Bjørn Løvjomås Svart 22.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Er det noen som vet om Yngve Fjær selger diesel til båter på Ottersøy ved Rørvik? Vet det var mulig å fylle der for 25 år siden? Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 2 hours ago, navid said: Fiskekrogen i Henningsvær er et bra sted å starte den lange reisen på. flott tips ? kan se ut som det ikke blir avgang på rappen pga vind som gir seg utover natta, så får vurdere om onkel skal få sitt siste måltid på porselen for noen dager 4 hours ago, Komodo said: Det tør jeg ikke si noe om, da må du høre med de lokale. Både de som dykker der og de som fisker og kjører turer kjenner nok til det. @Nevermind kanskje? skal sjekke litt opp i det. Vi er noen dager for sent ift månefasen, men for en skarve bygutt som er vandt til storstrømmen rundt Drøbak blir nok dette en høydare uansett ? 4 hours ago, torbi said: Spennende tur, fint for oss å følge med på turen, hvor langt tid tar turen ,tror dere ? som Bjørn sier så følger vi med på noe kraftig vær som kommer og går på sørvestlandet til uka. Det avgjør om det blir spurt eller om vi can chille ned tempoet litt der oppe i nord. Mellom midten av uka og før helgen tenker jeg vi er hjemme. 8 hours ago, Pequod said: Og synes ikke ideen med å senke ned onkel Bjørn var så ille jeg, @sap_2000 - bare husk å ta litt gaffatape og surre et kamera rundt hodet hans! synes det var en god ide jeg også ? Bjørn sier jo han er på fornavn med alt som lever i havet, så en sulten steinbitrugg eller en sånn Mureneål greier han sikkert å få til å avstå makrellen ?? 9 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Hvis du har veldig lyst på sånn jakkussi... så kan vi sikkert spenne deg fast bak dreva en time eller to.. sies det skal være mye strøm bak der i ca 33 knop ??? bare pass deg for makrellen.. tidligere nevnt? hørte også om spekkhoggerangrep ved Shetland..??? en av de seneste dagene, så vi får vel trekke deg opp av vannet før vi ankommer den banden.. ???? tror jammen jeg må programmere inn på VP EDB maskinene at jeg må taste inn en pin-kode hvert 15 minutt for å holde motorene (og meg selv) i live Mvh. SAP Link to post
Vial Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Det blir en fantastisk tur. Jeg og fruen gikk motsatt vei, fra Oslo til Tromsø for 3 år siden med en Windy Khamsin 35. Vi hadde veldig flaks med været og gikk med åpen båt hele turen. Anbefaler dere og krysse rett over Vestfjorden fra Henningsvær til Nordskot også følge innerleia sørover forbi Hellnessund, Kjerringøy også videre til Bodø, fantastisk fin etappe. Skjærgården og øyene på Helgeland er indrefileten av Norge etter min mening og har dere god tid og godt vær, bør bla. Vega, Ylvingen, Træna utforskes. God tur! Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Takker @Vial ? om turen din startet på Solvik i Bærum, så kjenner jeg han du kjøpte båten av. vi har markert alle de tre du nevnte på kartet. Vega pg Ylvingen passerer vi rett forbi uansett. Har en kamerat hvis familie er fra Ylvingen og TV serien har jo satt den på kartet, så hadde vært artig med en stopp der ? Mvh. SAP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Sannelig ble det frokost og. I neffjoens lune hule, å der ordnet ost og kaviar seg på rette måten? Endelig ble det Bobåt Link to post
Vial Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Det er helt riktig, vi hentet Windyen på Solvik i Bærum hos en meget hyggelig Windy entusiast. Et besøk på Klokkergården på Rødøya er også å anbefale. På Ylvingen har de fortsatt cafe Himmelblå med kule effekter og bilder fra TV serien? Link to post
Gew77 Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Sitat Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden: Er det noen som vet om Yngve Fjær selger diesel til båter på Ottersøy ved Rørvik? Vet det var mulig å fylle der for 25 år siden? Jeg tror han kun selger til de med Hjul nå, jeg tanker der på firmabilen, men Løhre, Best og rett innenfor moloen er 3 muligheter i Rørvik? Skal hilse fra min bror som gikk på Val når du var der:) Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Gew77 skrev 6 minutter siden: Skal hilse fra min bror som gikk på Val når du var der:) Takker, du får hilse tilbake. ? Endelig ble det Bobåt Link to post
aleksbe Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 sap_2000 skrev for 22 timer siden: ser i navionics at det er en tidevannstasjon i saltstraumen. Om den er fysisk eller kalkulert vet jeg ikke, men er det midt mellom høy og lavvann som gjelder om man vil ha mest strøm? Er det best på inngående eller utgående ? de fleste videoer jeg har sett viser utgående strøm. edit. fant denne https://visitbodo.com/content/uploads/sites/5/2022/04/Saltstraumentabell-2023-1.pdf Viser når sterkest hver dag men ikke relativt hvor sterk den er. Veit ikkje om du har sett denne? https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/saltstraumen Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 5 minutes ago, aleksbe said: Veit ikkje om du har sett denne? https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/saltstraumen den var fin, takk skal du ha. ser ut som vi kan vente oss ca 9 knop ? Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Dette blir fint å følge med på! Bare husk en ting gutter!! Togene må gå i rute!!! Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Chilli Solbris skrev 21 minutter siden: Togene må gå i rute!! Lite tog i Lofoten ? bortsett fra 17 maitoget... å det er vel lite sannsynlig at det blir forsinket?? Endelig ble det Bobåt Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden: Lite tog i Lofoten ? bortsett fra 17 maitoget... å det er vel lite sannsynlig at det blir forsinket?? Jada!??? Problemet er jo når jeg begynner å følge for mye med på hva dere driver med og for lite på togtrafikken! Det har fått konsekvenser før!