Jump to content

Hvor mye strøm trekker en typisk lader ved vedlikeholdslading/float?

Førstefender

Recommended Posts

Har et litt finurlig opplegg i båten hvor lader til startbatteri (12v) for generator, blir ladet via 220volt inverter, som da tar strøm  fra 24v forbruksbatterier..

Hvor mye tapper egentlig denne laderen batteribanken min?

Hvor mye trekker typisk en 8A lader på float evt en 25A lader på float?

Tenkte koble dette om til kun lading ved landstrøm, men det viser seg at da går inverter i dvale, og blir vanskelig å få driftet små og mellomstore strømforbrukere.

24volt lader/inverter er Mastervolt 2000w/60A.

Førstefender skrev for 7 timer siden:

Har et litt finurlig opplegg i båten hvor lader til startbatteri (12v) for generator, blir ladet via 220volt inverter, som da tar strøm  fra 24v forbruksbatterier..

Hvor mye tapper egentlig denne laderen batteribanken min?

Hvor mye trekker typisk en 8A lader på float evt en 25A lader på float?

Jeg anbefaler å bruke et tangamperemeter og måle stømmentrekket fra 24V med annen last av.

En grov tipping, ca. 1A på 24V..

Batteriet trekker neglisjerbar strøm i float.
Men det vil være"tomgangstap" i lader og inverter. Sannsynligvis bedre å bruke en DC-DC omformer mellom 24 og 12V.

Ønsker du å vite det eksakte forbruket må du måle med multimeter, tangamperemeter er for unøyaktig ved så lave strømmer.

Dersom du har landstrømlader tilkoblet 24V banken burde det jo ikke være noe problem.  24V laderen leverer jo uansett mye mer enn det inverteren/12V laderen trekker.

Vestkystseiler skrev 36 minutter siden:

Dersom du har landstrømlader tilkoblet 24V banken burde det jo ikke være noe problem.  24V laderen leverer jo uansett mye mer enn det inverteren/12V laderen trekker.

Ved landstrøm er det selvsagt ikke noe problem, det er når jeg ligger i uthavn jeg lurer på hvor mye dette egentlig tapper ned forbruksbank.

@J-ÅHvis ditt eksempel er rett, så blir det tappet ca. 24A i døgnet da, pluss tap i inverter og lader.. Jeg har mye rart, men dessverre ikke et tangampermeter ;) 

Men hvorfor trenger du å lade startbatteriet når du ligger i uthavn ?  Dersom man antar at du ankommer uthavnen med toppladet startbatteri, du ikke blir liggende på samme plassen i ukevis og du ikke bruker strøm fra startbatteriet, burde jo startbatteriet ha nok strøm til å starte motoren selv uten lading mens du ligger i uthavn.

Mitt startbatteri, 105Ah AGM, er ikke tilkoblet landtrømlader i det hele tatt. Blir kun ladet når jeg kjører motoren.  Selv etter at båten har ligget ubrukt i et par måneder, har jeg aldri hatt problemer med lite strøm på startbatteriet.

Vestkystseiler skrev 15 minutter siden:

Men hvorfor trenger du å lade startbatteriet når du ligger i uthavn ?  Dersom man antar at du ankommer uthavnen med toppladet startbatteri, du ikke blir liggende på samme plassen i ukevis og du ikke bruker strøm fra...

Jeg trenger ikke det, men som jeg skrev i første innlegg, så går inverter i dvale om jeg kobler bort 12v lader og det skaper nye problemer.

Vurderer å sette på en annen forbruker  i 220v stikket til 12v lader som trekker mindre strøm en denne, med først må jeg vite ca hvor mye denne laderen trekker på float. 10watt-30watt eller hva ;) 

Det er en DIP-switch på inverteren hvor du kan velge om den skal gå i dvale dersom det ikke er noen belastning. Du kan velge at den ikke skal gå i dvale - ulempen er at den da vil trekke ~2A selv uten last i det hele tatt.

Vestkystseiler skrev 4 minutter siden:

Det er en DIP-switch på inverteren hvor du kan velge om den skal gå i dvale dersom det ikke er noen belastning. Du kan velge at den ikke skal gå i dvale - ulempen er at den da vil trekke ~2A selv uten last i det hele tatt.

Takk, for info! Har studert manual og sett den har en slik modus, men ikke funnet ut hva den da trekker. 2A kontinuerlig blir jo litt mye.. 

Her er et screenshot fra manualen. Som du ser, trekkes det 30W dersom du disabler dvaleinstillingen, dersom du lar inverteren gå i dvale trekker den 10W.  Ved 24V blir det jo mindre enn 2A, 30W = 1.25A ved 24V.

Screenshot2023-06-16113104.jpg.52ac13f56fa32faf0c27f227ba277407.jpg

Vestkystseiler skrev for 1 time siden:

Her er et screenshot fra manualen. Som du ser, trekkes det 30W dersom du disabler dvaleinstillingen, dersom du lar inverteren gå i dvale trekker den 10W.  Ved 24V blir det jo mindre enn 2A, 30W = 1.25A ved 24V.

Screenshot2023-06-16113104.jpg.52ac13f56fa32faf0c27f227ba277407.jpg

Det der tror jeg må måles. Tror fort den kan trekke mindre enn det.