Jump to content

Propellerakseltetning Nor-Dan 27 Summer Family

Fågelviking

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en del vannlekkasje (selv når båten ikke er i bruk) ved propellerakseltetningen, og lurer på om noen vet hva slags tetningsmateriale som en slik tetning bruker, regner med at det er mulig å losse mutteren og skifte tetningsmaterialet?   Se vedlegg for bilde av den.

Hilsen

Jonas

IMG_1417.png

Har aldri sett en slik pakkboks før, den ser egentlig litt hjemmelaget ut. Men det spiller ingen rolle. Mutteren som du kaller den heter egentlig gland. Denne presser tinger av talglisser som ligger i flere lag mot hverandre slik at de tetter mot både aksel og pakkboks. Den påsveiste leppa (tynn platebit) er for å sikre at glanden ikke skal skru seg av.  Enkelt, men genialt :thumbsup:

Men du har mye synlige gjenger på pakkboksen, så mest sannsynlig kan du bare stramme litt på mutteren slik at det blir tett. Ikke stram mer enn at det slutter å lekke når båten ligger i ro. Under gange skal det komme et drypp eller to i minuttet. 

Takk.  Jeg har allerede prøvd å stramme "mutteren" litt, men resultatet ble at det begynte å lekke mere isteden.

Derfor jeg tenker at det nok er lurt å se på å skifte selve pakkningsmaterialet inni der. 

Ser at det finnes forskjellige typer  (talg, grafitt, PFTE) og forskjellige dimensjoner. Hva man skal ha? 

Hilsen

Jonas

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...