Jump to content

Hvilket forbruksbatteri anbefaler dere.

Engers

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria fra 2008.  I denne sitter det 2stk. startbatterier  ( bly og ganske nye )  og 2 stk. 150AH forbruksbatterier. ( bly )

Disse forebruksbatteriene ser ut til å være ferdige.  Taper spenning mye fortere enn tidligere synes jeg.  Kanskje ikke så rart da de nå er 10 år gamle.

Hva anbefaler dere av batterier når jeg skal bytte disse 2 forbruksbatteriene ?

Jeg har ingen motforestillinger mot å bruke blybatterier.  Ser jo også at mange av disse er såkalt lukkede batterier.

Av det jeg har googlet meg fram til har jeg sett på  Varta LFD 180 professional,  og Skanbat 180AH.  Har noen av dere kjennskap til noen av disse ?  Eller kanskje andre merker / typer.

Jeg har litt sans for Lithium. Jeg fikk gjort en jobb i motorbåten vår med å erstatte 2x350Ah AGM med 3x200Ah Lithium. Da fikk jeg 600Ah tilgjengelig. Det ble ikke gjort noe med dynamoen, men det ble koplet om slik at begge dynamoene bidro til å lade forbruksbanken. Ikke bare en som var originalt fra fabrikk.

I seilbåten er det også Lithium, dog en mindre bank.

Startbatteriene var bly, thruster AGM. Jeg hadde egne ladere til alle batteriene.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Mange fordeler med litium ja.

Anbefaler det selv. Hadde det i sist båt, og skulle gjerne oppgradert i nyebåten men der er det helt nye agm, så får vente til de er litt brukt. 

Men hvis ikke litium frister, så er AGM eller gel nok bedre enn åpen bly. Tåler noe mer utlading og passer bedre til forbruksbatteri.

dennrick skrev 1 minutt siden:

Jeg har litt sans for Lithium

Jeg har MYYYYE sansen for lithium. De koster noen kroner men er i en helt annen verden forbruksmessig. For å illustrere så oppgraderte jeg bobilen min fra 2x100Ah bly til 3x125Ah Lithium for noen år siden. Vet ikke helt alderen på blybatteriene men de er fremdeles i bruk og holder spenningen godt så helt oppbrukte var de i alle fall ikke. Lithium holder rundt 13.2V helt tilde er tilnærmet tomme i motsetning til bly som stilt og rolig faller fra 12.7V til 11.7V...

Brukstiden på fricamping med bobilen i 5 grader gikk fra 15 timer med bly (da spenningen ble så lav at Alde varmeapparatet nektet å kjøre) til 6 dager i -10 grader med lithium.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Se der ja. Det var litt av et testament @SveinHa Bra for utstyret også, tenker jeg. Det yter bedre med litt høyere spenning.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hva om jeg velger syrebatterier. Noe spesielt jeg bør se etter da ? I dag har jeg 2 stk. 150AH Polar batterier.  Når jeg først skal bytte tenkte jeg å gå opp til f.eks 2 x 180AH. Har plass til det.  Har som sagt sett et Varta batteri som heter LFD 180 ( tror de nyeste heter LED 190 )? De er dyre synes jeg . NDS har de i lista til kr. 4900.- pr. stk.  Har også sett at Sønnak har et som heter SN1100 180AH, til ca. kr. 3500.-  Har dere noen tanker om disse ?     Det er et hav av blybatterier også, og jeg er usikker på hva jeg bør se etter på disse.

Lithium er gull, men det er kanskje ikke alle som er sugne på å koste på seg det ennå. De har jo vært på markedet en stund, men er ennå ikke spesielt vanlige i fritiisbåter. Men det kommer nok. Et rimeligere alternativ er DIY ved å bygge sammen celler og separat BMS, og snekre ei kasse til dette selv. Men det er vel ærlig talt mest for spesielt interesserte. Mer om det kan du f.eks. lese i denne eminente tråden av @Dreuf

Men slik jeg leser innlegget ditt der du egentlig mest interessert i å sette inn blybatterier, og det er jo helt greit. 

