Jump to content

Redusera spenninga, frå dynamoen inn på batteriet, utan justerbar regulator?

Ask

Recommended Posts

Hei

Den eine dynamoen min leverer 0,5-1 volt høgare spenning enn startbatteriet likar.

Eg har tinga ny dynamo, men det kan ta ei tid før eg får denne.

Er det nokon enkel måte å redusera spenninga?

Startbatteriet er eit Optima Red Top (Gel).

Frå det går det (snart) ein DC DC ladar til lithium forbruksbatteri.

Faxen skrev for 1 time siden:

Jeg lærte alltid 0,7 volt tap med en diode. Det må være en kraftig type.

Noe som også betyr at den kan utvikle mye varme og stjele effekt. Uønsket altså. 

Da vi overtok vår båt satt det en skillediode merket Volvo mellom start og forbruk. Den førte til at forbruksbatteriene alltid fikk for dårlig lading og var sulfatert. Men for ts vil det fungere. 

Hei

Takk for alle svar. Madammen forstår diverre for mykje....

Om det går tapt ein del effekt her gjer ikkje noko, men eg vil sjølvsagt har store problem med å ta noko som helst som heiter Volvo om bord i båten. Ladespenninga er over 15 volt.

4 hours ago, Ask said:

Om det går tapt ein del effekt her gjer ikkje noko

Men du må jo bli kvitt effekten. Dersom dynamoen lader med 100 A, vil det utvikles 70 W varme i dioden, og du må ha et oplegg for å bli kvitt varmen uten at dioden brenner opp.

Jeg har hatt samme skillediodene i over 20 år nå, og de har ikke brent opp. Kjøpe kvalitet? Og ja, beregnet for max ladestrøm. For korrekt ladespenning har jeg selvfølgelig sensing på batteri både fra landstrøm, dynamo og solcellepaneler.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ask skrev for 23 timer siden:

Ladespenninga er over 15 volt.

Min første tanke er at dersom ladespenningen er på over 15 volt så har du en defekt regulator som bare pøser på alt den kan, og at det er batteriene som holden spenningen nede.

Hva slags spenning måler du på dynamoens terminal dersom du kobler vekk kabelen til batteriene før du starter motoren?

X10an skrev for 3 timer siden:

Min første tanke er at dersom ladespenningen er på over 15 volt så har du en defekt regulator som bare pøser på alt den kan, og at det er batteriene som holden spenningen nede.

Hva slags spenning måler du på dynamoens terminal dersom du kobler vekk kabelen til batteriene før du starter motoren?

Gjør han det, så er vel dynamoen fort helt kaputt..?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...