Jump to content

Victon Smartshunt viser feil verdier på lithium batterier


Hulda

Recommended Posts

I våres installerte vi på Hulda 2 x 200 Ah Skanbatt lithium batterier. Samtidig en Victron Smartshunt. Systemet har fungert helt perfekt. Inntil nå.

Da jeg forlot Hulda for halvannen uke siden, var batteriene på 60 %. All strøm var slått av. Batteriene har ikke forbindelse til noe som helst, annet enn seg selv og Victron Shunt. Da jeg kom tilbake i går, viste Victron 100 %. Så jeg satte på kjøl og frys i går ettermiddag for å tappe batteriene. Jeg skulle ca. kl. 13:30 i dag om bord og hente noe verktøy, Garmin ulte og rapporterte 11,8 V. Nå viser Victron:

 

Screenshot_20230615_133516.jpg.8ecadce73b9477e73245c85c7d3bc93d.jpg

Det skal vel være en umulighet at batteriene er på 73 % og 11,57 V. Enten har batteriene gått åt skogen, eller så har Victron begynt å tenke selv. Noen av dere spesialister som kan forklare hva som har skjedd? Gjentar at systemet har fungert perfekt et par måneder. Og jeg har ikke rørt settingene siden første gang jeg satte det opp.

 

Jeg har nå satt på laderen, og den dytter inn rundt 53 A (SmartCharger 1260 levert av Skanbatt). Det vil si at laderen går for full maskin. Når batteriene er fulle, 100 %, stopper laderen og blir liggende å dytte strøm innpå i korte sekvenser. Så batteriene er ikke fulle. De er trolig tomme.

Link to post
Share on other sites

Min Victron blir lurt av solcellene, ved at spenningen holdes tilstrekkelig høy med lav strøm. Plutselig mener den på at batteriene er fulle, selv om de ikke er det. Dette er et kjent problem som det finnes innstillinger som løser, men har ikke giddet å sette meg inn i det.

Nå skriver du at intet har vært tilkoblet, men ville nevne det allikevel...😅

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du har et multimeter og kan måle rett på batteriene for å være sikker på at det er battmeteret som viser feil og ikke at batteriene er kaputt? :sweat:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev 1 time siden:

Min Victron blir lurt av solcellene, ved at spenningen holdes tilstrekkelig høy med lav strøm. Plutselig mener den på at batteriene er fulle, selv om de ikke er det. Dette er et kjent problem som det finnes innstillinger som løser, men har ikke giddet å sette meg inn i det.

Interessant. Jeg har også solceller, og har ved et par anledninger lurt på hvorfor Victron MB plutselig viser 100%. Jeg er temmelig grønn på dette, men jeg trodde Victron MB målte strømmen inn/ut over shunten for å kalkulere gjenstående kapasitet (%) og ikke brukte spenningen til kalkulasjonen. Er jeg helt på viddene her?

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 30 minutter siden:

Jeg regner med at du har et multimeter og kan måle rett på batteriene for å være sikker på at det er battmeteret som viser feil og ikke at batteriene er kaputt? :sweat:

Garmin kartplotter viser tilnærmet sammen spenning som Victron. Begge kan ikke ha samme feilen samtidig.

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 7 minutter siden:

jeg trodde Victron MB målte strømmen inn/ut over shunten for å kalkulere gjenstående kapasitet (%) og ikke brukte spenningen til kalkulasjonen. Er jeg helt på viddene her?

Nei, det er du ikke, men battmeteret tar også hensyn til om det er mye eller lite som går inn/ut av batteriet. Den prosenten har jeg glatt latt være å bry meg om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Garmin kartplotter viser tilnærmet sammen spenning som Victron. Begge kan ikke ha samme feilen samtidig.

men finn nå frem multimeteret ditt slik av vi slipper å spekulere, du har tidligere brukt ordet "telepatiske" evner. det har ihertfall ikke jeg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette er relevant, men % SOC kan bli skikkelig lurt ved at innstillingene på Litium gjør at batteriet tror det er fullt etter noen min lading. Setter du litt feil på hva som trigger en sync til SOC 100% så får du gradvis mindre og mindre strøm selv om det ser ut som høy SOC. Monitoren regner vel bare ut og inn og justerer dette mot % avhengig av hvor mye ut og inn er av oppgitt batteristørrelse. Hos meg ble alltid SOC syncet til 100% etter kun noen min med motor, så da ble % i display mye mer en reel % SOC.

 

Unntaket er vel om du f.eks kjører motor lenge. Da blir det vel ladet opp lenge i bulk på 100%. og det stemmer igjen

 

Jeg kikket på denne filmen her:

https://www.victronenergy.com/media/pg/Lynx_Shunt_VE.Can/en/battery-monitor-settings.html og endret innstillingene i min 712.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg så filmen. Den ga ikke annen info. på lithium enn det som står i instruksjonen for å sette opp Victron SmartShunt.

