Jump to content

Rana presteng 14 fot lux, fart med 15hk?

Jæjæ

Recommended Posts

denne båten har en markert kjøl , så den vil ikke plane skikkelig med 15hk.  Noen jeg kjenner kjørte en slik med 9,9 yamaha trimmet til 15 men det er så lenge siden at jeg ikke tør si noe sikkert hva den fikk av fart.  Baugen til værs og jeg vil tippe maks 15 knop på en god dag.  

Vil du ha mer fart så er det mange andre 14 fotere som er mye bedre egnet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

nei, men du vil bruke mindre bensin på å dytte båten fortere gjennom vannet enn den er beregnet på  :giggle:

Han som hadde båten jeg nevnte oversatte senere på 20 hk, båten gikk jo forsåvidt fortere, men hadde sikkert kjørt fra han med feks en GH14 med 9,9 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg slengte på en langstamma 20HK på en Hansvik 14 som skulle ha maks 15 hk og kort stamme. "Because I could".

Det var mildt sagt... interessant. Frister ikke til gjentagelse i alle fall! Det gikk som merra den blinde, men balja red på kjølen og var skikkelig ustødig. Svinge kunne jeg bare glemme om jeg ikke slakka helt ned, eventuelt var svingradiusen omtrent 1/2 bredde på Ofotfjorden...

Sjøl på blikk stille hav var det en hjertet-i-halsen-opplevelse jeg ikke anbefaler å prøve på, og I HVERT FALL IKKE om du ikke er en erfaren båtfører. Og da mener jeg at du er godt voksen og har brukt båt i et bredt spekter værforhold. Det går fort galen, og sjøen er ubarmhjertig.

Slenger du på en for stor motor, vil du også slite med at det blir tungt baki der. Du kan sikkert slenge 30 hk bakpå der og akterspeilet vil tåle det fint på flat mark, men det blir jo litt uproduktivt om du senker båten når du skal bak i båten (om du nå har rattstyring foran).

Sleng på en 9,9 og stopp der. Det er bedre om båten går fort nok og trygt, enn at den går skremmende fort og direkte farlig.

Og om du nå er under en viss alder, er det regler for hva du kan gjøre uten at Onkel kommer i større og raskere båt, og du blir ufrivillig landkrabbe.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 1 time siden:

Det var mildt sagt... interessant. Frister ikke til gjentagelse i alle fall! Det gikk som merra den blinde, men balja red på kjølen og var skikkelig ustødig.

:lol:

endatil mistenker jeg at hansviken har litt mindre utprega kjøl enn ranaplasten..? 

Feil stammelengde hjelper heller ikke på, merkes spesielt på svingoppførsel som nevnt over

Det kan jeg ikke svare på, men Hansviken har i alle fall skikkelig kjøl. Antar den er fra 60- tidlig 70-tall. Gul og herlig, spraglete inni og med dyp slogbrønn (også feilaktig omtalt som kjølsvin).

Med den har jeg liggi utpå mens fjorden gikk kvit rundt meg og fiska etter sei. 500 grams svenskpilk sørget for at dorga gikk noenlunde ned og ikke lå vannrett etter meg (måsefiske...).

Det er mye kos i ei sånn lørje! 8 hesters Yamaha... det gikk ikke fort, men hvem hadde det travelt?

Siden den gang har komfortnivået økt betraktelig. :)

Skal ikke gjette for mye på fart, men tipper at jeg passerte 25 knuter! Dog - det er noe grunnleggende feil når en halvplanende båt planer! Heldigvis hadde jeg skamvett nok til å innse det, så det ble med den ene turen.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...