Jump to content

Hvordan fortøye flere båter til svaibøye

Grønn sektor

Recommended Posts

19 fot skrev On 15.6.2023 at 4.21:

Jeg ville vel heller sagt at det  er når det er dårlig vær og båtene gynger i bølgene det er ekstra dumt å fortøye flere båter i hverandre så de kan ligge og dunke mot hverandre.

Jeg vil vel også anta det er i perioder med dårlig vær et er minst press på bøyene da mange heller holder seg hjemme og har båten fortøyd på bryggeplassen sin.

Egentlig en uting med disse bøyene synes jeg da det ekskluderer mange fra fine områder fordi ikke alle har lyst til å være betalende medlem i en okkupasjonsforening som okkuperer fine plasser. Det blir jo dumt om man skal fortøye for natta og finner et fint og ledig område uten en eneste båt og så er det pepret med bøyer så man ikke får brukt dregg og hvis man fortøyer i bøye så risikerer man at  det kommer et medlem og krever at man flytter seg fordi han har førsterett på bøyene så man da er nødt til å vimse rundt i mørket på leting etter en passende plass (og etter at mye av det som evt var ledig tidligere på kvelden er blitt opptatt).

Jeg bruker båten mest på sørlandskysten og der har jeg heldigvis ikke sett slike bøyer, men har jo lest endel om denne problematikken i Oslofjorden og er glad vi foreløpig har sluppet unna denne okkupasjonen av de gode plassene.

Når jeg skal overnatte i båt pleier jeg å fortøye baugen inn mot land og dregg ut bak. Det har også hendt jeg bare har slengt ut dreggen og ligget på svai. Er det egentlig så veldig vanskelig at folk er nødt til å ha bøyer for å klare å fortøye båten sin?

Disse bøyene er en forferdelig uting. Dette er bare begynnelsen. Jeg har sett andre steder i verden at det snart ikke er mulig å ankre opp, fordi alle plasser er okkupert av diverse bøyer i alle farger. Det at folk skal ta seg til rette på den måten burde ikke være lov. 

Kan man oppfordre alle om å ankre opp så nærme disse blå bøyene at de i praksis blir ubrukelige?

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev for 16 timer siden:

Disse bøyene er en forferdelig uting. Dette er bare begynnelsen. Jeg har sett andre steder i verden at det snart ikke er mulig å ankre opp, fordi alle plasser er okkupert av diverse bøyer i alle farger. Det at folk skal ta seg til rette på den måten burde ikke være lov. 

Kan man oppfordre alle om å ankre opp så nærme disse blå bøyene at de i praksis blir ubrukelige?

Hvilke andre steder i verden er det dette ett så stort problem? I Norge og Sverige beslaglegger jo disse bøyene bare brøkdelen av tilgjengelig ankringsplass. 

Oslofjord friluftsråd og svenske krysserklubben er jo ikke akkurat enkeltpersoner som tar seg til rette.  SXK er jo en ren frivillighetsorgansisasjon, som jobber til beste for båtfolket, nettop for en felles forståelse for hva som er bra og ikke. 

Og oppfordre til å sabotere betalende eller andres bruk av disse bøyene, forekommer meg å være en litt merkelig måte å opptre på om ønsket er å begrense antall bøyer.

Ellers så er jeg helt enig i at private bøyer burde begrenses enkelte steder. Oppfatter i alle fall at noen legger ut bøyer for å begrense trafikken gjennom trange leder. (Mener bøyer der det aldri ligger båter)

JRK skrev for 3 timer siden:

Hvilke andre steder i verden er det dette ett så stort problem? I Norge og Sverige beslaglegger jo disse bøyene bare brøkdelen av tilgjengelig ankringsplass. 

Oslofjord friluftsråd og svenske krysserklubben er jo ikke akkurat enkeltpersoner som tar seg til rette.  SXK er jo en ren frivillighetsorgansisasjon, som jobber til beste for båtfolket, nettop for en felles forståelse for hva som er bra og ikke. 

Delvis enig i at dette er en uting, når de beslaglegger endel gode ankringsplasser. Det er vel bare en brøkdel av båtfolk som er medlemmer av disse foreningene? Da blir jo en stor del ekskludert fra disse plassene. Har selv opplevd å måtte reise videre fra en god ankringsplass, da usikkerheten i forhold til svairadius på "bøyebåtene" var umulig å forutse i forhold til at jeg ville legge ut 3-4ganger dybde. Synes bøyer kunne begrenses og bli mest brukt på steder med dårlige bunnforhold eller ugunstige dybder, da kunne jeg gjerne meldt meg inn også.

