Jump to content

Perkins 4.108 sitter fast etter skifting av pakning for bunnpanne


wikingboat 270E4

Recommended Posts

Har en Perkins 4.108 som jeg skulle skifte bånnpakning på. Tok motor opp av båten og den stod i åpen garasje i ca 9mnd uten olje. Fikk motor ned i båten igjen. Trodde  det var bare å putre av gårde men nei. Motoren sitter fast. Fått beskjed å skru av dyser og fyll med diesel. Stått med diesel i ca en uke og den sitter fortsatt fast 🤮. Er urolig på hva som kan ha skjedd.  

  •  
  •  
 
Link to post
wikingboat 270E4 skrev for 2 timer siden:

Motoren sitter fast. Fått beskjed å skru av dyser og fyll med diesel. Stått med diesel i ca en uke og den sitter fortsatt fast 

Det er det som skjer når en ikke tømrer en motor månelig.

Min erfaring er at det er ramme lagra som sitter, løsne de  og tørn motoren.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
J-Å skrev for 8 timer siden:

Å lirke frem og tilbake er gjerne bedre enn å bare sette på kraft en vei.

Helt enig er det litt bevegelse når du tørner fem og tilbake er det håp  for at stemplene løsner.

har du varmeapparat pakk inn motoren og led varm luft inn underdekket.

Er det null bevegelse  mener jeg rammelager  mulig også veivlager er oksidert sitter fast.

Vi hadde et polert rundt jern som vi polerte lagrene med før montering.

image.png.0795edae63a3f99f349bf8de6ba6bfd6.png,

 

wikingboat 270E4 skrev for 9 timer siden:

Er det vanskelig å løsne de

Det beste er å få motoren i en gigg og snu den opp ned,  eller legge den på siden så den ligge trykt så den ikke kan falle ned når du tørner.

Da er det av med bunn pannen og forsøk og gi lagrene et kakk med en plast klubbe mulig det er nok,  løsne lagerboltene lit ta et  og forsøk og tørne og neste.

Sjekk hva manualen sier om tiltrekking av boltene.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Mutteren på reimhjulet tåler ikke all verden. Den er der kun for å holde reimskiva på plass. Jeg ville heller ha tatt ut startmotor og prøvd med en meisel eller stort skrujern på tannkransen på svinghjulet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
wikingboat 270E4 skrev 29 minutter siden:

Jeg er dessverre helt grønn. Jeg holder til i Østfold/Gresvik. Skulle gjerne hatt en som kan dette og har mulighet å se på den. 

Mange som kan litt om dette, men få som er interessert i å bruke sommeren sin på slikt. 

 

Anbefaler deg å skrive Fredrikstad, Gressvik i signaturen din, da er det alltid lettere å få råd. 

 

Har du tatt ut motoren igjen og tatt den hjem igjen? Hvis ikke virker det som om du bør gjøre det først som sist. Få lånt deg et motorstativ du kan sette den i. 

 

Jeg er utenlands, men skal ut på Gressvik en tur i  begynnelsen av neste uke, kan kjøre innom deg da hvis du har fått den hjem. 

Link to post
Komodo skrev 36 minutter siden:

Mange som kan litt om dette, men få som er interessert i å bruke sommeren sin på slikt. 

 

Anbefaler deg å skrive Fredrikstad, Gressvik i signaturen din, da er det alltid lettere å få råd. 

 

Har du tatt ut motoren igjen og tatt den hjem igjen? Hvis ikke virker det som om du bør gjøre det først som sist. Få lånt deg et motorstativ du kan sette den i. 

 

Jeg er utenlands, men skal ut på Gressvik en tur i  begynnelsen av neste uke, kan kjøre innom deg da hvis du har fått den hjem. 

Ja jeg ser den. Er vel ute etter om ett verksted kunne tatt en titt men vet jo ikke hvor mye det vil koste. Har kr 8k men da vil jeg jo at motoren er i orden. Motoren er i havna. Hadde satt stor pris på om du hadde tatt deg tid til å bare se på den😊. Mitt tlf nr :98830605. Uansett takk for svar

Link to post
cosmic skrev 39 minutter siden:

Og i mellomtiden,ikke gå løs på startkransen med meisel.

