areiba Startet 15.Juni.2023 Del på Facebook Startet 15.Juni.2023 (redigert) Hei Har en Bayliner med Mercruiser 3.0, knepper bare når jeg vrir om nøkkelen. Starter greit når jeg kortslutter startrelé, så det er nok strøm på batteri. Har byttet både relé, startmotor og tenningslås. Også sjekket det meste av aktuelle koblinger. Tips? Redigert 16.Juni.2023 av areiba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Forsøke å sette et ekstra relé ved starteren som får styrestrøm fra tenningslås? Det funket for meg på en GM305 AQ225D Sitér dette innlegget Link to post
areiba Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Har skiftet reléet for styrestrømmen også. Har gått tom for ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Flere av de gangene jeg har hatt slik knepping i startreleet, så har feilen ligget i dårlig kontakt på jordingsledning fra motor tilbake til minus-pol på batteriet. Kan være noe å titte på, hvis det ikke allerede er undersøkt. Sitér dette innlegget Link to post
areiba Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Takk, mener jeg har sjekket jording men skal ta en runde til på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Glødepluggene? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Nå veit ikkje eg ka du legger i sjekket det meste men det har åpenbart gått noe under radaren. Multimeteret er iallefall det første du kan legge bort om du feilsøker på dette med det. Totalt ubrukelig da det er alt for fintfølende. Det er et veldig enkelt system sånn sett og siden sjølve starteren da tydelig virker så Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Jeg ville derimot helt klart benyttet et slikt fintfølende multimeter for å følge spenninger mellom gods på motoren og langs ledningen mot tenningslåsen. Selvfølgelig samtidig som tenningslåsen er aktiv Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Ja det må du gjerne gjer, men om man vil komme til en løsning kan en ikkje holde på slik. Det er nå mine 2 cents som det heiter. Sitér dette innlegget Link to post
areiba Svart 25.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Fant omsider ut av det. Var feil/ brudd i styrestrømkabel mellom tenningslås og rele ved starter. Takk for engasjement. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Cerberus skrev On 17.6.2023 at 8.58: Multimeteret er iallefall det første du kan legge bort om du feilsøker på dette med det. Totalt ubrukelig da det er alt for fintfølende. Cerberus skrev On 17.6.2023 at 23.53: ... om man vil komme til en løsning kan en ikkje holde på slik. X10an skrev On 17.6.2023 at 13.44: Jeg ville derimot helt klart benyttet et slikt fintfølende multimeter for å følge spenninger mellom gods på motoren og langs ledningen mot tenningslåsen. Hva er dine råd da Cerebrus? I likhet med @X10an synes nå i alle fall jeg at multimeter er et nyttig redskap når man feilsøker på elektriske anlegg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Komodo skrev 20 minutter siden: Hva er dine råd da Cerebrus? I likhet med @X10an synes nå i alle fall jeg at multimeter er et nyttig redskap når man feilsøker på elektriske anlegg. For egen del hadde multimeter vært verktøy nr 3 hvis jeg skulle feilsøkt starter på egen båt. Hadde først funnet frem ett sett med startkabler og en prøvelampe. Tror ikke multimetret måtte frem før feilen var lokalisert men kan også være ett godt verktøy til formålet så unyttig er det ikke. Koker vel ned til egne preferanser og hva man har for hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 pipe skrev 55 minutter siden: For egen del hadde multimeter vært verktøy nr 3 hvis jeg skulle feilsøkt starter på egen båt. Hadde først funnet frem ett sett med startkabler og en prøvelampe. Det er mange nyttige verktøy og redskaper, det ene kan være like bra som det andre. For min del bruker jeg ofte multimeter for å måle hvor langt fra jeg får spenning. Det som imidlertid kjennetegner enkelte debattanter er at de kritiserer andre forslag i krasse vendinger med uttrykk som "totalt ubrukelig" uten å komme med noe konkret selv. Derav spørsmålet mitt over her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Det hadde vel vært ganske så greit å feilsøke seg frem til den feilen som TS har funnet løsning på, med multimeter, hvis man vet hvordan man skal bruke det. Det er nå mine 2 cents Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
