pappa_wolf Posted June 10, 2023 Share Posted June 10, 2023 Som noen sikkert har fått med seg, så driver jeg på med å overhale motoren på min nye båt. Utfordringen her ligger i mye vann i motoren. 5 av 8 sylindere lekket ut vann, da jeg plukket ut tennpluggene. Min største frykt, var at blokken var sprengt. Men etter demontering, ser jeg fortsatt kun rust et par plasser inne i motoren og ikke nok til at den skal være sprekt noen plasser. Hvilket er gode nyheter, da det ikke er så mange blokker av denne typen igjen i Norge. Så jeg heller mot at jeg har en sprekk i en av toppene i stedet. Og de er litt enklere å få tak i. (Lurer på om ikke jeg har et par liggende en plass!) Jeg må kjøpe et par nye stempler, men de har de på lager på Sarpsborg motor. Quote Link to post
pappa_wolf Posted June 10, 2023 Author Share Posted June 10, 2023 Så bestillingslisten blir større, og større. Inntil videre blir det et pakningssett, to stempler. Kanskje jeg må handle et par topper, men det er greit, de koster ikke allverden. Og så venter det mange timers rengjøring av alle deler. Og lakkering. Og montering, etter den har blitt testet. Quote Link to post
pipe Posted June 10, 2023 Share Posted June 10, 2023 Blir nok bra det der men skulle jeg gjettet så ville jeg satt mine cent på rustne eksosmanifolder. Quote Link to post
pappa_wolf Posted June 11, 2023 Author Share Posted June 11, 2023 Det er absolutt en mulighet. Skal sjekke de. Quote Link to post
lurvetass Posted June 11, 2023 Share Posted June 11, 2023 Men jobba ikke du masse på en motor for en stund siden også. Har du kastet deg ut i nytt prosjekt? Quote Hilsen Lurvetass Link to post
pappa_wolf Posted June 22, 2023 Author Share Posted June 22, 2023 On 6/11/2023 at 9:16 PM, lurvetass said: Men jobba ikke du masse på en motor for en stund siden også. Har du kastet deg ut i nytt prosjekt? Jo. jeg jobbet masse på VP145A motoren min, men liker å skru, og koser meg med å renovere motorer. Har amcar i blodet, og V8 på hjernen. så må man nesten ta i mot, når man blir presentert et billig prosjekt. Etter litt overveielse, har jeg kommet frem til at jeg bytter alle 8 stempler. Lettere å bli ferdig med motoren og få den testet innen sesongen er slutt. Spesielt når kronen er så svak som den er nå, så er nye deler fra USA dyre. så det blir et komplett set med brukte, som gir litegranne høyere kompresjon. Skal se om jeg porter toppene, eller om jeg bytter til de andre som ligger i boden. (har faktisk ikke se på de på 4 år, men lurer på om ikke de hadde større ventiler og runners.) Ellers har jeg hentet nye/brukte manifolder, og fylte de med vann, og satte på trykkluft. Og de er heldigvis uten sprekker. Planen videre er rengjøring, mer rengjøring og enda litt rengjøring. Fjerne den gamle lakken og lakkere motoren på nytt, og deretter få motoren boltet sammen, testet og tilbake i båten innen sesongen er slutt, slik at jeg kan få den testet på vannet. Det kommer bilder etterhvert. Er litt handikappet for tiden, da jeg fikk benet i klem mellom brygga og båten. (Ble passert av en daycruiser med ganske stor hekkbølge på vei inn i havnen, og tråkket rett ned mellom båt og brygge. Var i ferd med å reise meg da båten og bryggen barket sammen igjen. Vondt som fy, og jeg sliter med å gå! Men det blir vel bedre etterhvert!) Quote Link to post
pappa_wolf Posted June 23, 2023 Author Share Posted June 23, 2023 Jeg håpet til det siste, at jeg ikke ville få noen stygge overraskelser. Så jeg begynte å gjøre blokken ren, sjekke alle huller og steder jeg vet at sprekker kan oppstå. Kjørte en gjengetapp fort i alle bolthuller til toppene. Og startet med å hone sylinderne. Fikk tatt den første, og selv med fin stein på honingsverktøyet, ser jeg at det er mulig at blokken må bores. Tar sylinder nummer to, og kjenner med een gang, at noe er feil. Drar ut verktøyet og vasker sylinderen. Tja. Bildet taler for seg selv. Det er en ganske fet sprekk. Så jeg leter nå etter en ny blokk. Fankern. Quote Link to post
