Jump to content

Engbovinsj spinner på tauet


Enimb

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kjøpte i fjor en gammel Nimbus med Engbovinsj på plattformen bak, men vinsjen tar ikke tak i tauet. Altså, trekker rundt som den skal, men spinner på tauet. Har skiftet kabular/disker, men ingen forbedring å spore.

Har lest om dette på forumet tidligere, men har et par spørsmål jeg ikke finner ut av :) Jeg er usikker på om jeg har rett dimensjon på tauet. Det ser ut som 16 mm, men som sagt usikker på om dette er riktig. Neste spørsmål er om noen vet om noen på Hvaler/fredrikstadområdet som kan ha greie på dette, og eventuelt bistå? Orker ikke en sommer til med longside som eneste mulighet i uthavn. Legger ved bilde fra bytte av disker, så er det kanskje noen som drar kjensel på vinsj og problematikk :)20230602_215526.jpg.c7db31d53380eb7fb5a87413dbdcd085.jpg

På forhånd, takk!

 

ENS

Link to post
Share on other sites

Sjekk også om du har en fjærbelastet finger som presser tauet inn i kabularet. Hvis ikke har du kanskje svaret der. En fjerde faktor kan være at tauet tårner seg opp i kassa. Det må få plass til å legge seg i en kveil. Akkurat det vil også bli bedre hvis du følger SAPs råd om å vaske det. 

Link to post
Share on other sites

 

Det Engbo Kabular jeg har er ca 155mm i dia og 42mm brett og  tar tau fra 8mm til over 20mm  og er i 2 deler.

 

Bøy førings jernet inn mot tauet.

Og det må være vekt på tauet for å presse det ned i kabularet på vei inn.

Ta et bilde så en ser hele vinsjen, samme kamra vinkel   , det er noe som skurrer.

image.png.2be2ad008998ce2e478bfa04650c6b9d.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Bøy førings jernet inn mot tauet.

Der har du nok svaret. Ser nå at denne modellen har en fast "finger" som skal presse tauet inn i kabularet, det samme er det på vår (eld)gamle Engbo. Denne fingeren må bøyes tilbake slik at den har et visst forspenn på tauet, hvis ikke vil det bare spole. De nyere vinsjene har en fjærbelastet finger.

 

Anbefaler deg eller å oppdatere profilen din med hvor du holder til og hva slags båt du har. Da er det alltid lettere å få konkret hjelp fort. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...