Jump to content

Båtfrakt Henningsvær til Oslo Sargo 36 Explorer Fly

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Endelig har vi fått drømmeturen for neffjoe og sjonkel. 

Screenshot_20230622_091621_MarineTraffic.jpg.55460a05fdbd691fd080a2b68393e84e.jpg

Det ligger en Sargo 36 Explorer Fly i Henningsvær.  Den skal leveres i Oslo

Båten har Ais og heter Sargen, mmsi er 258006140(kan søkes på www.marinetrafic.com )

Vi satser på avreise fra Oslobygda med flyvemaskin på fredag, og ankommer Henningsvær ca kl 20.00. 

Turen er på ca 1100 nm

Dette gleder vi oss veldig til. 

Vi tar gjerne i mot tips til severdigheter på turen.

Vet du om rimelige steder å bunkre, tar vi gjerne i mot det og:flag_bp:

Foreløpig rute er stort sett hurtigruteleia nedover mot Rørvik. Mulig innhopp for å teste strømmen i Saltstraumen og Sundstraumen.

Neffjoe vil kjenne Jacussifølelsen med bobler nedentil😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Gleden er stor her også inni olsobygda, onkel 😘

Fikk opprinnelig forespørselen om denne båten for et par uker siden men måtte takke nei med litt tungt hjerte da været var av postkorttypen.  Mem det viste seg å være like greit for de som reiste opp fant umiddelbart ut at det var noen issues med båten.  Ikke alvorlige ting, men hadde blitt utfordrende ombord på en så lang tur.   Så båten har tilbrakt en uke hos legen i Lofoten og nå skal ting være testet og i orden 🙂 

Været er blir nok dessverre ikke like idyllisk som det var, så da forespørselen kom på nytt var det helt klart at dette måtte bli en tomannsjobb om mannfolkene skal bruke for lang tid.  

Og da ble det endelig mulighet for favoritt-filleonkel og søndagskolenevøen (😇) for å få oss en lengre tur sammen 🙂 

jeg har knapt vørt nord for Trondheim før bortsett fra et par tre turer fra Rørvik, så farvannet fra vestfjordnenog nedover er så godt som gresk for meg.   

i tillegg til severdigheter langs ruta, tar vi gjerne imot tips om dieselstwder og priser på veien.  Vi greier 170-180 nm mellom tankingene  og begynner med fulle tanker i Henningsvær.   

kommer jo til å gå med noen liter, så greit å holde seg unna de dyreste stedene.   

dette blir gillt, @Bjørn Løvjomås :yesnod:

Mvh. SAP

Oi, det blir litt av en tur! Hva er motoriseringen på denne?

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Mulig innhopp for å teste strømmen i Saltstraumen og Sundstraumen.

Neffjoe vil kjenne Jacussifølelsen med bobler nedentil😅😅😅

Saltstraumen anbefales på det sterkeste! Kanskje en av Norges mest spesielle attraksjoner. Anbefaler å ta med dykkerutstyr, Saltstraumen er blant verdens beste dykkeplasser :diving:  (Er en av de få som har dykket i strømmen når den går nesten på fullt (utilsiktet)).

På en av turene til Saltstraumen hadde jeg med en 20 fot rib. Veldig spesiell følelse å kjøre over kjelene med vann som kommer opp. Framover i 25 knop, og plutselig begynner begynner du å skli sideveis :eek:

17 minutes ago, Komodo said:

Oi, det blir litt av en tur! Hva er motoriseringen på denne?

2 x D6 370.  Fin kombo med plenty krefter.  Marsjer uanstrengt opp til 33/34 når føret tillater.   

