Jump to content

Caterpillar 3116 ujevn tomgang

Skorgenes MC 34

Recommended Posts

Jeg har en 96 mob Cat 3116 med aksling i min Skorgenes Monte Carlo. Da jeg kjøpte den gikk ikke motoren noe særlig bra. Diesel dyr ble konstatert. Hele fuel systemet ble renset, tanker ble tømt. Fikk om bord Pon Power for service. Det ble konstatert lekkasje på 2 injektorer. Alle 6 ble byttet, motor ble  justert inn.  Motor gjorde da rett turtall og effekten var der den skulle være. Men gangen på tomgang var ikke  helt god. Mekaniker fant ikke noen flere feil. Har kjørt slik et par sesonger, motoren har blitt noe bedre etter at den har fått gått en del timer på høyere turtall. Men på varm motor står den av og til å jager på tomgang ca 100 omdr. Er nok også noen mindre vibrasjoner oppover i turtall også. Har sjekket ut med Pon Power, men får ikke noe særlig ut av det, annet en at mulig sånn og sånn. Det koster nok å ha de om bord, så håpet var å få litt hjelp her inne. Er på jakt etter en god CAT kar som kan ta en jobb som dette uten å over fakturere, å som kan disse motorene. Selv så mistenker jeg at det er noe krøll i dieselpumpa.  Motoren har gått ca 1700t. Båten ligger i Vestfold Tips og råd mottas med glede.       

Cat 3116 har injektorer med individuelle pumpe HP plungere.

I din situasjon så har jeg først villet sjekke bevegelse på hver injektors indeks armer. Hvis en av disse sitter fast så kan det tyde på at plunger i den aktuelle injektoren er fast (har kilt seg) .

Deretter sjekke timing på hver injektor (anslags høyde)!

Hvis alt er i orden så langt, sjekk synkroniseringer av injektorene!

Søk opp på youtube !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Hmm.

Cat mekanikkere,n skal ha sjekket ut og justert alt rundt injektorer når de ble byttet. Alt ble demontert gått over montert og justert. Synkronisering skal være i orden. har registret noen små mikro bobler på retur,n i diesel sløyfa. Men mekaniker sier det er innfor normalen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...