Nei det har jeg fått beskjed om å ikke gjør. Lurer bare på hvor mye kraft den muttereren på reimjulet tåler. Uten at jeg drar over gjengene. Eller er det bare å dra til det du har av kraft🤔

Link to post
index skrev 1 time siden:

Mutteren på reimhjulet tåler ikke all verden. Den er der kun for å holde reimskiva på plass. Jeg ville heller ha tatt ut startmotor og prøvd med en meisel eller stort skrujern på tannkransen på svinghjulet. 

Er det ikke stor mulighet for at jeg kan ødelegge noe tenner på julet da. Har prøvd pent med brekkjern men blir jævlig usikker. Er jo helt grønn når det gjelder motor. Har bare vært utvendig på motor som dynamo-plugger-oljeskift/filter osv. Takk for svar. 

Link to post
wikingboat 270E4 skrev 1 time siden:

Er det ikke stor mulighet for at jeg kan ødelegge noe tenner på julet da. Har prøvd pent med brekkjern men blir jævlig usikker. Er jo helt grønn når det gjelder motor. Har bare vært utvendig på motor som dynamo-plugger-oljeskift/filter osv. Takk for svar. 

 

Du skal ikke hugge da. På grunn av diameteren på svinghjulet skal det mye mindre kraft til her enn på mutteren/bolten.  Men om lagrene har satt seg er det kanskje like greit å ta den ut igjen, løse lagre og smøre opp før du strammer til igjen med korrekt moment. Jeg har aldri vært borti lagre som har satt seg før, i de tilfellene jeg har hatt motorer som har satt seg har det alltid vært stempelringene. Men mye rart kan tydeligvis skje...

 

Neste gang sjekker du  om motoren går rundt FØR du setter den i båten:wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 58 minutter siden:

 

Du skal ikke hugge da. På grunn av diameteren på svinghjulet skal det mye mindre kraft til her enn på mutteren/bolten.  Men om lagrene har satt seg er det kanskje like greit å ta den ut igjen, løse lagre og smøre opp før du strammer til igjen med korrekt moment. Jeg har aldri vært borti lagre som har satt seg før, i de tilfellene jeg har hatt motorer som har satt seg har det alltid vært stempelringene. Men mye rart kan tydeligvis skje...

 

Neste gang sjekker du  om motoren går rundt FØR du setter den i båten:wink:

Helt klart at jeg skal sjekke nå. Jeg har tatt opp motoren igjen. Trodde aldri den skulle sette seg fast bare pga at den stod i en åpen garasje uten olje og en bånnpanna som ikke var skrudd helt fast. Fikk bytta pakning i mai mnd å da trodde jeg alt var i orden. Motoren gikk jo bra før jeg tok den opp🤮🤮

Link to post

Da var vi tilbake fra stranda...

 

wikingboat 270E4 skrev for 4 timer siden:

Er vel ute etter om ett verksted kunne tatt en titt men vet jo ikke hvor mye det vil koste. Har kr 8k men da vil jeg jo at motoren er i orden

Det jeg prøver å si er at det kan være vanskelig å få hjelp på et verksted på kort varsel på denne tiden av året. I tillegg er det gjerne slik at de som kan skru gjerne vil ha ferdig sin egen båt og komme seg på vannet framfor å ligge med ræva i været i andres båter. 

Dersom motoren din har blitt ødelagt pga vann og korrosjon kan du bare glemme å få den overhalt for 8 lapper. De som driver servisefirmaer vil gjerne heller ikke gjøre halvveise redneckreparasjoner av det kaliberet man kan se på YouTube utført av menn kledd i laken og sandaler. Full overhaling av en dieselmotor på kne ute i ei sanddyne.

 

wikingboat 270E4 skrev for 4 timer siden:

Motoren er i havna. Hadde satt stor pris på om du hadde tatt deg tid til å bare se på den😊

 

wikingboat 270E4 skrev for 1 time siden:

Jeg har tatt opp motoren igjen.

Jeg kan komme innom deg og se på dette, men jeg tror det er dødfødt hvis den står i båten. Er det slik å forstå at du har tatt den med hjem igjen?

 

wikingboat 270E4 skrev for 1 time siden:

Trodde aldri den skulle sette seg fast bare pga at den stod i en åpen garasje uten olje og en bånnpanna som ikke var skrudd helt fast.

Nei, det forstår ikke jeg heller. Dette må ha en annen forklaring. 

 

Men du skriver "åpen garasje", hva legger du i det? Kan det ha regnet inn slik at det ting har rustet fast i motoren? Stod motoren med bunn opp og bunnpanna litt på snei?

