Grønn sektor Startet 14.Juni.2023 Del på Facebook Startet 14.Juni.2023 Heisann, Vi planlegger en tur i Oslofjorden i fellesferien og jeg tar høyde for fulle gjestehavner, ankringsplasser etc. Jeg har også fått med meg at det er ulike oppfatninger om svaibøyene som er utplassert rundt omkring. I omtalen av disse bøyene står det at det godt kan ligge flere båter fortøyd til en og samme bøye (inntil en belastning på til sammen 8 tonn deplasement på de blå bøyene), og man blir oppfordret til å være fleksible slik at flere får overnattingsplass. Men hvordan gjør man det i praksis når flere båter skal ligge ved den samme bøyen? Ligger alle båtene direkte fortøyd til bøyen med hver sin line (eller seriekoblet etter hverandre?), og er det vanlig å bruke hekkanker i tillegg slik at båtene ikke gnisser mot hverandre? Eller bør man fortøye båtene sammen til hverandre? Har null erfaring med slike bøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juni.2023 Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 Jeg synes man må få ligge i fred på svai, enten det er for anker eller i bøye. Skal man likevel ligge flere sammen så er det best om en ligger fortøyd i bøya(eller i ankeret) og den eller de andte fortøyer longside denne. Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 14.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 Lazyjack skrev 5 minutter siden: Jeg synes man må få ligge i fred på svai, enten det er for anker eller i bøye. Skal man likevel ligge flere sammen så er det best om en ligger fortøyd i bøya(eller i ankeret) og den eller de andte fortøyer longside denne. Takk for kjapt svar! Det vil vel uunngåelig trekke ned søvnkvaliteten for de som i utgangspunktet lå alene ved bøyen, men hvis det stort sett er fullt overalt og f.eks. begynner å bli mørkt, antar jeg at man kan regne med å møte en viss forståelse - slik båtfolk hjelper hverandre også i andre sammenhenger Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.Juni.2023 Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 En båt til bøya, så båt nr to og tre på hver side av første båt, fortøyd longside. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Juni.2023 Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 Grønn sektor skrev 28 minutter siden: Takk for kjapt svar! Det vil vel uunngåelig trekke ned søvnkvaliteten for de som i utgangspunktet lå alene ved bøyen, men hvis det stort sett er fullt overalt og f.eks. begynner å bli mørkt, antar jeg at man kan regne med å møte en viss forståelse - slik båtfolk hjelper hverandre også i andre sammenhenger Ja så kan man jo bare droppe eget anker og ligge på det. Men det er klart at om det er dårlig vær med mye vind så må man kunne finne praktiske løsninger med å ligge flere i samme bøye. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Grønn sektor skrev for 4 timer siden: Takk for kjapt svar! Det vil vel uunngåelig trekke ned søvnkvaliteten for de som i utgangspunktet lå alene ved bøyen, men hvis det stort sett er fullt overalt og f.eks. begynner å bli mørkt, antar jeg at man kan regne med å møte en viss forståelse - slik båtfolk hjelper hverandre også i andre sammenhenger Ja så kan man jo bare droppe eget anker og ligge på det. Men det er klart at om det er dårlig vær med mye vind så må man kunne finne praktiske løsninger med å ligge flere i samme bøye. Jeg ville vel heller sagt at det er når det er dårlig vær og båtene gynger i bølgene det er ekstra dumt å fortøye flere båter i hverandre så de kan ligge og dunke mot hverandre. Jeg vil vel også anta det er i perioder med dårlig vær et er minst press på bøyene da mange heller holder seg hjemme og har båten fortøyd på bryggeplassen sin. Egentlig en uting med disse bøyene synes jeg da det ekskluderer mange fra fine områder fordi ikke alle har lyst til å være betalende medlem i en okkupasjonsforening som okkuperer fine plasser. Det blir jo dumt om man skal fortøye for natta og finner et fint og ledig område uten en eneste båt og så er det pepret med bøyer så man ikke får brukt dregg og hvis man fortøyer i bøye så risikerer man at det kommer et medlem og krever at man flytter seg fordi han har førsterett på bøyene så man da er nødt til å vimse rundt i mørket på leting etter en passende plass (og etter at mye av det som evt var ledig tidligere på kvelden er blitt opptatt). Jeg bruker båten mest på sørlandskysten og der har jeg heldigvis ikke sett slike bøyer, men har jo lest endel om denne problematikken i Oslofjorden og er glad vi foreløpig har sluppet unna denne okkupasjonen av de gode plassene. Når jeg skal overnatte i båt pleier jeg å fortøye baugen inn mot land og dregg ut bak. Det har også hendt jeg bare har slengt ut dreggen og ligget på svai. Er det egentlig så veldig vanskelig at folk er nødt til å ha bøyer for å klare å fortøye båten sin? Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 19 fot skrev for 8 timer siden: Egentlig en uting med disse bøyene synes jeg da det ekskluderer mange fra fine områder fordi ikke alle har lyst til å være betalende medlem i en okkupasjonsforening som okkuperer fine plasser. Det blir jo dumt om man skal fortøye for natta og finner et fint og ledig område uten en eneste båt og så er det pepret med bøyer så man ikke får brukt dregg Jeg kan være enig i at det er dumt om svaibøyer fra medlemsforeninger fortrenger ankring, ettersom man da på en måte privatiserer bruken av områder som i utgangspunktet er felleseie. Så først og fremst burde vel svaibøyene settes ut på steder som er skjermet mot det verste av vind og bølger men der forholdene ellers (dybde/bunnforhold/nødvendig lengde på ankerline og kjetting) gjør at det å ligge for anker ville vært vanskelig og/eller veldig plasskrevende. Brukt riktig tenker jeg at bøyene (i alle fall noen av dem) kan gjøre at steder der det ellers ville vært vanskelig å ligge (trygt) på svai blir tilgjengelig for flere. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 For noen år siden var jeg vitne til at en medlemsbøye tilhørende den svenske krysserklubben eller havseilerklubben mistet festet om natten. Etter dette har jeg vært skeptisk til slike bøyer. Bruker heller eget anker og kjetting. Da vet jeg at utstyret er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Ville også stolt på eget anker….. Ved flere på samme anker / bøye: godt med fendre (minst 2), tau i mellom foran og akterut, pluss spring akter fra longside-båten til midten/ forut på båten som har bøya / ankeret. I bøye-foreningen kan man vel kaste bort ikke-vimpel-førende gjester, og deretter overta bøyen selv (hvis man har vimpelen). Hvis du skal til Indre Oslofjord, så er det så tett med «pærler» å bruke mens alle båtene har reist utover på ferie, så du får nok gode plasser, og ingen grunn til å bruke bøyene. Her inne er det få av dem som har veldig god plassering. Det er jo ofte mindre vind og varmere vær her inne, så det blir nok riktig så bra. Sitér dette innlegget Link to post
Grønn sektor Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Kappa skrev for 3 timer siden: Bruker heller eget anker og kjetting. Da vet jeg at utstyret er i orden. Det er et godt poeng! Jeg har tenkt at det er mindre behov for vakthold etc. hvis man ligger ved en bøye enn om man ligger for anker, men det forutsetter selvfølgelig at bøyen er sikker og vedlikeholdt. nordan family 27 skrev for 3 timer siden: Hvis du skal til Indre Oslofjord, så er det så tett med «pærler» å bruke mens alle båtene har reist utover på ferie, så du får nok gode plasser Jeg skal seile i ro og mak sørover fra Oslo til en hytte i nærheten av Sandefjord, med hyppige stopp av hensyn til småbarn - så da blir det vel gradvis vanskeligere å finne gode plasser :) nordan family 27 skrev for 3 timer siden: I bøye-foreningen kan man vel kaste bort ikke-vimpel-førende gjester, og deretter overta bøyen selv (hvis man har vimpelen). Jeg er sikker på at folk håndterer slike situasjoner ganske forskjellig, men for min del ville det være en temmelig høy terskel for å presse bort noen som allerede har slått seg til ro ved en slik bøye, selv om jeg har vimpelen. I alle fall så lenge det er samarbeidsvilje og båtene til sammen ikke overstiger 8 tonn deplasement. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Skal du seile fra oslo til sandefjord ville jeg tatt et langt drag så langt du kommer forbi bastøy. Så er det mange fine steder etter der. Hilsen en som kjørte fra sandefjord til oslo og seilte færderen ut igjen. Utallige fine steder rundt tønsberg/færder/sandefjord å slå ihjel noen dager :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Grønn sektor skrev for 23 timer siden: . I omtalen av disse bøyene står det at det godt kan ligge flere båter fortøyd til en og samme bøye (inntil en belastning på til sammen 8 tonn deplasement på de blå bøyene), og ma Er det stille er det greit å ligge longside, men det blir mer vindfang hvis nordavinden kommer på morgenen, da er det bedre å ligge 3 båter etter hverandre hvis samla vekt tilater det. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
