Jump to content

Erfaring med salg av bruktbåt i desember


hos

Recommended Posts

På båtmagasinets diskusjonsforum har det de siste par månedene vært flere innlegg som har prøvd å ”snakke ned bruktbåtprisene”. I innleggene har det typisk blitt påpekt hvor stive priser mange prøver seg med for båter som gjerne er 20 år gamle. Det har også blitt fokusert på at mange av båtene har ligget til salgs i lang tid, og at faktiske salgspriser gjerne ligger betydelig under prisantydningen i annonsene.

 

Det var derfor med stor spenning jeg for en uke siden la ut båten min for salg på finn.no til en pris jeg mente var bra. Jeg sjekket jevnlig antall treff på annonsen, og det økte med langt over 100 pr døgn, men slike tall gir ikke noen klar indikasjon på antallet personer som er seriøst interesserte. Det gikk imidlertid ikke mange dagene før folk begynte å sende e-post og ringe angående båten, og fram til nå er det mer enn ti interessenter som har kontaktet meg. Etter tre visninger og en rask budrunde ble båten solgt i går kveld (seks dager etter at annonsen ble lagt ut) til en pris som var godt over prisantydning. Jeg må si jeg er overrasket og imponert over responsen jeg opplevde på en tid av året som ikke akkurat minner om sommer og båtliv (jeg er klar over at mange bruker båten hele året, men her på Østlandet ligger de fleste båtene i opplag nå).

 

Lærdommen en kan trekke av dette, er vel at det for kurante båttyper (med ”riktig pris”) finnes et godt marked hele året :yesnod:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget

eller skal vi si kondolerer :rolleyes:

Er du på jakt etter noe nytt så har du jo en trivelig tid i møte :fishing:

 

Synes egentlig båtmarkedet har vært litt merkelig i år

har fulgt med på annonser og mange ganger tenkt at "den prisen må du nok vente til Mai med å få" men to dager etter har båten vært solgt.

 

Båten min lå jo til salgs fra rett før ferien og til September.

Da han kom for å se på den var jeg hel sikker på at dette blir ikke noe likevel for nå er det høsten.

Men båten ble solgt den.

Til riktig pris også antagelig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg tråler annonser hver dag bare for moro og kikket litt på din båt. Siden du har montert helt ny Yanmar motor i riktig størrelse er den en sjeldenhet og nok mye mer attraktiv enn gjennomsnittsbåten. Mulig du skulle fått jobbet mer om det var motor fra 91 også... Uansett, gratulerer med salget!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget

eller skal vi si kondolerer :rolleyes:

Selv om båten er fin og vi har hatt mye glede av den, sitter jeg faktisk igjen med en god følelse :yesnod:

 

Er du på jakt etter noe nytt så har du jo en trivelig tid i møte :fishing:

Ja, når formalitetene rundt salget er i orden begynner jakten på noe nytt, så det blir en spennende tid.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Jeg tråler annonser hver dag bare for moro og kikket litt på din båt. Siden du har montert helt ny Yanmar motor i riktig størrelse er den en sjeldenhet og nok mye mer attraktiv enn gjennomsnittsbåten. Mulig du skulle fått jobbet mer om det var motor fra 91 også... Uansett, gratulerer med salget!

Takk for det! Ja, jeg tror den nye motoren (med garanti) betydde mye, og den var nok helt sikkert en viktig grunn til at hele salget gjennomføres nå (ingen klausul om at deler av kjøpesum holdes tilbake inntil prøvekjøring til våren er foretatt).

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Siden du har montert helt ny Yanmar motor i riktig størrelse er den en sjeldenhet og nok mye mer attraktiv enn gjennomsnittsbåten.

Jeg tror bjoris har et poeng her.Selv kjøpte jeg for 2 år siden en brukt Viksund og var da spesiellt ute etter en med så stor motor som mulig.Ser også i ettertid at tilsvarende båter på Finn.no forsvinner fortere (som solgt).Når det gjelder markedet er det etter de annonsene jag har tittet på for min båttype gått fortest i perioden mai-juni og september-oktober.

Kjempebra annonse du la ut på Finn.no..ikke rart at du fikk kjøper ganske fort. :smiley:

Hva har du i kikkerten nå?

