Jump to content

Hvordan finner jeg stillehavs-østers på hvaler

Almvik

Recommended Posts

Almvik skrev for 23 timer siden:

Som rubrikken sier, hvordan finner jeg ostron på hvaler?

Stillehavsøsters? Over alt, på svaberg og strender.

Hvor dybt må jeg kunne dykke og hvor vanskelig er det?

Fra 10cm og nedover. Vanskelighetsgrad: Enkel, men de på fjell må meisles av. De på strender er det bare å plukke opp. De vokser ofte flere sammen, og gjerne på en stein.

Hvor er det tillatt og hvor kan jeg finne de?

Dette er fritt vilt. Oppfordrer til å plukke opp så mye som mulig da dette er noe svineri.

Strandkrabber er også en lite kjent delikatesse. Å koke kraft på disse til saus eller fiskesuppe slår både hummer og kreps ned i støvlene. Gøy når ungene kan bidra til et herremåltid!

Bruker å splitte dem i to før de går i gryten. Freses i litt olivenolje før vannet tilsettes. Kokes i 30 -45 minutter før kraften siles av og kokes inn til ønsket styrke. En dash med mørk rum eller brandy før vannet tilsettes gjør også godt bedre....

Big Horn skrev for 12 timer siden:

Strandkrabber er også en lite kjent delikatesse. Å koke kraft på disse til saus eller fiskesuppe slår både hummer og kreps ned i støvlene.

Interessant! Med ei lita teine fylt med fiskeslo får man ekstremt mye strandkrabber over natta, eller bare på noen timer. Krepseteine fungerer bra til dette. 

Big Horn skrev for 12 timer siden:

Bruker å splitte dem i to før de går i gryten. Freses i litt olivenolje før vannet tilsettes. Kokes i 30 -45 minutter før kraften siles av og kokes inn til ønsket styrke.

Men blir ikke kraften bare ei gråbrun gytje når du har hele krabba oppi på den måten? Tenker at lever setter uønsket farge og smak. 

Og hva bruker du kraften til etterpå, fiskesuppe?

Det blir litt kjøtt i kraften, ja, men siler du av det groveste og lar resten falle til bunn før det helles over i ny gryte blir det en ganske klar kraft. Grunnen til at jeg deler dem er at smaken blir merkbart mye sterkere. Bruker som regel til fiskesuppe, men har også brukt det til base for saus til grillet breiflabb, etc.

5 hours ago, Komodo said:

Men blir ikke kraften bare ei gråbrun gytje når du har hele krabba oppi på den måten? Tenker at lever setter uønsket farge og smak.

På taskekrabbe er det kun gjeller og paven jeg kaster. Krabbesmøret (det brune gugget) er knallgodt når blandet med krabbekjøtt.

Har plukket flatøsters i Østfold i "alle år". Fulgt blåskjellvarselet (selv om det ikke gir full sikkerhet), i god avstand fra mulige utslippssteder og ikke plukket de eldste (med flest årringer i skjellet). Tilberedt med kun sitron, med rødvinseddik og chalottløk eller hvitvinseddik og eple. Og bobler til.

Har ikke plukket på noen år nå, men ser ut til at stillehavsøstersen har overtatt i hopetall og bør helst plukkes enten den skal spises eller ikke :) Men smaker bra den også.

De største finner du gjerne på bunnen under flytebrygger som ligger på grunt vann. Der står de gjerne i mindre grupper og rett opp fra bunnen slik at de er lett å høste.

Bruk tykke arbeidshansker og verktøy til høstingen.

Strandsnegler gir også god smak i suppe mm.

Mons

Å lete etter stillehavsøsters på Hvaler blir nesten som å lete etter trær i skogen, selv om jeg har inrykk av at invasjonen har stoppet opp mange steder. Jeg spiser dem, rå med tilbehør eller dampet. Men jeg foretrekker blåskjell. Jeg synes det smaker litt fisk av dampete stillehavsøsters.

Kona setter teine i strandkanten, agnet med blåskjell. Fanger stort med strandkrabber, strandreker og småfisk. Alt blir spist. Små strandkrabber grilles og spises med klør og skall. Strandreker spises rå elle kokt, med skall. Småfisken er gjerne bergnebb. Den synes jeg smaker direkte vondt og står over. Ellers går det mye i diverse ville urter, strandsnegler og blåskjell. Et tips for å få ut snglene av huset er å knipse av spissen på sneglehuset med en tang.

Det er gratis mat over alt i naturen, ikke minst langs sjøen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 22 minutter siden:

Å lete etter stillehavsøsters på Hvaler blir nesten som å lete etter trær i skogen,

:lol:

NilsPils skrev 22 minutter siden:

Kona setter teine i strandkanten, agnet med blåskjell. Fanger stort med strandkrabber, strandreker og småfisk. Alt blir spist. Små strandkrabber grilles og spises med klør og skall. Strandreker spises rå elle kokt, med skall.

...

Ellers går det mye i diverse ville urter, strandsnegler og blåskjell.

...

Det er gratis mat over alt i naturen, ikke minst langs sjøen . . .