19 fot Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Roger jo skrev 1 time siden: Grønn sektor skrev On 14.6.2023 at 23.04: . I omtalen av disse bøyene står det at det godt kan ligge flere båter fortøyd til en og samme bøye (inntil en belastning på til sammen 8 tonn deplasement på de blå bøyene), og ma Er det stille er det greit å ligge longside, men det blir mer vindfang hvis nordavinden kommer på morgenen, da er det bedre å ligge 3 båter etter hverandre hvis samla vekt tilater det. I forhold til vindbelastning på bøya er det riktig at det er gunstigere å legge tre båter etter hverandre istedenfor side om side. Men det forutsetter at det er nok plass til å svinge rundt uten å treffe andre bøyer eller andre hindringer. Så må man også huske på at man enkelte steder blokkerer mye for andres ferdsel (særlig de som beveger seg på tvers av vinden) hvis man lager rekker på tre båter som man må tråkle seg forbi. Så har man en annen faktor også og det er at hvis det er tre vennebåter som vil samles så kan det være ok å ha dem ved siden av hverandre, mens hvis det er fremmede som vil være for seg selv så er rekke etter hverandre gunstigere. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Har ligget longside 2 båter på disse bøyene mange ganger og det er ikke noe problem så lenge det er rolig vær. Vær obs på svell fra båter som lager mye bølger. Man bør fendre godt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Hvor mye vekt er SXK bøyene designet for? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Førstefender skrev for 5 timer siden: Hvor mye vekt er SXK bøyene designet for? Regler för förtöjning Behörig båt får utnyttja boj under högst 24 timmar. Avvikelser kan förekomma och framgår då av text på bojen eller beskrivning i anslutning till kartskiss i matrikel eller på webben. Två båtar får samtidigt förtöjas vid boj under förutsättning att båtarnas respektive skeppare är överens härom. Vid parallellförtöjning, beakta risken för riggskador vid svall. Överväg förtöjning med ”stäv mot akter". Båt har dock alltid rätt att ensam få disponera boj. SXK rekommenderar 8 ton som högsta totala deplacement för båt/båtar som förtöjs vid boj. Bojens geografiska läge, väderleksutsikter och andra faktorer, som kan anses hänföras till gott sjömanskap kan dock motivera avvikelser från denna rekommendation. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MYVIVERA Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Regler for bruk av OF-bøyene (Oslofjorden) • Bøyene skal brukes til overnatting der de som har OF-vimpel her førsterett. • Bøya er beregnet for båter opp til 8 tonn deplasement. • Det er ingen begrensning på hvem som kan kjøpe vimpel. • OFs vimpel skal føres synlig på båten. • Maks liggetid er 24 timer. Hvem kan bruke bøyene? Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Tar med de Danske Turbøyene også https://dansketursejlere.dk/turboejer/ Hvor stor må en båd være for at benytte turbøjerne? Turbøjen er normalt sikker for både op til 15 ton i fint vejr. Hvor stort er turbøjens anker? Ankeret er en P-ring på ca. 100 kg som graver sig ned i havbunden. Hvor lang er kæden mellem anker og turbøjen? Det er en 13 mm sort stålkæde på ca. 10 meter, der forbinder P-ringen og turbøjen. Hvad er vanddybden, hvor turbøjerne ligger? Turbøjerne ligger normalt ved en vanddybde på 2,5 – 3,0 meter. Hvorfor ligger turbøjerne ikke ved en større vanddybde? Fordi turbøjerne kun er beregnet for mindre skibe med en lav dybgang. Må turbøjerne benyttes ved pålandsvind? Det anbefales kun at benytte turbøjer ved fralandsvind af hensyn til risikoen for grundberøring. Hvor lang en fortøjning anbefales når turbøjen benyttes? Afhængig af bådens størrelse og vejret anbefales en fortøjning på 4 – 8 meter. Kan man benytte turbøjerne i