Jump to content

Perkins 4.108 sitter fast etter skifting av pakning for bunnpanne

wikingboat 270E4

Recommended Posts

Hulda skrev 1 time siden:

Du kan også se om du får av giret. Om boltene er løse, og giret ikke lar seg rikke, har inngående giraksling rustet fast i splinen på demperplaten.

Jeg tror jeg ville begynt der. 

Og dersom motoren står og gearet er løst ville jeg vippet av bunnpanna og sett hvordan det ser ut. Gir ikke det noen svar ville jeg fortsatt med toppen, men det drar jo med seg litt...

Lagt til:

Men for å få noe effektivitet i dette bør du ha motoren opp i et stativ. Ligge på kne på en pall blir bare klin. I et motorstativ kan du dreie motoren rundt uten å knekke ryggen. 

Det skal ikke være mye smårust på stempelringer og sylindervegg før dette sitter fast. at akslinger skal ruste fast slik at motor ikke lar seg rotere vil jeg vel anslå til å være minst 100% utenkelig.

prøv å fylle inn penetrerende middel på stempeltoppen. gjerne bremsevæske og hydr olje tynnet med aceton.

Jeg ville slett ikke rørt toppen i første omgang. om ett eller flere stempel står i øvre ellerr nedre dødpunkt får man ikke et fnugg av moment om man prøver å bevege på dette. Jeg ville tatt av bunnpanna og sett om det var slik. da evt løst av ett eller flere stempel fra veiva til man fikk bevegelse igjen.

Ofte løsner ting igjen når det kommer i bevegelse, men om det må brukes mye makt kan både ringer og stempel ryke, så du må ha lykke til.

Min erfaring er at hvis stempel er rustet fast så greier en å bevege reimhjulet litt frem og tilbake

er det ingen bevegelse i reimhjulet sitter veivakslen fast.

Har hver borti noen tilfeller  at ting sitter bom fast fordi motoren ikke har blitt tørnet.

da har det hvert rammelager/veivager som har oksidert. 

her har vel bunnpannen hvert av siden i fjor.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

dude skrev for 8 timer siden:

Det skal ikke være mye smårust på stempelringer og sylindervegg før dette sitter fast. at akslinger skal ruste fast slik at motor ikke lar seg rotere vil jeg vel anslå til å være minst 100% utenkelig.

prøv å fylle inn penetrerende middel på stempeltoppen. gjerne bremsevæske og hydr olje tynnet med aceton.

Jeg ville slett ikke rørt toppen i første omgang. om ett eller flere stempel står i øvre ellerr nedre dødpunkt får man ikke et fnugg av moment om man prøver å bevege på dette. Jeg ville tatt av bunnpanna og sett om det var slik. da evt løst av ett eller flere stempel fra veiva til man fikk bevegelse igjen.

Ofte løsner ting igjen når det kommer i bevegelse, men om det må brukes mye makt kan både ringer og stempel ryke, så du må ha lykke til.

Tusen takk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...