Link to post
Share on other sites

På båtmagasinets diskusjonsforum har det de siste par månedene vært flere innlegg som har prøvd å ”snakke ned bruktbåtprisene”. I innleggene har det typisk blitt påpekt hvor stive priser mange prøver seg med for båter som gjerne er 20 år gamle. Det har også blitt fokusert på at mange av båtene har ligget til salgs i lang tid, og at faktiske salgspriser gjerne ligger betydelig under prisantydningen i annonsene.

Det er vel ikke så unaturlig at en potensiell kjøper kan gjøre nesten hva som helst for å få ned prisen på den båten han vil ha, inkludert drive "propaganda" på Båtmagasinets sider. Det er nå en gang selger som bestemmer prisen og settes den for høyt så blir det ikke salg, lite kjøper kan gjøre med det......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

drive "propaganda" på Båtmagasinets sider

:yesnod::yesnod:

Men hvordan klarer denne kjøperen å forene sin propaganda med argumentasjon overfor selgeren om at prisen må ned, når det da tydeligvis er slik at denne kjøperen virkelig så gjerne vil ha denne båten? Er båtselgere så lettlurt at de biter på den typen argumentasjon? Blir ikke dette alt for lett å gjennomskue? Og blir det ikke lett slik til slutt, når den interesserte kjøperen har drevet sin propaganda langt nok, at selgeren i angst over propagandaen bestemmer seg for heller å beholde båten? Eller er det rett og slett slik det har blitt nå, at den letteste måten å prute ned prisen på, er å lansere en drittpakke på BM?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På båtmagasinets diskusjonsforum har det de siste par månedene vært flere innlegg som har prøvd å ”snakke ned bruktbåtprisene”. I innleggene har det typisk blitt påpekt hvor stive priser mange prøver seg med for båter som gjerne er 20 år gamle. Det har også blitt fokusert på at mange av båtene har ligget til salgs i lang tid, og at faktiske salgspriser gjerne ligger betydelig under prisantydningen i annonsene.

 

Det var derfor med stor spenning jeg for en uke siden la ut båten min for salg på finn.no til en pris jeg mente var bra. Jeg sjekket jevnlig antall treff på annonsen, og det økte med langt over 100 pr døgn, men slike tall gir ikke noen klar indikasjon på antallet personer som er seriøst interesserte. Det gikk imidlertid ikke mange dagene før folk begynte å sende e-post og ringe angående båten, og fram til nå er det mer enn ti interessenter som har kontaktet meg. Etter tre visninger og en rask budrunde ble båten solgt i går kveld (seks dager etter at annonsen ble lagt ut) til en pris som var godt over prisantydning. Jeg må si jeg er overrasket og imponert over responsen jeg opplevde på en tid av året som ikke akkurat minner om sommer og båtliv (jeg er klar over at mange bruker båten hele året, men her på Østlandet ligger de fleste båtene i opplag nå).

 

Lærdommen en kan trekke av dette, er vel at det for kurante båttyper (med ”riktig pris”) finnes et godt marked hele året :yesnod:

 

:smiley:

 

 

Hei,

 

Jeg tror nok Nidelv 26 ikke hører med til gjennomsnittsbåten mhp. salg. Jeg solgte min Nidelv 26 i fjor til en meget god pris og alt var originalt fra 1985. Jeg ble til og med utsatt for noe SMS sjikane av folk som ble skuffet over at de ikke fikk den.

 

Like etter kjøpte jeg en Viksund 900 med nyere større motor og masse nyere utstyr for "bare" 140.000,- mer en hva jeg fikk for Nidelven. Det var nesten ingen interesse rundt Viksunden og jeg fikk prutet ganske bra. Den var litt slitt i deler av interiøret, gardiner og tepper kunne kastes. Nå har jeg lagt ned 700t og har en liste med over 100 forbedringer bak meg. Båten begynner å se virkelig bra ut.

 

Nei markedet er litt rart og noen båter er mer populære enn andre.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder markedet er det etter de annonsene jag har tittet på for min båttype gått fortest i perioden mai-juni og september-oktober.