19 minutes ago, Komodo said:

Saltstraumen anbefales på det sterkeste! Kanskje en av Norges mest spesielle attraksjoner. Anbefaler å ta med dykkerutstyr

skulle gjerne gjort det, men utstyr må serves pg trykktestes og for lite tid. Får evt senke ned onkel Bjørn med et anker rundt beina og en råtten makrell i trusa :lol:   

Men vil innom og kjøre i jacuzi 😎 Så må finne ut når det er godt med strøm.  

tenkte å ta sundstraumen videre.   Fosser godt i den også ser jeg på YouTube 🙂

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 17 minutter siden:

Men vil innom og kjøre i jacuzi 😎 Så må finne ut når det er godt med strøm.

Se på tidevannstabell for Bodø. Fritt etter hukommelsen er det en forsinking på 2t og 41min til Saltstraumen, noe avhengig av vindretning og styrke.

Lagt til: Men det er nesten 18 år siden sist jeg var der og dykket, så mulig jeg husker litt feil. 

sap_2000 skrev 38 minutter siden:

rundt beina og en råtten makrell i trusa :lol:   

Nå har du spist for mye møllers igjen😅😅😅 husker du ikke hva de med hvite frakker sa sist...😅😅😅

Får håpe ruskeværet på Jæren hindrer oss i å komme over som planlagt. Da har vi noe bedre tid oppi landet med midnattsol 🌞🌞🌞 Vega er en av mine våte drømmer...💦

Endelig ble det Bobåt

41 minutes ago, tkb said:

Hvis dere kommer ut Sundstraumen, så er det fint å gå rundt Sandhornøya. Få nm lenger. Og har dere tid så er det veldig fint inn Kjellig og til Beiarn som ligger den veien. Ferjesundet er spesielt. God tur👍

takker for slik tips. Inn Beiarfjorden og ferjesundet ser spes ut ja.  Tipper det kan være litt strøm der og 🙂

blir nok rundt Sandhornøya hvertfall 🙂

Mvh. SAP

1 hour ago, Komodo said:

Se på tidevannstabell for Bodø. Fritt etter hukommelsen er det en forsinking på 2t og 41min til Saltstraumen, noe avhengig av vindretning og styrke.

ser i navionics at det er en tidevannstasjon i saltstraumen.  Om den er fysisk eller kalkulert vet jeg ikke,  men er det midt mellom høy og lavvann som gjelder om man vil ha mest strøm? Er det best på inngående eller utgående ? 

de fleste videoer jeg har sett viser utgående strøm.  

IMG_2489.jpeg

edit.   

fant denne https://visitbodo.com/content/uploads/sites/5/2022/04/Saltstraumentabell-2023-1.pdf

Viser når sterkest hver dag men ikke relativt hvor sterk den er.  

IMG_2490.jpeg

Mvh. SAP

Hvis du har veldig lyst på sånn jakkussi... så kan vi sikkert spenne deg fast bak dreva en time eller to..  sies det skal være mye strøm bak der i ca 33 knop 😅😅😅 bare pass deg for makrellen.. tidligere nevnt🤪 hørte også om spekkhoggerangrep ved Shetland..😳😳😳 en av de seneste dagene,  så vi får vel trekke deg opp av vannet før vi ankommer den banden.. 😅😅😅🤞

Endelig ble det Bobåt

Dæven, høres ut som en fantastisk tur! Og med to gærni.. eh, flotte sjentlemenn som dere, så må jo dette bli litt av en tråd! :giggle:

Gleder meg allerede - synd jeg ikke har popcornmaskin i båten - får vel stikke på Coopen og handle inn litt ferdigpoppet! :lol:

Og synes ikke ideen med å senke ned onkel Bjørn var så ille jeg, @sap_2000 - bare husk å ta litt gaffatape og surre et kamera rundt hodet hans! :thumbsup:

Vågaholmen i Rødøy har ord på seg å være rimeligst langs Helgelandskysten. Har EN590 på flytebrygga. Jeg kjenner ikke prisene nå. Dette blir passende avstand fra Henningsvær for første tanking vil jeg tro. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

men er det midt mellom høy og lavvann som gjelder om man vil ha mest strøm?