blæsevejr? Det anbefales ikke at benytte turbøjerne ved blæst eller kraftige dønninger/bølger. Hvad skal man iagttage inden en turbøje benyttes? Hør altid lokal vejrudsigt, vær opmærksom på vinddrejninger eller ekstremt lavvande. Skal man bruge ankeralarm i bådens GPS-instrument? Det kan absolut anbefales at bruge GPS’s ankeralarm – specielt ved overnatning ved en turbøje. Må vi ligge flere ved samme turbøje? Ja, det er tilladt hvis den samlede belastning ikke overstiger 15 ton. Hvordan fortøjer man flere ved den samme turbøje? Den først ankomne båd beslutter om man skal fortøje stævn til hæk eller langskibs. Hvor længe må man ligge ved en turbøje? Benyttes en turbøje, skal denne frigives til et andet fartøj efter højst 24 timer. Er det kun medlemmer af Danske Tursejlere, der må benytte turbøjerne? Danske Tursejleres ca. 150 turbøjer, som alle er markeret tydeligt med “DT”, kan frit benyttes af alle fritidssejlere. De øvrige ca. 150 turbøjer ejes af Dansk Sejlunion, og kan kun benyttes af medlemmer af Danske Tursejlere eller Dansk Sejlunion. Må medlemmer af Danske Tursejlere benytte turbøjer udlagt af Dansk Sejlunion? Ja, medlemmer af Danske Tursejlere må frit benytte turbøjer udlagt af Dansk Sejlunion. Hvad hvis der sker en skade på min båd, når jeg benytter en turbøje? Benyttelse af en bøje sker på eget ansvar. Enhver skade på båd eller besætning, der måtte ske under benyttelse af bøjen, er Danske Tursejlere, Dansk Sejlunion og den tilsynsførende klub uvedkommende. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
19 fot Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Grønn sektor skrev for 11 timer siden: 19 fot skrev for 20 timer siden: Egentlig en uting med disse bøyene synes jeg da det ekskluderer mange fra fine områder fordi ikke alle har lyst til å være betalende medlem i en okkupasjonsforening som okkuperer fine plasser. Det blir jo dumt om man skal fortøye for natta og finner et fint og ledig område uten en eneste båt og så er det pepret med bøyer så man ikke får brukt dregg Jeg kan være enig i at det er dumt om svaibøyer fra medlemsforeninger fortrenger ankring, ettersom man da på en måte privatiserer bruken av områder som i utgangspunktet er felleseie. Så først og fremst burde vel svaibøyene settes ut på steder som er skjermet mot det verste av vind og bølger men der forholdene ellers (dybde/bunnforhold/nødvendig lengde på ankerline og kjetting) gjør at det å ligge for anker ville vært vanskelig og/eller veldig plasskrevende. Brukt riktig tenker jeg at bøyene (i alle fall noen av dem) kan gjøre at steder der det ellers ville vært vanskelig å ligge (trygt) på svai blir tilgjengelig for flere. Bøyer hvor noen få har fortrinnsrett er egentlig kun egnet på to slags steder: Der hvor det er forbudt å bruke dregg/anker pga strømledninger og lignende på bunnen. Der hvor bunnen spiser dregger fordi den består av skipsvrak, kjempesteiner eller lignende. Så kan man muligens tilføre steder der det er så dypt at det blir vanskelig å bruke dregg, men da blir det vel også så vanskelig (dyrt) å ha forsvarlig inspeksjon av forbindelsen til bøya så det utgår av seg selv. Når det gjelder hva som er mest plasskrevende så vil man jo kunne få til en god tetthet også med dregg hvis alle har samme svingradius. Mens hvis man putter inn noen bøyer med liten svingradius sammen med dregger med større svingradius så blir det noe surr og det trengs store avstander (dårlig plassutnyttelse) for å unngå kollisjoner. Det blir også en dårlig plassutnyttelse av at gode plasser skal stå tomme mens folk leter etter ledig plass, noe som lett skjer når man ikke kan benytte plassene i tilfelle det kommer noen med bøye-vimpel. Det blir omtrent som når man leter etter parkeringsplass til bilen og finner mange ledige, men det står at de kun er for elbiler, så da må man kjøre videre rundt på leting etter en parkeringsplass som ikke er reservert for en bestemt gruppe man ikke er en del av. Når en båt med dregg har dratt sin vei så opptar den ikke noe plass lenger, mens nåår en bøye-båt har dratt så opptar fortsatt bøya endel plass, så det er dårligere plassutnyttelse med bøyer enn dregg også på det området. Når jeg fortøyer for overnatting er det tort sett med baugen inn mot land og dregg bak (og så haler jeg meg litt ut før