AGM og GEL er nevnt over. Dette er jo også blybatterier, bare at syra ikke er flytende i batteriet. For min del har jeg veldig god erfaring med AGM batterier, anbefaler gjerne det. GEL batterier derimot har jeg veldig dårlig erfaring med, anbefaler ikke det. 

Jeg har tre Victron 110Ah AGM forbruksbatterier i båten som jeg kjøpte brukt av @Framtia. Dette er veldig gode batterier som fremdeles har en hvilespenning på ca 13V etter å ha stått hele vinteren uten lading. 

Har også gode erfainger med AGM batterier fra Biltema og fra Varta, men jeg har kun brukt disse som startbatterier, ikke forbruk.

Hvis du skal ha et konvensjonelt Blybatteri (ikke AGM) ville jeg valgt et som har propper på toppen. Da kan du etterfylle vann etter behov. De "vedlikeholdsfrie" bly/syrebatteriene uten propper må kastes når elektrolytten fordamper. Her finner du noen eksempler.

Varta:

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter

Biltema:

image.png.f5c185d1145f8c79ac9de3373ea3b448.png

Victron:

image.png.bd559b0c6d8a006697f85e046eb50747.png

2 stk 180 Ah bly/syre som i trådstarters eksempel gir 180 Ah anvendbar strøm hvis en følger 50% regelen. De koster i samme eksempel fra 3500 til 4900 pr stykk - la oss si drøyt 8000,- til sammen. 

For de pengene får du 2 x 100 Ah lithium. Altså minst samme mengde anvendbar strøm. https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-100ah-surge. De er altså ikke nødvendigvis dyrere i innkjøp. Ta med at de tåler mange flere sykluser, tåler dyputladning og lever lengre enn bly/syre, så finnes ikke noe økonomisk argument for bly/syre. På lang sikt er lithium mye billigere.

Blybatteriene veier 45 kg stykket, lithiumbatteriene veier 13,5 - og tar mye mindre plass. Og, som beskrevet over, de er mye bedre i bruk.

At de ikke er så vanlige i fritidsbåter er nok delvis fordi de var dyrere før, men hovedsakelig skyldes det fordommer og endringsvegring. Etter min mening er lithium det samme for forbruksbatterier som led er for lys. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev On 25.6.2023 at 16.15:

2 stk 180 Ah bly/syre som i trådstarters eksempel gir 180 Ah anvendbar strøm hvis en følger 50% regelen. De koster i samme eksempel fra 3500 til 4900 pr stykk - la oss si drøyt 8000,- til sammen. 

For de pengene får du 2 x 100 Ah lithium. Altså minst samme mengde anvendbar strøm. https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-100ah-surge. De er altså ikke nødvendigvis dyrere i innkjøp. Ta med at de tåler mange flere sykluser, tåler dyputladning og lever lengre enn bly/syre, så finnes ikke noe økonomisk argument for bly/syre. På lang sikt er lithium mye billigere.

Blybatteriene veier 45 kg stykket, lithiumbatteriene veier 13,5 - og tar mye mindre plass. Og, som beskrevet over, de er mye bedre i bruk.

At de ikke er så vanlige i fritidsbåter er nok delvis fordi de var dyrere før, men hovedsakelig skyldes det fordommer og endringsvegring. Etter min mening er lithium det samme for forbruksbatterier som led er for lys. 

Gode poenger! Men du glemmer en faktor, CCA. De lithium batteriene kan levere maks 120A i 3 sek før BMS kobler de ut. AGM batteriet fra Victron som det er linket til i denne tråden kan levere 500A, Biltema startbatteriet kan sikkert levere det dobbelte.

Noen(ink meg) kjører vinsj og trustere på forbruksbanken og da er det et poeng med noe som kan levere litt strøm når det gjelder. Setter man en del Lithium i parallell hjelper det jo. Det hadde vært fint å høre litt erfaring rundt bruk av trustere og vinsj fra lithium.

Landcrab skrev 32 minutter siden:

Gode poenger! Men du glemmer en faktor, CCA. De lithium batteriene kan levere maks 120A i 3 sek før BMS kobler de ut. AGM batteriet fra Victron som det er linket til i denne tråden kan levere 500A, Biltema startbatteriet kan sikkert levere det dobbelte.