Ja. Når det er høyvann og når det er lavvann snur straumen, og da står den stille. Du har et vindu på ca 20min hvor det er veldig lite strøm. Men noe virvler og bevegelse i vannet er det jo alltid der. 

Er det best på inngående eller utgående

Det tør jeg ikke si noe om, da må du høre med de lokale. Både de som dykker der og de som fisker og kjører turer kjenner nok til det. @Nevermind kanskje?

fant denne https://visitbodo.com/content/uploads/sites/5/2022/04/Saltstraumentabell-2023-1.pdf

Viser når sterkest hver dag men ikke relativt hvor sterk den er.

Da må du ta månefasen i vurdering i tillegg, men den er jo prikket inn i tabellen i linken ser jeg. 

Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden:

Foreløpig rute er stort sett hurtigruteleia nedover mot Rørvik.

Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden:

Vi tar gjerne i mot tips til severdigheter på turen.

Mitt beste tips når det gjelder Helgelandskysten er å IKKE følge hurtigruteleia. Ikke for det, mange går hurtigruteleia og får en opplevelse for livet. Noen gjør dette år etter år, uvitende om hva som ligger lenger vest.

Langs Helgelandskysten går hurtigruteleia langs fastlandet bare avbrutt av alle fjordene mot øst. Vest for hurtigruteleia ligger skjærgården, som det knapt finnes maken til noe sted i verden. Hold mot vest om dere ønsker å oppleve den virkelige Helgelandskysten.

Serverdighetene er først og fremst naturen og landskapet. Det er langt mellom store statuer av konger og keisere som man finner andre steder. Men det finnes steder som det er verdt å besøke. Et slikt sted er Selsøyvik som ligger rett nord for polarsirkelen. Den lokale butikken som faktisk er nærbutikken for de som bor på øya fremstår som en gammeldags krambu. Her får dere det meste fra tauverk, skruer og virelås til melk og brød. Butikken har ikke samme åpningstid som byfolk er vant til, den stenger fire på hverdager om jeg husker riktig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 time siden:

Mitt beste tips når det gjelder Helgelandskysten er å IKKE følge hurtigruteleia. Ikke for det, mange går hurtigruteleia og får en opplevelse for livet. Noen gjør dette år etter år, uvitende om hva som ligger lenger vest.

Langs Helgelandskysten går hurtigruteleia langs fastlandet bare avbrutt av alle fjordene mot øst. Vest for hurtigruteleia ligger skjærgården, som det knapt finnes maken til noe sted i verden. Hold mot vest om dere ønsker å oppleve den virkelige Helgelandskysten

Totalt enig, vi sitter nå å ser på øyene rundt Vega. 

Lovund og Træna. 

Vi er litt usikre på været syd ved Jæren.. neste uke. Det blir nok avgjørende

Endelig ble det Bobåt

Du kan jo begynne med å gå rett over til Helnessund i Steigen, dieselen der koster 15,10/ liter og det er ikke noe billigere rundt i områdene i nord.

Innerst i Bodø havn (ved Rønvik Marina) er dieselen billigst i byen om du ikke får levert med tankbil, de ligger vel på ca. 15,35 nå for tida.

Tips: Fiskerne tanker i Selsøyvika (rett sør for Rødøya) når de er i de områdene da dieselen stort sett har vært billigst der de siste årene. Tanker du fullt der trenger du ikke å tenke på tanking før nede på trøndelagskysten igjen.

Chiefengineer skrev 35 minutter siden:

Du kan jo begynne med å gå rett over til Helnessund i Steigen, dieselen der koster 15,10/ liter og det er ikke noe billigere rundt i områdene i nord.

Den er plottet nå. Takk for tips.  Er det dyrt i Henningsvær,  så kan det hende vi går til Helnessund etter din anbefaling. 

Endelig ble det Bobåt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...