Jump to content

Ankring av båtplass

Vestgårdkilen

Recommended Posts

Jeg har en Ribb til barnebarna (13 fot). 

Jeg skal fortøye båten «permanent» til flytebryggen for sommerhalvåret. Båtplassen ligger for såvidt skjermet, men er noe utsatt for noe nordavind (fra akterenden). Moringer er så «voldsomt» og kostbart! 

Kan jeg benytte et anker,  eksempelvis 10 kg. med «kjettingkobling» og blåse som gjør samme nytten for denne lille båten? Veldig takknemlig for svar og råd!

Vestgårdkilen skrev for 5 timer siden:

Kan jeg benytte et anker,  eksempelvis 10 kg. med «kjettingkobling» og blåse som gjør samme nytten for denne lille båten?

Hvis det er leire eller mudderbunn kan du bruke et 10kg Bruce (fra Biltema eller hva som helst, ligger også mye på finn.no) og kjøre den godt ned i gjørma. Det sitter i alt vær, og ikke noe problem for ei lita jolle. Men legg ankeret langt ut, og bruk stor kraft på å kjøre det fast, helst med en stor båt, evt. en vinsj fra land og inn. Dersom du klarer å dra inn ankeret, har det ikke gravd seg ned. Da må du ta det opp og prøve på nytt, kanskje enda lenger ut. Dersom det er bløtbunn skal det grave seg ned til det stopper. 

Egentlig ikke nødvendig å bruke kjetting heller dersom du får kjørt det skikkelig fast. Kraftig tau holder lenge, og det ruster heller ikke som kjetting gjør. Dette tauet kan du bare slippe ned på bunnen om vinteren og trekke opp når det skal brukes på sommeren.

Her ville jeg kanskje "forkattet" og hatt et mindre anker foran det neste - altså 2 i serie, dersom bekymringen for vinden er der. Retningen her er jo ganske stabil. Du kan jo spare inn bøya ved å trekke tauet helt til brygga, og med litt kjetting, så utgjør det en alternativ oppstramming for bortfall av bøya. Men det er mye god justering og fjæring i en bøye. Men som andre allerede har sagt: et stk slikt anker ned i gjørma sitter ganske godt.

Du kan jo få billiger ankere eller betong-rester på www.finn.no. Jeg solgte nylig noen betongskiver som opprinnelig hadde et helt annen formål, til en kar som skulle anvende dem som moring til sin båt. Så han fikk en seilbåtmoring for 150 kr.

nordan family 27 skrev 4 minutter siden:

Her ville jeg kanskje "forkattet" og hatt et mindre anker foran det neste - altså 2 i serie, dersom bekymringen for vinden er der.

Ja, det er en god løsning. En variant kan være å erstatte det innerste ankeret med et lodd. Det lager man ganske enkelt ved å fylle opp ei murerbøtte i ønsket størrelse med betong og stein. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...