pappa_wolf Posted July 13, 2023 Author Share Posted July 13, 2023 Jakten på ny blokk har pågått en stund, og endelig ser det ut til at jeg har funnet noe. Hentet motoren hjem i dag, og har allerede demontert toppene og så smått begynt å lete etter årsaken til vannlekkasjen inn i motoren. Tror jeg har funnet noe. Motoren har tidligere vært varmkjørt. kjenner at toppene ikke er helt rette, så de skal måles ut. De skal nemlig ikke poppe av selv, når man løsner boltene. Har rettmål, så skal sjekke de i morgen. Ser også masser av silikon på plasser det absolutt ikke hører hjemme. Jeg håper at blokken er hel, ellers må jeg ut og handle ny igjen Quote Link to post
pappa_wolf Posted July 25, 2023 Author Share Posted July 25, 2023 Ja. Det var jo ordentlig skivebom. Hadde en kompis på besøk, og vi kikket på motoren sammen. Og han pekte på en liten svart flekk, som jeg trodde var oljesøl fra demontering. Etter å ha vasket en stund og den ikke ble borte, ble vi enige om at han tok blokken med på jobb og fik den sjekket ut der. I dag kom så dommen. Den lille flekken var en sprekk. Så jakten på en ny blokk fortsetter. Pokker. Quote Link to post
pappa_wolf Posted July 26, 2023 Author Share Posted July 26, 2023 Noen ganger er det hell i uhell. Kompisen min som fikk sjekket motorblokken for meg, ringte for en time siden. Han satt med morgenkaffen sammen med sjefen hans, og de kom inn på sprekken i blokken min. I og med at den sitter ved/i et bolthull, er blokken ubrukelig. Så den er egentlig skrap. Men sjefen hans har en makan blokk liggende hjemme i garasjen, på 15nde året. Plukket ut av båten hans på grunn av bytte til dieselmotor. Alle andre deler er solgt, så det er bare en tom blokk. Og jeg fikk kjøpe den til en fornuftig pris. Så nå går turen til Bærum for å hente en blokk. Enda en gang. Er det ikke tredje gang som er lykkens? Quote Link to post
pappa_wolf Posted July 27, 2023 Author Share Posted July 27, 2023 Dagen startet ut med en kjapp kjøretur, for å se på blokken. Endte opp med å kjøpe blokken og hastet hjem og kastet den på motorstanden. Brukte tre timer på å vaske og rengjøre alle kriker og kroker for støv. Selv om motoren var sprøytet med olje og pakket i plastikk så kommer støv inn de rareste plassene. Byttet camlagrene, da jeg ikke kjenner tilstanden på de som satt i den. Monterte bærelagre og fikk montert veiven. Måtte ta en liten pause og spise middag, men fikk sneket meg ut etterpå og fikk montert stemplene med nye rådelagre. Stappet kammen tilbake og montert timing gir og kjede. Rakk ikke å stramme til moment. Det tar vi i morgen. Quote Link to post
pipe Posted July 27, 2023 Share Posted July 27, 2023 Ja,alle gode ting er tre Skikkelig uheldig også men nå ser det jo lyst ut. Quote Link to post
index Posted July 28, 2023 Share Posted July 28, 2023 Hvordan strammer du til moment på de rare boltene på rammelagrene der? Kråkefot? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Posted July 28, 2023 Author Share Posted July 28, 2023 2 hours ago, index said: Hvordan strammer du til moment på de rare boltene på rammelagrene der? Kråkefot? Har en original GM deep socket. i 5/8' Kjøpte den for en del år siden da jeg jobbet med Chevrolet og andre amerikanske biler. Quote Link to post
index Posted July 28, 2023 Share Posted July 28, 2023 pappa_wolf skrev 2 minutter siden: Har en original GM deep socket. i 5/8' OK! Ser nå at den er hakket større enn den på toppen. Rar løsning da... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Posted July 28, 2023 Author Share Posted July 28, 2023 9/16 på mutteren øverst, og 5/8 på selve bolten. Det er til Vindage tray. eller skvalpebrettet som det blir kalt på diverse forummer. Quote Link to post