JRK skrev for 8 timer siden:

Og oppfordre til å sabotere betalende eller andres bruk av disse bøyene, forekommer meg å være en litt merkelig måte å opptre på om ønsket er å begrense antall bøyer.

Ellers så er jeg helt enig i at private bøyer burde begrenses enkelte steder. Oppfatter i alle fall at noen legger ut bøyer for å begrense trafikken gjennom trange leder. (Mener bøyer der det aldri ligger båter)

Jeg har seilt endel i Karibia. Første gangen jeg var der var i 2002-2003, og allerede da så jeg problemet. Så har jeg vært der mange ganger siden, senest i 2023. Over disse 20 årene har jeg selv sett utviklingen, og jeg har snakket med folk som har vært der mye mer enn meg. 

Jeg sier ikke at vi er på det nivået i Norge enda, men jeg frykter at vi er på vei dit. Veien til undergangen er brolagt med gode intensjoner. Nå er det en blå bøye her og der. Så kommer Redningsselskapet med sine bøyer. Deretter den lokale båtforeningen med sine. Så gir kommunen etter for presset og legger ut noen. Alle bøyene er godt ment, og det legges jo ut bare én til. 

Med økende antall bøyer blir det ditto lavere kompetanse angående ankring. Det øker igjen behovet for flere bøyer. 

Så må dette reguleres. Det skal registreres og noen må administrere det. Så finner noen med kontor i Oslo ut at de kan skattlegge båtene siden de har lagt ut så mange bøyer. Da er det fint med et båtregister…

Som sagt er vi ikke der enda, men jeg kan se for meg en verden vi ikke vil ha, og det er nå vi har mulighet til å stoppe dette. 

Ikke la foreninger med gode intensjoner ta fra oss den siste rest av urørt natur, og den siste kompetanse til å få et anker til å sitte. La heller barna våre vokse opp med en fri fjord, en fri vilje og evnen til å tenke selv. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

JRK skrev for 11 timer siden:

Bøyeutleggerne er ikke enkeltersoner som tar seg til rette, men de sørger for at enkeltpersoner kan ta seg til rette på andres bekostning ved å betale til disse bøyeutleggerne, og det er det hvertfall jeg mener blir helt feil. Både fordi det blir urettferdiig og fordi det totalt sett gir større ulemper for dem som rammes enn fordelene for dem som får førsterett i de buktene som er (rettelse: var) best egnet til å ankre opp i.

La oss tenke oss samme opplegget på land når det gjelder parkering. 1050 biler kjemper om å få en av de 1000 parkeringsplassene utafor kjøpesenteret eller fotballstadion, og 50 av dem får ikke noen plass før andre har reist, og de 1000 andre får plasser av ulik kvalitet.

Drømmeplassen er jo handikap-plassene, de er nærme døra dit man skal og de er store så det er ekstremt enkelt å komme seg ut og inn i bilen og man slipper dørdunk fra naboene. Jeg synes det er helt riktig at de bevegelseshemmede får slike plasser. Men la oss si at feks NAF solgte "HC-bevis" til friske personer i form av et NAF-VIP-kort som gir adgang til å parkere på NAF-VIP-plasser som NAF rett og slett bare merker opp ved å slå sammen to vanlige plasser rett ved døra til en NAF-VIP-plass. La oss anta at NAF tok seg til rette og gjorde om mange vanlige plasser for alle til halvparten så mange plasser for noen få utvalgte betalende VIP-medlemmer. Mens de plassene før hadde en dekning på 95% i åpningstida og 20 biler kunne bruke den plassen iløpet av åpningsitida så vil man med NAF-VIP oppleve at de ofte står ledige og venter på at det skal komme en med rette kortet, samtidig som det at hver plass er dobbelt så stor gjør at det blir en enda dårligere plassutnyttelse. Ville du synes det var ok?

Husk på at når det opprettes 50 nye NAF-VIP-plasser så tar det 100 vanlige plasser så man bare der mistet 50 plasser, og det at de må stå tomme store deler av tiden gjør også at mange må kjøre rundt og lete etter plass samtidig som det er ledige plasser. Akkurat som når det er ledig i den fine bukta samtidig som man må lete videre etter en passende plass å ankre opp fordi man ikke vil ta sjansen på en plass man må forlate i mørket med halvferdig mat på komfyren.

Akvanauten skrev for 3 timer siden:

Med økende antall bøyer blir det ditto lavere kompetanse angående ankring. Det øker igjen behovet for flere bøyer. 