KEH Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Både multimeter og prøvelampe er vel gode ha feilsøke med , får gjort mer med et multimeter enn kun prøvelampe men til finne feil så er vel begge gode ha . Sjekke motstand, Kontinuitetstesting og måle spenning er multimeter godt ha kan finne mye feil bruker man det riktig Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Ska gi deg krass eg, de personlige angrep fra den fronten bare kommer og kommer uanpokkersett ka. Uten oppfølgingsspørsmål fra ts så gidder vel ikkje eg legge ut i det vide og det breie og mansplaine alt mulig. Men siden du spør Komodo så skal du få det med teskje. Fordi at når man måler med et multimeter så viser det gjerne at alt er i skjønneste orden samme kor av og oppeiret en kabel er fordi det krever omtrent null og niks av strøm for å måle en verdi. Et hår av en kordell igjen i en 50 kvadrat kabel og multimeteret viser tipp topp verdier. Skal en bruke multimeter til slikt så må kretsen belastes og helst måle spenningsfallet over kabelen, altså med en probe i hver ende. Å måle mellom minus og aktuelt punkt kan også fungere fint men da er man igjen tilbake til evt andre feilkilder. Dette står i sterk kontrast til kordan de fleste gjør det bare med å bare stikke borti en ende med meteret at man har en spenningsverdi man er fornøyd med. Derav kan man best legge det bort om det er slik man bruker det, noe som var opplagt i ts sine problemer da ønskede resultater ikkje ble oppnådd. Da kan man med mykje større hell heller bruke en lampe av et slag, noe som trekker strøm. Nesten hva som helst av sorten man har liggende. Det er som regel slik at der er spenning og alt ser bra ut heilt til en slår på. Med multimeter kan en oftest også måle spenning på brytere når den er av. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 Tro det eller ei, men måleteknikk er faktisk en egen -ologi, eller "lære" som det heter på norsk. Metrologi kalles det på fagspråket (værvarsling har en ekstra "eo"). Det å kunne benytte et multimeter er slett ikke så enkelt som at enten så kan man det, eller så kan man det ikke. Det finnes utallige variasjoner derimellom. Selv føler jeg meg ganske trygg på bruk av multimeter og hadde med letthet lokalisert kilden til denne feilen. Kan vanskelig se for meg noe annet instrument som er bedre egnet til å lokalisere feil i slike elektriske kretser, ei heller en prøvelampe. At noen mener "Multimeteret er iallefall det første du kan legge bort om du feilsøker på dette" er forsåvidt helt greit. Men jeg tillater meg likevel å være uenig i påstanden. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 X10an skrev 46 minutter siden: Kan vanskelig se for meg noe annet instrument som er bedre egnet til å lokalisere feil i slike elektriske kretser, ei heller en prøvelampe. Var vel jeg som dro frem prøvelampa men den virker helt utmerket til å sjekke styrestrømmen i fra tenningslås. Har vel byttet ett sted mellom 5-7 startere på egne biler og båter opp i mellom. Så for min del som ikke har hatt el problemer i startkretsen før er det første jeg vil sjekke opp er om starteren er defekt. Lite slår direkte strøm via startkabler for å kontrollere starteren men ett multimeter er absolutt ett verktøy man kunne kommet i mål med. Spesielt hvis det skulle vise seg att starteren er i orden. Så enten man bruker den ene eller andre måten og kanskje en kombinasjon kommer man i mål for dette er normalt enkle saker å feilsøke. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 25.Juni.2023 Del på Facebook Svart 25.Juni.2023 pipe skrev 33 minutter siden: Var vel jeg som dro frem prøvelampa men den virker helt utmerket til å sjekke styrestrømmen i fra tenningslås. Det er mange veier til Rom og ei prøvelampe fungerer helt sikkert greit til dette formålet. Men i min verden er et multimeter som oftest bedre, da det gir meg enda mer kontroll over hva som egentlig skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Cerberus skrev for 14 timer siden: Ska gi deg krass eg, de personlige angrep fra den fronten bare kommer og kommer uanpokkersett ka. Uten oppfølgingsspørsmål fra ts så gidder vel ikkje eg legge ut i det vide og det breie og mansplaine alt mulig. Men siden du spør Komodo så skal du få det med teskje. Nå synes jeg du skal roe deg kraftig ned Cerberus. Hva du gidder og ikke gidder får bli opp til deg, men den måten du uttrykker deg på er veldig ufin. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cerberus Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Ja det rart med det med deg. Du kan svare ts på spørsmål og ikkje henge deg slik oppi andre, eg forstår det blir vanskelig men du kan nå prøve. Ingen videre kommentar utover det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.