikk en uke, uten at jeg hørte noe, og hadde egentlig slått det ut av hodet.
Fikk plutselig en mail, med et bilde. Og spørsmålet "Er det en slik du trenger?" 
Sitter å ser på et 1996 Svinghjul til en Corvette på bildet! (Corvette og årsmodell sto skrevet med tusj på svinghjulet, det er derfor jeg kunne se det!!)
Svarte med en gang, at det var akkurat det jeg trengte, og hva han skulle ha for det.
Jeg betalte 1/6 av nypris pluss frakt, og fikk hentemelding mandag kveld.
Fikk det prøvemontert på motoren i går, sammen med starteren, og starteren må shimses litt ut, men ellers passer det perfekt. 
Så nå må jeg få laget ny bunnpannepakning, oljeavtapping i bunnpannen, og få boltet den delen av motoren sammen.
Jeg vet at det sitter en tappeplugg i bunnpannen, men etter X antall år i diverse båter med oljebytte, Og etter å ha sett hva som var i bunnpannen på denne, så blir det avtapping via bunnpluggen, med kulekran og adapter.
Jeg skal ikke sitte med en tynn slange ned gjennom peilerøret, og bruke timer på å få ut 3/4 av oljen.
Jeg skal legge ut bilder av systemet mitt etterpå. Må bare på butikken og handle litt inn, og få laget den pakningen. Jeg lager pakningen selv, fordi det forenkler jobben min på motoren.
Det vil ta opp til tre uker å få en ny levert, og jeg gidder ikke vente. Nå skal vi få motoren ferdig, og opp i båten igjen. Kanskje jeg rekker en prøvetur i år!! (Sikkert ikke, har mye jobb igjen!!)

Link to post

Har tatt en liten økt i dag også.

Montert topper og justert ventiler.

Kuttet opp en gammel fordeler for å sjekke at alle ventiler fungerer og at det kommer olje via løfterne. Det tar litt tid, da motoren må roteres, for at alle løftere skal få olje. Inntil videre har jeg bare en løfter, som ikke leverer.

Et par gamle ventildeksler ble kuttet opp og montert for å unngå søl på gulvet.

Måtte ta en liten pause, for å lade batteriet på drillen og skrive dette innlegget.

IMG_20230824_125707474_HDR.jpg

Link to post
  • 3 weeks later...
On 8/24/2023 at 9:43 PM, rundgren said:

Imponerende jobb! Takk for oppdateringer

Mange takk.

Ble lei av å stå å knote på motorstanden, så besluttet meg for å bygge en motortester. Grunnen til det, er at jeg har ikke vann i garasjen, og vil gjerne kunne kjøre motoren lenge for å teste at alt fungerer etter hensikten.
Så jeg plukket frem den gamle hengeren min, og fjernet kassen.
Tok et par mål, og satte et par piedestaler til de forreste motorfestene.
Lagde de bakre justerbare, og et par braketter til motoren.
Løftet motoren opp og droppet den på plass på hengeren.
Litt for høy, men har perfekt oversikt over alt som foregår på motoren.
Har montert eksosen. måtte mikse og trikse litt foran på motoren, da jeg ikke ville montere kort vannpumpe.
Så måtte lage en spacer til nedre reimhjul, og forlenge braketten til dynamoen.
De siste dagene har gått med å montere den nye varmeveksleren. Originalt hadde den sjøvannskjøling, men det er jeg ikke noen fan av. så jeg har hele tiden hatt planer om å bygge om til lukket kjølesløyfe, med varmeveksler. Fant en på finn fra en scania, og tenker at kan den kjøle en stor 8 liters diesel, klarer den også en liten 5.7 liters V8.
Bygget et par braketter og fikk den montert foran på motoren.
Så har dagen i dag, gått med å få på slanger, og ledningsnett.

Og her kommer det en snål en.

Koblet opp alt, men lot kablen fra coil til fordeler ligge. (Hadde egentlig glemt den, men det sier vi ikke til noen!!) Koblet kabel til minus på blokken og til batteriet.
Satte på ledningen på starteren, og skulle teste om det var strøm igjennom.

Stor var min overraskelse, da jeg hørte det gnistre!!!?
Hva pokker, tenkte jeg. Hvor kommer det fra? Alle ledninger sitter jo på!
Koblet av og på et par ganger, og så til min store overraskelse at det var coil-ledningen som gnistret!!

Så når jeg kobler strømmen til starteren, så har coilen strøm!

Skjønner at jeg må plukke ned ledningsnettet på motoren, og koble alt på nytt, for noe er feil.

 

IMG_20230913_145302432.jpg

IMG_20230910_105656521_HDR.jpg

IMG_20230910_105703039_HDR.jpg

IMG_20230911_155556345.jpg

IMG_20230911_155605579.jpg

IMG_20230911_155634240.jpg

IMG_20230908_143700921.jpg

IMG_20230831_142554767_HDR.jpg

IMG_20230831_142559523_HDR.jpg

IMG_20230831_142608699_HDR.jpg

IMG_20230831_142624488_HDR.jpg

IMG_20230831_142638188.jpg

Link to post
pappa_wolf skrev 33 minutter siden:

Stor var min overraskelse, da jeg hørte det gnistre!!!?
Hva pokker, tenkte jeg. Hvor kommer det fra? Alle ledninger sitter jo på!
Koblet av og på et par ganger, og så til min store overraskelse at det var coil-ledningen som gnistret!!

Så når jeg kobler strømmen til starteren, så har coilen strøm!

Skjønner at jeg må plukke ned ledningsnettet på motoren, og koble alt på nytt, for noe er feil.

 

Kan det være så enkelt at coilen er satt opp med formotstand (vet ikke hva som er vanlig på V8) og at forbikoblingsledningen sitter feil på starteren? Evt at det er noe kluss med den terminalen på innslaget?

 

Link to post

Hei, har samme motoren som deg, holder på å sette min i stand. Tenkte litt på oljeavtapningen du har laget. Er det mulig å få ett lite bilde av herligheten? 
Skulle du slumpe til å ha en riser og to for mye så kan jeg være interessert😉

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
On 9/15/2023 at 7:43 PM, myhreoe said:

Hei, har samme motoren som deg, holder på å sette min i stand. Tenkte litt på oljeavtapningen du har laget. Er det mulig å få ett lite bilde av herligheten? 
Skulle du slumpe til å ha en riser og to for mye så kan jeg være interessert😉

Jeg skal se om ikke jeg kan ta et par bilder av prosessen.

 

Etter noen dagers knoting med forgasseren, måtte jeg gi meg selv et lite nakkedask.

Det som satt på den gamle motoren var ikke en marine forgasser. Men til en bil.

Og som følge derav har den X antall vakuum porte, som må tettes igjen.

Endte opp med å kjøpe en original Mercruiser forgasser, lettere sliten, men for moro skyld satte jeg den på motoren og koblet den til.

Ga den snaps, og tok frem telefonen.

Ble litt overrasket over at den bare startet og gikk på tomgang.

Jeg har en video som jeg skal prøve å få lagt ut også.

Nå må jeg bare fylle vann, fikse vannpumpen og sikre meg at den slutter tett, og ikke fyller motoren med vann.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...