Jump to content

Bytte av simmeringer på Lofrans gear - Airon

Robert S

Recommended Posts

Har et lite hobbyprosjekt og tar service/ overhaling av eldre (1990) Lofrans ankervinsj som satt fast. Har vært mye knot å få det fra hverandre, og heldigvis finns Youtube 😀 og deler fra Telmo.

Skal nå pusse rent og sette sammen.

problemet er at aluminiums godset der simmeringene står er korrodert, og jeg tviler på de nye simmeringene vil holde tett. Tenker å bruke en type lim/ tettning i tillegg for å unngå å måtte ta vinsjen ut igjen i høst. Gjelder simmering som er opp mot dekk, så store lekkasjer blir det ikke, men kanskje også en risiko for å få fukt inn. Regner med det er derfor denne spesielt, er så korrodert.IMG_3271.jpeg.d54651c48545419dff7964428eb1a1b0.jpeg

Noen forslag til produkt for dette? Locktite nr?

Takk for tilbakemelding 🙂

Jeg kjøpte Loctite repair extreme på Jula, men gikk til slutt for oljeresistent pakning på tube. Tenkte det kan være greit om jeg har gjør noe feil i monteringen.

Er ellers lite artig å montere en kraftig fjær i ormgiret, og samtidig feste en stor låsering.

Har fått den sammen og skal montere en av dagene. Håpet er at den duger noen år til…

IMG_3272.jpeg.0d833f64ca30a6640777f7481d50b0da.jpeg

IMG_3341.jpeg.ec56836574ab30a552041849df3c10c4.jpegIMG_3343.jpeg.a87f28ddc1db523e2eb9780e6f26648e.jpeg

Robert S skrev On 17.6.2023 at 11.10:

Noen forslag til produkt for dette?

Nå ser det jo ut som om du har falt ned på et valg. Jeg ville spent delen opp i dreiebenken og dreid opp hullet, og dreid en foring som jeg hadde krympet på plass med loctite 638 i tillegg til krympepasning på minus 2/100 mm. Det blir garantert tett. Et alternativ er også å dreie opp hullet og kjøpe en overdim. tetning. 

Noen få valg jeg tar går raskt 🙂

Terassebord fullt av deler og båt uten anker hjelper på.

Ser at ditt forslag er egentlig det eneste rette for en varig god løsning og nullstilling.

Når det gjelder eksempelvis ulike locktite/ tec 7/ sikaflex/ molycote/ butyl etc hadde det vært kjekt med en liten excelmatrise for hvilke produkt passer best hvor, på båt

Vet at det finnes en million varianter om det skal være perfekt, med kan nøye meg med godt nok 🙂 Noen som har laget en slik liste for seg selv?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...