 

Merk: For to uker siden ladet jeg batteripakken til 60 %, og spenningen var 13,2 V. To uker senere, med alt avslått, sier Victron 100 % lading. Ute  at det har kommet strøm inn på batteriene. Når jeg så reduserer SoC med ca. 30 Ah, rapporterer Victron som vist på bildet. Altså 73 % fullt og spenning 11,5 V, som er rett før BMS kutter. 

 

Batteriene lades verken fra motor eller solceller.

Link to post
Share on other sites

Se manualen ang. automatisk synkronisering, og sjekk innstillingene på shunten. Kanskje du har innstillinger som får shunten til å gå til 100% av seg selv. F.eks. om "Charged voltage" er satt for lavt.

 

Hvis det først blir feil så blir det lett følgefeil.

 

Eksempel: Smartshunten tror at batteriet er 100% når det egentlig bare er 50%. Du tapper deretter ned til det står 60%, og har da brukt 40%. Men du har brukt 40% fra 50% og ikke fra 100% som du tror. Det kan balle på seg med følgefeil av sånt, så greit å gå igjennom innstillingene.

 

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 9 minutter siden:

Se manualen ang. automatisk synkronisering, og sjekk innstillingene på shunten. Kanskje du har innstillinger som får shunten til å gå til 100% av seg selv. F.eks. om "Charged voltage" er satt for lavt.

 

Hvis det først blir feil så blir det lett følgefeil.

 

Eksempel: Smartshunten tror at batteriet er 100% når det egentlig bare er 50%. Du tapper deretter ned til det står 60%, og har da brukt 40%. Men du har brukt 40% fra 50% og ikke fra 100% som du tror. Det kan balle på seg med følgefeil av sånt, så greit å gå igjennom innstillingene.

 

Det er dette jeg mener også, bare her var det bedre forklart. Hos meg sliter jeg med å følge med på volt slik jeg gjorde før på AGM. Volt endrer seg jo lite selv om man tapper ned på litium. Så intill jeg fikk orden på batterimonitoren var det bare tull med målingene (feil innstilt fra montør). Men om det er dette Hulda sliter med er jeg ikke helt sikker på...

Link to post
Share on other sites

@Hulda Om du blar frem innstillingene på smartshunt og legger ut så får du sikkert bedre tips. Merk også dette med kalibrering ved hjelp av topplading som må utføres (det har du sikkert gjort) og at smartshunt har begrenset nøyaktighet ved svært små forbruk, dvs du kan lure den hvis du har et ørlite parasittisk tap. Og et ørlite parasittisk tap har du uansett i BMS x 2 internt i batteriene, dog svært lite. Så smartshunt kan havne skjevt ut på sikt dersom en aldri topplades. Blir som uendelig bestikkregning, før eller seinere er en på feil sted 😁

 

Om du har et superdupermultimeter med høy nøyaktighet kan du legge systemet dødt, verifisere at det ligger 0.000 mV over shunt og legge inn en nullpunktsverdi i appen som tilsvarer tomgangsforbruket på 2 x BMS + Smartshunt. Svært små verdier, muligens under oppløsningen til smartshunt. Bedre enn det får du det ikke, så en topplading dann og vann må til.

Link to post
Share on other sites

Det er dette som er så underlig. Når lithium er avslått, rapporterer Victron -0 A. Det går ingenting ut av batteribanken. Her er en skjermdump av perioden:

Screenshot_20230615_190901.jpg.5124bb41a27c0fb5e52b535f29ace65c.jpg

Som man ser over en 30-dagers periode. Batteripakken ligger jevnt på ca. 70 %. Så bruker jeg strøm til vi er nede på ca. 45 %. Jeg lader opp til 60 %. Så langt alt greit. Slår av all strøm og drar hjem. Så i løpet av ikkeno tid, lader batteripakken (i hht. Victron) opp til 100 %. Her vises det ikke som 100 %, men monitoren viste 100 %. I går ladet jeg ut ved å sette på kjøle- og frysebokser. Da detter kapasiteten til ca. 70 %, mens i virkeligheten er batteripakken kjørt helt i bånn. Rett får BMS ville kutte strømmen. 

 

Og Fluke viser den samme spenningen som Victron og Garmin.

 

Nå har jeg ladet med ca. 50 A i 3 timer og 45 minutter. Tvangssatt Victron til 45 % SoC.

Link to post
Share on other sites

@Fantinose det jeg postet samtidig som deg. Poenget er at Victron tror det har skjedd en eksplosiv opplading, selv om batteriene er frakoblet båtens system. Det er ingen elektrisk aktivitet. 