Link to post
Ask skrev 25 minutter siden:

Hei.

 

Ein mekaniker skifta pakningar på ein av mine Yanmar 2GM20F. 

Han klarte å selja svinghjulet, eller dempeplata feil veg.

 

Når eg monterte motor og gir/drev saman  stod motoren bom fast. 

 

Eg kjenner ikkje din motor godt, men kanskje det kan vera noko slikt?

Det var nok demperplaten som ble feilmontert. Fort gjort i mørket. Og, som du skriver, det sitter dønn fast. Ikke spør om hvordan jeg vet det.

 

For å legge til. Det er ingen grunn for en motor å ruste fast om det ikke har rent vann inn på sylindrene. Jeg har vært borti anleggsmaskiner som har stått snødd ned over vinteren. Startet nærmest momentant. Snekkemotorer som nærmest er en rustklump, starter og går.

Link to post
Oliver skrev for 4 timer siden:

Har du skiftet bunnpannepakning på grunn av oljelekkasje? Disse motorene lekker vel vel så mye gjennom pakningen i front. Det er veldig fort gjort å trekke til skruene for mye og det tynne blikket og gir etter og presset mot pakningen blir ujevnt. 

Det var ikke mye det lakk. Når jeg tok den av så var det knapt noe pakning igjen. Er det mulighetfor at en har satt bånnpanna for hardt til. Det er kork i endene og pakning på langsiden.  La korken i vann i noen timer. Det var det jeg fikk beskjed  om.  Nå har jeg snakket med Bekkevold båt/motor service(Fredrikstad)og han mente jeg skulle ta av starter og prøve å rikke den i den enden med brekkjern eller spett. Utrolig merkelig at den skal sitte sånn. Skjønner ingen ting.

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

Da var vi tilbake fra stranda...

 

Det jeg prøver å si er at det kan være vanskelig å få hjelp på et verksted på kort varsel på denne tiden av året. I tillegg er det gjerne slik at de som kan skru gjerne vil ha ferdig sin egen båt og komme seg på vannet framfor å ligge med ræva i været i andres båter. 

Dersom motoren din har blitt ødelagt pga vann og korrosjon kan du bare glemme å få den overhalt for 8 lapper. De som driver servisefirmaer vil gjerne heller ikke gjøre halvveise redneckreparasjoner av det kaliberet man kan se på YouTube utført av menn kledd i laken og sandaler. Full overhaling av en dieselmotor på kne ute i ei sanddyne.

 

 

Jeg kan komme innom deg og se på dette, men jeg tror det er dødfødt hvis den står i båten. Er det slik å forstå at du har tatt den med hjem igjen?

 

Nei, det forstår ikke jeg heller. Dette må ha en annen forklaring. 

 

Men du skriver "åpen garasje", hva legger du i det? Kan det ha regnet inn slik at det ting har rustet fast i motoren? Stod motoren med bunn opp og bunnpanna litt på snei?

Nei motoren stod på en pall. Når jeg sier åpen garasje mener jeg at den var åpen i ene enden å hadde tak. Stod blant flere båter. Motoren er tatt opp fra båten igjen. Står delvis på pall. Skal skru av startern i morgen og prøve meg på start kranse🤞🤞

Link to post
Hulda skrev 8 minutter siden:

Har du hatt giret av/på?

Har ikke rørt giret. Alt jeg har gjort er å ta motor opp av båten og skiftet bånnpakning.  Gjorde det i fjord men desverre så kom ikke pakningen på før nå i mai. Den har bare ligget på pall (rett-som den står i båten) ute/garasje-skur. Jeg skjønner ikke noe 🙉

Link to post

Hvis det ikke har kommet vann inn i motoren, så skjønner jeg ikke at den skal ruste fast. Det er mulig at du har fått vann inn den gangen du demonterte/heiste motoren ut av båten. Om det ikke virker med skrutrekker på tannkransen der starteren drar, vil jeg tro du må av med topplokket og ta en titt. Det betyr naturligvis at dyserørene må av, pluss diverse. Og alt dette skal sammen igjen og fungere. Du kan også se om du får av giret. Om boltene er løse, og giret ikke lar seg rikke, har inngående giraksling rustet fast i splinen på demperplaten. Da begynner det å balle på seg. Om feilen skulle ligge i giret. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...