Manglende kompetanse på ankring vil også skape problemer den dagen de får motorstopp og driver inn mot land iløpet av 10 minutter mens det tar 20 minutter før hjelpen er fremme.

For dem som ankrer opp ofte er det en enkel sak å få frem ankeret elelr dreggen og gjøre den klar og få den uti så man får feste. Men om man aldri hr gjort det før så blir det litt vrient og fort gjort å gjøre feil, om man i det hele tatt har dregg i båten da, eller vet hvor den er.

Jeg har selv sett ei som sleit med å få dreggen til å feste. Hun prøvde flere ganger uten hell og jeg kikket da litt nøyere for å se om jeg kunne se hva som var feilen, siden jeg selv hadde ankret opp like ved og fikk godt feste. Det viste seg at dreggtauet kun var festet i bunn av dreggen, mens det manglet det lille svake tauet som fester dreggtauet til toppen av dreggen (og som skal ryke hvis den setter seg godt fast og må løsnes med makt). Jeg forklarte hva som var feil og det virket som om det var veldig vanskelig for henne å forstå dette.

19 fot skrev On 16.6.2023 at 18.54:

La oss anta jeg for å unngå å tvinne dreggtau rundt ei bøye som blokkerer ei fin bukt hadde fortøyd i denne blokkerende bøya og hadde halvferdig mat på komfyren på bordet og så måtte flytte meg fordi det kommer en med bøyevimpel. For det første er det ikke noe greit å pakke sammen varm komfyr og halvferdig mat. Sånt blir lett brannfarlig, og det er brannfarlig å kjøre rundt med dette på bordet også (mens man må passe på manøvreringen og ikke kan gå fra rattet for å holde på komfyren hvis man møter bølger, slik man kan gjøre når man har fortøyd).

Denne hypotesen kaller jeg Dårlig sjømannskap, å forlate bøya med de forholdende er galskap..

God sjømannskap et å si velkommen gi meg tampen så kan du henge på bak meg, hvis væeutsikten er bra. Vil hun / han ikke det, beklager da ligger jeg her alene til  morgen, god tur.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg lever nok i en helt annen verden en dere som er så negativ til bøyene.

Jeg ser minst 1000 alternative liggeplasser per bøye.

I og med at antall båter øker synes jeg det er veldig bra at forskjellige organsiasjoner engasjerer seg til beste for alle

Om man ligger flere på en bøye så får man større båttetthet, enn om hver og en skal ligge for seg selv.

Og alle dere som ikke velger å være medlem, for til og med lov og bruke bøyene som jeg og mange andre finansierer

Og bare innrømm det, for mange båter ligger man faktisk tryggere på bøye enn for eget anker.

Om jeg kommer til en bøye og ser andre uten flagg ligge der, sier jeg nesten uten unntak, vi kan godt ligge her begge .

Ha en riktig god sommer 

bliss X skrev On 16.6.2023 at 1.00:

Har ligget longside 2 båter på disse bøyene mange ganger og det er ikke noe problem så lenge det er rolig vær. Vær obs på svell fra båter som lager mye bølger. Man bør fendre godt.

Særdeles godt poeng vil jeg si, da fergene i Oslofjorden kan lage mye hurlumhei. Pass på å ligge slik at ikke riggene slår i hverandre.

quantumduck skrev for 2 timer siden:

Særdeles godt poeng vil jeg si, da fergene i Oslofjorden kan lage mye hurlumhei. Pass på å ligge slik at ikke riggene slår i hverandre.

Nå er vell ikke fergen verstingene, men de som viser "hensyn i halvplan"

seilbåter longside i  bøye har sett noen som trer riggen i hverandre, et sørgelig syn med skade på rigg, to seilbåter med en motorbåt i midten er løsningen. tre  seilbåter bør ligge i plog formasjon så riggen går klar., og på rekke og rad for natten.

og til dere som klager på BLÅ bøyene det er ca 50 bøyer fra Sør i Ommane (Stavern )  opp til Oslo og ned til Tisler sør, det er ca. 50 bøyer på  ca. 120 nm luftlinje og en  kystlinje på over 8000 nm skjerp dere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 57 minutter siden:

Nå er vell ikke fergen verstingene, men de som viser "hensyn i halvplan"

Jeg tenkte på ymse danskebåter, alle de andre er vel stort sett harmløse ja. Kan ikke fatte hvorfor de har det så travelt heller, desto langsommere de går, desto mer får de omsatt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...