pappa_wolf Posted August 23, 2023 Author Share Posted August 23, 2023 Det er en stund siden siste oppdatering på denne, så vi napper en kjapp en. Har et søk liggende på finn, i forbindelse med motoren. Jeg mangler et svinghjul. Det er forskjell på eldre og nyere V8 fra GM, så det gamle jeg hadde liggende passet ikke. Og et helt nytt koster 6K (ikke noe jeg har råd til etter ferien!!) så brukt måtte det bli. Det har vært mange telefoner og mailer frem og tilbake til potentiele objekter, men har blitt skuffet eller slått på målstreken hver gang. Inntil jeg ramlet over en annonse med bilde av et ledningsnett, og en gammel TBI. I det ene hjørnet av bildet skimter man et svinghjul. Så jeg sendte som vanlig en forespørsel, med et ørlite håp. Fikk fort svar, at det var til gammel GM, Og at han skulle bruke den selv. "Jaja" tenkte jeg, "Det dukker nok opp noe etter hvert!" Fikk enda en mail fra han, hvor han lurte på hva jeg skulle bruke den til. Og jeg sendte et svar til han. hvor i jeg forklarte at jeg ikke trengte den gamle typen, men den nye til hel simring. Og at nye var ganske dyre. Gikk en uke, uten at jeg hørte noe, og hadde egentlig slått det ut av hodet. Fikk plutselig en mail, med et bilde. Og spørsmålet "Er det en slik du trenger?" Sitter å ser på et 1996 Svinghjul til en Corvette på bildet! (Corvette og årsmodell sto skrevet med tusj på svinghjulet, det er derfor jeg kunne se det!!) Svarte med en gang, at det var akkurat det jeg trengte, og hva han skulle ha for det. Jeg betalte 1/6 av nypris pluss frakt, og fikk hentemelding mandag kveld. Fikk det prøvemontert på motoren i går, sammen med starteren, og starteren må shimses litt ut, men ellers passer det perfekt. Så nå må jeg få laget ny bunnpannepakning, oljeavtapping i bunnpannen, og få boltet den delen av motoren sammen. Jeg vet at det sitter en tappeplugg i bunnpannen, men etter X antall år i diverse båter med oljebytte, Og etter å ha sett hva som var i bunnpannen på denne, så blir det avtapping via bunnpluggen, med kulekran og adapter. Jeg skal ikke sitte med en tynn slange ned gjennom peilerøret, og bruke timer på å få ut 3/4 av oljen. Jeg skal legge ut bilder av systemet mitt etterpå. Må bare på butikken og handle litt inn, og få laget den pakningen. Jeg lager pakningen selv, fordi det forenkler jobben min på motoren. Det vil ta opp til tre uker å få en ny levert, og jeg gidder ikke vente. Nå skal vi få motoren ferdig, og opp i båten igjen. Kanskje jeg rekker en prøvetur i år!! (Sikkert ikke, har mye jobb igjen!!) Quote Link to post
pappa_wolf Posted August 24, 2023 Author Share Posted August 24, 2023 Har tatt en liten økt i dag også. Montert topper og justert ventiler. Kuttet opp en gammel fordeler for å sjekke at alle ventiler fungerer og at det kommer olje via løfterne. Det tar litt tid, da motoren må roteres, for at alle løftere skal få olje. Inntil videre har jeg bare en løfter, som ikke leverer. Et par gamle ventildeksler ble kuttet opp og montert for å unngå søl på gulvet. Måtte ta en liten pause, for å lade batteriet på drillen og skrive dette innlegget. Quote Link to post
rundgren Posted August 24, 2023 Share Posted August 24, 2023 Imponerende jobb! Takk for oppdateringer Quote Link to post
pappa_wolf Posted September 15, 2023 Author Share Posted September 15, 2023 On 8/24/2023 at 9:43 PM, rundgren said: Imponerende jobb! Takk for oppdateringer Mange takk. Ble lei av å stå å knote på motorstanden, så besluttet meg for å bygge en motortester. Grunnen til det, er at jeg har ikke vann i garasjen, og vil gjerne kunne kjøre motoren lenge for å teste at alt fungerer etter hensikten. Så jeg plukket frem den gamle hengeren min, og fjernet kassen. Tok et par mål, og satte et par piedestaler til de forreste motorfestene. Lagde de bakre justerbare, og et par braketter til motoren. Løftet motoren opp og droppet den på plass på hengeren. Litt for høy, men har perfekt oversikt over alt som foregår på motoren. Har montert eksosen. måtte mikse og trikse litt foran på motoren, da jeg ikke ville montere kort vannpumpe. Så måtte lage en spacer til nedre reimhjul, og forlenge braketten til dynamoen. De siste dagene har gått med å montere den nye varmeveksleren. Originalt hadde den sjøvannskjøling, men det er jeg ikke noen fan av. så jeg har hele tiden hatt planer om å bygge om til lukket kjølesløyfe, med varmeveksler. Fant en på finn fra en scania, og tenker at kan den kjøle en stor 8 liters diesel, klarer den også en liten 5.7 liters V8. Bygget et par braketter og fikk den montert foran på motoren. Så har dagen i dag, gått med å få på slanger, og ledningsnett. Og her kommer det en snål en. Koblet opp alt, men lot kablen fra coil til fordeler ligge. (Hadde egentlig glemt den, men det sier vi ikke til noen!!) Koblet kabel til minus på blokken og til batteriet. Satte på ledningen på starteren, og skulle teste om det var strøm igjennom. Stor var min overraskelse, da jeg hørte det gnistre!!!? Hva pokker, tenkte jeg. Hvor kommer det fra? Alle ledninger sitter jo på! Koblet av og på et par ganger, og så til min store overraskelse at det var coil-ledningen som gnistret!! Så når jeg kobler strømmen til starteren, så har coilen strøm! Skjønner at jeg må plukke ned ledningsnettet på motoren, og koble alt på nytt, for noe er feil. Quote Link to post
subwoofer Posted September 15, 2023 Share Posted September 15, 2023 pappa_wolf skrev 33 minutter siden: Stor var min overraskelse, da jeg hørte det gnistre!!!? Hva pokker, tenkte jeg. Hvor kommer det fra? Alle ledninger sitter jo på! Koblet av og på et par ganger, og så til min store overraskelse at det var coil-ledningen som gnistret!! Så når jeg kobler strømmen til starteren, så har coilen strøm! Skjønner at jeg må plukke ned ledningsnettet på motoren, og koble alt på nytt, for noe er feil. Kan det være så enkelt at coilen er satt opp med formotstand (vet ikke hva som er vanlig på V8) og at forbikoblingsledningen sitter feil på starteren? Evt at det er noe kluss med den terminalen på innslaget? Quote Link to post
myhreoe Posted September 15, 2023 Share Posted September 15, 2023 Hei, har samme motoren som deg, holder på å sette min i stand. Tenkte litt på oljeavtapningen du har laget. Er det mulig å få ett lite bilde av herligheten? Skulle du slumpe til å ha en riser og to for mye så kan jeg være interessert😉 Quote Stolt eier av båtførerbevis Link to post
pappa_wolf Posted September 20, 2023 Author Share Posted September 20, 2023 On 9/15/2023 at 7:43 PM, myhreoe said: Hei, har samme motoren som deg, holder på å sette min i stand. Tenkte litt på oljeavtapningen du har laget. Er det mulig å få ett lite bilde av herligheten? Skulle du slumpe til å ha en riser og to for mye så kan jeg være interessert😉 Jeg skal se om ikke jeg kan ta et par bilder av prosessen. Etter noen dagers knoting med forgasseren, måtte jeg gi meg selv et lite nakkedask. Det som satt på den gamle motoren var ikke en marine forgasser. Men til en bil. Og som følge derav har den X antall vakuum porte, som må tettes igjen. Endte opp med å kjøpe en original Mercruiser forgasser, lettere sliten, men for moro skyld satte jeg den på motoren og koblet den til. Ga den snaps, og tok frem telefonen. Ble litt overrasket over at den bare startet og gikk på tomgang. Jeg har en video som jeg skal prøve å få lagt ut også. Nå må jeg bare fylle vann, fikse vannpumpen og sikre meg at den slutter tett, og ikke fyller motoren med vann. Quote Link to post
myhreoe Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 Veldig greit når ting bare virker. Spesielt motor. hvor mange liter er tanken din på? Tenkte da siden de er små tørste disse V8 erene Quote Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Hulda Posted September 23, 2023 Share Posted September 23, 2023 Ikke for å kuppe tråden, her er Chevrolet'en til Huldas måte å fikse oljeavtappingen: En 10 mm rustfri tubing bøyet i S-form og sveiset til bunnpannen. Tubingen går helt ned i bunnen av pannen. Quote Link to post
Recommended Posts