Jump to content

Hvor tykk ledning mellom 30A lader og batteri?

cosmic

Recommended Posts

Det koker ned til hvor stort spenningsfall man kan akseptere. Kapasitet på mottakssiden er irrelevant.

https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/

Med 2 meter ledning (t/r) og 6 mm2 tverrsnitt må du akseptere opp til 0,2 volt spenningsfall (mindre når laderen gir mindre enn 30 A.) Man kan jo også kompensere for dette spenningsfallet i programmerbare ladere. 

Hadde det vært meg ville jeg gått opp en del på tverrsnittet fordi det er sannsynlig at du ønsker mer enn 30 A lading på en sånn batteribank en gang i fremtiden. Økte kostnaden med f.eks. 16 mm2 er minimal sammenlignet med tiden man bruker på å mekke på ting og som spiser av tiden man har til å kose seg på sjøen. :-)

10mm2 som shipahoy sin tabell viser er korrekt. Minimumkvadrat på tverrsnitt bør/må overholdes før det er noe poeng å regne på spenningsfall. Mener tabellene er ganske like på skipstrafikk og hus på akkurat det der. Det er for at kabel skal tåle 35A uten at kabel risikerer å bli sikringen(brenne opp). Sett en 30A/35A sikring på plusskabel. Ha så korte kabler som mulig for å unngå spenningsfall. Det er ikke feil å gå for større tverrsnitt heller for å unngå spenningsfall. Husk å sette sikring på kabel. 16mm2 tåler sikring opp til 50A. 

Kaptein Vom. skrev for 6 timer siden:

4 mm2 gir 0,3v tap. Det hadde jeg valgt. Kanskje også 2,5mm2 om jeg har det liggende.

Det var nå veldig tynt da. Jeg har en 20A lader med enten 4 eller 2,5mm2 ledninger (må dobbeltsjekke det), men de ledningene blir veldig varme når laderen har gitt 20A en stund. Dette er orginale ledninger fra Mascot fabrikken. Jeg ville definitivt ikke brukt tynnere enn 10mm2 på en 30A lader, kanskje også 16.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...