Det var også mitt inntrykk, og spesielt på vårparten har det ofte gått raskt unna. Jeg har vurdert

og fulgt med på Riviera 925 FB en stund, og et par nyere utgaver av den med riktig motorisering (f.eks. 290 HK Yanmar) som ble lagt ut til "riktig pris" i våres forsvant i løpet av et par dager, og det er bra, ikke minst tatt i betraktning at vi da snakker om en båt til godt over millionen. Men min egen erfaring nå tyder altså på at det er et marked for kurante båter også ved juletider.

 

Kjempebra annonse du la ut på Finn.no..ikke rart at du fikk kjøper ganske fort. :smiley:

Takk for det!

 

Hva har du i kikkerten nå?

Med små barn (minstemann er bare noen måneder) blir det ikke FB-båt nå. Vi kommer til å satse på en båt med en sosial og fin uteplass som er på ett plan, og som har tilstrekkelig antall soveplasser under dekk (i salong og stikkabin). Denne gangen kommer vi sannsynligvis til å satse på en planende båt.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Leste for en tid tilbake en artikkel om salg av bruktbåter(husker ikke om det var i Aftenposten eller Dine penger). Jeg har alltid trodd att det er bra å kjöpe i mai og selge i august men det finnes ingen regel i dette. Statistikk viste at det ble solgt flest båter i august og at det man evt. fikk mindre i august enn i mai forsvant i utgifter til vinteropplag og evt. reparasjoner av utstyr som har stått i stykker gjennom vinteren. Har man en kurant båt og en god annonse så selges nok båten til "rett" pris hele året.

Link to post
Share on other sites

Nå sitter vi muligens å skuer i en prisklasse som passer oss best. Har fulgt med i prisklasse 500 - 700.000 kroner. Lite nytt. Mye amerikansk. Mange av de som ligger der lå også ute for salg i august.

 

De aller fleste holder samme pris som i august. Vintersalg burde etter min mening bety en god rabatt.

 

Kjøp og salg er ikke alltid lett å forstå.

 

Selv var jeg godt fornøyd med mitt kjøp for et par måneder siden. Ingen nye Nord West lagt ut for salg.

 

Tror også fruen er glad for at det ble kjøp så fort. Skippern er stor sett i god-lyne hver dag. Livet er lett å leve. Og fritiden går stort sett med til forbedringer ombord i Astor.

 

Og neste uke snur SOLA!!!! :santcheers:

 

Gled dere, mine båtvenner!! Vi er ferdig med den "tunge" tiden. Nå blir det snart lysere for hver dag som går. :flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Populære båter selges uansett tid. Høst/vinter er også en fin tid å kjøpe båt. Da har man

tiden frem til varmen kommer til å gjøre de forbedringer man ønsker. Har også litt ekstra

tid til å sjekke utstyrkataloger. Her finnes det mye morsomt.

 

Viktig at båten ikke blir glemt julaften, men at den også den står på gavelisten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gled dere, mine båtvenner!! Vi er ferdig med den "tunge" tiden. Nå blir det snart lysere for hver dag som går. :flag:

Hei Astor

 

Ja det er godt å tenke på at det snart går mot lysere tider, men selv om sola snur litt før nyttår, så er det årsskiftet som er det egentlige vendepunktet for meg. Derfra er det unnabakke.

 

Gratulerer med nybåten Astor. Det gleder meg å se at du er kvalitetsbevisst og kommer til vår landsdel og henter de viktigste tingene i livet ditt. Livsledsager og båt. :wink:

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Hei Astor

 

Ja det er godt å tenke på at det snart går mot lysere tider, men selv om sola snur litt før nyttår, så er det årsskiftet som er det egentlige vendepunktet for meg. Derfra er det unnabakke.

 

Gratulerer med nybåten Astor. Det gleder meg å se at du er kvalitetsbevisst og kommer til vår landsdel og henter de viktigste tingene i livet ditt. Livsledsager og båt. :wink:

 

Mvh Bern

Etter snart 30 år er jeg godt fornøyd med fruen. Nord Westen blir jeg også mer og mer glad i.

Den var jo ikke helt god i et forum med båtfolk. Vi ser jo stort sett på den hvite årstiden som en pause mellom to båtsesonger.