jeg sovner i tilfelle dreggen flytter seg litt). Men uansett slik fortøyning eller svai så blir fremgangsmåten med dreggen ganske lik: Jeg finner et passende sted å hive ut dreggen, finner frem dregg, kjetting og tau fra under et sete og fester tauet i pullert og benytter den knappe meteren med dørk ut mot rekka til å få ut dreggen (og samme sted inn igjen). Dette er også rett bak førerplass så jeg lett kan manøvrere til rett posisjon og så kjapt ordne med dreggen. Når dregg (og baugfortøyning) er på plass finner jeg frem bordet og monterer det mot rekka slik at jeg kan lage mat. Nå har jeg ikke lenger noe dørkplass ut mot rekka da bordet opptar den plassen. Så kan jeg finne frem gasskomfyren og sette den på bordet varme opp middagen på den. La oss anta jeg for å unngå å tvinne dreggtau rundt ei bøye som blokkerer ei fin bukt hadde fortøyd i denne blokkerende bøya og hadde halvferdig mat på komfyren på bordet og så måtte flytte meg fordi det kommer en med bøyevimpel. For det første er det ikke noe greit å pakke sammen varm komfyr og halvferdig mat. Sånt blir lett brannfarlig, og det er brannfarlig å kjøre rundt med dette på bordet også (mens man må passe på manøvreringen og ikke kan gå fra rattet for å holde på komfyren hvis man møter bølger, slik man kan gjøre når man har fortøyd). Og hvis man kjører og leter seg frem til et nytt sted hvor man kan benytte dreggen så er det jo plundrete å håndtere dreggen når man pga bordet ikke lenger har dørk med adgang til rekka. Dreggtau på vei ut får nå også mer det kan hekte seg fast i, inkludert beinet som er det eneste som holder bordet oppe så det ikke klapper sammen med den varme gasskomfyren oppå. Bruke egen dregg i ei bukt med bøye er jo helelr ikek så greit hvis da dreggtauet iløpet av natta tvinner seg x ganger rundt bøyekjettingen og man ikke vet om x=2 eller x=14 og heller ikke hvilken vei. På den måten sperrer bøye affektivt for andres bruk av området. Hvordan er forresten disse særrettighetene til bøye-folket? Jeg har jo lest at de kan jage bort andre som har fortøyd i bøya (md begrunnelse at det er de som har tatt kostnaden ved å lage noe som okkuperer området). Men hva om man bruker dregg og fortøyning til land, kan de da kreve at man skal flytte seg fordi bøye-båten som kommer etterpå skal svinge rundt og dermed skal okkupere det området jeg har fortøyd i med egen bergkile og egen dregg? Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Roger jo skrev 28 minutter siden: Hvor længe må man ligge ved en turbøje? Det blir litt forvirrende når danskene bruker ordet "må" når de egentlig mener kan :-) Eller er det vi nordmenn som har rotet til språket, som vel egentlig er noe basert på dansk? Men uansett godt vi slipper "halv fjers" og andre vanskelige tall. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 19 fot skrev 1 time siden: det blir litt forvirrende når danskene bruker orde Kanskje, best å holde seg hjemme. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kappa Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 1 hour ago, 19 fot said: Hvor længe må man ligge ved en turbøje? Når det gjelder ordet «må» på dansk, tror jeg man finner det også i engelsk dagligtale i form av «may», altså en slags tillatelse. Ordet «kan» handler også om «å kunne», altså om man evner noe, så her har vi nordmenn forvillet oss i nyere tid, for på gammelnorsk bruker de også en variant av «må» Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Denne kan vel brukes hvis det skulle dukke opp en vimpel rytter Beklager men noen har tatt vodka i brusen til kapteinen slik att båten etter norsk lov ikke kan flyttes. Trikset fungerer i gjestehavner der noen vakter på død og liv"(nesten)skal ha deg til å snu båten sent på kvelden når de kommer på jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Kunne gjerne testet en SXK bøye og kanskje meldt meg inn i klubben, men med dobbel vekt av anbefalt, er det vel best å la vær. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Førstefender skrev for 13 timer siden: Kunne gjerne testet en SXK bøye og kanskje meldt meg inn i klubben, men med dobbel vekt av anbefalt, er det vel best å la vær. har tester de noen ganger når jeg har møtt kjente og de tålte to båter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.