Jump to content

Victon Smartshunt viser feil verdier på lithium batterier


Hulda

Recommended Posts

@Fantino linket til rett sted i manualen. Fritt oversatt så sier den at når spenningen kommer over et visst nivå, samtidig som strøm inn i batteriet er under et visst nivå, og det varer lenger enn et viss tid, så stiller SOC seg til 100%. Ikke noe hokus med det, men så spørs det hva innstillingene for de tre parametrene (spenning/strøm/tid) er.

 

Det har vært varmt i det siste, noe som kan ha påvirket hvilespenningen på batteriet, sånn at hvilespenningen har steget i varmen. Hvis "Charged voltage"-innstillingen er satt lavt nok (eks. 13.2V) er det ikke utenkelig at batteriet "plutselig" har nådd den spenningen på et tidspunkt mens Hulda ikke var der. Ref. de tre betingelsene som må være oppfylt, kan det ha trigget SOC til å plutselig gå til 100%.

 

@Hulda, om du har historikk på spenningen, samt tilgang på innstillingene, så kan du se om det samsvarer med teorien over.

Link to post
Share on other sites

Her er innstillingene for for Victron SmartShunt:

Screenshot_20230616_121916.jpg.90158717e25526e2d15063fe5aad0b08.jpg

Det skal vel være omtrent i hht boka. Men mottar meget gjerne forslag til endring av settinger. For en del av betegnelsene vet jeg ikke hva betyr, eller hvilken innvirkning de har for beregningen Victron utfører.

 

Jeg har kjørt en test. I går ble batteriene ladet til 100 %. Altså til laderen, med god margin, hadde sluttet å lade en times tid tidligere. Sluttladningen går på mellom 14,0- og 14,5 V. Laderen levert av Skanbatt, som også er leverandør av batteriene. 

 

Deretter kjørte jeg i løpet av natten en så der nøyaktig utlading. Snitt strømtrekk 6 A over 15,5 timer. Da har batteriene blitt trukket med 93 Ah. Som fra en 400 Ah batteribank skal gi 77 % restkapasitet. Som er det samme som Victron SmartShunt også angir. Så nå regner plutselig Victron korrekt. 

 

Hvordan Victron-dingsen kunne rapportere fullt batteri i prosent, samtidig som den rapporterte tomt batteri ut fra spenningen den registrerte, er for meg en gåte. Kan vanskelig se for meg at det ikke kan skyldes annet enn mangelfull programmering. Men det er vel slik at, selv om Skanbatt hevder at batteriene tåler 'klattelading' helt utmerket, forlanger nok Victron et 'nullpunkt' innimellom. Og det er maks en måneds bruk, i mitt tilfelle. Og da er for meg det mest fornuftige at dette 'nullpunktet' er 100 % SoC. Det er vel dette batteriguruene våre angir som en mulig årsak.

 

Nå er strømmen slått av. Batteriene holder 13,2 V. Og skal etter utregning holde 77 %. Hulda blir liggende en periode i opplag, frem til at damen skal på land 3. juli. Så får vi se hva Victron forteller.

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg tenker på er at Charged voltage kanskje er litt lav. 3min over 13,8v blir vel nå syncet til 100% under gitte forutsetninger. Ser de fleste har den 14,1 eller 14,2. Min stod på 13,6v og det var bare tull og den gikk opp til 100% stadig vekk. Skal vel stå til 0,2 - 0,3v under det den lader med. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Hvordan Victron-dingsen kunne rapportere fullt batteri i prosent, samtidig som den rapporterte tomt batteri ut fra spenningen den registrerte, er for meg en gåte.

 

 

Jeg skal installere Lithium selv nå til uken så har lest meg opp på diverse.

 

Fra Skanbat sine anbefalinger:

Vi anbefaler å lade batteriene fulle en gang i måneden for å få balanserte batterier og mest mulig korrekt SoC-anvisning. Noen ganger kan man se at SoC ser høy ut, men spenningen kan være lav. Da er SoC-anvisningen feil, og cellespenningen indikerer at batteriet er ofte mer utladet enn anvisningen tilsier. SoC er aldri presis på nye batterier som ikke ennå har vært 100% oppladet, og vil som ved alle batterimonitorer basert på samme prinsippene bli mer og mer upresis etter hvert som det er lengre og lengre tid siden forrige fullading. Når batteriene fullades, så resetter SoC og blir således mer presis igjen.