Det ble skrevet med en god posjon ironi. :lol::lol::lol:

 

Husker i fjor at vinterdelen ble temmelig lang. Godt at man kan krype under burkaen å pusle litt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter kontraktsmøtet for salg av den gamle båten vår (Nidelv 26) noen dager før jul, ble jakten på en ny (eller nyere brukt) båt intensivert. Selv om andre her på forumet har "sviktet" Nidelv i det siste ( :yesnod: ), hadde vi lyst til å ta en nærmere titt på hva de har å tilby. Vi har vært godt fornøyd med snekkene deres (har hatt både Nidelv 24 og Nidelv 26), og vi er veldig tilfreds med deres innsats i forbindelse med motorbyttet på den siste båten vår i fjor vår, så vi kunne godt tenke oss å fortsette med dette merket. Denne gangen var vi imidlertid bestemt på å skaffe oss en båt som var raskere og noe romsligere enn de vi hadde hatt fra før.

 

Rett før jul tok jeg derfor en tur til min lokale Nidelv-forhandler, og der fikk jeg en skikkelig gjennomgang av en Nidelv 300 Sport. Den falt absolutt i smak (jeg har kikket på båttypen (og en rekke andre båter) og likt den tidligere også, men da har det ikke vært så aktuelt med kjøp - stor takk til Bitteliten som har vært tålmodig og svart på mange spørsmål og kommet med en rekke vurderinger knyttet til båten :smiley: ), og jeg fikk et meget godt tilbud på en bra utstyrt ny båt med D4/260. Til tross for at tilbudet var godt, lå det en del over det vi hadde tenkt å bruke på båt. Men vi måtte jo ha båt til sommeren, så jeg la det ikke helt bort.

 

Parallelt med dette har jeg i det siste hatt kontakt med Nidelv i Arendal angående et par tilsvarende brukte båter som de skulle selge for kunder, og i romjulen fikk jeg "presset inn" inn en sørlandstur for å se på disse - og jeg likte det jeg så. Jeg falt spesielt for en 2005-modell (Nidelv 300 Sport) med KAD300. Den var meget godt utstyrt, og så nesten helt ny ut. I tillegg er det jo lang tid igjen av nybåt-garantien. Når tilbudet på båten dessuten var svært godt, og det ble klart at jeg skulle få hente båten hos Nidelv ferdig stoffet, polert og klargjort ved et passende tidspunkt våren 2006, ble det faktisk signert kontrakt denne dagen.

 

Vi er godt fornøyd med at vi har fått tak i en slik båt som vi regner med vil gi oss mange gode stunder på sjøen, og som samtidig vil dekke våre maritime "behov" flere år framover i tid.

 

Jeg gleder meg allerede stort til å hente båten, prøve den ut og bringe den sjøveien til hjemmehavnen vår.

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige gratulasjoner! Ja, ventetiden kommer til å bli lang, men jeg får prøve å smøre meg med tålmodighet og kanskje benytte det fine vinterværet til skiaktiviteter med barna.

 

I tillegg til at jeg gleder meg til å overta selve båten, ser jeg også fram til å prøve planende båt med drev. Nidelv 26 som nettopp er solgt, hadde jo midtplassert motor og aksling, og selv om den hadde en ny, sterk og "moderne" motor (120 HK Yanmar, toppet på ca 19 knop) er det ikke til å komme bort fra at den støyet noe fra 13 knop og oppover. Jeg håper på (og regner med) betydelig redusert støy og mindre vibrasjoner med den nye båten.

 

Jeg har fått inntrykk av at det er flere her på forumet som har bestilt ny Nor Star 290 med D4/260-motor, og jeg vil tro at det er en motor som passer nærmest perfekt til den båten. Det blir interessant å høre deres reaksjoner til våren/sommeren. Det har også kommet fram her på forumet at Nidelv 300 Sport er rå med D6/310, men det ble litt for dyrt for oss, så båten vi overtar til våren, har KAD 300. Jeg har ikke prøvd den selv ennå, men jeg håper også den motoren passer bra til båten. Nidelv snakker om ca 35 knop på topp med "tom" båt om våren, og jeg må være godt fornøyd om den marsjer relativt pent og uanstrengt på ca 27-28 knop ferielastet.

 

Gratulerer med valg av fin båt hos. Håper vi treffes på sjøen til sommeren.

Ja, det hadde vært hyggelig! Jeg skal i alle fall prøve å gi lyd fra meg hvis jeg ser en hvit W 37 GM med hard-top som suser forbi oss :smiley:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...