 

I morgen lader jeg opp til laderen kobler ut, og tvangssetter Victron til 100 %. Så får jeg sette på en lyskaster for å bringe kapasiteten ned til under 80 %.

 

Det eneste jeg kan tenke meg har skjedd er om noen har logget seg inn på shunten og klusset med SoC-settingen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Det er dette som er så underlig. Når lithium er avslått, rapporterer Victron -0 A. Det går ingenting ut av batteribanken. Her er en skjermdump av perioden:

Screenshot_20230615_190901.jpg.5124bb41a27c0fb5e52b535f29ace65c.jpg

Som man ser over en 30-dagers periode. Batteripakken ligger jevnt på ca. 70 %. Så bruker jeg strøm til vi er nede på ca. 45 %. Jeg lader opp til 60 %. Så langt alt greit. Slår av all strøm og drar hjem. Så i løpet av ikkeno tid, lader batteripakken (i hht. Victron) opp til 100 %. Her vises det ikke som 100 %, men monitoren viste 100 %. I går ladet jeg ut ved å sette på kjøle- og frysebokser. Da detter kapasiteten til ca. 70 %, mens i virkeligheten er batteripakken kjørt helt i bånn. Rett får BMS ville kutte strømmen. 

 

Og Fluke viser den samme spenningen som Victron og Garmin.

 

Nå har jeg ladet med ca. 50 A i 3 timer og 45 minutter. Tvangssatt Victron til 45 % SoC.


Det er den ‘-0V’ jeg mener du ikke kan stole full ut på. Klarer heller ikke å forklare forløpet du har hatt men siden oppløsning på smartshunt ikke et allverden på lave forbruk (fordi den også må takle høye forbruk) så kan 0A i realiteten være et lite forbruk eller ørlite strøm som går inn på batteriene uten at det detekteres. Det står hvordan den kan kalibreres i manualen:

 

 

IMG_3296.jpeg.ff6ea0a03e8605af82be549f860647b2.jpeg

Ville også synkronisert på nytt: 

 


IMG_3297.jpeg.41d5de9a4a55f5fa3ac84cfecbb7c519.jpeg

 

Men først og fremst ville jeg gått nitid gjennom alle innstillingene og sjekket at de er relevante for Lithium. Dersom feks Peukert er satt default til 1.25 blir det store feil da Lithium har Peukert ørlite grann over 1.00.

 

Dersom Lithiumpakken lades kun med batterilader mens du følger med og aldri via dynamo etc kan du bare velge deg en max spenning som ‘100 %’ og bruke den. Feks i området 13.8V. Batteriet er da ca 99% fult og blir aldri stående og stange i topp og danne disse fryktede dendrittene som de visstnok heter (Lithumavsetning på elektrodene mener jeg det er).

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal ta en skjermdump i morgen. Samtidig skal batteriene lades til laderen kutter. Det eneste som er koblet til batteripakken når hovedbryter er slått av, er Victron SmartShunt. Igjen, saken er at Victron, på egenhånd, har funnet ut at SoC er 100 %. Mens faktisk SoC er godt under 20 %. 

Link to post
Share on other sites

Dette er det jeg mener med nøyaktighet rundt nullpunkt. Strømmålingen har en oppløsning på 0.01A, men nøyaktigheten er +/- 0.4%. Dette er nok % av måleområdet, dvs +/-2 A. Den er nok i utg pkt kalibrert rundt nullpunkt fra fabrikk da, men har erfart at det kan lønne seg å gjøre den kalibreringen på nytt. Ser ikke at det går an å legge noen offset pga forbruk ‘innafor’ shunt men så er dette også forsvinnende lite. Men nok til at en ikke bør ‘gå fra batteriene’ over vinteren. 

 

 

IMG_3298.png

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 minutt siden:

Skal ta en skjermdump i morgen. Samtidig skal batteriene lades til laderen kutter. Det eneste som er koblet til batteripakken når hovedbryter er slått av, er Victron SmartShunt. Igjen, saken er at Victron, på egenhånd, har funnet ut at SoC er 100 %. Mens faktisk SoC er godt under 20 %. 


Greia er vel at ingen av oss kjenner selve algoritmen smart shunt bruker. Den teller nok primært Ah inn/ut med korreksjon for ladeeffektivitet og Peukert men det er også mulig at det ligger inne litt grov ‘bestikkregning’ basert på spenninger når disse nærmer seg ytterpunkter. Kan kanskje være en av disse settingene som skaper dette trylletrikset med ‘jomfrulading’ uten at laderen har vært innom..

Link to post
Share on other sites

Interessant. Jeg hadde en tråd i vinter der båten sto på land, men Victron viste at det kom strøm i batteriene selv om den ikke var koplet til noe som helst. Litium batterier her og. Null kalibrering står på agendaen her. SOC ble etterhvert til 100%.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...