Noen(ink meg) kjører vinsj og trustere på forbruksbanken og da er det et poeng med noe som kan levere litt strøm når det gjelder. Setter man en del Lithium i parallell hjelper det jo. Det hadde vært fint å høre litt erfaring rundt bruk av trustere og vinsj fra lithium.

Søker du i tråden Komodo linket til over finner du bla Dreuf sin erfaring med å kjøre thruster fra en stk 250A BMS/Lithiumpakke type ‘selvbygg’.

Etter min mening er det dumt å kjøpe blybatterier til godt over 3000 kr stykket, da er det bedre å legge på noen få tusinger å kjøpe lithium.

Grunnen til at jeg bruker blybatt. er fordi de er billige (betalte 3300,- for 3 stk 115Ah i 2020), dessuten hadde jeg planer om å bytte båt, så da ville jeg ikke investere mer enn nødvendig i batterier.

Skulle jeg kjøpt nye batterier idag, hadde jeg nok dratt til med lithium.

Man kan jo erstatte 3x115 Ah bly batt. med 2x 100Ah lithium, og fortsatt ha bedre kapasitet.

Da er plutselig ikke prisdifferansen så stor.

Ser at de blybatteriene jeg betalte 1100,- for i 2020 nå har steget til 1495,-.

Mens man fortsatt får 100Ah lithium for ca 5000,- stykket.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Basert på trådstarters ønske om å holde seg til bly, vill jeg kjøpt noen store vanlige åpne blybatterier "ett eller annet sted" med god omløpshastighet på batterier, f.eks Biltema som har vært nevnt her. Anbefaler dette på bakgrunn av at båten ikke har laderegulator som hensyntar GEL/AGM, og det er vesentlig sjanse for at batteriene kan bli ødelagt av lang motorgange (som kan forkomme for oss seilbåtfolk når vinden uteblir, eller blåser feil vei). Verken GEL eller AGM har godt av langvarig spenning på 14.4v fra dynamo, slik det er i båten til TS. Billigere å etterfylle vann nå og da, enn å bytte batterier til stadighet. Selv hadde jeg en del år med 800Ah "golfbil-batterier" før bytte til litium. Fungerte helt utmerket. 

Så vil nok jeg også anbefale TS å vurdere litium som alle andre her.. 

Engers skrev for 1 time siden:

Dette er et bly/syre batteri som er lukket / vedlikeholdsfritt.   Dette betyr vel at manikke trenger å etterfylle vann på batteriet?

Du velger selv hvilke råd du vil følge. Du kan se på disse batteriene som vedlikeholdsfrie og at du ikke trenger å fylle på vann, eller du kan se på det som at det er batterier som ikke kan vedlikeholdes, og at du ikke har mulighet for å etterfylle vann etterhvert som elektrolytten fordamper.

Av den grunn skrev jeg dette lenger opp:

Komodo skrev On 25.6.2023 at 15.07:

Hvis du skal ha et konvensjonelt Blybatteri (ikke AGM) ville jeg valgt et som har propper på toppen. Da kan du etterfylle vann etter behov. De "vedlikeholdsfrie" bly/syrebatteriene uten propper må kastes når elektrolytten fordamper. Her finner du noen eksempler.

12 hours ago, Komodo said:

Du velger selv hvilke råd du vil følge. Du kan se på disse batteriene som vedlikeholdsfrie og at du ikke trenger å fylle på vann, eller du kan se på det som at det er batterier som ikke kan vedlikeholdes, og at du ikke har mulighet for å etterfylle vann etterhvert som elektrolytten fordamper.

Og det vil skje, om man ikke har en intelligent laderegulator på dynamoen.

Takk for svar Komodo og VirtualMe.  Høres fornuftig ut dette, at man har mulighet til å etterfylle vann.   Jeg vil fjerne spørre dere om en ting til.  Det skrives om noen batterier at de har stor startkapasitet, og andre at de kalles fritidsbatteri, med da muligens noe mindre startkapasitet.

Er det egentlig noen særlig forskjell på disse når de skal brukes som forbruksbatteri?  Holdet den ene typen lenger enn den andre f.eks.    

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...