Maika Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 «Kutter av øye i sjskklen for ikke at den skal henge fast i baugspyde og klinker bolten på sjakklen. da sover en trygt.» Evt sjakkel med unbraco ;) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 Dette er ikke en helt fair test, da bruce-ankeret er 15 kg, mens Rocna'en er vel 20 kg (eller 25kg? husker ikke i farta), men allikevel ... jeg hadde en litt sjokkerende opplevelse i går. Sandbunn med en og annen sten. Grunt. Lite plass, med mange små båter liggende på moringer, og vi var nært en stenrøys. Mørkt og lite trivielt å feste en snor til land på noe tilfredstillende måte. Det var blikkstille, så jeg prøvde meg først med en svaiankring med svært lite kjetting ute. Et par timer senere dunket kjølen borti en sten. Tok opp ankeret, bakket så langt inn i bukta som jeg turte, Bruce-ankeret ble droppet på <2m dyp og festet i kryssholt i hekken. Ca 30 meter tau ute (mer enn godt nok). Svært rolig glid forover til ankertauet var stramt, deretter kjørte jeg på med svært lavt turtall til båten stoppet opp. Mannskapet gikk til baugen for å rulle ut anker/kjetting der mens jeg økte på med litt mer turtall på motoren (fortsatt lavt turtall, 1500 rpm tipper jeg) for å sette ankeret skikkelig. Båten bevegde seg litt mer forover, til min skuffelse, så bare fortsatte den å bevege seg forover - men så var det heldigvis full stopp. Mannskapet hadde allerede rullet ut en god del kjetting forran, og ankeret lå på bunnen, en halv båtlengde bak båten. Med motoren fortsatt i gir ba jeg mannskapet om å ta opp ankeret igjen og droppe det ut så det ble liggende så langt frem som mulig. Det var helt umulig - det skulle vise seg at det ikke var Bruce-kopien som vi hadde sluppet 30m bak båten og dratt 10-15 meter gjennom sanda som holdt båten på plass, det var Rocna'en fremme med noen få meter kjetting ute som holdt båten på plass! Satte motoren i fri, fant frem en lampe, før vi tok opp Rocna'en kunne vi se at den hadde gravd seg skikkelig godt ned i sanda. Vi forhalte oss tilbake mot Bruce-ankeret. Det lå på siden, hadde ikke gravd seg ned i sanda i det hele tatt! (Nytt forsøk, hvor jeg etter en god del meter gav opp å få Bruce-kopien til å sette seg skikkelig - det var ikke meldt noe vind, så vi ligger fortsatt fint på samme sted). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 tobixen skrev for 1 time siden: Det lå på siden, hadde ikke gravd seg ned i sanda i det hele tatt! Som du sier, ingen skikkelig test. Men litt skremmende (merkelig) at det bare la seg på siden, og ikke ville grave seg ned. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 Vekten av ankeret har veldig stor betydning etter min erfaring. Hulda finner 15 kg Brucekopi ubrukelig. Hulda henger godt med 20 kg Brucekopi, har aldri drevet av. Med vårt nye 32 kg Brucekopi opplever vi at det graver seg ned til oppå kjettingen. Problemet er at det, avhengig av bunnforhold, kreves nokså mye krefter for å få det løs. 'Bare kjør det løs'-prinsippet kan ha den ulempen utrustning blir ødelagt. Uansett hvor solid det er. Den neste ulempen er at Bruce-designet plukker stein. Og så er det stor forskjell på Brucekopier/kloankre. Vi har samme leverandør (Flak) av alle tre nevnt over. For å passe i baugen på Hulda kunne jeg tenkt meg 30 kg Vulcan. Da må jeg legge til uaktuelle 10000 kroner på toppen av prisen til 32 kg Brucekopi. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 Jeg har god erfaring med galvaniserte bruce kopier, men pensjonerte i år det siste av dem etter over 20 år. Det ble topp notering med 24m/s vindkast og ca. 18m/s på det ankeret i år (Orust). Det som ikke kommer like bra frem i endel anker tester er hvor raskt ankeret setter seg igjen om det løsner. Mitt inntrykk er at en galvanisert bruce kopi kan bruke endel meter på å etablere seg i bunnen. Disse meterne kan ankeret bruke til å fylle kloa med steiner eller stokker som ligger på bunnen. Ved førstegangs etablering kan det avsløres ved å ta en belastnings test. Men om ankeret løsner, og man ikke er ved båten, så kan dette gå litt galt. Vi har derfor gått fra bruce til vulcan i år for å se om det gir raskere feste. Vi erfarte to ganger på over 20 år at båten lå ett annet sted enn der vi la den etter å ha kommet tilbake fra jolletur. Den siste gangen var i år, og da lå båten 20 meter unna der den hadde ligget, og en belastningstest viste at ankeret hadde løsnet og holdt heller dårlig. Etter dette ble vulcan kjøpt inn. Nå gjenstår det bare å bli kjent med vulcan. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 @Seilars, du oppgir verken båt, kjetting/tau eller ankervekt. For oss har sistnevnte vist seg å være helt avgjørende. Siste ankring vi hadde i Tyskland, snudde vinden rundt flere ganger i løpet av natten. Typisk bygevind med torden i området. Jeg en formening om at ankeret satt så dypt i gjørma at det ikke dro seg opp. Men eventuelt vred seg rundt nedi gjørmebunden. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 21 hours ago, Komodo said: Som du sier, ingen skikkelig test. Dette var ikke en test, dette er ett erfaringspunkt. Beklager å ha brukt ordet "test" i det hele tatt :-) Og jeg har vel nevnt det tidligere at et erfaringspunkt hvor ankeret ikke satt seg som det skulle kan ha høyere informasjonsverdi enn tester under kontrollerte forsøk. Dersom ankeret ikke sitter på én av hundre oppankringsforsøk i ikke-kontrollerte ekte ankringsforsøk, så spiller det ikke så stor rolle hvor sterke krefter som trengs for at ankeret skal løsne dersom det først sitter veldig godt fast nede i gjørma. Jeg er ikke i tvil om at Bruce-type-ankeret mitt (kopi eller ikke? Aner ikke - har ikke sjekket) er godt nok til å holde båten gjennom ganske så kraftige vindbyger dersom det er kjørt ned i Hulda-dybde i gjørme - selv om det bare er 15 kg. Man kan også skryte av at man aldri har hatt problemer med anker X. Det beviser egentlig ingenting. Det er de få erfaringspunktene hvor ankeret ikke sitter som er nyttige å vite om - samt ekstreme tilfeller hvor alle nabobåtene har begynt å drifte mens man selv satt bom fast. Jeg mener å ha nevnt tidligere at jeg har hatt tilfeller hvor båten har begynt å bevege på seg ved oppankring i sand med Bruce. Siden innlegget i fjor har jeg hatt et par erfaringspunkter hvor Rocna'en ikke har grepet tak, men da var det ganske så dypt vann (kombinert med hard bunn og mye vind), jeg har en mistanke om at vi rett og slett ikke slapp nok tau ut. Så var det erfaringen fra Mallorca, med plutselige mistralvinder. Den mener jeg å ha nevnt på forumet her, men ikke i denne tråden. Erfaringen var vel noe slikt som dette: Det var gjørmebunn, men ganske dypt og ganske lite med ledig plass, så folk prøvde vel sikkert generelt å spare litt på hvor mye kjetting de hadde ute. Vinden kom sørfra, og en vakt kom og sa at jeg måtte flytte meg fordi jeg var for nært en båt som lå ved en bøye, og det var meldt drittvær. Jeg gadd ikke å flytte på meg, jeg snudde heller båten rundt og bakket temmelig kraftig sørover. Hvis ankeret ikke var satt skikkelig nok fra før av, så vant jeg kanskje et par meter på det - i tillegg så det ut som at jeg hadde flyttet meg en del meter fordi kjettingen ble strekt helt ut. Neste dag, mens det enda var dagslys, og mens alle båtene fortsatt lå med hekken pekende nordover, så kom det et skikkelig kraftig vindkast nordfra. Jeg kunne se hvordan det affekterte båtene rundt meg og rakk å grue meg før jeg også ble rammet. Alle de andre båtene som lå for anker mistet festet sitt. Mitt Rocna, som var kjørt godt inn "riktig vei" holdt festet. Utpå kvelden kom det enda en periode med svært mye vind, varte i litt mer enn en halvtime. Jeg tenkte "har jeg nok tau ute?" og slapp ut litt mer. Mens jeg holdt på, så begynte båten å bevege på seg. Jeg husker ikke om det var 50 meter jeg flyttet på meg - det var i allefall en betydelig avstand, men ankeret grep tak igjen. (og i panikk startet jeg motoren og fikk umiddelbart slepetauet til jolla i propellen) Det var mange båter som fikk store problemer ved kveldsvinden. Enkelte prøvde om og om igjen, men gav tilslutt opp og gikk ut på åpent hav. En norsk nabo hadde ankret opp midt i "leia", hvor det ikke var lov å ankre opp (de fikk tilsnakk av havnemyndighetene, men fikk lov å ligge siden det var spådd drittvær) og lagt ut masse ekstra tau til Spade-ankeret sitt - de satt. Men ble truffet av en båt som