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke du skulle lade lithium kun basert på soc. Men på volt. Mine ladere lader til 14.2 for så å legge seg ned på 13.5. Begge deler er helt innafor lithium. 

 

14.5 som din lader gir er veldig på grensen til maks lading før bms kobler ut. Mine er satt til 3.65v pr celle som gir en total på 14.6v 

 

Så lenge float på lader er 13.5 så vil ikke lithium ta noe skade av dette.

 

Som og nevnt over ville jeg satt charged voltage til 14.2. Da er batteriet fullt. Da vil heller ikke victron melde fullt før du har hatt denne spenningen i noen minutter. 

Link to post
Share on other sites

Det virker veldig lite sannsynlig at batteriene skulle ha fått spenning over 13.8V helt på eget initiativ ja. Merkelig. Men så lenge lader stopper høyere uansett så kan den selvsagt dyttes opp bittelitt så lenge den alltid er under sluttspenning på lader.

 

Men som du nevner @Hulda, batteriene vil helst ikke ha topplading men Victron må ha det innimellom for å ikke gå seg vill. En gjetning kan være at det ligger en timer i systemet som ‘nødestimerer’ basert på spenning dersom det går for lang tid uten topplading som gir sykronisering/nulling av Ah-regnskapet. Men som sagt er det gjetning.

 

På dingsen jeg har programmert selv trigger jeg 100% på 13.6V med under 15A strøm (816 Ah pakke) for å ikke presse unødvendig høyt opp. Har ignorert Peukert pga Lithium/stor pakke vs relativt sett lav strøm. Kalkulerer ladeeffektivitet ‘tur/retur’ 100% og den ligger på 97.9%. Og har lagt inn en slik autokalibrering når batteriene sykles mellom xx og yy% slik at en får en topplading innimellom for ‘nulling’ av regnskap. Men basert på antall Wh ladet/forbrukt i stedet for tidsrom.

Link to post
Share on other sites

Renzir skrev 51 minutter siden:

Eneste jeg tenker på er at Charged voltage kanskje er litt lav. 3min over 13,8v blir vel nå syncet til 100% under gitte forutsetninger. Ser de fleste har den 14,1 eller 14,2.

 

Fra bruksanvisningen BMV bruksanvisningen:

 

02. Charged Voltage The battery voltage must be above this voltage level to consider the battery as fully charged. The charged-voltage-parameter should always be slightly below the end of charge voltage of the charger (usually 0.2V or 0.3V below the ‘float’ voltage of the charger

 

Så det skulle kanskje tilsi at om laderen er stilt inn til 14,4V, burde Chaged Voltage stilles til 14,1-14,2? For ellers tror BMV-en at batteriet er fullt for tidlig? Og dermed ikke får med seg at det fortsatt strømmer på med ah?

Link to post
Share on other sites

Tenker vi har løsningen. Victron går seg bort når batteriene står for lenge uten topplading. Batteriene er i seg selv ikke happy med topplading. Jeg kommer til å legge inn den rutinen at vi topplader batteriene før vi drar på tur slik at Victron får et nullpunkt å forholde seg til. Så blir det klattlading under turens gang. Med NorCharger er det veldig greit å se når batteriene er fulle i og med at laderen går til 0,0 A. Så setter jeg Charge V til 14,1 V. 

 

Så da jeg ladet batteriene fra 45 A til ca. 70 A (første graf), var nok Victron allerede på bærtur. Jeg burde ha ladet helt opp, og belastet til under 80 V SoC.

Link to post
Share on other sites

Spurte om dette med å la batteriene stå fulladet gjennom sesongen. Det mente firmaet som installerte at ikke spilte noen praktisk rolle. Eneste de advarte mot var lading når det var under 5 grader.
 

Mine batterier (600ah) sier de har 17 fulle sykluser siden aug 2021. Så går de 500 sykluser så varer de lenge nok for meg…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...