Fy flate Nils, må si dere imponerer når det gjelder å høste av naturen! Det er mange som har noe å lære av dere når det gjelder å utnytte naturens ressurser.

Komodo skrev 24 minutter siden:

Fy flate Nils, må si dere imponerer når det gjelder å høste av naturen! Det er mange som har noe å lære av dere når det gjelder å utnytte naturens ressurser.

Jeg er så heldig å være gift med en dame fra landsbygda i Thailand med typiske samlergener. Det er folk som stort sett lever fra hånd til munn av det de finner i naturen. I Norge studerer hun naturen hele tiden, og vet langt mer om hva du kan finne av mat enn de aller fleste nordmenn. Det går selvfølgelig mye i sopp, planter og bær hjemme i Romeriksåsene.

Men det er ingenting i forhold til hva jeg opplever når jeg blir tatt med landsbyfolket utenfor Chiangmai på tur. Da blir strandmaten i Norge lite eksotisk i forhold. Det går i småfisk, frosk, slanger, rumpetroll, biller, larver, røtter og diverse planter og røtter. Bildene er fra den årlige jakten på mauregg for et par år siden. Det er også lunsj med prøvesmaking under veis. Suppe med ville planter, ris og mauregg. Mauregg er luksusmat som betales med store penger på markedet.

_SAM3314 - Copy.JPG

_SAM3399.JPG

NilsPils skrev 59 minutter siden:

Det går i småfisk, frosk, slanger, rumpetroll, biller, larver, røtter og diverse planter og røtter.

:smiley: - og fordøyelsen din er bra??? :lol: Man blir vel vant til den slags mat. Forøvrig er vel ikke Norge blant de mest kulinariske land i verden, vi har nok for sarte ganer og mager :thumbsup: vi har mye å lære av andre nasjoner og kulturer tror jeg.

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev for 4 timer siden:

:smiley: - og fordøyelsen din er bra??? :lol: Man blir vel vant til den slags mat. Forøvrig er vel ikke Norge blant de mest kulinariske land i verden, vi har nok for sarte ganer og mager :thumbsup: vi har mye å lære av andre nasjoner og kulturer tror jeg.

Takk, bare bra med helse og fordøyelse.

Jeg glemte å nevne frukt og vill honning. Chiangmai har hagen full av eksotiske frukter og masse bier over alt. Vi sprøyter ikke i hagen og bruker bare naturgjødsel, dvs. kumøkk fra naboen som holder kyr. Gutta har klatregener så det holder og hjelper med å høste.

Ellers blir det på dette viset mat fra grunnen av, bokstavelig talt. Ikke så usunt det, bortsett fra at thaiene har en tendens til å bruke mye salt og ofte brent olje i woken. Der må man passe litt på . .

Eramar skrev On 24.6.2023 at 19.14:

Har plukket flatøsters i Østfold i "alle år". Fulgt blåskjellvarselet (selv om det ikke gir full sikkerhet), i god avstand fra mulige utslippssteder og ikke plukket de eldste (med flest årringer i skjellet). Tilberedt med kun sitron, med rødvinseddik og chalottløk eller hvitvinseddik og eple. Og bobler til.

Har ikke plukket på noen år nå, men ser ut til at stillehavsøstersen har overtatt i hopetall og bør helst plukkes enten den skal spises eller ikke :) Men smaker bra den også.

Klarer du å finne noen bildeeksempel med google bildesøk på hvordan de eldste ser ut.

Er det for at de eldste har akkumulert mere tungmetaller miljøgifter eller er det en annen anledning til å ikke spise de?

Dumt spørsmål igjen kanskje men jeg har vokset opp ved Östersjön ... Er flatøsters det samme som stillehavsøsters?

Bilde under med forskjell på Stillehavsøsters og Flatøsters. Legger også ved et bilde hvordan man teller "årringer". Det jeg har hørt er som du nevner at gift akkumulleres og at man derfor bør ligge unna de eldste. Tror de smaker like godt. Fikk forresten servert 100 år gammel østers på Under-restauranten. Kommer ikke på hvilken type.

Stillehavsøstersen er vel såpass ny her at de fleste er yngre enn ca 10 årforskjell-pa-osters.png.ca2ab69a8e2438bbd9ed8818d8ea2607.pngvekstringer.jpg.384605425c5e88d43c44b826e3e0ca26.jpg.

Små strandkrabber grilles og spises med klør og skall.

Så du bare slenger dem levende på grillen, og spises hele? Når er disse ferdig grillet? Når de er helt sprø?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

6 hours ago, Grand Banks jr said:

Så du bare slenger dem levende på grillen, og spises hele? Når er disse ferdig grillet? Når de er helt sprø?

Håper ikke man slenger dem levende på grillen. Det kan fint stikkes en syl gjennom dem, så dør de på flekken. Man skal vise respekt for levende vesener, uansett hvor lite omløp de har i topplokket. Og før noen skriker om cafelatte-greier.... jeg er en aktiv jeger, så det er ikke der skoen trykker :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...