driftet forbi og hvor folka ombord fortsatt sov (de greide å komme seg opp og berge situasjonen meter unna fjellveggen). Et annet erfaringspunkt med Rocna i forrige uke: ankeret ble droppet, og satt tilsynelatende godt. Helt til vi dykket og inspiserte det neste dag - bunnen var hard sten, ganske så flat, og ankeret hadde fått tak på en liten kant. Hadde vinden snudd, så ville vi ikke hatt feste i det hele tatt. Dette kan skje uansett hva anker man bruker, det kan være viktig å sjekke bunnforholdene. Her trodde vi det var sand. Jeg har også en god del erfaringer hvor jeg har vært overrasket over hvor langt jeg har måtte trekke Rocna'en før den satte seg fast. Alle ankre trenger en viss avstand på å sette seg. Erfaringspunktet ovenfor var altså at Rocna'en satte seg bom fast etter å ha blitt trukket svært kort distanse, kan ikke ha vært mer enn en meter, mens Bruce'n ble trukket i allefall 20 meter uten å vise tegn på å sette seg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 On 6/17/2023 at 2:54 AM, Førstefender said: Men skjønner ikke helt sitatet ditt over her, hva mener du med relativ høy hastighet? Har sluppet bruce anker 100ganger ut bak og kjør inn til land, men jeg siger alltid sakte inn til land. Tror aldri jeg har sett noen som ankrer opp med "relativ høy hastighet" før ? Jøss, trodde jeg hadde svart på denne. Dette var altså en greie for mange år siden, da jeg fortsatt var ganske uerfaren på oppankring. Jeg husker ikke hva slags fart jeg hadde, men sikkert tre-fire knop på vei rett mot land, satte båten i fri og pælmet et anker fra baugen av båten, og bare forventet at det skulle sette seg og snu båten pent rundt før man krasjet med land. Dette ville kanskje fungert i gjørme eller sand, men her var det rullesten. Jeg observerte at båten fortsatt hadde fart mot land og at det ble ganske grunt under båten, greide vel å berge situasjonen med å kaste meg over rorkulten, men det var neppe mange fot med vann under kjølen på det nærmeste. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilars Svart 19.September.2024 Link til dette innlegget Svart 19.September.2024 Hulda skrev for 4 timer siden: @Seilars, du oppgir verken båt, kjetting/tau eller ankervekt. For oss har sistnevnte vist seg å være helt avgjørende 20kg galvanisert bruce kopi, 8mm kjetting, 10m dybde, 4x dybden, 8,5 tonn, seilbåt med en lengde på 12meter. Har stort sett alltid vært fornøyd med dette ankeret på svai, men det dregget 20 meter i sommer, og det etter å ha gravd det ned med 1600 rpm. (55hk med max 3000). Været var ganske normalt, kanskje 8 sekundmeter og 20 cm bølger. Men som sagt, jeg har vært fornøyd med bruce ankeret i over 20 år. Erfaringen fra dreggingen i sommer fikk oss imidlertid til å ønske oss noe bedre. Derfor prøver vi nå rocna vulcan av samme vekt på samme kjettingen. Har bare prøvd det nye vulcan ankeret vårt ett par ganger hittil. Men har god erfaring med ett 20kg rocna som vi har hatt akter i noen år. Der hadde vi tidligere en 20 kg bruce kopi. Rocna setter seg raskere og oftere enn 20kg galvanisert bruce kopi. Rocna holder også alltid bedre, men forskjellen mellom dem er minst i soft mud. I soft mud tenker jeg at forskjellen ligger mer i fluke arealet, ettersom begge graver seg lett ned. Galvanisert bruce er støpejern og tyngre enn rocna pr. cm2 areal. Derfor er ett 20kg rocna ett større anker enn et 20 kg galvanisert bruce kopi anker. Min feeling sier at holdekraften til rocna ankeret vårt alltid er tilsvarende eller mer enn bruce i forhold til dette arealet. Om jeg husker riktig, så hadde vårt 20 kg bruce anker 820cm2 fluke areal, mens rocna 20 har 1140cm2. Det nye vulcan ankeret har 1240, så jeg forventer minimum 50% mer holdekraft på det nye ankeret. 50% mer enn det som har fungert rimelig bra hittil. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.September.2024 Link til dette innlegget Svart 20.September.2024 Grei gjennomgang og konklusjon :-) Sjekket Seatronic. 33 kg Vulcan koster kr. 18599. Det blir rundt 15000 mer enn jeg betalte for Brucekopien, ikke kr. 10000 som nevnt tidligere. Må nok selge dette her før jeg får råd: Nå spikkes det hytte på harde livet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.