tore_v1 Startet 26.Juni.2023 Del på Facebook Startet 26.Juni.2023 Jeg har greid å la bensinlokket stå åpent på en Benetau Barracuda 7 - i en måned med dårlig vær. Jeg har vann på tanken - og ca 60-70 liter bensin. Tanken er i plast - og innebygget etter alle kunstens regler. Jeg har tilgang til den via en inspeksjonsluke fra det ene oppbevaringsrommet i dørken (typ 30x20cm). Her sitter grovfilteret. Bak, i rommet foran påhengsmotoren, er det et rundt lokk ned til der utluftingen er montert på tanken. Prøvde å få dette av uten hell. Tanken min (no pun intended) er å lage et hull på 2" eller noe i den duren, på et flatt område på tanken bak, for å kunne drenere og eventuelt rengjøre tanken. Jeg vet at vannet legger seg nederst, men det hjelper pt lite uten tilgang. Om jeg da lager et rundt hull på 2" må jeg naturligvis få dette tettet. Jeg tenkte på å eventuelt få tak på noe som kan skrur ut, et lokk av noe slag, men vil gjerne ha litt innspill (skal kontakte forhandler også) før jeg går i gang. Har noen gjort noe tilsvarende før (hull til bensintanken - altså - ikke glemme lokket..)? Tips til hva jeg eventuelt kan montere av lokk og hva som skal til for at dette blir vellykket? På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Hei. Er det mogeleg å ta båten på land, og plassera den slik at nedste punktet i tanken er over påfyllingsholet? Då er det kanskje mogeleg å få sugd ut vatnet? Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 26.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Ingen sjanse til det, båten er på slip nå, med en viss tilt bakover - det er det beste jeg får til her jeg bor.. -T Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Har gjort samme tabbe som deg, to ganger til og med! Dog sto den ikke like lenge uten lokket på. Du kan jo starte med å pumpe ut så mye som mulig via bensinslangen som går til motor. Om du har tilgang til der hvor slangen er tilkoblet stigerøret i tanken, kan du rigge deg til med slange og pumpe og slik få ut veldig mye, om ikke alt. Videre, igjen forutsatt at du har tilgang til stigerøret i tanken, kan du skru ut dette og bruke en oljeskiftpumpe med en lang, tynn slange som du fører ned til bunn av tanken for å suge opp siste rest. Det som da måtte være igjen kan vannutskilleren ta seg av. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 tore_v1 skrev for 1 time siden: Tanken min (no pun intended) er å lage et hull på 2" eller noe i den duren, på et flatt område på tanken bak, for å kunne drenere og eventuelt rengjøre tanken. Jeg vet at vannet legger seg nederst, men det hjelper pt lite uten tilgang. Om jeg da lager et rundt hull på 2" må jeg naturligvis få dette tettet. Jeg tenkte på å eventuelt få tak på noe som kan skrur ut, et lokk av noe slag, Det høres litt ut som risikosport. Det burde jo være fullt mulig, men det kan bli litt vanskelig å få blindet hullet på en sikker måte. Hvis jeg skulle gjort det ville jeg i alle fall hatt adkomst til hullet fra innsiden via et mannlokk eller noe, men det ligger vel i kortene at det ikke er mulig her. Med adkomst fra innsiden kunne du montert en blindplugg, ala skroggjennomføring, med pakning og mutter på innsiden. Vær også klar over at et slik hull i tanken er i strid med den standarden som ligger til grunn for at båter med bensintank kan CE-merkes. Presiserer at det ikke på noen måte er forbudt å bryte denne standarden på en båt som allerede er "plassert i markedet" som det heter, men det er en løsning som aldri kan godkjennes på en ny båt. Tenkt også litt på brann- og eksplosjonsfaren ved en evt. bensinlekkasje. På en tank i rustfritt stål ville dette forholdt seg helt annerledes. Man kunne da tømt tanke, flushet den, fylt den med en inert gass, og sveiset på en stuss som man trygt kan skru på et blindlokk. Også dette i strid med tankstandarden, men i alle fall fullt mulig å gjøre på en fagmessig og sikker måte. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mawilu Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Har du tankmåler på tanken er vel hullet stort nok til tømming og flushing av tanken Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Du kan kjøpe ferdige mannlokk for montering på plast tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Juni.2023 Del på Facebook Svart 26.Juni.2023 Lazyjack skrev 53 minutter siden: Du kan kjøpe ferdige mannlokk for montering på plast tanker. Jeg tror jeg har et ubrukt liggende hjemme i Horten om du er interessert. Tror det er ca. 10 cm i diameter. Send evt. PM. Sitér dette innlegget Link to post
tore_v1 Svart 28.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Hei Beklager sen tilbakemelding - jeg greide å jobbe av slangen for påfyll (som var bak et lite inspeksjonshull) - fikk rutet ned en slange på en oljepumpe og fikk tømt tanken. Renset alle filtre og fikk startet motoren :) Til neste gang vet jeg at jeg kan bruke mer makt på den slangen enn jeg gjorde. Fikk bistand fra en kollega som jobber som teknikker på båtene vi bruker i jobb. Skal se om jeg greier å mekke en løsning tilsvarende man har på kjøleskap/fryseskap som piper om den er åpen mer enn en gitt tid.. :P Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.Juni.2023 Del på Facebook Svart 28.Juni.2023 Bra det ordnet seg. Var det mye vann i tanken? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.