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Chilli Solbris skrev 4 minutter siden: Problemet er jo når jeg begynner å følge for mye med på hva dere driver med Du får det travelt??? Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Vi skulle vært på vei fra flyplassen i Svolvær til båten i Henningsvær nå, men Widerøe ville heller ta oss på en sighseeing i skyene over Vestfjorden og tilbake til Bodø ? teknisk problem. sybd for vi hadde håpet å komme oss avgårde fra Henningsvær før kulingen som kommer i natt. Det ser dårligere ut nå. men de jobber med å grave frem et nytt fly uten tekniske problemer til oss i kveld. Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Det var synd!! Kan ikke hjelpe dere med alternativ transport heller! Det er dårlig med tog for fly der oppe!?? Men vi har kjørt båt for tog så kanskje det er håp??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Widerøe svingte seg rundt og hadde skaffet nytt fly innen en time etter vi landet @Chilli Solbris Og dette flyet fungerte helt uten feilmeldinger ? taxi stoppet i Svolvær på rema 1000 så vi har bunkret opp det nødvendigste. Men onkel Bjørn var 2 min for sen for ølsalget så han sitter og sutrer ved siden av her får svinge innom en lokal garasje og kjøpe noe blank supervæske til han vi tar en vurdering på hva vi gjør etter vi har installert oss i båten. Ville helst ha testet litt før vi setter kursen ut av havna og rett over Vestfjorden. knipset forøvrig det beste bildet jeg tror vi får fra Lofoten. -Inne i ankomsthallen på flyplassen. ? Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 Dette lover godt! Nå er jeg spent på hvordan båten funker og hvor langt dere kom i kveld!? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Hehe jo det ble ikke en kjedelig kveld. vi kom i båten fant fort ut at vi hadde en liten rydde, sjekk og shinejobb å gjøre. denne båten har vært brukt til alt fra havfiske og hvalsafari så hele midtkabinen var full og jeg mener full av alt fra fiskeutstyr, ørten ovelevningsdrakter, vester, bobledresser osv. så her måtte det ryddes og hives endel på land samt sjekk av båten, så det gikk nok et par dyrebare timer mens vinden økte på. omsider kom vi oss avgårde og satte kursen skrått over Vestfjorden mot Bodø. vi fikk sjø og vind ca 30 grader inn på SB baug så det ble 15/16 kn, etterhvert synkende til 12/13 da sjøen tok seg opp noe. Ca midtveis over Vestfjorden la jeg merle til rødt lys som kom og gikk. Det er vann/ lensepumpealarm. Ikke det man liker å se langt fra land i kuling og 2-3 meter relativ krapp sjø. kjørte pumpen manuelt, men lyset kom tilbake etter et min eller to og var på i ca 1 min ad gangen. Etterhvert konstaterte vi at det var fremre pumpe, og ikke akter i motorrommet. Litt lettelse. Dreide så 45 grader BB mot Måløy/ Skarsholmen fyr og ga opp planene med å baske seg mot sjøen rett mot Bodø i 25 nm til. gikk i le av en liten holme innenfor fyret ville sjekke i bunnen samt i motorrommet. hekdigvis alt ok . Bestemte oss så får å gå inn Leinesfjorden til Helnessundet. forholdene i Lofoten og Vestfjorden er større enn de ser ut på kartet. Er langt inn hit som var nærmeste havn fra der alarmen kom midt i Vestfjorden. vinden ser ut til å holde på lengre enn tidligere meldt blir nok tidvis humpete ned mot Bodø i morgen men vi går indre lei der mulig. sjekket tracket på Sargen. Det fikk med seg kursendringen midtfjords og så ned i 3kn før det forsvant. god vi sender mAIS også hvis ikke hadde nok de hjemme fått infarkt tror jeg blir godt med noen timer på øyet nå. noen bilder Mvh. SAP Link to post
isbjorn Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Gråvær i Nordland? Her helt i nord har vi strålene vær fra skyfri himmel og 25grader Link to post
isbjorn Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Ser det ligger en byge akkurat der dere er, mot Bodø er dere kvitt den. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Du hadde helt rett ang byger @isbjorn. Nå har vi frokost i Bodø gjestehavn. Neffjoe fikk total abstinenser i natt, når han ikke fikk spylt jolla, så nå gikk han amokk med slangen ???? Noen bilder fra bunkring i Helnessund Ukas pris? Deilig å ha krysset Vestfjorden, å en liten matpause i Bodø, mulig de selger en liten slant med grønne her... Noen bilder fra Bodø Kraftige saker disse nye skøytene. Tror Rs har noen gode redningsbåter her. Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Hadde oss en bedre frokost i Bodø havn med kaviar og ost samt ost og kaviar til han andre ? fått flushet båten utvendig. Engentlig har jeg lyst til å ta med slangen inn men da satt onkel Bjørn foten ned. Godt vi har to redningsflåter foresten, så jeg og stabeistet kan ta hver vår om vi skulle ha uflaks sjekket litt mer båt, handlet litt samt kjøpt ferske rææger fra en båt i havna her ? om litt er det avgang. Første stopp er saltstraumen hvor maks strøm er ca kl 1600. gleder meg stort ? Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Ser ikke feil ut noe av det der gett!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 24.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 Hatt litt forskjellig planer i dag, men en av dem var Saltstraumen og Sundstraumen På tur inn mot Saltstraumen Monument på land Sundstraumen Her fikk vi til og med øye på 4 stk ørn. Kun to i bildet her? Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn